2010-05-20, 00:58
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rot5
Ja, Zlatan har anpassat sig bättre än väntat och det säger allt om Pep. Hans värvning av Zlatan är helt obegriplig. Hans fotbollsintelligens är inte den bästa och han måste hamnat på sin position för att han är katalan och Barca-legendar.
Jo men sen finns det mycket som vi inte har en aning om. Jag försvarar inget nu, det var en vågad chansning av Pep. Sen är det klart att faktumet att Pep är en stor ikon i Barca har varit den bidragande orsaken till att han fått jobbet. Men sen går det ju inte att klaga på han. Hans första säsong som tränare i högsta serien någonsin så vinner han trippeln, något som aldrig hänt i Spaniens historia tidigare. Det är riktigt bra för att vara ny i tränaryrket på den nivån. Sen är det klart att han hade ett bra lag att jobba med men ändå, det har som sagt aldrig hänt tidigare. Men det sagt menar jag inte att han är den bästa tränaren eller något liknande.
Citera
2010-05-20, 02:17
Medlem
Maniks avatar
Zlatan må ha anpassat sig efter de instruktioner han fått, men han har verkligen inte anpassat sitt spel till Barcelonas. Hans instruktioner är egentligen glasklara: kommer anfallet från en kant ska han röra sig mot motsatt sida, placera sig vid offsidelinjen för att sedan förbereda sig för antingen inlägg eller inspel. Har Xavi bollen står han vid offsidelinjen centralt och väntar på djupled. Han ska i första hand tänka djupled och i andra möta boll. Han ska spela enkelt med få tillslag och helst avstå från att slå avgörande bollar.

Och precis såhär har det sett ut hela säsongen. Hans rörelsemönster är så lätta, förutsägbara och lättlästa att till och med jag hade klarat av att få han ur spel. Zlatan är alldeles för statisk och, helt allvarligt, för dum utan boll för att kunna göra någonting mer konstruktivt av den rollen. Bojan är en betydligt sämre spelare än Zlatan men hans kvickhet och hans benägenhet att röra på sig innebär att han är bättre lämpad till den rollen och bättre lämpad till Barcelonas spel i allmänhet. Zlatan behöver ha en friare roll och, framförallt, mer boll för att få ut sin riktiga kapacitet. Han ska både inleda och avsluta anfallen, inte stå och vänta på boll. Antingen är Zlatan för dum för att kunna ta in ytterligare instruktioner eller så är Pep oförmögen att fatta att Zlatan inte är den typen av spelaren.

Visserligen har snubben ändå gjort 0.7 mål per match om man räknar antalet spelade minuter i ligan. Han har även gjort åtta assist och dessutom gjort åtta förstamål för Barcelona. Men detta facit beror på att Barcelona som lag är så otroligt bra och anfallsglada. Jag är övertygad om att Bojan hade haft liknande facit (om inte bättre) om han hade varit ordinarie.

I jämförelse med sista säsongen i Inter är det en helt annan Zlatan vi har sett iår. En betydligt sämre Zlatan. I Barcelona gör han framförallt mål där hans enda involvering i uppbyggnaden är just målet: från straffområdet, ett tillslag... skitmål. Varför då köpa Zlatan när det finns spelare som är betydligt bättre i den rollen? I Inter så är det precis tvärtom: otroliga individuella prestationer, spektakulära avslut och betydligt mer involvering i spelet.

Inter 2008/2009
http://www.youtube.com/watch?v=5l36-TpgAIY

Barcelona 2009/2010
http://www.youtube.com/watch?v=fTCXW6zvm80

Både som Barcelona- och Zlatan-älskare hoppas jag att han lämnar till nästa säsong.
Senast redigerad av Manik 2010-05-20 kl. 02:19.
Citera
2010-05-20, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Zlatan må ha anpassat sig efter de instruktioner han fått, men han har verkligen inte anpassat sitt spel till Barcelonas. Hans instruktioner är egentligen glasklara: kommer anfallet från en kant ska han röra sig mot motsatt sida, placera sig vid offsidelinjen för att sedan förbereda sig för antingen inlägg eller inspel. Har Xavi bollen står han vid offsidelinjen centralt och väntar på djupled. Han ska i första hand tänka djupled och i andra möta boll. Han ska spela enkelt med få tillslag och helst avstå från att slå avgörande bollar.

Och precis såhär har det sett ut hela säsongen. Hans rörelsemönster är så lätta, förutsägbara och lättlästa att till och med jag hade klarat av att få han ur spel. Zlatan är alldeles för statisk och, helt allvarligt, för dum utan boll för att kunna göra någonting mer konstruktivt av den rollen. Bojan är en betydligt sämre spelare än Zlatan men hans kvickhet och hans benägenhet att röra på sig innebär att han är bättre lämpad till den rollen och bättre lämpad till Barcelonas spel i allmänhet. Zlatan behöver ha en friare roll och, framförallt, mer boll för att få ut sin riktiga kapacitet. Han ska både inleda och avsluta anfallen, inte stå och vänta på boll. Antingen är Zlatan för dum för att kunna ta in ytterligare instruktioner eller så är Pep oförmögen att fatta att Zlatan inte är den typen av spelaren.

Visserligen har snubben ändå gjort 0.7 mål per match om man räknar antalet spelade minuter i ligan. Han har även gjort åtta assist och dessutom gjort åtta förstamål för Barcelona. Men detta facit beror på att Barcelona som lag är så otroligt bra och anfallsglada. Jag är övertygad om att Bojan hade haft liknande facit (om inte bättre) om han hade varit ordinarie.

I jämförelse med sista säsongen i Inter är det en helt annan Zlatan vi har sett iår. En betydligt sämre Zlatan. I Barcelona gör han framförallt mål där hans enda involvering i uppbyggnaden är just målet: från straffområdet, ett tillslag... skitmål. Varför då köpa Zlatan när det finns spelare som är betydligt bättre i den rollen? I Inter så är det precis tvärtom: otroliga individuella prestationer, spektakulära avslut och betydligt mer involvering i spelet.

Inter 2008/2009

Barcelona 2009/2010

Både som Barcelona- och Zlatan-älskare hoppas jag att han lämnar till nästa säsong.
Grymt bra analys. Tror han skulle passa bättre i Real om något lag i Spanien. Barca är för nogranna och rullar för mkt boll för att hitta de perfekta genomsticken. Real mer aggresiva och full fart framåt där anfallarna får jobba mer med bollen. skulle även vara intressant att se hur han klarar sig i PL dock.
Citera
2010-05-20, 13:51
Medlem
+1 på Manik

RM vore grymt kul att se honom lira i, vore också revanschernas revansch om han lyckades leda dem till någon titel efter den här mellansäsongen.

Tror faktiskt han skulle kunna passa i Chelsea och PL också, folk säger att han är för stel och seg för england men jag tycker verkligen inte det, dessutom har han en fysisk spelstil (blir ju avblåst varannan minut i spanien).
Citera
2010-05-20, 19:08
Medlem
Centrums avatar
Ingen Zlatan i RM. Det räcker med att han har pajat stämningen i Barca han kan söka lyckan i PL eller varför inte stanna kvar i Barcelona?
Citera
2010-05-20, 23:08
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centrum
Ingen Zlatan i RM. Det räcker med att han har pajat stämningen i Barca han kan söka lyckan i PL eller varför inte stanna kvar i Barcelona?
Haha, förstört stämningen i Barca? Är det en vild gissning eller har du några fakta att backa upp ditt påstående med? Och nej, det räcker inte med "Zlatan gjorde en sur min när Messi inte passade honom", det ska vara riktiga fakta.
Citera
2010-05-21, 11:09
Medlem
Centrums avatar
Skulle aldrig orka med att mitt lag blir Zlatans lag i media. Har svårt att tänka mig att Barcelona bara vill bli av med Zlatan för att han inte har levererat världsklass hela tiden. Jag liksom de flesta tycker ändå att han har gjort en OK säsong.

Därför menar jag att det måste vara en schism emellan Zlatan och någon, några i laget. Dessutom utstrålar han ingen lycka när han är i Barcelona.
Citera
2010-05-21, 11:19
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manik

Inter 2008/2009

Barcelona 2009/2010

Bra skrivet, big up. Måste bara säga att i klipp nr 2, hemma mot AM det målet är så ruskigt vackert, riktigt sexigt.
Citera
2010-05-21, 11:40
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Skulle aldrig orka med att mitt lag blir Zlatans lag i media. Har svårt att tänka mig att Barcelona bara vill bli av med Zlatan för att han inte har levererat världsklass hela tiden. Jag liksom de flesta tycker ändå att han har gjort en OK säsong.

Därför menar jag att det måste vara en schism emellan Zlatan och någon, några i laget. Dessutom utstrålar han ingen lycka när han är i Barcelona.
För det första, hur media skriver är deras sak. Vill dem kalla Barca för Zlatans lag så får dem göra det. Han spelar i laget och är en del av det, det är allt. Det är inte bara inom Barca eller inom fotboll överlag som media överdriver. Min kärlek för Barca försvinner inte för att media kallar Barca för Zlatans lag, om så hade varit fallet hade jag inte varit en riktig supporter. Sen har Laporta gått ut och sagt att Zlatan inte är till salu och att han är en värdefull spelare för laget. Så att Barca skulle vilja bli av med Zlatan är inget som går att bekräfta. Det går rykten, det är allt och dessa har som sagt dementerats av Laporta. Det folk pratar om är om Zlatan vill lämna själv eller inte. Vill han detta så får ju Barca låta han gå, ingen vill låta en omotiverad spelare spela. Dock har Zlatans agent själv sagt att Zlatan trivs i Barca och att han inte vill flytta. Hur som helst så kan man inte lita på något då man inte vet helt säkert men att påstå att Barca vill bli av med honom har du inga som helst grunder för.

Sen vet jag inte vad du menar med att han inte utstrålar någon lycka? Vad grundar du det på? Att han sett missnöjd ut på plan någon gång? Det finns mängder med klipp där han skämtar och ser glad ut tillsammans med både lagkamrater och ledare. Klippet som finns på han när han vunnit ligan med Barca kan ju inte utstråla mer lycka än vad det gör tex. Det känns lite som att du gissar och skriver hur du vill att det ska vara utan att ha några som helst grunder att backa upp det med.
Citera
2010-05-21, 12:45
Medlem
Centrums avatar
Ok nu missade jag Barcelonas guldfirande eftersom jag bytte kanal efter matchen. Så jag missade hur hans humör var där. Men jag tänker på hur det har sett ut nu på sistone, t.e.x när han blev utbytt mot Busqets och han bara stirrade ner i marken och snurra sitt hårband och såg allmänt sur ut.

Vilka signaler sänder det? Strålande lycka?

Men som du säger så har jag inte belägg för Zlatans trivsel i Barcelona.
Men det ska bli en intressant silly-season denna säsong.

Såpoperan Zlatan is to be to Be continued....
Citera
2010-05-21, 13:51
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ok nu missade jag Barcelonas guldfirande eftersom jag bytte kanal efter matchen. Så jag missade hur hans humör var där. Men jag tänker på hur det har sett ut nu på sistone, t.e.x när han blev utbytt mot Busqets och han bara stirrade ner i marken och snurra sitt hårband och såg allmänt sur ut.

Vilka signaler sänder det? Strålande lycka?

Men som du säger så har jag inte belägg för Zlatans trivsel i Barcelona.
Men det ska bli en intressant silly-season denna säsong.

Såpoperan Zlatan is to be to Be continued....

Hur tycker du att han borde reagera när han blir utbytt?! Skutta omkring av glädje för att äntligen få gå och sätta sig istället? Tänk efter...

Guldfirandet tycker jag visade två saker egentligen. Han har skaffat sig ett par personer som han tycker om att umgås med och skojar med, Pique, Alves och Maxwell sen innan. Sen bara för att man inte är bästa kompis med alla i laget betyder inte att man inte trivs, är du bästa polare med alla du jobbar eller studerar med?

Vad som sen hände tycker jag rätt bra beskriver hur Ibra annars har anpassat sig till klubben och allt vad det innebär. Spelmässigt vet vi att han haft problem, intressant är ju att han faktiskt lyckades i början. Jag tror att han tänker för mycket på vad han borde göra på planen och tappar spontanitet, det som han normalt sätt är bland de bästa på. Men på guldfirandet pratade han dessutom italienska vilket var sådär lagom populärt. Han borde så klart ha sagt något på katalanska, eller i alla fall på spanska, enbart ur PR-syfte om inte annat.

edit: stafvel
Senast redigerad av neguin 2010-05-21 kl. 13:56.
Citera
2010-05-23, 00:11
Medlem
Moon The Loons avatar
Verkar gå rätt bra för Inter Utan Zlatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in