2011-12-08, 13:26
Medlem
fiskMQSs avatar
Jag har enorma problem med mitt ComHem bredband atm. Går extremt långsamt och tappar anslutningen hela tiden.

Någon annan med samma problem?
Citera
2011-12-10, 17:20
Medlem
Har samma problem om ovan. Är det fel på Comhem montro?
Citera
2011-12-10, 17:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det kan ju va bra att skriva var nånstans ni bor när ni frågar om det är problem, i göteborg fungerar det iallafall felfritt, nyss spelat onlinespel mot en server i nordamerika med 120-130ms i ping.
Citera
2011-12-10, 23:18
Medlem
Bor också i Göteborg men misstänker att det inte är Comhems fel utan routern/modemet som håller på att ge med sig.
Citera
2011-12-11, 00:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du cg3100 modemet? comhem skickar ut nya nättransformatorer till dom, fick brev om det i veckan.
Citera
2011-12-11, 20:17
Medlem
bzeros avatar
Har Comhem 10/1 och har fått en jäkla massa problem med svarstider och paketförluster på sistone, går absolut inte att spela onlinespel under kvällstid. Fick detta resultat precis nyss på Pingtest: http://www.pingtest.net/result/52307954.png. Jag kör med kabel direkt från modemet, allt funkar utan problem på dagtid. Någon annan som har samma problem?
Citera
2011-12-11, 20:28
Medlem
Chaco Substrals avatar
Har också comhem och bor i göteborg. Värst var det i fredags, då tappades anslutningen flera gånger i timmen. Igår var det okej, men i morse var det samma problem ett tag. Trodde det berodde på stormen i fredags, men nu har jag ingen aning.
Citera
2011-12-11, 20:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzero
...
Kör pingplotter pro istället, ett program som ligger och pingar en eller flera servrar under en förinställd tid, typ var 15:e sekund.
Citera
2011-12-11, 20:55
Medlem
bzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör pingplotter pro istället, ett program som ligger och pingar en eller flera servrar under en förinställd tid, typ var 15:e sekund.
Okej, tack för tipset! Ligger och pingar mot en snabb server i min stad nu så ska jag se om jag kan lyckas tyda graferna sedan.
Citera
2011-12-11, 21:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Pinga gärna mot flera servrar, jag som spelar onlinespel mot server i nordamerika har märkt att det ibland är perfekt trafik inom europa men strular såfort de går över atlanten.

Du kan även pinga ditt egna modem.
Citera
2011-12-16, 17:25
Medlem
marijachis avatar
[Brev från Com hem] - Vi tror att du kan ha skadlig kod (virus) i din dator

Fick ett brev från Com Hem idag med följande:

Citat:
Vi tror att du kan ha skadlig kod (virus) i din dator

Vi har mottagit anmälningar från andra internetanvändare som påstår att deras dator har råkat ut för virusattacker. Viruset sprids från internetkontot tvp1233xxx och IP-adress xx.xxx.xxx.xxx (mitt ip), [t ex 2011-12-09 10:03:56].

Enligt våra register tillhör internetkontot dig. Den troligaste orsaken till det inträffade är att du kan ha ett virus i din dator eller i annan utrustning kopplad till ditt modem.

Som ren säkerhetsåtgärd för att skydda andra internetanvändare har vi per 2011-12-12 tillfälligt begränsat din tillgång till internet.

Vi vill göra dig uppmärksam på att spridning av virus strider mot Com Hems säkerhets- och etikregler. Vid överträdelse av dessa regler förbehåller sig Com Hem rätten att, på sätt Com Hem finner lämpligt och utan förvarning, stänga av tjänsten helt eller delvis och/eller vidta andra åtgärder för att förhindra fortsatt överträdelse.

För att häva begränsningen i din uppkoppling behöver du säkerställa att virus inte längre kan spridas från din dator. När detta är gjort är du välkommen att vända dig till vår Abusegrupp på 0611-55 24 42 som kan häva begränsningen och besvara eventuella frågor.

Jag ringde dit direkt och sa att jag inte har något virus på någon av mina datorer (vad jag vet) och att jag inte heller upplevt någon begränsning av min uppkoppling. Killen sa att ingen begränsning gjorts av någon anledning och att han inte ser någon anledning till att begränsa/stänga av den om jag påstår att jag har virusskydd på mina datorer. Sen sa han att jag bör kontrollera allt och ifall jag får ett till brev så ska jag höra av mig igen.

Jag kör Microsoft Security Essentials eller AVG på mina datorer samt scannar dom med jämna mellanrum med bl.a. Malwarebytes - Anti Malware m.m. så tror inte det är där det spökar. Sedan har jag ett Xbox 360, digitalboxen, en Sonos ZonePlayer samt Popcor Hour ständigt uppkopplad.

Vid tidpunkten ifråga (Fredag 16/12 kl 10:03) var jag på jobbet och det enda som då eventuellt "körde" någon data hemifrån var min Popcorn Hour som ligger och seedar 24/7.

Någon som fått liknande brev från Com Hem? Vad kan det vara för något? Kan det vara så att någon utyttjar min ip-adress? All hjälp uppskattas!
Citera
2011-12-16, 17:31
Medlem
Adam211s avatar
Har fått liknande brev från comhem innan. Jag vet ej varför dom begränsar internet när dom upptäcker att datorn skickar för mycket data.

Jag har seedat 2TB data varje dag sedan 2009. Dom har stängt av mitt internet 16 gånger från 2009 fram till för några månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in