• 1
  • 2
2009-11-20, 15:25
Medlem
Hey alla som hänger i denna del av Flashback. Jag ska skriva en debattartikel om varför man borde höja skatten på tobak . Som sagt, är inte jätte insatt och bryr mig egentligen inte men valet är inte mitt. Då är min fråga till er. Vad kan vara bra argument?

Vill bara tillägga att jag får bara ha 3 Argument samt ett motargument som jag skall kunna bemötta

Just nu är dom 3 bästa

#1 Skapar ett beroende

#2 Kostar pengar för vård ( Jag tar med läkarstatistik)

#3 Skräp

Motargument

#1 Varje person har rätten att välja

Mot-Motargument

#1 Ingen tvingar folk till att röka, vill du så hemskt gärna röka kan man införa speciella platser till rökaren

Förslag hittills.

- Kostar pengar för staten, dvs vård

- Ohälsosamt

- Passiv rökning

- Skräp ( Eddy#)

- Beroende
Typiskt Motargument

- Smuggling

- Varje individs val

Uppskattar gärna motargument också som man kan argumentera emot

// - Virus
Senast redigerad av Mr-Virus 2009-11-20 kl. 16:00.
Citera
2009-11-20, 15:28
Medlem
Brookuss avatar
Ett motargument = höjd skatt = kraftigt ökad smuggling = kontraproduktivt för alla ovanstående argument.
Citera
2009-11-20, 15:30
Medlem
Ode-Ns avatar
Jag tycker inte nödvändigtvis man behöver höja skatten, folk verkar tro att vad än som är problemet, ta mer betalt så löser det sej.

Jag tycker helt enkelt inte att man borde få röka på allmän plats. När jag står och väntar på en buss i ösregn så ställer sej någon och röker inne i busskuren, och hur slutar det? Jo, jag får gå ut i regnet.

Hur borde det vara? Jo, han som är så fruktansvärt röksugen får gå ut i regnet och röka, medans vi som inte röker får stå kvar i busskuren.
Citera
2009-11-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Ett motargument = höjd skatt = kraftigt ökad smuggling = kontraproduktivt för alla ovanstående argument.
Inte nödvändigt vis, folk kommer inte gå igenom all trubbel får ett packet av cigg?

(Tolkare det som att folk kommer börja "hustla" Cigg)
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jag tycker inte nödvändigtvis man behöver höja skatten, folk verkar tro att vad än som är problemet, ta mer betalt så löser det sej.

Jag tycker helt enkelt inte att man borde få röka på allmän plats. När jag står och väntar på en buss i ösregn så ställer sej någon och röker inne i busskuren, och hur slutar det? Jo, jag får gå ut i regnet.

Hur borde det vara? Jo, han som är så fruktansvärt röksugen får gå ut i regnet och röka, medans vi som inte röker får stå kvar i busskuren.

Men det kommer inte hindra rökaren från att röka?

Argumentet är menat att gå åt båda hållen dvs, "Höj skatten - leder till färre rökare"
Citera
2009-11-20, 15:34
Medlem
EDDY#s avatar
Och tänk på hur mycket fimpar och paket som slängs överallt.

Jag är själv rökare och tycker att det egentligen ska förbjudas, specielt efter jag har läst på så jävla mycket om cannabis.

Sen får jag hålla med Brookus motargument, har flertal kompisar som köper limpor utomlands och/eller torkar tobak själv.
Citera
2009-11-20, 15:36
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Virus
Inte nödvändigt vis, folk kommer inte gå igenom all trubbel får ett packet av cigg?

(Tolkare det som att folk kommer börja "hustla" Cigg)

Men det kommer inte hindra rökaren från att röka?

Argumentet är menat att gå åt båda hållen dvs, "Höj skatten - leder till färre rökare"
Tja, vem fan vill stå ute i regnet?

Hehe nej, men kanske på sikt? Färre och färre "rättigheter" till rökaren och till slut är det inte värt att röka.

En mycket bra början är att man inte får röka på resturanger längre. Nästa steg är att man inte får röka på allmänna platser.

För som tidigare nämt så kommer höjd skatt bara resultera i att det smuglas mer...och det får ju inte folk att sluta röka direkt.

Utan dom får bränna precis hur mycket pengar dom vill på sina ciggaretter, bara vi icke-rökare slipper skiten
Citera
2009-11-20, 15:38
Medlem
penol700s avatar
Visst kommer en stor höjning av tobaksskatten leda till färre rökare och till att de som röker börjar röka mindre.
Men jag tror att det som verkligen får folk att sluta röka är sossiga lagstiftningar som rökförbud i barer/resturanger/offentliga platser med mera..

Nästa steg skulle kunna vara att bara sälja cigaretter på systembolaget och höja åldersgränsen.
Citera
2009-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Tja, vem fan vill stå ute i regnet?

Hehe nej, men kanske på sikt? Färre och färre "rättigheter" till rökaren och till slut är det inte värt att röka.

En mycket bra början är att man inte får röka på resturanger längre. Nästa steg är att man inte får röka på allmänna platser.

För som tidigare nämt så kommer höjd skatt bara resultera i att det smuglas mer...och det får ju inte folk att sluta röka direkt.

Utan dom får bränna precis hur mycket pengar dom vill på sina ciggaretter, bara vi icke-rökare slipper skiten

Gillar det svaret. Om man sakta försämrar rättigheterna för rökare kommer dem snarast inse att det inte är värt det, Men jag tänker hela tiden på att ett motargument till det är " Varje person har rätten att välja ifall det vill röka eller ej"
Citera
2009-11-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Visst kommer en stor höjning av tobaksskatten leda till färre rökare och till att de som röker börjar röka mindre.
Men jag tror att det som verkligen får folk att sluta röka är sossiga lagstiftningar som rökförbud i barer/resturanger/offentliga platser med mera..

Nästa steg skulle kunna vara att bara sälja cigaretter på systembolaget och höja åldersgränsen.

Gillar den idéen ^
Senast redigerad av Mr-Virus 2009-11-20 kl. 15:42.
Citera
2009-11-20, 15:41
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Gillar det svaret. Om man sakta försämrar rättigheterna för rökare kommer dem snarast inse att det inte är värt det, Men jag tänker hela tiden på att ett motargument till det är " Varje person har rätten att välja ifall det vill röka eller ej"
Jodå, varje person har rätt att välja. Men dom borde inte ha rätt att stå o blåsa rök i mitt ansikte när jag går på stan. Allmänna platser (typ torg och annat med mycket folk) borde vara rökfria. Vill man röka får man väl ta sej nånstans där det inte är så mycket folk.
Citera
2009-11-20, 15:42
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Finns inte det redan? Tänker på barer och etc, som sagt inte jätte insatt.

Jo det finns redan.. man kan ju bra spåna i vad som kommer härnäst.. förbud på busshållplatser, gator osv.
Jag är övertygad om att rökning förr eller senare bara kommer förekomma i det egna hemmet (förutsatt att du äger din bostad).
Citera
2009-11-20, 15:43
Medlem
Citat:
Jodå, varje person har rätt att välja. Men dom borde inte ha rätt att stå o blåsa rök i mitt ansikte när jag går på stan. Allmänna platser (typ torg och annat med mycket folk) borde vara rökfria. Vill man röka får man väl ta sej nånstans där det inte är så mycket folk.

Sant, men folk kanske får intryck av att samhället fryser ut rökare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in