2011-03-08, 10:02
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Reading comprehension fail? Syftet är inte att säga upp avtalet, utan att se till att dom tar bort eventuell traffic shaping, inte att försöka bli av med uppsägningstid. Man nämner att det kan bli aktuellt med uppsägning annars, och man frågar efter tiden som en del i den förhandlingen.

Och praxis är väll iaf 12månaders bindningstid på Comhem?
12 månaders bindningstid är det vanligaste. Men är det 1 eller 9 månader sedan avtalet tecknades? Själva uppsägningstiden är alltid tre kalendermånader.

Com hem använder sig inte av traffic shaping varför ditt lilla knep blir maktlöst.
Varför skulle Com hem strypa torrent-trafiken?
Citera
2011-03-08, 15:32
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Reading comprehension fail? Syftet är inte att säga upp avtalet, utan att se till att dom tar bort eventuell traffic shaping, inte att försöka bli av med uppsägningstid. Man nämner att det kan bli aktuellt med uppsägning annars, och man frågar efter tiden som en del i den förhandlingen
Vad är det för fantasiteori att internetleverantören ska "ta bort" trafficshaping för att du nämner att du vill säga upp ditt avtal. Förlåt... Men det låter verkligen helidiotiskt.

Btw, för er som tror att Comhem (eller annan ISP) shapar torrenttrafik: http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Kan även tillägga detta:
"From uTorrent version 1.8.3 onwards, a new UDP protocol named uTP was introduced which sends UDP packets as well as TCP packets. The main benefit is that it provides a new avenue of bypassing ISP throttling limits resulting in.. what else? SPEED!."
Källa: http://bootstrike.com/Articles/BitTorrentGuide/
Citera
2011-03-08, 17:59
Medlem
Jag sa aldrig *att* comhem shapear, utan att om han tror det så kan han helt enkelt ringa och fråga, och om dom vill veta varför han har så mycket torrenttraffik så kan han uppge att han pysslar med linuxdistar. Varför skulle inte kundtjänst kunna ta bort ev trafficshaping? Dom har mycket breda befogenheter att förhandla generellt, om dom anser att det finns risk att förlora kund.
Citera
2011-03-08, 18:35
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Varför skulle inte kundtjänst kunna ta bort ev trafficshaping? Dom har mycket breda befogenheter att förhandla generellt, om dom anser att det finns risk att förlora kund.
Nej i min värld låter det genomkorkat.. Av den erfarenhet jag har av ISP:er och hur dom jobbar är det isåfall att man erbjuder något mer ekonomiskt vinnande... Inte ta bort traffic shaping i smyg, eller bara säga "Nu är din lina inte strypt längre, TANKA FRITT"... >.<. Känns dessutom lite fult av leverantören att begränsa vissa typer av trafik utan att konkret informera.. Som ansvarig hos en ISP skulle jag aldrig tillåta en sån funktionallitet, skulle bara skapa dåliga rykten/omdömen om företaget..

Men ja, du får väll tycka precis vad du vill, kan inte hindra dig från det.
Citera
2011-03-09, 13:23
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berreh
Vad är det för fantasiteori att internetleverantören ska "ta bort" trafficshaping för att du nämner att du vill säga upp ditt avtal. Förlåt... Men det låter verkligen helidiotiskt.

Btw, för er som tror att Comhem (eller annan ISP) shapar torrenttrafik: http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Kan även tillägga detta:
"From uTorrent version 1.8.3 onwards, a new UDP protocol named uTP was introduced which sends UDP packets as well as TCP packets. The main benefit is that it provides a new avenue of bypassing ISP throttling limits resulting in.. what else? SPEED!."
Källa: http://bootstrike.com/Articles/BitTorrentGuide/
Att en internetleverantör ska "ta bort" begränsningarna för torrenter under några omständigheter betvivlar jag. Faktiskt så betvivlar jag att de ens kommer erkänna att de sabbar torrents medvetet.

Jag och texas (tror han hette så?) har båda testat det där testet. Svaren är helt olika varje gång jag testar

Ibland säger den att ja, de throttlar. Sen visar de mig en max download på 350kb
Ibland säger den att nej, de throttlar inte.
Ibland säger den att downloaden är för ojämn för att kunna beräkna om den throttlar eller inte (även när jag inte kör några andra program eller har igång några andra datorer)
Slutsats: Antingen Comhem eller Telia (de är väl de som äger kablarna i väggen som andra använder?) är helt sjuka i huvudet.
Någon borde maila/ringa och fråga om de throttlar medvetet eller om de som vanligt kommer svara "nätfel"
Citera
2011-03-09, 16:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Slutsats: Antingen Comhem eller Telia (de är väl de som äger kablarna i väggen som andra använder?)
Telia äger inte de kablar Com hem använder sig av. Telia kör DSL och Com hem kör Cable.
Citera
2011-03-09, 16:44
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Telia äger inte de kablar Com hem använder sig av. Telia kör DSL och Com hem kör Cable.
Vem ägs kabeln i väggen av då?
Citera
2011-03-09, 17:22
Medlem
Citat:
Troligen den som äger huset eller leverantören som använder dom. Men tror inte att t ex Com Hem skulle komma och plocka ut kablarna eller att andra företag vill köpa dom, så husägaren är nog troligast.

Sedan ditt inlägg tidigare. Om du nu får så olika resultat.. Du tror inte chansen är större att det är ett ostabilt test eller att det verkligen är något fel om du fått svar att det är ett "nätfel".
Nej det troligaste är nog att det är fel i leveransen, och om nu all annan trafik fungerar som den ska så är det dator eller router/switch/hub som problemet sitter i.
Att stoppa en viss trafik och ljuga om det är ju bara ologiskt. Som att din Icaaffär skulle gömma alla ketchupflaskor och sedan säga till kunderna att den är slut...
Citera
2011-03-09, 17:25
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Fastighetsägaren äger kablaget i väggarna, du äger uttaget i lägenheten (förutsatt att det är hus/bostadsrätt du bor i). Dock får du inte bruka kablarna hur du vill eller manipulera kablaget. Gör du åverkan på kablaget i ditt hus så att det slår ut för grannar kan du bli skadeståndsskyldig.

När fastighetsägaren bestämmer sig för att koppla bort Com hem så kopplas huset helt sonika bort från överkopplingspunkten. Allt kablage stannar kvar och det vanliga förfarandet är att nästa ISP som får "ensamrätt" kör någon typ av analog-tv via "Com hem"-jacket.
Citera
2011-03-09, 19:05
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraJag
Om du nu får så olika resultat.. Du tror inte chansen är större att det är ett ostabilt test eller att det verkligen är något fel om du fått svar att det är ett "nätfel".
Nej det troligaste är nog att det är fel i leveransen, och om nu all annan trafik fungerar som den ska så är det dator eller router/switch/hub som problemet sitter i.
Att stoppa en viss trafik och ljuga om det är ju bara ologiskt. Som att din Icaaffär skulle gömma alla ketchupflaskor och sedan säga till kunderna att den är slut...
Förändrar ju inte faktumet att jag + minst 1 till i tråden laddar ner torrents oerhört segt...
Citera
2011-03-09, 19:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Förändrar ju inte faktumet att jag + minst 1 till i tråden laddar ner torrents oerhört segt...
Provat ändra port för inkommande anslutningar i µtorrent? gått igenom alla inställningarna i µtorrent?
Citera
2011-03-10, 09:52
Medlem
kramgo-rambos avatar
Någon mer än jag som har problem med internetuppkoppling och tv i Göteborg sen igårkväll?
Någon som upplever mer problem med inbyggd digitalbox än extern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in