Zlatan må ha anpassat sig efter de instruktioner han fått, men han har verkligen inte anpassat
sitt spel till Barcelonas. Hans instruktioner är egentligen glasklara: kommer anfallet från en kant ska han röra sig mot motsatt sida, placera sig vid offsidelinjen för att sedan förbereda sig för antingen inlägg eller inspel. Har Xavi bollen står han vid offsidelinjen centralt och väntar på djupled. Han ska i första hand tänka djupled och i andra möta boll. Han ska spela enkelt med få tillslag och helst avstå från att slå avgörande bollar.
Och precis såhär har det sett ut hela säsongen. Hans rörelsemönster är så lätta, förutsägbara och lättlästa att till och med jag hade klarat av att få han ur spel. Zlatan är alldeles för statisk och, helt allvarligt, för dum utan boll för att kunna göra någonting mer konstruktivt av den rollen. Bojan är en betydligt sämre spelare än Zlatan men hans kvickhet och hans benägenhet att röra på sig innebär att han är bättre lämpad till den rollen och bättre lämpad till Barcelonas spel i allmänhet. Zlatan behöver ha en friare roll och, framförallt, mer boll för att få ut sin riktiga kapacitet. Han ska både inleda och avsluta anfallen, inte stå och vänta på boll. Antingen är Zlatan för dum för att kunna ta in ytterligare instruktioner eller så är Pep oförmögen att fatta att Zlatan inte är den typen av spelaren.
Visserligen har snubben ändå gjort 0.7 mål per match om man räknar antalet spelade minuter i ligan. Han har även gjort åtta assist och dessutom gjort åtta förstamål för Barcelona. Men detta facit beror på att Barcelona som lag är så otroligt bra och anfallsglada. Jag är övertygad om att Bojan hade haft liknande facit (om inte bättre) om han hade varit ordinarie.
I jämförelse med sista säsongen i Inter är det en helt annan Zlatan vi har sett iår. En betydligt sämre Zlatan. I Barcelona gör han framförallt mål där hans enda involvering i uppbyggnaden är just målet: från straffområdet, ett tillslag... skitmål. Varför då köpa Zlatan när det finns spelare som är betydligt bättre i den rollen? I Inter så är det precis tvärtom: otroliga individuella prestationer, spektakulära avslut och betydligt mer involvering i spelet.
Inter 2008/2009
http://www.youtube.com/watch?v=5l36-TpgAIY
Barcelona 2009/2010
http://www.youtube.com/watch?v=fTCXW6zvm80
Både som Barcelona- och Zlatan-älskare hoppas jag att han lämnar till nästa säsong.