2011-02-24, 17:20
Medlem
Schoolbagges avatar
ÅH!

Jag fick ett Netgear CG3100 för ett par veckor sedan och undrar hur jag ställer om MTU-värdet. Jag har tittat överallt, men finner inget.

Hjälp, snälla? Du får en kaka...
Citera
2011-02-24, 19:33
Medlem
Pappersvargens avatar
Varför ska du ändra MTU-värdet? Kommer du inte in på Xbox live?
Citera
2011-03-01, 10:05
Medlem
Comhem hus och bredbandsuttag

Jag har ett smått problem. Jag bor i ett comhemhus med bredbandsanslutning till Telia. Problemet är att bredbandet ligger alldeles för långt bort från stället där jag vill ha min dator, alltså jag kan inte dra en nätverkssladd (skulle kräva ca 40 meters sladd). Däremot har jag ett comhemuttag i rummet i fråga. Min fråga är därför (om än lite idiotisk) om man kan lösa detta på något sätt annat än byta från Telia eller om det bara går att köra comhem?
Citera
2011-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googletwo
Jag har ett smått problem. Jag bor i ett comhemhus med bredbandsanslutning till Telia. Problemet är att bredbandet ligger alldeles för långt bort från stället där jag vill ha min dator, alltså jag kan inte dra en nätverkssladd (skulle kräva ca 40 meters sladd). Däremot har jag ett comhemuttag i rummet i fråga. Min fråga är därför (om än lite idiotisk) om man kan lösa detta på något sätt annat än byta från Telia eller om det bara går att köra comhem?

Köp en sån här trådlös internet sak från D-LINK och sen är det bara att ansluta trådlöst. Hastigheten påverkas inte av det.. Kostar bara 2-400
Citera
2011-03-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Köp en sån här trådlös internet sak från D-LINK och sen är det bara att ansluta trådlöst. Hastigheten påverkas inte av det.. Kostar bara 2-400

Tyvärr räcker inte det trådlösa dit.
Citera
2011-03-01, 10:09
Medlem
Bamsetramses avatar
Köp 40 meter sladd, alternativt x2 20 meter och en switch i mellan.

Klart som korvspad att du ska köra via Telia och inte Comhem, vill du inte dra kabel så kan du köpa en trådlös router och köra trådlöst.
Citera
2011-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googletwo

Sen så undrar jag hur du kan ha 40 meter mellan dator och telia anslutningen. Hur stort är ditt hus/din lägenhet?
Citera
2011-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Sen så undrar jag hur du kan ha 40 meter mellan dator och telia anslutningen. Hur stort är ditt hus/din lägenhet?

Ganska stort, bredbandet befinner sig i ena änden av lägenheten (som förövrigt är långsmal) och på en annan våning.
Citera
2011-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Köp 40 meter sladd, alternativt x2 20 meter och en switch i mellan.

Klart som korvspad att du ska köra via Telia och inte Comhem, vill du inte dra kabel så kan du köpa en trådlös router och köra trådlöst.

Men kan man förlänga det trådlösa nätverket via en router? Hur fungerar det?
Citera
2011-03-01, 10:41
Medlem
kklasens avatar
En nätverkskabel kan vara upp till 100m lång. Har svårt att tro att det inte räcker.
Men då måste du ha en switch eller router mellan uttaget och kabeln.
Senast redigerad av kklasen 2011-03-01 kl. 10:44.
Citera
2011-03-01, 14:19
Medlem
Googla på nätverk via elnätet så ska du se att du hittar något som passar dig alldeles utmärkt
Citera
2011-03-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyware
Googla på nätverk via elnätet så ska du se att du hittar något som passar dig alldeles utmärkt

Hmm. Nätverk via elverk verkar ganska dåligt, om man ser till googles länkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in