Citat:
Ursprungligen postat av
Caspern50
Jag har bott här i 20 år och är därför rätt säker på att IP-Adresserna som talar om för operatörerna vem som har monopol på nätverket i ett visst område. Helt enkelt för att visa vem som har rätten till dem i området. Någon sorts ID.
Går jag på min iMac in på nätverksikonen i menyraden så dyker det upp minst 100 nätverk med olika namn som tillhör alla som är anslutna till Comhem i samtliga fastigheter i kvarteret och har Comhems router som man måste logga in med Comhems inloggningsuppgifter innan man är ansluten Försöker man då att byta till annan operatör, då behöver han postnummret. Ser han då att det ägs av Comhem, så blir svaret. Tyvärr är dessa IP-Adresser ägda av Comhem. Det innebär att vi är livegna under Comhems regelverk. Vill vi byta då måste vi flytta från kvarteret.
Det finns om man googlar en IP-karta över samtliga fastigheter i exempelvis Stockholm där man ser vilka operatörer som äger vilka IP-Adresser som kan vara hela kvarter stora, dit inga andra operatörer kan knuffa sig in.
När en operatör bygger ett nät ansöker de hos IP registry om adresser till sitt nät. Det går inte att bryta ut enskilda adresser ur C-näten. Stadsnäten funkar lite annorlunda, de är öppna från början men någon operatör har även i det fallet byggt och tilldelat adresser etc. De administrerar nätet tekniskt det är anslutet till det operatörens backbonenät. Men jag är inte insatt exakt i ansvarsförhållandena de kan säkert variera en del beroende på vem som är nätägare. Stokab Stockholms kommuns ägda fibernät är ju anslutet till någon operatör för att komma ut i vida världen de har inte eget operatörsstatus. Borde vara samma med andra kommunala fibernät.
Misstänker att det inte är så populärt att administrera åt andra. Tänkbart att friheten gör det dyrare för kunden. Vårt förening hade ett väldigt bra avtal Ownit och det var minst halva priset mot öppna stadsnät men det blev sålt till en av de större operatörerna. Därefter har jag flyttat och sitter nu fast hos Comhem vilket ju är detsamma som Tele2 som köpte Comviq.
Från en stor monopolist Televerket(senare Telia) till en massa mindre monopolister det är verkligheten. Men de mista sugs sakta upp av några jättar. Ägarna till småbolagen kan inte motstå de summor som erbjuds. Det blir några års jobb sedan kan de luta sig tillbaks som mångmiljonärer med hus på Rivieran.