Citat:
Det resonemanget håller inte, att Sven Rydell höll lägre klass eftersom fotbollen var sämre då. Man får jämföra spelare i den tid de spelade. Men jag har inte förnekat att han har slagit målrekordet, eller klankat ned på honom för det. Lägg inte ord i munnen på mig. Det jag har sagt är att om Zlatan som tog hela fotbolls-Sverige med storm redan i tonåren inte hade slagit det där målrekordet - med tanke på att han hållit sig på toppen i 15 år och de senaste 5-10 åren har ju hela spelidén gått ut på att passa Zlatan - så hade Zlatan misslyckats. Det är rimligt att ställa det kravet på honom, till skillnad från till exempel en mittfältare som Anders Svensson. Förklaringen till att ingen lyckats tidigare är att ingen varit en tillräckligt produktiv målskytt. Den som kanske skulle haft en chans hade varit Henke, men Henke hade fullt upp att vara playmaker på samma gång och spela fram till exempel Zlatan. Varför har Henke både CL-guld och VM-brons men inte Zlatan? Om nu Zlatan är så jävla bra, och slår målrekord och allt?
Citat:
Slagit målrekord, visst, men till vilken nytta?
Citat:
I landslaget kan han briljera mot Lichtenstein och andra blåbärsnationer
Citat:
Jag lägger inte ord i munnen på dig, indirekt klankar du ned på målrekordet som om det vore en bagatell när du skriver att det inte är att prestera. På tal om att lägga ord i munnen på andra så har jag inte påstått att Sven Rydell höll lägre klass i landslaget utan bara konstaterat det faktum att fotbollen var annorlunda då. Rimligt å ställa kravet att man skall slå ett 80-årigt rekord? Nej, om spelidén anpassas efter en själv är det krav på en att man ska prestera vilket Zlatan har gjort och målrekordet har blivit en följd av detta.
Zlatan presterar inte i landslaget.
Jadu varför har Mario Götze vunnit VM-guld men inte Lionel Messi? Varför har Michael Owen vunnit Ballon d'or men inte Zlatan? Å säga att Henke möjligen haft en chans kan du och jag spekulera hur länge som helst om, nu blev det inte så och det är det vi får utgå ifrån.
Citat:
Så man presterar inte om man gör mål? Där ser man. Marginell betydelse för landslaget? Tror du vi hade nått EM om det inte vore för Zlatan? Tror du Sverige hade varit ett lika bra lag utan Zlatan? Du förminskar hans prestationer.
Zlatan presterar inte i landslaget. Han gör mål, men det är något som sätts in på Zlatans konto och endast är av marginell betydelse för landslaget. Zlatan presterar för Zlatan, med andra ord, i den mån han presterar. Annat är det i klubblagen.
Citat:
Jag skrev aldrig att jag tror Sverige skulle vinna om Henke Larsson satt straffen, jag skrev vem vet samt att det skulle krävas nåt exceptionellt.
Haha lägg av. Tyskarna hade kanske blivit lite smånervösa, men tyskarnas signum är att vända omöjliga matcher och komma tillbaka när det ser nattsvart ut, och faktiskt Vinna matcherna, inte hämta ikapp till oavgjort och fira som om det vore en seger som Sverige gjorde mot England -06 eller Tyskland -12. Tyskland hade inte förlorat mot Sverige, ens om Henke slagit in straffen. De var helt enkelt alldeles för bra där och då!
Jag kan nog tala för många svenskar när jag säger att efter 2-2 matchen mot England 06 var man försiktigt optimistisk inför åttondelen, hur dumt det än må låta var det känslan man hade och även något som landslaget hade.
Är det. På något sätt. Konstigt å fira krysset som om det vore en seger när Sverige vände 0-4 till 4-4? Det var en ren underdogstory och chansen fanns knappt ens i teorin att Sverige skulle göra nåt liknande, dessutom gav det oss ett riktigt bra utgångsläge inför kommande VM-kvalmatcher men att vi sedan bara kryssa borta mot Irland och förlora borta mot Österrike är en annan femma. 4-4 matchen var oerhört stor och även det kan du inte förneka.