Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Socialdemokrati går ut på att kontrollera människor och företag efter politikernas godtycke. Att bestämma att man inte får röka på någon bar är ett jävla antiliberalt förmynderi. Det borde vara upp till krogägarna själva att besluta om rökförbud och med dagens syn på rökning skulle en hel del krogar införa rökförbud eftersom det finns människor som efterfrågar det, med eller utan förbud.
Hmm, jag är inte så extremt insatt i politik, men du säger att det är antiliberalt att införa rökförbud.
Att sossarna går ut på att styra människor är jag medveten om, men ang rökförbudet beror det väl lite på vems perspektiv man ser det ifrån?
Från rökarens perspektiv är det ett förbud ja, att inte kunna röka var man vill, och detta kan ses som "antiliberalt" som du sa.
Men från icke-rökarens perspektiv så är det väl tvärtom, jag ska kunna gå vart jag vill (åtminstonne allmänna platser som tex torg och resturanger) utan att behöva bli utsatt för någon annans rök?
Jag personligen tycker ju att man ska ta icke-rökarens parti i sånna här frågor, helt klart.
Sen tycker jag oxå såhär, att cigarettrök är ju faktiskt farligt (därav bör inte icke-rökare behöva stå i den röken), men det det finns ju ingen lag som säger att man inte får lukta illa på resturangen (ägaren skulle säkert klaga däremot :P)
Men som sagt, detta är mina egna tankar, rätta mej gärna om det är nått som låter galet.
Om det nu är så att det är en sossig lag detta så är det åtminstone nått positivt med sossarna, det är man ju inte allt för vad vid...