Har precis stått och förberett "djävulsägg" tills imorgon. Tänkte jag kunde dela med mig av receptet, då dessa är ljuvligt goda, och mer svenska i smaken än de vanliga recepten. De passar jättefint på julbordet. Jag brukar förbereda dem dagen innan då fyllningen mår bra utav att mogna under natten, sedan så kan man spritsa dem alldeles innan de skall serveras.
Det här receptet har funnits i min familj i många år och kom till oss visa en utbytesstudent från USA son bodde hos grannfamiljen under sent 70-tal.
Djävulsägg:
6 hårdkokta ägg
ca 1 dl majonnäs (beroende på hur stora äggen är)
2 msk Colemans senapspulver (välj dijonsenap istället om du vill en lösare konsistens, jag gillar dock min fyllning lite torrare)
ca 1 hel eller 8-10 skivor av vanlig söt ättiksgurka
ca 1/4 dels litet syrligt äpple
½ färsk röd chilifrukt av valfri styrka
1-2 krm cayennepeppar beroende på hur heta ni vill ha era ägg
1 krm vitpeppar
½ tsk salt
Paprikapulver till dekoration och eventuellt lite av den färska chilifrukten att skära till horn av och dekorera ägghalvorna med.
Skala och halvera äggen.
Pilla ut de hårdkokta gulorna i en skål.
Ställ vitorna på ett fat med plastfilm över och ställ kallt (håller 4-5 dagar i kylen).
Finhacka ättiksgurkan, äpplet och chilin.
Mosa gulorna lite grovt med en gaffel och rör sedan ner alla ingredienserna.
Jag vill att fyllningen skall vara lite torr och lite klimpig. Vill du har den slätare, mosa mer, vill du ha den blötare, använd vanlig senap eller ta mer majonnäs.
Förvara i burk med tättslutande lock till servering. Håller 4-5 dagar i kylskåp.
Strax innan servering, spritsa ut ägguleröran i ägghalvorna, eller skeda bara i en klick om du saknar sprits. Pudra över med paprikapulver så de blir härligt röda. Placera eventuellt en delad skiva chilifrukt i fyllningen, så det ser ut som två horn som sticker upp.
I min familj så föredrar vi faktiskt de här kryddiga äggen ovan de trista majonnäsäggen med en lika trist räka på toppen. Vi äter dem även till Påsk.