2009-12-01, 00:00
Medlem
Måsten; Ptja, vafan, det finns väl en del prinskorv, hemgjorda köttbullar, skinka med grov senap, morsans grönkåls- och grönmögelostpaj, grynkorv, all sill, jansson, bruna bönor, revbensspjäll, laxen... Osv.

Skippar gärna doppet, och all denna jävla potatis som folk tycker är så viktigt. Torrt, tråkigt, och varför äta potatis när det finns så mycket kött och gott att bli spymätt av
Citera
2009-12-01, 00:02
Medlem
Civilsnutens avatar
Mitt enda måste är Janssons frestelse, fy fan vad gott det är!
Citera
2009-12-01, 01:01
Medlem
Måste: Janssons Frestelse, ägg, prinskorv och julskinka.
Citera
2009-12-01, 02:27
Medlem
MadamMims avatar
Gillar inte julbordet särskillt bra.
Käkar mest ägg, potatis och prinskorv.
Vörtbröd med "julost" är en självklarhet samt julknäcke med en skiva julskinka och senap.
Resten är bara skabbigt.
Citera
2009-12-01, 03:29
Medlem
Hoppiss avatar
Måsten: Senapssill, skinka, köttbullar o snapsen
Skippar: Janssonsfrestelse
Citera
2009-12-01, 05:22
Medlem
Fickludds avatar
Som östgöte måste jag ha bruna bönor. Andra måsten är inlagd sill, Janssons, omelett, köttbullar samt julmust.
Citera
2009-12-01, 07:32
Medlem
epost72s avatar
Ja tack
  • Jansons frestelse
  • Julskinka
  • Köttbullar
  • Sill
  • Snaps
  • Stark senap
  • Ägg

Nej tack
  • Dopp i grytan
  • Lutfisk
  • Prinskorv
  • Sillsallad
Senast redigerad av epost72 2009-12-01 kl. 08:05.
Citera
2009-12-01, 07:53
Medlem
Jooplins avatar
Vörtbröd, kryddost, sill, gravad lax, rödbetssallad och jansson är viktigast. Julskinka, köttbullar, prinskorv, lutfisk och ja egentligen allt utom de "viktigaste" kan jag skippa.
Citera
2009-12-01, 08:00
Medlem
serbers avatar
Bra rödbetssallad, hemmagjorda köttbullar, flottiga prinskorvar, omelett med champinjoner/kantareller och sist men inte minst en god ost typ en bra lagrad Svarta Sara.
Citera
2009-12-01, 12:06
Medlem
nazeeroths avatar
måsten : sill,julskinka,gravad och bakad lax,sylta, olika pateer, kötbullar, prinskorvar, jansson, snaps, julmust, vörtbröd, julost, hemgjord STARK senap, hemgjord rödbetssallad,apelsinsallad, varm strömming, skaldjur,leverkorv (rökt och vanlig), knäckebröd, kavring, ris ala malta och julgodis..

skippar: dopp i grytan och julöl
Citera
2009-12-01, 12:49
Medlem
arnold2k5s avatar
Måsten:
Julskinka med stark och god senap (typ apotekts) på julknäckbröd
Gravad lax med hovmästarsås på vörtbröd eller liknande
Prinskorv
kötbullar och rödbetssallad
Fårfiol
Jansons frestelse
senapssill
inlagd sill
skärgårdsill
ägg med kaviar
vegetarisk gubbröra (bara skippa matjesillen typ)
någon god julost alt. cheddar

klarar mig utan:
lutfisk
Citera
2009-12-01, 14:00
Medlem
Vi kommer nog att sprida ut julmaten lite över ett par dagar i år. Några dagar före jul kommer pappa och hans tant och hälsar på oss, då tänkte vi bjuda dem på lite lunch så då får det blir Jansson, prinskorvar, ägghalvor och must.
På julafton hos min mamma kör vi dopp i grytan (Det är nog det viktigaste för min del, vi doppar tunnbröd) på lunchen och så mer plockmat på kvällen, typ kallskuret, potatisgratäng och rökt lax.
Sill är inte ett måste för min del, men mimosasallad måste jag peta in nånstans under juldagarna, för det är vansinnigt gott!

På annandagen blir det kalkon hos morsans gubbe, det är nästan höjdpunkten på hela julledigheten för han lagar fantastisk mat och det vill jag inte missa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in