2011-12-19, 22:19
Medlem
apanola IIs avatar
Jag får tillägga att det blev lite rullsylta till julbordet, var förbi en av hallarna och kunde inte motstå
Citera
2011-12-23, 12:23
Medlem
Ratis avatar
Denna rödbetssallad kan jag verkligen rekommendera:

http://www.tasteline.com/Recept/Klassisk_Rodbetssallad

Gjorde den idag, väldigt god och enkel!
Citera
2011-12-23, 12:32
Medlem
Pansarbabians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan
Kallebollan's JULBORD

Låter fint som snus! Låter exakt som vårat hemma, sjukt att det nästan på pricken stämmer överens med vårat traditionsenliga, då det är 20 + rätter! Är vi kanske släkt?

Förövrigt, Nils Oscars Julöl till detta smörgåsbord är som pricken över i:et!
Citera
2011-12-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan
Pja, från min synvinkel skall det fetstilta finnas på ett julbord (och inom parantes kommer det som också brukar finnas på det gemensamma familjejulbordet)
- Vanlig inlagd sill
- Ägghalvor med majonnäs
- Skinka
- Köttbullar
- Prinskorv (som absolut INTE får snittas till "kungakrona" i ändarna)
- Omelett med svampstuvning
- Gott bröd
- Smör
- Senap
- Rödbetssallad
- Gräddost
- Obscena mängder julmust
- (senapssill, nån annan kläggig sill, inlagd stekt strömming)
- (kokt potatis)
- (ägghalvor med majonnäs och räkor)
- (rökt lax, gravad lax, hovmästarsås eller vad den nu heter? Sås till sån typ av lax)
- (leverpastej, paté och cumberlandsås)
- (jansson)
- (revbensspjäll)
- (saltgurka)
- (sylta)
- (grönsallad)
- (öl)
- (snaps)
Jaghåller med dig exakt förutom att man kan byta ut julmusten (vidrigbrygd) mot öl och snaps samt så tycker jag jansson hör till men våra julbord verkar vara identiska
Citera
2011-12-23, 14:01
Medlem
Originalets avatar
Köttbullar, revbensspjäll, skinka, rödbetssallad, prinskorv, ägghalvor beklädda med majonnäs/räkor alt. kaviar, Janssons frestelse, senap, sill/senapssill vitt bröd, smör, ost, öl, julmust och snaps m.m.
Citera
2011-12-23, 15:13
Medlem
Bylines avatar
Har precis stått och förberett "djävulsägg" tills imorgon. Tänkte jag kunde dela med mig av receptet, då dessa är ljuvligt goda, och mer svenska i smaken än de vanliga recepten. De passar jättefint på julbordet. Jag brukar förbereda dem dagen innan då fyllningen mår bra utav att mogna under natten, sedan så kan man spritsa dem alldeles innan de skall serveras.

Det här receptet har funnits i min familj i många år och kom till oss visa en utbytesstudent från USA son bodde hos grannfamiljen under sent 70-tal.

Djävulsägg:
6 hårdkokta ägg
ca 1 dl majonnäs (beroende på hur stora äggen är)
2 msk Colemans senapspulver (välj dijonsenap istället om du vill en lösare konsistens, jag gillar dock min fyllning lite torrare)
ca 1 hel eller 8-10 skivor av vanlig söt ättiksgurka
ca 1/4 dels litet syrligt äpple
½ färsk röd chilifrukt av valfri styrka
1-2 krm cayennepeppar beroende på hur heta ni vill ha era ägg
1 krm vitpeppar
½ tsk salt

Paprikapulver till dekoration och eventuellt lite av den färska chilifrukten att skära till horn av och dekorera ägghalvorna med.

Skala och halvera äggen.
Pilla ut de hårdkokta gulorna i en skål.
Ställ vitorna på ett fat med plastfilm över och ställ kallt (håller 4-5 dagar i kylen).
Finhacka ättiksgurkan, äpplet och chilin.
Mosa gulorna lite grovt med en gaffel och rör sedan ner alla ingredienserna.
Jag vill att fyllningen skall vara lite torr och lite klimpig. Vill du har den slätare, mosa mer, vill du ha den blötare, använd vanlig senap eller ta mer majonnäs.
Förvara i burk med tättslutande lock till servering. Håller 4-5 dagar i kylskåp.

Strax innan servering, spritsa ut ägguleröran i ägghalvorna, eller skeda bara i en klick om du saknar sprits. Pudra över med paprikapulver så de blir härligt röda. Placera eventuellt en delad skiva chilifrukt i fyllningen, så det ser ut som två horn som sticker upp.

I min familj så föredrar vi faktiskt de här kryddiga äggen ovan de trista majonnäsäggen med en lika trist räka på toppen. Vi äter dem även till Påsk.
Citera
2011-12-24, 21:26
Medlem
Ratis avatar
Det bästa med julen är när man sitter framför TVn på kvällen och brer sig en skinkmacka med en rejäl skiva skinka täckt med hälften rödbetssallad och hälften äppelmos.
Citera
2011-12-25, 01:43
Medlem
MikaelHs avatar
Salumi calabresi
Vitello tonnato
Tortellini in brodo
Cappone ripieno al forno
Anguilla marinata
Lasagne al forno con zucchine
Osso buco
Panetone
Tiramisu

Så ser det ut hos mig i morgon (25e) när vi firar jul. :-)
Citera
2011-12-25, 09:22
Medlem
Queen-Obscences avatar
Har tre julbord och tre julfiranden 24,25 och 26.
På första julfirandet har vi thanks-giving kalkon istället för skinka eftersom att vi är tre stycken som inte äter fläsk av diverse orsaker. Annars så ser det mest ut som vanliga julbord, min personliga favorit av allting är laxpatén som jag brukar få med hem och ha som pålägg även resten av veckan. Julbord nr 2 är väldigt fläskfritt om man bortser från julskinkan. Potatis brukar jag hoppa över helt, alldaglig mat som inte ger något särskilt till julbordet.
Citera
2012-11-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Har precis stått och förberett "djävulsägg" tills imorgon. Tänkte jag kunde dela med mig av receptet, då dessa är ljuvligt goda, och mer svenska i smaken än de vanliga recepten. De passar jättefint på julbordet. Jag brukar förbereda dem dagen innan då fyllningen mår bra utav att mogna under natten, sedan så kan man spritsa dem alldeles innan de skall serveras.

Det här receptet har funnits i min familj i många år och kom till oss visa en utbytesstudent från USA son bodde hos grannfamiljen under sent 70-tal.

Djävulsägg:
6 hårdkokta ägg
ca 1 dl majonnäs (beroende på hur stora äggen är)
2 msk Colemans senapspulver (välj dijonsenap istället om du vill en lösare konsistens, jag gillar dock min fyllning lite torrare)
ca 1 hel eller 8-10 skivor av vanlig söt ättiksgurka
ca 1/4 dels litet syrligt äpple
½ färsk röd chilifrukt av valfri styrka
1-2 krm cayennepeppar beroende på hur heta ni vill ha era ägg
1 krm vitpeppar
½ tsk salt

Paprikapulver till dekoration och eventuellt lite av den färska chilifrukten att skära till horn av och dekorera ägghalvorna med.

Skala och halvera äggen.
Pilla ut de hårdkokta gulorna i en skål.
Ställ vitorna på ett fat med plastfilm över och ställ kallt (håller 4-5 dagar i kylen).
Finhacka ättiksgurkan, äpplet och chilin.
Mosa gulorna lite grovt med en gaffel och rör sedan ner alla ingredienserna.
Jag vill att fyllningen skall vara lite torr och lite klimpig. Vill du har den slätare, mosa mer, vill du ha den blötare, använd vanlig senap eller ta mer majonnäs.
Förvara i burk med tättslutande lock till servering. Håller 4-5 dagar i kylskåp.

Strax innan servering, spritsa ut ägguleröran i ägghalvorna, eller skeda bara i en klick om du saknar sprits. Pudra över med paprikapulver så de blir härligt röda. Placera eventuellt en delad skiva chilifrukt i fyllningen, så det ser ut som två horn som sticker upp.

I min familj så föredrar vi faktiskt de här kryddiga äggen ovan de trista majonnäsäggen med en lika trist räka på toppen. Vi äter dem även till Påsk.
Dessa ägg har vi i vår familj alltid till jul och påsk, fantastiskt goda. Det enda som skiljer våra recept åt är att vi brukar köra med 50/50 majonnäs/gräddfil och inget äpple i men nästa gång skall jag testa ditt recept. Mmmm, vad sugen jag blev på deviled eggs!
Citera
2012-11-29, 06:13
Medlem
Finska julstjärnor (joulutorttu) bakade med en smördeg med vispgrädde och med plommonfyllning: http://www.tasteline.com/recept/Finska_Julstjarnor___garanterat_goda_ Jag kokar katrinplommon med socker och vatten på svag värme tills de är mjuka innan jag mixar dem släta.
Senast redigerad av Frostfjaril 2012-11-29 kl. 06:16.
Citera
2012-11-29, 14:36
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Finska julstjärnor (joulutorttu) bakade med en smördeg med vispgrädde och med plommonfyllning: http://www.tasteline.com/recept/Finska_Julstjarnor___garanterat_goda_ Jag kokar katrinplommon med socker och vatten på svag värme tills de är mjuka innan jag mixar dem släta.

Imorgon blir det jul här i huset (vi i Finland firar ju lilla-jul på lördag) och då ska det bakas julstjärnor!!

Jag förstår inte varför du ska ha socker med plommonen, dom är ju söta som dom är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in