2012-11-29, 22:58
Medlem
BarryHatters avatar
Det börjar så sakta lida mot jul igen! Har läst denna tråden med stort intresse, det finns många intressanta varianter av julbordet tycks det som och man kan ju inte annat än bli sugen när all god mat räknas upp jag har svårt att välja några favoriter bland alla rätter, men räknar upp några måsten för mig:

Gravad lax
Köttbullarna
Leverpastej
Senapsgriljerad skinka
Alla goda sillar
Fläskkorv
Gästbudssenap
Jansson
Vörtbröd
Någon god ost
Rödbetssallad
Julöl

Alla rätter ovan (utom senapen, osten och julölet) lagar/lägger in/bakar jag själv. Smakerna blir givetvis bättre, men det är även en stor del av julstämningen för mig när man kan sätta sig vid ett bord där man lagt ner mycket tid och omsorg kring rätterna
Citera
2013-12-03, 15:20
Medlem
krings avatar
Idag är det tre veckor kvar till julafton så det är väl dags att köra igång den här tråden igen! Hemma hos föräldrarna har vi redan haft många diskussioner om vilka rätter som platsar på julbordet och vilka som inte gör det. Revbensspjällen med karamelliserade fikon och en laxpaté/-mousse från förra året klarade sig inte i år. Två år tidigare prövade vi en gorgonzola-rödbetspaté. Året innan tror jag det var lingonsill med pepparrot och äpple. I år så blir det en ny paté, gjord på bland annat kalvfärs och bacon.

Utöver det blir det såklart klassikerna på bordet hemma! Själv ser jag mest fram emot Janssons, all egeninlagd sill, curryfatet med räkor, cheesecake med kallrökt lax, ungerska korvar och surkål.

Vad har ni på ert julbord? Vad är årets hit? Låt höra
Citera
2013-12-03, 15:55
Medlem
Fjandass avatar
Blir vegetariskt julbord för mig iår. Dock äter jag fisk. Inga frågor på det då det finns massor av orsaker till det! Läkarinblandning tex.

Får se vad som kommer stå på bordet iår. Päronen kommer ha vanligt julbord dock.
Citera
2013-12-03, 15:57
Medlem
morkfromorks avatar
Jag ville ha en rysk jul, med vodka, fläsk, korv och ost, och rysk musik!

Men entusiasmen hos de övriga i residenset var, måttligt
Citera
2013-12-03, 16:17
Medlem
Gridirons avatar
Bara det finns kalvsylta,rödbetssallad samt skinka så är jag nöjd.

"Belgiska" sjöfrukter för att toppa av kalaset med om man nu inte skulle vara spymätt efter 2ndra sittningen.
Citera
2013-12-03, 18:17
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiron
Bara det finns kalvsylta,rödbetssallad samt skinka så är jag nöjd.
Kalvsylta är självklart givet! Tror vi har lite kvar från förra året som vi ska använda, bara tillsätta mer kalvkött till härligheten. Vi brukar ha både rödbetssallad och inlagda rödbetor till men jag är fortfarande osäker på vilken jag tycker bäst om. Skulle vara roligt att pröva något recept på egen rödbetssallad något år.
Citera
2013-12-03, 21:29
Medlem
Gridirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Kalvsylta är självklart givet! Tror vi har lite kvar från förra året som vi ska använda, bara tillsätta mer kalvkött till härligheten. Vi brukar ha både rödbetssallad och inlagda rödbetor till men jag är fortfarande osäker på vilken jag tycker bäst om. Skulle vara roligt att pröva något recept på egen rödbetssallad något år.

Gör inte salladen för söt å använd egna inlagda rödbetor så kommer det bli kalas!

Bottennappet varje år är att min familj med sörlänska rötter alltid ska envisas med den infernaliska grönkålen. Luktar fan å man blir riktigt risig i kistan av skiten.
Citera
2013-12-03, 22:19
Medlem
krings avatar
Citat:
Gör inte salladen för söt å använd egna inlagda rödbetor så kommer det bli kalas!

Bottennappet varje år är att min familj med sörlänska rötter alltid ska envisas med den infernaliska grönkålen. Luktar fan å man blir riktigt risig i kistan av skiten.
Tackar för tipsen, det ska nog provas!

Grönkål har vi aldrig haft på julbordet, men däremot brunkål... det vara bara farfar som åt av det däremot. Numera är han inte i livet längre så brunkålen hoppar vi i år. Vi brukade ha det köpt men ett år gjorde jag det själv, sötsliskigare sörja hade man fått leta efter Inte riktigt min grej.
Citera
2013-12-04, 09:28
Medlem
Gridirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Tackar för tipsen, det ska nog provas!

Grönkål har vi aldrig haft på julbordet, men däremot brunkål... det vara bara farfar som åt av det däremot. Numera är han inte i livet längre så brunkålen hoppar vi i år. Vi brukade ha det köpt men ett år gjorde jag det själv, sötsliskigare sörja hade man fått leta efter Inte riktigt min grej.

Brunkål lät intressant. Kanske blir nytt inslag på julbordet. Grönkålen kokas med hiskerliga mängder grädde till den ser ut som grön sörja . När man gjort det rätt så luktar det som en grön varm fis.

Är det någon som är så ambitiös att lägga in egen sill? Är det värt mödan?
Citera
2013-12-04, 10:53
Medlem
Citat:
Brunkål lät intressant. Kanske blir nytt inslag på julbordet. Grönkålen kokas med hiskerliga mängder grädde till den ser ut som grön sörja . När man gjort det rätt så luktar det som en grön varm fis.

Brunkål är en riktig höjdare för oss skåningar!

Och visst lägger vi in egen sill. Hemlagat smakar alltid bäst :-) Det blir som vanligt majonäsgravad, Brantevikssill, ev. senapsgravad och en variant med löjrom. Hela familjen hjälps åt.
Citera
2013-12-04, 11:05
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
För mig blir det:

Janssons
Sylta
Pressylta
Julskinka
Gravad lax
Rökt lax
Lutfisk
Köttbullar
Prinskorv
Ägg
5 Liters dunke
5 plattor öl
1 whisky

Go'jul
Citera
2013-12-05, 00:33
Medlem
krings avatar
Citat:

Med den beskrivningen tror jag att jag klarar mig från att prova grönkål på ett tag...

Vi lägger alltid in egen sill hemma. Klassisk löksill, senapssill och currysill med knaperstekt bacon blir det i år... vi har pratat om att göra en dijon-kaprissill också (hittade den på arla.se) men vi har inte bestämt hur vi gör.
Citat:
Ursprungligen postat av sickan_25
Brunkål är en riktig höjdare för oss skåningar!
Farfar skåning, vilket nog förklarar varför vi hade åbäket på julbordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in