Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Då är vi överens om att Comhem när dom för 20-25 år sedan köpte upp alla IP-Adresser dom kom åt i min statsdel efter att ha installerade sina 3-hålsboxar/urtag i samtliga lägenhet i samtliga fastigheter i hela området som gjorde oss abonnenter till livegna slavar under Comhem för all framtid och att det har med vem som äger IP-Adresserna att göra som i det här fallet ägs av Comhem.

Är det inte bara en motsvarighet till nätägareavgift, där ingen tänker betala till den andre? Alltså när installationen utfördes förband sig kunden till att nyttja installatören(eftersom den lagt ned massa pengar på grävande, kabel-dragande, switchar, routrar och annan infrastruktur). IP-adresser är liksom worldwide, även om det faktiskt skett eller sker handel med dem. Förut tilldelades dem, då kunde det vara lukrativt att begära adresser som man sedan sålde.
Citera
2020-10-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Nej vi är inte överens om det. Hur kan man byta ISP i ett lägenhetshus, om comhem äger hela området för all framtid?
Tror inte riktigt det går till som ni pratar om. Kåken jag bor i har varit låst till både telia och comhem, för att till slut bli upplåst mot alla operatörer. Varje gång det byttes så gjordes det mer eller mindre under en natt. Dvs ingen behövde komma och fippla med något, förutom sätta in ett annat uttag i varje lägenhet (ethernet uttag). Det gjorde när vi gick från comhem till telia - och det jacket används än i dag när vi är upplåsta. Det gamla 3-hålsjacket (comhem) finns fortfarande kvar också.
Citera
2020-10-21, 12:52
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaminpung
Tror inte riktigt det går till som ni pratar om. Kåken jag bor i har varit låst till både telia och comhem, för att till slut bli upplåst mot alla operatörer. Varje gång det byttes så gjordes det mer eller mindre under en natt. Dvs ingen behövde komma och fippla med något, förutom sätta in ett annat uttag i varje lägenhet (ethernet uttag). Det gjorde när vi gick från comhem till telia - och det jacket används än i dag när vi är upplåsta. Det gamla 3-hålsjacket (comhem) finns fortfarande kvar också.

Ja ethernetuttag funkar på samma sätt för alla operatörer, även om ni kanske var låsta till ett kollektivavtal till Telia först. Då behövs inget grejas med för att sen byta igen. Jag skulle gissa på att de gjort mer arbete än bara vad som syntes i lägenheten. Endast comhems gamla lösning med sina 3 hål är unikt för dem.

Idag tror jag inte comhem sätter upp sina koax över huvud taget utan har gått över till vanlig lan-fiber likt de andra ISP.
Citera
2020-10-21, 14:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det är WiFi-routers han ser. Inget konstigt med det.

Ok, bilden förklarar allt, sorry. Jag har själv varit med om att stadsnätet (mitten av 2000-talet) inte hade konfat sitt VLAN korrekt och såg grannars broadcast från snöret i väggen.
Citera
2020-10-21, 14:33
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Ok, bilden förklarar allt, sorry. Jag har själv varit med om att stadsnätet (mitten av 2000-talet) inte hade konfat sitt VLAN korrekt och såg grannars broadcast från snöret i väggen.

Det har jag med gjort, men det var några år sedan.
Citera
2020-10-22, 10:11
Medlem
Citat:
Jag har bott här i 20 år och är därför rätt säker på att IP-Adresserna som talar om för operatörerna vem som har monopol på nätverket i ett visst område. Helt enkelt för att visa vem som har rätten till dem i området. Någon sorts ID.

Går jag på min iMac in på nätverksikonen i menyraden så dyker det upp minst 100 nätverk med olika namn som tillhör alla som är anslutna till Comhem i samtliga fastigheter i kvarteret och har Comhems router som man måste logga in med Comhems inloggningsuppgifter innan man är ansluten Försöker man då att byta till annan operatör, då behöver han postnummret. Ser han då att det ägs av Comhem, så blir svaret. Tyvärr är dessa IP-Adresser ägda av Comhem. Det innebär att vi är livegna under Comhems regelverk. Vill vi byta då måste vi flytta från kvarteret.

Det finns om man googlar en IP-karta över samtliga fastigheter i exempelvis Stockholm där man ser vilka operatörer som äger vilka IP-Adresser som kan vara hela kvarter stora, dit inga andra operatörer kan knuffa sig in.

Comhem har sitt eget nät, och sedan kan fastighetsägaren även dra in fiber. Ofta dras fiber in som ett komplement.

Tex min BRF har ett fibernät som vi själva äger där vi har en operatör för internet.
Sedan har COMHEM sitt kabelnät som vi mestadels använder för ett basutbud på TV-kanaler. Här kan man om man är dum och vill teckna mer TV eller internet från COMHEM.

Hence, det går att ha två operatörer i samma hus.
Citera
2020-10-22, 10:28
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Så det var inte de låsta ip-adresserna i området som satte stopp då? Självklart är det väldigt sällan detta sker, det är en jävla kostnad på att dra in fiber helt på nytt och kanske med dyrare månadskostnad bara för att föreningen tröttnat på comhem.

Och sen kan jag informera om att det inte är jag som kallar "myglet" för någonting, detta är vad comhem kallar det själva.
https://i.imgur.com/GnqWZJU.png

Skojar du. Självklart har det med Comhems köpta monopol av de iP-Adresser som finns i området som dom köpte för 20-25 år sedan, som var hela syftet med köpet för att kunna göra oss betalande kunder till deras livegna slavar.
Självklart kan fastighetsägarna skrota Comhem och dra in fiber utan att IP-Monopolet kan sätta käppar i hjulet, för det är ett helt eget concept. Att fiber kostar för mycket det har myglarna hos Comhem också löst genom diverse kostnadsbesparingsmygel som i slutänden gjort att kunderna alltid sitter med Svarte Petter.
Citera
2020-10-22, 10:32
Medlem
Citat:
Skojar du. Självklart har det med Comhems köpta monopol av de iP-Adresser som finns i området som dom köpte för 20-25 år sedan, som var hela syftet med köpet för att kunna göra oss betalande kunder till deras livegna slavar.
Självklart kan fastighetsägarna skrota Comhem och dra in fiber utan att IP-Monopolet kan sätta käppar i hjulet, för det är ett helt eget concept. Att fiber kostar för mycket det har myglarna hos Comhem också löst genom diverse kostnadsbesparingsmygel som i slutänden gjort att kunderna alltid sitter med Svarte Petter.
Det finns inga IP-adresser som tillhör ett visst geografiskt område. Anledningen till att IP-adresserna tillhör Comhem är att det är Comhem som har det aktuella nätet.
Citera
2020-10-22, 11:01
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det finns inga IP-adresser som tillhör ett visst geografiskt område. Anledningen till att IP-adresserna tillhör Comhem är att det är Comhem som har det aktuella nätet.

Det spelar tydligen ingen roll för Comhem (känns det som) har installerat sina prylar i 90 procent av alla fastigheterna som tillhör allmännyttan och de andra. Är inte monopolverksamhet förbjudet i Sverige. Konstigt att ingen av de andra operatörerna klagar över denna orättvisa.
Citera
2020-10-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken operatör och hastighet får du för en fjärdedel av Telias pris?
Hoppade på nått ny-kund erbjudande från boxer 250/100 har jag för mig, för typ en dryg hundring i månaden i ett halvår. Nått sånt.

Så nej, det blir inte en fjärdedel som jag skrev, men gott och väl över hälften mot telia.
Senast redigerad av Gurglaminpung 2020-10-22 kl. 13:30.
Citera
2020-10-22, 13:34
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaminpung
Hoppade på nått ny-kund erbjudande från boxer 250/100 har jag för mig, för typ en dryg hundring i månaden i ett halvår. Nått sånt.

Så nej, det blir inte en fjärdedel som jag skrev, men gott och väl över hälften mot telia.

Boxer var dom första som Comhem köpte upp.
Citera
2020-10-22, 13:39
Medlem
Citat:
Boxer var dom första som Comhem köpte upp.
Mm jag vet att boxer har gått upp i comhem, men som gammal comhem kund verkar det inte spela någon roll, man är fortfarande kandidat för ny-kund erbjudanden. Innan jag bytte så körde jag med A3, dom var jag hyfsat nöjda med också. Så länge det inte är telia med deras ockerpriser.

När mitt nuvarande boxer 6mån erbjudande börjar närma sig slutet så ser jag mig om efter en ny ISP och hoppar på något nytt billigt där - eller så nedgraderar jag mitt nuvarande för att komma ner prismässigt. Har ingen nytta av så snabbt internet som jag har idag. Känns som att elda för kråkorna.

Ett tag hade jag 500/500. Totalt onödigt för mig, men fick det asbilligt av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in