2014-02-21, 19:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Och min poäng är att det inte betyder något särskilt. Det är svårt att tippa vilka spelare som kommer att spela CL-final. Dyra och framgångsrika spelare brukar göra det någon gång under sin karriär men det är inget konstigt om de aldrig gör det och att billigare och mindre framgångsrika spelare någon gång gör det.

Men samtidigt om vi nu ser till CL OCH landslaget så borde väl Sveriges största spelare genom tiderna ha spelat i antingen i en CL-final ELLER något stort ett slutspel i mästerskap med Sverige. Det har Z inte gjort. Visst spelat kvart men inte lyckats i landslag, semi i CL men inte lyckats. Säger inte att det hela hänger på hans skuldror men att skylla på medspelare när han faktiskt inte varit bra i dessa direkt avgörande matcher tycker jag för min del är orättvist. Det är ett faktum att han har haft svårt att leverera när det verkligen gällt.
Citera
2014-02-21, 19:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Varför undviker du frågan?

Av oss? Det spelar ingen som helst roll vad vi supportrar har för uppfattning, laget spelar såsom Hamrén vill att dom ska spela och tror du på riktigt att Sveriges chanser hade ökat utan Zlatan?

Får däremot ge dej rätt i att laget förlitar sej alltför mycket på honom. Medvetet eller omedvetet.

Men räknar du Henrik Larsson som större enbart för att han har vunnit CL? Zlatan har dominerat i varenda klubb han varit i medan Larsson värvades som joker till Barcelona. Jag vet vad jag ser som mest imponerande.

Och CL-semi är det han har hittills som främsta merit i den turneringen. Kan bli mer och det hoppas jag på men oddsen lutar tyvärr inte åt hans fördel.

Vi har väl inte direkt blivit bättre med Z sett till avancemang åtminstone? Men alltid lika kul att läsa att det aldrig är Zlatans fel att det aldrig går bra hela vägen. Det handlar alltid om usel tränare eller usla medspelare... Visst kan han göra bra saker och gör så i vissa matcher men när det kommer till kritan så har inte presterat så jag åtminstone tycker Sveriges bästa genom tiderna ska prestera.
Citera
2014-02-21, 20:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
En massa skitsnack. Av alla klubbar han har spelat i så är det nog bara Barcelona som på allvar har haft potential att nå en final. Och kanske Juventus men det var samtidigt ett lag som totalt sett underpresterade något enormt. De hade dessutom oturen att lottas mot två skrällag två är i rad.

Liverpool som vann hela turneringen och ett Arsenal som gick till final utan att släppa in några mål på hela 10 matcher. Man kan inte dra slutsatsen att Zlatan på egen hand sänker sina lag till den graden att de inte kan ta sig till en final.

Barcelona hade flyt att de tog sig till finalen 2009. Och de hade oflyt att de inte tog sig dit 2010. Det är små marginaler...

Så här balanserat kan man väl inte skriva, eller vad tycker du Smerch?

Usel diskussion. Zlatan som ensam spelare kan inte ta ansvar för hur bra lag i övrigt han spelat för.

Zlatan som sägs var dålig i CL har de senaste 3-4 åren varit riktigt bra i utslagsfasen, och kommer totalt slå sig in på topp-10 målskyttar genom tiderna i CL. Det är således inte Zlatan man ska lasta, utan medspelarna.
Citera
2014-02-22, 18:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men samtidigt om vi nu ser till CL OCH landslaget så borde väl Sveriges största spelare genom tiderna ha spelat i antingen i en CL-final ELLER något stort ett slutspel i mästerskap med Sverige. Det har Z inte gjort. Visst spelat kvart men inte lyckats i landslag, semi i CL men inte lyckats. Säger inte att det hela hänger på hans skuldror men att skylla på medspelare när han faktiskt inte varit bra i dessa direkt avgörande matcher tycker jag för min del är orättvist. Det är ett faktum att han har haft svårt att leverera när det verkligen gällt.

Ingen lyckas perfekt i alla sammanhang. Alla länders eller klubbars "största spelare genom tiderna" (= senaste tio åren) har något område där de lyckats sämre än de önskat. Om man sätter ligatitlar som måttstock är det bara Zlatan som har levererat. Samma sak om man tar lön som måttstock.

Thierry Henry har exempelvis bättre landslags- och CL-meriter än Zlatan men Zlatan har ett par till ligatitlar. Zlatan har gjort nästan lika många mål i landslaget och CL men slår Henry i lön och övergångssummor.

Henry förlorade en CL-final och blev mållöst utbytt i en annan.

Zlatan har bättre målsnitt än Henry i landslaget och behöver tre mer mål för att komma i fatt i antal mål.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-02-22 kl. 19:06.
Citera
2014-02-22, 18:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Så här balanserat kan man väl inte skriva, eller vad tycker du Smerch?

Usel diskussion. Zlatan som ensam spelare kan inte ta ansvar för hur bra lag i övrigt han spelat för.

Zlatan som sägs var dålig i CL har de senaste 3-4 åren varit riktigt bra i utslagsfasen, och kommer totalt slå sig in på topp-10 målskyttar genom tiderna i CL. Det är således inte Zlatan man ska lasta, utan medspelarna.

Zlatan har 0,45 i målsnitt i CL om jag har räknat rätt.
Citera
2014-02-22, 19:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Vi har väl inte direkt blivit bättre med Z sett till avancemang åtminstone? Men alltid lika kul att läsa att det aldrig är Zlatans fel att det aldrig går bra hela vägen. Det handlar alltid om usel tränare eller usla medspelare... Visst kan han göra bra saker och gör så i vissa matcher men när det kommer till kritan så har inte presterat så jag åtminstone tycker Sveriges bästa genom tiderna ska prestera.

Vilka andra länder har spelare som gjort 48 mål på 96 matcher? Färre än fem skulle jag gissa.

49 mål räcker för att tangera engelska rekordet.

Messi och Ronaldo har gjort färre mål för sina landslag och har sämre snitt.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-02-22 kl. 19:25.
Citera
2014-02-22, 19:21
Medlem
junazs avatar
Ja, att enbart mäta en spelares storhet sett till antalet olika titlar är ju fullständigt snedvridet.
Citera
2014-02-22, 20:01
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Nej, vilket är för att det svenska landslaget generellt sett har blivit sämre, vi saknar den bredd på spelarmaterialet vi (periodvis) tidigare har haft.

Sen finns det ju vissa med dolda agendor som hävdar att Z inte skulle vara en fotbollsspelare i världsklass (vilket han är) bara för att han inte lyckas bära landslaget till framgångar som liknar våra tidigare.
Citera
2014-02-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Nej, vilket är för att det svenska landslaget generellt sett har blivit sämre, vi saknar den bredd på spelarmaterialet vi (periodvis) tidigare har haft.

Sen finns det ju vissa med dolda agendor som hävdar att Z inte skulle vara en fotbollsspelare i världsklass (vilket han är) bara för att han inte lyckas bära landslaget till framgångar som liknar våra tidigare.

Det är mest skitsnack att vi har haft så mycket större bredd. Vi tog VM-brons med 11 allsvenska spelare i truppen. Endast Brolin hade en ledande roll i något som kan likna ett topplag i de största ligorna. Parma kom 5:a den säsongen.

Vi har mer landslagsspelare i de största ligorna nu än då. Då som nu är det en spelare som tillhör världstoppen.

De enda år som sticker är runt mitten av 2000-talet när Ljungberg och Henke höll världsklass och Zlatan var på uppgång. Så mycket större bredd skulle jag inte kalla det att vi hade någon enstaka mer klasspelare än vi har nu.

Zlatan skulle föds några år tidigare så han stått på toppen EM 2004, då hade vi vunnit Guld.
Senast redigerad av ErnstJunger 2014-02-22 kl. 20:40.
Citera
2014-02-22, 21:39
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Har fått kämpa för att hålla tillbaka tårarna när jag tänker på Teemu Selänne och att han nu slutar.
Vilken fin och underbar männniska.

Jag kommer fan inte klara av den dagen Zlatan slutar. Jag kommer gråta som ett litet barn. Och det är så jävla "nära". Även om han är bättre än någonsin så är det snart slut. Fyfan vad jobbigt.
Citera
2014-02-22, 23:31
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det är mest skitsnack att vi har haft så mycket större bredd. Vi tog VM-brons med 11 allsvenska spelare i truppen. Endast Brolin hade en ledande roll i något som kan likna ett topplag i de största ligorna. Parma kom 5:a den säsongen.

Vi har mer landslagsspelare i de största ligorna nu än då. Då som nu är det en spelare som tillhör världstoppen.

De enda år som sticker är runt mitten av 2000-talet när Ljungberg och Henke höll världsklass och Zlatan var på uppgång. Så mycket större bredd skulle jag inte kalla det att vi hade någon enstaka mer klasspelare än vi har nu.

Zlatan skulle föds några år tidigare så han stått på toppen EM 2004, då hade vi vunnit Guld.

Lite så är det. Problemet är i mångt och mycket Hamrén. Landslagets spelare håller relativt hög kvalitet.

Zlatan i högform -04. Fyfan vad underbart att bevittna. 2016 eller 2018 hoppas jag Sverige kan stå starkt med en ny förbundskapten, med nya hungriga och vinnande spelare, och med Zlatan som en gudomlig figur längst fram.

Imorgon är det PSG 14:00, en timme in i OS-finalen. Givetvis ska jag se husguden Zlatan spela.
Citera
2014-02-23, 00:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger

Snälla...Även om det "bara" var 20 år sen..så var det en helt annat tid då inom fotbollen, speciellt svensk fotboll....Tex Merparten av dom allsvenska spelarna i 94-truppen kom från IFK Göteborg..som på den tiden hade ett riktigt konkurrenskraftigt lag internationellt.

Internationella klubbfotbollen överlag var inte lika tillspetsad som idag. Duktiga spelare var utspridda i många lag och ligor då..inte i några få ligors topplag som idag med enorma trupper.

Lovar dig att bredden under toppspelarna var mycket större då..än nu. I landslaget alltså. Det är klasskillnad.

Folk som inte var med då riktigt gör bäst i att inte gissa...
Senast redigerad av Steff83 2014-02-23 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in