2011-12-01, 19:43
Medlem
F.Ks avatar
Håller på att flytta in i ett Comhem-hus just nu och jag beställde ett 100mbits abonnemang igår.
Om jag inte skulle orka vänta på att få modemet utan vill ha tillgång till internet nu direkt, finns det något man kan göra?
Citera
2011-12-01, 20:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fixa ett modem och kontakta comhem så det loggas in i deras system, behöver en sifferserie som står på modemet men hastigheten kan begränsas om modemet inte klarar av 100Mbit.
Citera
2011-12-01, 20:33
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.K
Håller på att flytta in i ett Comhem-hus just nu och jag beställde ett 100mbits abonnemang igår.
Om jag inte skulle orka vänta på att få modemet utan vill ha tillgång till internet nu direkt, finns det något man kan göra?
Köp ett mobilt bredband för typ 100kr och surfa på det, annars kan du inget göra.
Citera
2011-12-01, 21:15
Medlem
Morlizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det KAN ju bero på att tptest inte funkar sen några år.
Varför skulle det finnas att ladda ner på bredbandskollens hemsida?
Citera
2011-12-01, 23:43
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Köp ett mobilt bredband för typ 100kr och surfa på det, annars kan du inget göra.
Varför svarar du när du uppenbarligen inte kan ge ett korrekt svar? Precis som Arne säger kan han skaffa ett begagnat modem och be att Com hem loggar in detta åt henom.
Citera
2011-12-02, 00:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morlizer
Varför skulle det finnas att ladda ner på bredbandskollens hemsida?
Det får du fråga dom om, tptest visar iallafall inte rätt för det är under avveckling och serverstrukturen underhålls inte.
Citera
2011-12-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morlizer
Hej, har 100/10 hos Comhem. Mäter upp hastighet mellan 50-90 Mbit på bredbandskollen men kör jag TPtest 5 så får jag max 24 Mbit. När jag laddar ner filer ligger jag max på 2,4 mb/s och ringer man Comhem så hänvisar de bara till Bredbandskollen hela tiden. Försökt ladda ner stora filer från tex Sunet för att maxa hastigheten men det blir inte änns minium som ska vara ca 5 mb/s.

Jag har ett Comhem Netgear CG3100 modem och 15 meter sladd, de som följde med. Bytte den till en ny då den gamla var lite skadad och hastigheten gick upp till 3,5. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att testa om felet ligger i min dator. Provat med tjejens laptop men den ger ännu sämre resultat. I morse kl 4:30 mätte jag upp 44 Mbit med TPtest 5 och det är ok men jag vill ha minst 50 Mbit kl 16-24.

Prova den. Borde du väl komma upp i maxhastighet..

http://thepiratebay.org/torrent/6163..._3.3.5a_(12340)
Citera
2011-12-03, 09:49
Medlem
santamans avatar
Har 60-95 Mbit/s ner och dryga 9Mbit/s upp med nätverkskabeln i, kör man trådlöst ligger upphastigheten på samma men ner på ca 15Mbit/s

Klarar inte Netgear CG3100 mer eller ligger problemet hos min dator?
Citera
2011-12-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Har 60-95 Mbit/s ner och dryga 9Mbit/s upp med nätverkskabeln i, kör man trådlöst ligger upphastigheten på samma men ner på ca 15Mbit/s

Klarar inte Netgear CG3100 mer eller ligger problemet hos min dator?
Testa att byta kanal på nätverket. Kanal 1, 6 och 11 är bäst då dom inte har några överliggande kanaler men för att vara säker på att dom kanalerna inte är upptagna kan du ladda ner ett program som t.ex inSSIDer för att se vad grannarna ligger på.
Citera
2011-12-04, 15:14
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zormac
Testa att byta kanal på nätverket. Kanal 1, 6 och 11 är bäst då dom inte har några överliggande kanaler men för att vara säker på att dom kanalerna inte är upptagna kan du ladda ner ett program som t.ex inSSIDer för att se vad grannarna ligger på.
Tack för tipset, provade hela registret men blev inte bättre från kanal 1 som var den aktuella.
Citera
2011-12-05, 18:27
Medlem
Wu-Tangs avatar
Är det någon annan som lider av grova stabilitetsproblem? Min nätverksanslutning försvinner flera gånger om dagen.
Citera
2011-12-05, 19:09
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Tack för tipset, provade hela registret men blev inte bättre från kanal 1 som var den aktuella.
Kommer du inte över ~10-15 Mbit/s med någon av kanalerna så är det troligen ditt nätverkskort som inte är riktigt kompatibellt. Har man inte N-Stöd så är det omöjligt att få över 20Mbit. Om ditt nätverkskort har N-stöd så bör du kanske uppdatera drivrutiner, eller så hatar ditt nätverkoskort accesspunkten i modemet helt enkelt

Btw dubbelkolla så du kör Bandwitdh 40MHz. Testa Upper/Lower och olika kanaler (använd tex InSSIDer som redan tipsat) och krypteringen skall vara WPA2-PSK AES.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in