2016-01-09, 09:24
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Det resonemanget håller inte, att Sven Rydell höll lägre klass eftersom fotbollen var sämre då. Man får jämföra spelare i den tid de spelade. Men jag har inte förnekat att han har slagit målrekordet, eller klankat ned på honom för det. Lägg inte ord i munnen på mig. Det jag har sagt är att om Zlatan som tog hela fotbolls-Sverige med storm redan i tonåren inte hade slagit det där målrekordet - med tanke på att han hållit sig på toppen i 15 år och de senaste 5-10 åren har ju hela spelidén gått ut på att passa Zlatan - så hade Zlatan misslyckats. Det är rimligt att ställa det kravet på honom, till skillnad från till exempel en mittfältare som Anders Svensson. Förklaringen till att ingen lyckats tidigare är att ingen varit en tillräckligt produktiv målskytt. Den som kanske skulle haft en chans hade varit Henke, men Henke hade fullt upp att vara playmaker på samma gång och spela fram till exempel Zlatan. Varför har Henke både CL-guld och VM-brons men inte Zlatan? Om nu Zlatan är så jävla bra, och slår målrekord och allt?
Citat:
Slagit målrekord, visst, men till vilken nytta?
Citat:
I landslaget kan han briljera mot Lichtenstein och andra blåbärsnationer
Citat:
Zlatan presterar inte i landslaget.
Jag lägger inte ord i munnen på dig, indirekt klankar du ned på målrekordet som om det vore en bagatell när du skriver att det inte är att prestera. På tal om att lägga ord i munnen på andra så har jag inte påstått att Sven Rydell höll lägre klass i landslaget utan bara konstaterat det faktum att fotbollen var annorlunda då. Rimligt å ställa kravet att man skall slå ett 80-årigt rekord? Nej, om spelidén anpassas efter en själv är det krav på en att man ska prestera vilket Zlatan har gjort och målrekordet har blivit en följd av detta.

Jadu varför har Mario Götze vunnit VM-guld men inte Lionel Messi? Varför har Michael Owen vunnit Ballon d'or men inte Zlatan? Å säga att Henke möjligen haft en chans kan du och jag spekulera hur länge som helst om, nu blev det inte så och det är det vi får utgå ifrån.
Citat:
Zlatan presterar inte i landslaget. Han gör mål, men det är något som sätts in på Zlatans konto och endast är av marginell betydelse för landslaget. Zlatan presterar för Zlatan, med andra ord, i den mån han presterar. Annat är det i klubblagen.
Så man presterar inte om man gör mål? Där ser man. Marginell betydelse för landslaget? Tror du vi hade nått EM om det inte vore för Zlatan? Tror du Sverige hade varit ett lika bra lag utan Zlatan? Du förminskar hans prestationer.
Citat:
Haha lägg av. Tyskarna hade kanske blivit lite smånervösa, men tyskarnas signum är att vända omöjliga matcher och komma tillbaka när det ser nattsvart ut, och faktiskt Vinna matcherna, inte hämta ikapp till oavgjort och fira som om det vore en seger som Sverige gjorde mot England -06 eller Tyskland -12. Tyskland hade inte förlorat mot Sverige, ens om Henke slagit in straffen. De var helt enkelt alldeles för bra där och då!
Jag skrev aldrig att jag tror Sverige skulle vinna om Henke Larsson satt straffen, jag skrev vem vet samt att det skulle krävas nåt exceptionellt.

Jag kan nog tala för många svenskar när jag säger att efter 2-2 matchen mot England 06 var man försiktigt optimistisk inför åttondelen, hur dumt det än må låta var det känslan man hade och även något som landslaget hade.

Är det. På något sätt. Konstigt å fira krysset som om det vore en seger när Sverige vände 0-4 till 4-4? Det var en ren underdogstory och chansen fanns knappt ens i teorin att Sverige skulle göra nåt liknande, dessutom gav det oss ett riktigt bra utgångsläge inför kommande VM-kvalmatcher men att vi sedan bara kryssa borta mot Irland och förlora borta mot Österrike är en annan femma. 4-4 matchen var oerhört stor och även det kan du inte förneka.
Citera
2016-01-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Jag lägger inte ord i munnen på dig, indirekt klankar du ned på målrekordet som om det vore en bagatell när du skriver att det inte är att prestera. På tal om att lägga ord i munnen på andra så har jag inte påstått att Sven Rydell höll lägre klass i landslaget utan bara konstaterat det faktum att fotbollen var annorlunda då. Rimligt å ställa kravet att man skall slå ett 80-årigt rekord? Nej, om spelidén anpassas efter en själv är det krav på en att man ska prestera vilket Zlatan har gjort och målrekordet har blivit en följd av detta.

Jadu varför har Mario Götze vunnit VM-guld men inte Lionel Messi? Varför har Michael Owen vunnit Ballon d'or men inte Zlatan? Å säga att Henke möjligen haft en chans kan du och jag spekulera hur länge som helst om, nu blev det inte så och det är det vi får utgå ifrån.

Så man presterar inte om man gör mål? Där ser man. Marginell betydelse för landslaget? Tror du vi hade nått EM om det inte vore för Zlatan? Tror du Sverige hade varit ett lika bra lag utan Zlatan? Du förminskar hans prestationer.

Jag skrev aldrig att jag tror Sverige skulle vinna om Henke Larsson satt straffen, jag skrev vem vet samt att det skulle krävas nåt exceptionellt.

Jag kan nog tala för många svenskar när jag säger att efter 2-2 matchen mot England 06 var man försiktigt optimistisk inför åttondelen, hur dumt det än må låta var det känslan man hade och även något som landslaget hade.

Är det. På något sätt. Konstigt å fira krysset som om det vore en seger när Sverige vände 0-4 till 4-4? Det var en ren underdogstory och chansen fanns knappt ens i teorin att Sverige skulle göra nåt liknande, dessutom gav det oss ett riktigt bra utgångsläge inför kommande VM-kvalmatcher men att vi sedan bara kryssa borta mot Irland och förlora borta mot Österrike är en annan femma. 4-4 matchen var oerhört stor och även det kan du inte förneka.
Jag tror vi tacklar ordet prestera lite annorlunda.

Zlatan presterar på den nivån att han gör det han skall göra: mål! Det kan jämföras med att jag går till jobbet ungefär (dålig jämförelse, men du fattar). Att slå ett 80 år gammalt målrekord? Ja, det är ett rimligt krav att ställa på en spelare av Zlatans kaliber. Inser du inte det? Han är inte i närheten av att prestera på samma nivå i landslaget som han gjort i sina klubblag och därav slutsatsen att han inte presterar i landslaget. Det är inte helt och hållet hans fel, för i landslaget hade han behövt Henke till exempel. Han kom helt fel i skarven för att kunna uträtta stordåd. Men kom inte och måla upp en bild av att han presterar i landslaget som till exempel Messi, Ronaldo, Maradona, Zidane, Stoitjkov, Brolin och ja, listan kan göras lång.

Du försöker få det till att jag hävdar att Zlatan är kass - det är fel. Men han uträttar inga under i landslaget som du vill ha det till, han gör det han skall göra och inte mycket mer. Att han sköt oss till EM mot en blåbärsnation som Danmark är inget att brösta upp sig för. Johan Mjällby stod ju i försnacket och sa att på hans tid så fanns det inte på kartan att förlora mot Danmark till skillnad mot hur det är idag, och det sa han inte för att Danmark har blivit så mycket bättre direkt...

Om jag tror att Sverige hade varit ett lika bra lag utan Zlatan? "lika bra"? Sverige är inte bra, lilla vän. Sverige hade kanske varit ett lag utan Zlatan till att börja med. Värdelöst förvisso, men det är det nu också. Du överdriver hans prestationer. Att ta sig till EM är inget märkvärdigt. Varför tog han oss inte till VM om hans prestationer är så überfantastiska? Eller vidare från gruppspelet förra EM? Veteranen Sjevtjenko överlistade den store Zlatan. Hur känns det?

4-4 mot Tyskland var en prestation och där spelade Sverige verkligen som ett lag. Men det betydde ingenting i och med att vi sedan inte gick till VM. Det är ett kul minne för oss som såg matchen, inte mer. Tyskarna hade aldrig svarat för en sådan kollaps i en match som betytt något dock, som en utslagsmatch i ett VM-slutspel eller liknande. Det vet du likaväl som jag.
Citera
2016-01-09, 11:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Jag tror vi tacklar ordet prestera lite annorlunda.

Zlatan presterar på den nivån att han gör det han skall göra: mål! Det kan jämföras med att jag går till jobbet ungefär (dålig jämförelse, men du fattar). Att slå ett 80 år gammalt målrekord? Ja, det är ett rimligt krav att ställa på en spelare av Zlatans kaliber. Inser du inte det? Han är inte i närheten av att prestera på samma nivå i landslaget som han gjort i sina klubblag och därav slutsatsen att han inte presterar i landslaget. Det är inte helt och hållet hans fel, för i landslaget hade han behövt Henke till exempel. Han kom helt fel i skarven för att kunna uträtta stordåd. Men kom inte och måla upp en bild av att han presterar i landslaget som till exempel Messi, Ronaldo, Maradona, Zidane, Stoitjkov, Brolin och ja, listan kan göras lång..
Zlatan gör mer än bara mål, han är fundamental för hela laget och visst kan man ställa det som krav i och med att han är den störste och förmodligen bäste spelare Sverige haft att tillgå, hur är inte hans ledande roll och prestationer att prestera på samma nivå han gjort/gör i klubblagen? Ta hans sejour i Barcelona som exempel: 16 ligamål och 9 (?) assist på 29 matcher innan han lånades ut till Milan, du kan säkert redan historien och hur mycket Barcelona gjorde för att få honom. Hur kan man påstå att hans landslagskarriär inte ens är i närheten av detta?

Kan minnas fel men om inte så är fallet har Zlatan bättre målsnitt i landslaget än vad Ronaldo & Messi har. Brolin som lade av i landslaget efter 5 år? Jämförelsen blir väl lite skev?
Citat:
Du försöker få det till att jag hävdar att Zlatan är kass - det är fel. Men han uträttar inga under i landslaget som du vill ha det till, han gör det han skall göra och inte mycket mer. Att han sköt oss till EM mot en blåbärsnation som Danmark är inget att brösta upp sig för. Johan Mjällby stod ju i försnacket och sa att på hans tid så fanns det inte på kartan att förlora mot Danmark till skillnad mot hur det är idag, och det sa han inte för att Danmark har blivit så mycket bättre direkt...
Försöker inte få detta till nånting, när du kommer med påståenden som inte kan ses som nåt annat än kraftiga underdrifter reagerar jag. Då vänder jag på steken och frågar hur mycket sämre har inte Sverige blivit sedan Mjällbys dagar? För 10-14 år sedan hade vi ett bra landslag, så är det knappast idag. Sverige är inte mycket mindre av en blåbärsnation i jämförelse med Danmark.
Citat:
Om jag tror att Sverige hade varit ett lika bra lag utan Zlatan? "lika bra"? Sverige är inte bra, lilla vän. Sverige hade kanske varit ett lag utan Zlatan till att börja med. Värdelöst förvisso, men det är det nu också. Du överdriver hans prestationer. Att ta sig till EM är inget märkvärdigt. Varför tog han oss inte till VM om hans prestationer är så überfantastiska? Eller vidare från gruppspelet förra EM? Veteranen Sjevtjenko överlistade den store Zlatan. Hur känns det?
Bra är en definitionsfråga, utan Zlatan skulle landslaget va oerhört mycket sämre. Att steppa upp som Zlatan gjorde mot Danmark och var riktigt bra är fortfarande något som skall uppmärksammas till det positiva, eller hur?

Varför han inte tog oss till VM? Han gjorde 2 mål men Ronaldo gjorde 4 i två matcher där Portugal helt klart var bättre än Sverige. Så drar du upp matchen mot Ukraina där Lustig glömde bort sin stolpe och får det till att Shevchenko överlista Zlatan, dessa matcher kanske byggs upp som man vs man men tittar du noggrant ser du att det finns 20 andra spelare på planen, Zlatan leverera i play-offen och i EM tillskillnad från vårt försvar. Där har du skillnaden.
Citat:
4-4 mot Tyskland var en prestation och där spelade Sverige verkligen som ett lag. Men det betydde ingenting i och med att vi sedan inte gick till VM. Det är ett kul minne för oss som såg matchen, inte mer. Tyskarna hade aldrig svarat för en sådan kollaps i en match som betytt något dock, som en utslagsmatch i ett VM-slutspel eller liknande. Det vet du likaväl som jag
Nä i slutändan är det inget mer än ett fint minne men hur kan man veta det på förhand? Betydde inte Ronaldos prestation i play-offen mot Sverige nånting för att Portugal floppa i VM?

Hur menar du att en VM-kval match inte betyder nånting? Det var inte direkt en träningsmatch inför ett kval vi pratar om, och nej inte lika glamouröst som ett VM slutspel heller men likförbannat betydelsefullt.
Citera
2016-01-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Zlatan gör mer än bara mål, han är fundamental för hela laget och visst kan man ställa det som krav i och med att han är den störste och förmodligen bäste spelare Sverige haft att tillgå, hur är inte hans ledande roll och prestationer att prestera på samma nivå han gjort/gör i klubblagen? Ta hans sejour i Barcelona som exempel: 16 ligamål och 9 (?) assist på 29 matcher innan han lånades ut till Milan, du kan säkert redan historien och hur mycket Barcelona gjorde för att få honom. Hur kan man påstå att hans landslagskarriär inte ens är i närheten av detta?
Därför att i sina klubblag har han vunnit något. I landslaget har han gått till kvartsfinal i EM som bäst.

Citat:
Kan minnas fel men om inte så är fallet har Zlatan bättre målsnitt i landslaget än vad Ronaldo & Messi har. Brolin som lade av i landslaget efter 5 år? Jämförelsen blir väl lite skev?
Har han säkert, men hur många gånger har Zlatan blivit utsedd till världens bäste jämför med de två andra? Zlatan är som sagt den spelaren hela spelidén kretsar kring i Sverige, därför gör han alla målen, och det är en kombination av att han är bra och landslaget dåligt. I Argentina kretsar mycket kring Messi också, men där finns det andra duktiga spelare som vet hur målet ser ut också. Samma sak i Portugal. Ronaldo är väl mittfältare för övrigt?

Brolin gick till semifinal i både EM och VM. I VM:et så hade Sverige aldrig spelat semifinal utan Brolin. Det kommer Zlatan aldrig att få uppleva. Jämförelsen är klart relevant.

Citat:
Försöker inte få detta till nånting, när du kommer med påståenden som inte kan ses som nåt annat än kraftiga underdrifter reagerar jag. Då vänder jag på steken och frågar hur mycket sämre har inte Sverige blivit sedan Mjällbys dagar? För 10-14 år sedan hade vi ett bra landslag, så är det knappast idag. Sverige är inte mycket mindre av en blåbärsnation i jämförelse med Danmark.
Det är ju det jag säger: Sverige är så jävla uselt idag så det liknar inget, men det gör det inte till århundradets prestation av vare sig Sverige eller Zlatan. Du vänder på steken som du säger själv: du överdriver något förbannat. Jag däremot ägnar mig inte åt underdrifter. Zlatan är den bäste vi har idag och en av de bästa vi någonsin kommer få se spela i en svensk landslagströja, kanske till och med den bäste. Men hans prestationer i landslaget skall inte överdrivas för det. Brolin gjorde tre mål i VM -94 och kom hem med en bronsmedalj, en bronsmedalj som aldrig hade spelats hem utan Brolin i laget. Zlatan har sprutat in mål, men de har inte genererat några medaljer och är således betydelselösa vid dagens slut, annat än i statistiken. De kanske betydde massor i stunden som de gjordes och ett par matcher därpå, men vi kommer ju knappast förknippa Zlatan med det där fantastiska VM:et eller liknande, eller hur? Och en sådan prestation har ju till och med Glenn Strömberg efterlyst av Zlatan (inför EM -12).

Citat:
Bra är en definitionsfråga, utan Zlatan skulle landslaget va oerhört mycket sämre. Att steppa upp som Zlatan gjorde mot Danmark och var riktigt bra är fortfarande något som skall uppmärksammas till det positiva, eller hur?
Ja, men inte överdrivas som någon slags prestation. Han gjorde sitt jobb, med bravur, men ingenting han blir historisk för.

Citat:
Varför han inte tog oss till VM? Han gjorde 2 mål men Ronaldo gjorde 4 i två matcher där Portugal helt klart var bättre än Sverige. Så drar du upp matchen mot Ukraina där Lustig glömde bort sin stolpe och får det till att Shevchenko överlista Zlatan, dessa matcher kanske byggs upp som man vs man men tittar du noggrant ser du att det finns 20 andra spelare på planen, Zlatan leverera i play-offen och i EM tillskillnad från vårt försvar. Där har du skillnaden.
Jag säger ju att Sverige suger. Eller har jag varit otydlig med det? Men Ukraina är ingen världsnation inom fotbollen heller och den matchen var en giganternas sammandrabbning mellan Zlatan och Sjevtjenko. Båda storstjärnor och lagkaptener som skulle föra sitt lag mot seger. En lyckades, den andre misslyckades. Sveriges EM avgjordes med den matchen.

Citat:
Nä i slutändan är det inget mer än ett fint minne men hur kan man veta det på förhand? Betydde inte Ronaldos prestation i play-offen mot Sverige nånting för att Portugal floppa i VM?

Hur menar du att en VM-kval match inte betyder nånting? Det var inte direkt en träningsmatch inför ett kval vi pratar om, och nej inte lika glamouröst som ett VM slutspel heller men likförbannat betydelsefullt.
Det kan man inte, det är tjusningen med sporten. Att romantisera i efterhand hör också till, på så sätt som du gör. Jo då, Ronaldos insats tog Portugal till VM och det var precis det som var hans uppdrag.

Matchen betydde ingenting eller väldigt lite för Tyskland, desto mer för Sverige. Det är vad jag menade.
Citera
2016-01-09, 21:57
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Därför att i sina klubblag har han vunnit något. I landslaget har han gått till kvartsfinal i EM som bäst.
Använder man samma logik med typ England finns det inte många i historien man kan hylla som bra spelare, ta de individuella prestationerna för vad det är. Förutsättningarna för Zlatan är inte desamma som för Brolin som spela i landslaget i hela fem år och Zlatan har levererat över en bra längre tidsperiod än vad Brolin ens spela.
Citat:
Har han säkert, men hur många gånger har Zlatan blivit utsedd till världens bäste jämför med de två andra? Zlatan är som sagt den spelaren hela spelidén kretsar kring i Sverige, därför gör han alla målen, och det är en kombination av att han är bra och landslaget dåligt. I Argentina kretsar mycket kring Messi också, men där finns det andra duktiga spelare som vet hur målet ser ut också. Samma sak i Portugal. Ronaldo är väl mittfältare för övrigt?
Messi & Ronaldo har totaldominerat de senaste 8 åren, jämför vi däremot deras prestationer i landslaget ligger Zlatan bättre till än dom i målsnitt trots avsevärt sämre spelarmaterial och det är fortfarande riktigt bra oavsett om du kallar det normalprestation eller ej. Så spelidén anpassas inte ett dugg för att gynna Messi eller Ronaldo i Argentina respektive Portugal? Ronaldo får väl ses som ytterforward med alla offensiva uppdrag han har. Sen kan jag utan tvekan säga att han levererar i landslaget och hävda att han gör det bättre än nämnda två, varför skulle jag inte kunna göra det?
Citat:
Brolin gick till semifinal i både EM och VM. I VM:et så hade Sverige aldrig spelat semifinal utan Brolin. Det kommer Zlatan aldrig att få uppleva. Jämförelsen är klart relevant.
Det här har jag i princip redan bemött men fine, utan Kenneth Andersson hade vi inte spelat semi-final heller.
Citat:
Det är ju det jag säger: Sverige är så jävla uselt idag så det liknar inget, men det gör det inte till århundradets prestation av vare sig Sverige eller Zlatan. Du vänder på steken som du säger själv: du överdriver något förbannat. Jag däremot ägnar mig inte åt underdrifter. Zlatan är den bäste vi har idag och en av de bästa vi någonsin kommer få se spela i en svensk landslagströja, kanske till och med den bäste. Men hans prestationer i landslaget skall inte överdrivas för det. Brolin gjorde tre mål i VM -94 och kom hem med en bronsmedalj, en bronsmedalj som aldrig hade spelats hem utan Brolin i laget. Zlatan har sprutat in mål, men de har inte genererat några medaljer och är således betydelselösa vid dagens slut, annat än i statistiken. De kanske betydde massor i stunden som de gjordes och ett par matcher därpå, men vi kommer ju knappast förknippa Zlatan med det där fantastiska VM:et eller liknande, eller hur? Och en sådan prestation har ju till och med Glenn Strömberg efterlyst av Zlatan (inför EM -12).
Du säger också att Zlatan inte kan prestera utan ett bra kollektiv, något du bevisligen har fel i men inte vill erkänna. Överdriver jag? Jag hävdar att Zlatan levererar i landslaget, du hävdar annorlunda. Zlatans mål är inte betydelselösa och jag förstår bannemig inte hur du kan hävda det, är Ronaldos alla CL-mål denna säsong betydelselösa för att Real Madrid förmodligen inte kommer vinna Champions? Var James Rodriguez alla VM 2014 mål betydelselösa för att Colombia inte gick längre än till kvartsfinal? Det är exakt samma logik.

Nej vi kommer antagligen aldrig förknippa Zlatan med ett fantastiskt mästerskap men hans prestationer blir inte sämre för det.
Citat:
Ja, men inte överdrivas som någon slags prestation. Han gjorde sitt jobb, med bravur, men ingenting han blir historisk för.
Det är en prestation hur mycket du vill det eller ej! Han blir ihågkommen för sina insatser i landslaget och hans facit är imponerande. Du vill få det till att jag överdriver men jag tycker ärligt talat att han varit rent iögonfallande bra.
Citat:
Jag säger ju att Sverige suger. Eller har jag varit otydlig med det? Men Ukraina är ingen världsnation inom fotbollen heller och den matchen var en giganternas sammandrabbning mellan Zlatan och Sjevtjenko. Båda storstjärnor och lagkaptener som skulle föra sitt lag mot seger. En lyckades, den andre misslyckades. Sveriges EM avgjordes med den matchen.
Du säger att Zlatan inte kan prestera i ett lag där kollektivet inte är bra, Zlatan presterar.. Alltså är det fan inte konstigt om man får dubbla budskap här. Ja vi har gått igenom Ukraina-Sverige redan och likväl vill du få det till en man vs man match, ja vi kan väl lika gärna ge Zlatan skulden för att Lustig inte höll stolpen, eller hävda att Shevchenko hade den stora fördelen att spela på hemmaplan, att det finns 20 andra spelare på plan är helt klart ointressant och nåt vi bara kan lägga åt sidan.

Jag vet inte hur mycket fel jag kan ge dig, det var inte i matchen mot Ukraina som vårt EM öde avgjordes, hade vi vunnit följande match mot England hade läget varit betydligt mer gynnsamt men nu blev det inte så.
Citat:
Det kan man inte, det är tjusningen med sporten. Att romantisera i efterhand hör också till, på så sätt som du gör. Jo då, Ronaldos insats tog Portugal till VM och det var precis det som var hans uppdrag.
Så man kan tycka det var betydelsefullt värre med Ronaldos insats mot Sverige men inte vice versa med Zlatan mot Danmark, då vet jag. VM är klart större men lik förbannat sköt dom bägge sina länder till mästerskap och skall creddas för det också.
Citat:
Matchen betydde ingenting eller väldigt lite för Tyskland, desto mer för Sverige. Det är vad jag menade.
Ha förutsättningarna i perspektiv, klart som fan att det betydde mer för Sverige som stod för en bragdvändning mot blivande världsmästarna.. Känns fanemig inte som vi kommer så mycket längre..
Citera
2016-01-10, 15:52
Medlem
freeriderXIIs avatar
En bra sak med Zlatan är att han alltid i princip tänker före hur han skall lägga sin första touch för att underlätta för t.ex. skott. Han reagerar inte på passningen han regerar.

En ny video från i år med sammanställning av hans historiska mål
Senast redigerad av freeriderXII 2016-01-10 kl. 15:56.
Citera
2016-01-10, 17:03
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
En bra sak med Zlatan är att han alltid i princip tänker före hur han skall lägga sin första touch för att underlätta för t.ex. skott. Han reagerar inte på passningen han regerar.

En ny video från i år med sammanställning av hans historiska mål
Jo borde ju vara kriterium för de flesta fotbollsspelare, det här med förutseende och spelförståelse.

:>
Citera
2016-01-10, 23:58
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nej Zlatan kan inte jämföras med Ronaldinho, för mig är inte Zlatan i närheten. Man ska inte glömma att Ronaldinho inte bara var en bra spelare utan han var även väldigt underhållande, det var ingen Thomas Muller-typ direkt som bara var bra men tråkig. Det Zlatan kan slå honom i är väl antal snygga mål men inget annat. Fast professionell sport handlar inte om det, utan det handlar om att vinna. Så ja, tunga titlar rankas högre.
Oj vad du gaggar här. Det handlar alltså om att vinna?

Titlar för: Zlatan Ronaldinho
Ligatitlar: 12 3
Cuptitlar: 12 5
(Inter)kontinentala cuptitlar: 2 4
Landslagstitlar: 0 3
Totalt: 26 15

Dessutom har Zlatan antagligen ett eller två år kvar på toppnivå. Ronaldinho var en fantastisk fotbollsspelare under några säsonger, men knappast i klass med Zlatan om du ska jämföra hela karriärer. Och alla ni i tråden som snackar om spelare som bärs upp av sitt lag, för att i nästa hylla Ronaldinho. Han om någon red väl på en våg av stjärnor från Brasilien i början av 2000-talet?
Citera
2016-01-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo

Dessutom har Zlatan antagligen ett eller två år kvar på toppnivå. Ronaldinho var en fantastisk fotbollsspelare under några säsonger, men knappast i klass med Zlatan om du ska jämföra hela karriärer. Och alla ni i tråden som snackar om spelare som bärs upp av sitt lag, för att i nästa hylla Ronaldinho. Han om någon red väl på en våg av stjärnor från Brasilien i början av 2000-talet?

Ja jag gaggar. Eller hur

Det är du som inte kan läsa. Jag skrev tunga titlar, med det så är det underförstått att jag menar internationella titlar.

Men visst fortsätt att tro att Zlatans ligatitlar är värda mer än Ronaldinhos internationella stortitlar du.
Citera
2016-01-11, 15:18
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja jag gaggar. Eller hur

Det är du som inte kan läsa. Jag skrev tunga titlar, med det så är det underförstått att jag menar internationella titlar.

Men visst fortsätt att tro att Zlatans ligatitlar är värda mer än Ronaldinhos internationella stortitlar du.
Så med din logik kan man alltså aldrig bli en av de största om man inte har turen att födas i rätt land. Ryan Giggs spelade aldrig ens ett mästerskap med Wales, det måste innebära att han var urusel som inte ens kunde bära Wales genom kvalet till mästerskap. Att vinna ligan är helt meningslöst, vinner du inte VM eller CL kan du aldrig vara bättre än någon som gjort det.
Citera
2016-01-11, 20:44
Bannlyst
Citat:

Zlatan har inte 26 titlar utan har 24 men efter denna säsongen har han 25-26 titlar
Citera
2016-01-11, 22:41
Medlem
Citat:
Så med din logik kan man alltså aldrig bli en av de största om man inte har turen att födas i rätt land. Ryan Giggs spelade aldrig ens ett mästerskap med Wales, det måste innebära att han var urusel som inte ens kunde bära Wales genom kvalet till mästerskap. Att vinna ligan är helt meningslöst, vinner du inte VM eller CL kan du aldrig vara bättre än någon som gjort det.

Jo visst kan man det men nu var det inte det vi diskuterade utan nu diskuterade vi Ibrahomivic vs Ronaldinho. Det är inte som att jämföra Ibrahimovic med någon som har vunnit VM eller CL som bänkvärmare.

Fast om man ska bli en av de allra "största" (nu var det du själv som använde det ordet) så krävs det nog att man vinner i alla fall minst en stor internationell titel i och med att konkurrensen är såpass hård. Största och bäst är inte samma sak heller. Stor blir man genom att vinna mycket (stora) titlar. Bäst kan man vara ändå om man inte spelar i nåt bra lag som kan vinna. Även fast det inte är särskilt sannolikt att det skulle hända i dagens fotboll.

Ryan Giggs vann CL.
Senast redigerad av terribilis 2016-01-11 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in