2013-12-05, 22:43
Medlem
lolzincs avatar
Gravad lax med tillhörande sås, hemmagjord leverpastej (älglever som råvara) samt viltfågel t.ex. orre/tjäder skall finnas på mitt julbord.
Citera
2013-12-06, 00:35
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag ville ha en rysk jul, med vodka, fläsk, korv och ost, och rysk musik!

Men entusiasmen hos de övriga i residenset var, måttligt

Gillar idén skarpt, förutom kanske den ryska musiken :O en liten låt eller två skulle väl gå an under supandet :P

Jag brukar gå loss på de mesta som serveras på bordet utom skinka, prinskorv och köttbullar då jag tycker de e sjukt meningslöst och tråkigt, smakar bra gör de men sparar plats i magen för de lite smaskigare sakerna En liten bit skinka bara för att blir de väll alltid ^^ Ska försöka mig på att göra en egen liten leverkorv i år istället för att köpa..
Senast redigerad av Nemjung 2013-12-06 kl. 00:38.
Citera
2013-12-06, 16:57
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Jag ville ha en rysk jul, med vodka, fläsk, korv och ost, och rysk musik!

Men entusiasmen hos de övriga i residenset var, måttligt

Hmm, jävligt bra idé faktiskt, det skall nog föreslås till familjen under julen. Ångestfyllt supande under tystnad, lite sovjetisk marschmusik samt torra korvar blir nog kanon.
Citera
2013-12-06, 17:06
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Hmm, jävligt bra idé faktiskt, det skall nog föreslås till familjen under julen. Ångestfyllt supande under tystnad, lite sovjetisk marschmusik samt torra korvar blir nog kanon.

Jag ser det som sjukt roligt! Tror jag får lirka in det själv om inte annat, jag menat dricka vodka till youtube med ryska orkestern spelandes kalinka eller liknande, hur kan det bli bättre
Citera
2013-12-07, 04:51
Bannlyst
Julskinka och Potatis har jag på mitt julbord, även nåt gott knäckebröd med smör och ost och öl till

jag tycker det är lite överdrivet att safta på med korv å köttbullar osv som bara blir över, tycker även att det blir rörigt att blanda allt
Citera
2013-12-08, 13:33
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Julskinka och Potatis har jag på mitt julbord, även nåt gott knäckebröd med smör och ost och öl till

jag tycker det är lite överdrivet att safta på med korv å köttbullar osv som bara blir över, tycker även att det blir rörigt att blanda allt

de är ju de som e charmen med julbordet tycker jag, ska bli jävligt rörigt av all mat så man bara blir förvirrad av att titta ner på vad man ska ta, sen med att det blir rester innebär ju bara att du har jävligt gott att äta i en vecka framöver till
Citera
2013-12-08, 14:05
Medlem
deerskins avatar
Bästa jävla julgodiset ever måste nog vara baconkola. Tror vi gör ungefär ett kilo innan julen är över!

2 paket bacon
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 dl ljus sirap
1/2 dl lönnsirap
1 1 dl vispgrädde
75 g smör
4 cl whisky

Stek baconet riktigt, riktigt knaprigt och hacka det superfint. Spara stekflottet.
Lägg alla ingredienser (inklusive stekflottet) utom 1 dl vispgrädde i en tjockbottnad kastrull.
Låt allt koka på medelvärme och rör om då och då.
När smeten nått 115 grader häller du i den sista decilitern grädde och låter allt koka tills temperaturen är 118 grader.
Häll ut smeten på bakplåtspapper och ställ kallt. Klipp i lagom bitar med oljad sax.
Proppa käften full och NJUT.

Går lika bra utan whiskey med vanligt socker och vanlig sirap med!!
Citera
2013-12-09, 00:38
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Jag ser det som sjukt roligt! Tror jag får lirka in det själv om inte annat, jag menat dricka vodka till youtube med ryska orkestern spelandes kalinka eller liknande, hur kan det bli bättre

Nej, jag tror inte det kan bli bättre än så.
Citera
2013-12-09, 12:32
Medlem
Lecros avatar
Jansons, laxen, sillen, och revbensspjällen är nått jag öser på när jag käkar julbord! OJ höll på glömma julskinkemackorna med en massa senap och inlagd gurka!
Citera
2013-12-09, 14:49
Medlem
blowns avatar
Jag skäms över att erkänna det, men jag gillar inte sill. Vitlöks- eller senapssill kan man väl knö ner för de smakar ju inget av den sladdriga fisklekamen, men annars är det stopp.

För mig är det stekt grönkål, skinkmackor, ägghalvor med majonnäs och räkor, "knottekål" (brysselkål), prinskorv, köttbullar samt revben som gäller. Kanske en liten skopa jansson med.

Till detta dricks uteslutande julöl och beska droppar, som sig bör.

Sedan har vår familj en gammal tradition där vi på juldagen äter kräftor. Det är ett superhärligt avbrott från all julmat man tryckt i sig under hela december

Även till detta öl och snaps, fast en ljusare öl och någon friskare snaps - akvavit, fläder eller dylikt.
Citera
2013-12-09, 16:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Du bor väl i Sydostasien med asiatisk fru? Svårt nog att fira en svensk jul ändå.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-12-09 kl. 16:18.
Citera
2013-12-09, 16:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerskin
Bästa jävla julgodiset ever måste nog vara baconkola. Tror vi gör ungefär ett kilo innan julen är över!

2 paket bacon
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 dl ljus sirap
1/2 dl lönnsirap
1 1 dl vispgrädde
75 g smör
4 cl whisky

Stek baconet riktigt, riktigt knaprigt och hacka det superfint. Spara stekflottet.
Lägg alla ingredienser (inklusive stekflottet) utom 1 dl vispgrädde i en tjockbottnad kastrull.
Låt allt koka på medelvärme och rör om då och då.
När smeten nått 115 grader häller du i den sista decilitern grädde och låter allt koka tills temperaturen är 118 grader.
Häll ut smeten på bakplåtspapper och ställ kallt. Klipp i lagom bitar med oljad sax.
Proppa käften full och NJUT.

Går lika bra utan whiskey med vanligt socker och vanlig sirap med!!
Detta recept lät både lockande och äckelflottigt á la USA. Jag hade gärna smakat en baconkola men inte gjort receptet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in