Citat:
Ursprungligen postat av
jowi77
Kan detta vara rätt? Mina föräldrar har haft det analoga utbudet från Comhem, ca 12-13 kanaler. Ganska taskig bild har det varit. För det har dom betalat ca 220 kr i månaden. Jag tipsade dem om digitalbox och hittade ett erbjudande som gav dem digital tv för 219 kr i månaden + att första året var priset rabatterat till 149 kr. Lät ju bra. Men nu vill dom ha betalt både för det analoga och digitala per månad. Är det så det ska gå till eller är mina föräldrar blåsta?
Flera saker som spelar in här, Comhem har 2 "olika" koax-nät, gamla FD UPC och Comhem "Comhem". I gamla upc (Mest lägenheter) sänds kanal 1 2 4 6 och någon barnkanal, i Comhems "comhem" nät sänds det 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 och några fler kanaler, inte säkert på alla. Beroende på om du bor i en brf/hyresrätt, eller villa, så är det ett avtal brf/hyresrätt har med comhem eller du som villaägare enskilt avtal med Comhem. Då i Comhems "comhem" nät med ett flertal analoga som dina föräldrar har, så antar jag att det är villa med enskilt avtal? I brf/hyresrätt brukar det inte vara en kostnad den boende ser på en faktura, det är avtalat med föreningen/värden och inbakat i hyran och alla boende kan bara klicka i sin antennkabel. I Comhem "comhem" är ju alltid den analoga utsändningen igång, så det blir nog ett måste att som enskilt fastighetsägare att betala kostnaden för det. Enskilda hyresvärdar har i specialfall monterat upp en stör-generator som skapar ett brus som "stör ut" dom frekvenser som Analog-tvn används, jag antar att detta är för att slippa den kostnaden till Comhem, att man då ser till så att ingen kan nyttja den tjänsten.
Analog-tv är ju ganska låg upplösning och inte riktigt gjort för stora platt-tv, en äldre 28tums tjockis eller en mindre platt-tv brukar vara ok. Har dina föräldrar en 55tums flashig tv ska dom absolut inte titta analogt.. Har dom en tv modell mindre som fungerar rekommenderar jag ett byte av antennkabel, och om det inte blir bättre, felanmäl, så får deras tekniker kika på om det faktiskt är något fel eller ej.