2016-05-09, 13:52
Medlem
enmaestros avatar
Jag bor i ett comhem-hus med 3 hål i väggen.
Jag är rätt säker på att jag har en kabel till min TIVO-box och en till mitt modem.
(sitter på jobbet och kan inte kolla)

Det jag försöker få rätsida på nu är om jag skulle kunna ha ett TV utbud från comhem.
säg TV-bas eller vad det heter. Och sen köra internet levererat av någon annan?

Så exempelvis.

TV-bas - COMHEM - 140kr / mån
Bredbandsbolaget - BREDBAND 100/10 - 299kr / mån

På denna typ av kontakt (3 hål i väggen).

Sen vill jag ha klarhet i vad exakt 3-hål i väggen kontakten ger.
Är det den kontakten man har om man har FIBER, Eller är det Kabel-TV bredband eller vad fan det är?
Citera
2016-05-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enmaestro
...
Är det den kontakten man har om man har FIBER, Eller är det Kabel-TV bredband eller vad fan det är?

"3-hål i väggen kontakten" är ALDRIG fiber.
"3-hål i väggen kontakten" i Sverige är alltid ComHem (Dvs TV+Kabel-TV bredband). Fast kontakten lär ju sitta kvar även om BRF/Hyresvärd har avslutat samarbetet med ComHem.

Så fungerar ditt "3-hål i väggen" till TV, så ringer du ComHem kundtjänst och frågar om de kan leverera (t.ex) BBB som en ISP i en "öppet nät"-struktur. (Svaret blir nog att du får deras I-net, plus en massa tjänster du inte vill ha till ett fantastiskt pris och längre tid kvar på avtalet.)
Citera
2016-05-09, 14:45
Medlem
NoReplys avatar
Svaret är enklare än så.
Uttaget kallas multimedia-uttag, eller mmu. Du kan inte få någon annan leverantör att leverera bredband via det uttaget.
Simple as that.
Citera
2016-05-09, 14:48
Medlem
NoReplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Vad är nat? Hur stänger man av?
Jag tänker köra fast kabel till smart tv:en och wifi till övriga enheter i huset. Pga placering. Fungerar det ha fast kabel och wifi samtidigt?

NAT är routerfunktionen i modemet.
CG3700 är inget vidare på det trådlösa. Så stäng NAT, antingen själv genom att logga in i modemets gränssnitt eller be supporten om hjälp, och köp sen en egen vettig router för wifi-uppkopplingen.
Så värt det.
Citera
2016-05-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Svaret är enklare än så.
Uttaget kallas multimedia-uttag, eller mmu. Du kan inte få någon annan leverantör att leverera bredband via det uttaget.
Simple as that.

Självklart är det så.
Men kund-efterfrågan skall man påminna ComHem-kundtjänst om, så ofta som man bara orkar. Speciellt från befintliga avtalskunder.
Citera
2016-05-09, 17:10
Medlem
NoReplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Självklart är det så.
Men kund-efterfrågan skall man påminna ComHem-kundtjänst om, så ofta som man bara orkar. Speciellt från befintliga avtalskunder.

Ja fast det är ingenting kundservice kan göra nåt åt.
Vill du ha möjligheten att välja bland olika operatörer får du hitta en bostad ansluten till ett öppet fibernät.
Citera
2016-05-11, 15:26
Medlem
enmaestros avatar
Citat:
Svaret är enklare än så.
Simple as that.

Förutsatt att jag redan har TV från comhem då.
För jag kan säga upp comhem helt och få tex TV och Bredband via BBB om jag vill.

Men jag antar då att jag inte kan ha 2 leverantörer på det "uttaget".
Citera
2016-05-11, 16:02
Medlem
Citat:
Svaret är enklare än så.
Simple as that.

Citat:
Förutsatt att jag redan har TV från comhem då.
För jag kan säga upp comhem helt och få tex TV och Bredband via BBB om jag vill.

Men jag antar då att jag inte kan ha 2 leverantörer på det "uttaget".

Nej BBB via "tre hål" är inte troligt - "Property of ComHem".

Däremot levererar BBB gärna TV och Bredband genom den koppartråd som är dragen för fasttelefoni (xDSL).

Och finns det ev. ytterligare ett "bredbandsuttag" i bostaden (då vanligtvis en RJ45/Ethernet, nära men innanför ytterdörren), så kanske BBB får vara med och leverera där.
Citera
2016-05-11, 17:57
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"3-hål i väggen kontakten" är ALDRIG fiber.
"3-hål i väggen kontakten" i Sverige är alltid ComHem (Dvs TV+Kabel-TV bredband). Fast kontakten lär ju sitta kvar även om BRF/Hyresvärd har avslutat samarbetet med ComHem.

Så fungerar ditt "3-hål i väggen" till TV, så ringer du ComHem kundtjänst och frågar om de kan leverera (t.ex) BBB som en ISP i en "öppet nät"-struktur. (Svaret blir nog att du får deras I-net, plus en massa tjänster du inte vill ha till ett fantastiskt pris och längre tid kvar på avtalet.)

Med den logiken är Ftth (Fiber till ditt hem) Med nätverksuttag heller Aldrig fiber, det är ju koppar till ditt nätverksuttag?

I 3 hål i väggen kan det definitivt vara fiber in till fastigheten och kanske 40 meter koax till ditt uttag, ibland fiber till lägenhet, media omvandlare och nätverksuttag + rf signal till multi media uttag från media omvandlaren. Ok, vanligtvis är det inte fiber in till fastigheten, men det förekommer, och det förekommer med fiber till lägenhet med mmu efter det, så det finns! Ordet 'aldrig' är därmed falskt!

Och det finns mindre lokala leverantörer som också använder 3 hål i väggen, det existerar i liten volym..

Och som avslut, i Comhems 3 hål i väggen så är det Bara Comhem som gäller, är inget öppet nät då det är kopplat direkt till Comhem..
Senast redigerad av Sleepyoh22 2016-05-11 kl. 18:00.
Citera
2016-05-13, 10:56
Medlem
Citat:
Jag är rätt säker på att jag har en kabel till min TIVO-box och en till mitt modem.
(sitter på jobbet och kan inte kolla)

Det jag försöker få rätsida på nu är om jag skulle kunna ha ett TV utbud från comhem.
säg TV-bas eller vad det heter. Och sen köra internet levererat av någon annan?

Så exempelvis.

TV-bas - COMHEM - 140kr / mån
Bredbandsbolaget - BREDBAND 100/10 - 299kr / mån

På denna typ av kontakt (3 hål i väggen).

Det är inga problem att ha annan bredbandsleverantör till Tivo. Antingen kopplar du Tivo direkt till BB-uttaget eller så kopplar du du den till TV-uttaget och drar en nätverkskabel till din router.

Du kan dock inte få en annan leverantör via 3-hål i väggen, det är bara för Comhem.
Citera
2016-05-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Med den logiken är Ftth (Fiber till ditt hem) Med nätverksuttag heller Aldrig fiber, det är ju koppar till ditt nätverksuttag?
Ja det är korrekt, då kallas det FTTB (Fiber To The Building). Med FFTH så har du fiberkonvertern i din lägenhet. Ja jag vet att detta är hårklyveri men det var du som började eller hur?

Man kallar alltid koax för koax, oavsett om det är fiber innan koaxen just för att det är mycket känsligare med koax någonstans på vägen än fiber hela vägen.
Citera
2016-05-13, 16:12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Ja det är korrekt, då kallas det FTTB (Fiber To The Building). Med FFTH så har du fiberkonvertern i din lägenhet. Ja jag vet att detta är hårklyveri men det var du som började eller hur?

Man kallar alltid koax för koax, oavsett om det är fiber innan koaxen just för att det är mycket känsligare med koax någonstans på vägen än fiber hela vägen.

Fiber till lägenhet sen koppar till rj45 = du har inte fiber, och det är ftth som du själv skriver. Där är mitt hårklyveri, är ju alltid koppar/elektriskt efter fibern så tekniskt sett är ju ingen ansluten till 'fiber' i den meningen. Fast har du fiber till ditt hem eller till byggnaden och sen rj45 så sägs ju i vardagligt tal att man har fiber. Både ftth och fttb kallas ju 'fiber'.

Men i dom fastigheter där du har mediaomvandlaren i vardagsrummet och sen ett mmu med 20cm koax från mediaomvandlaren, då menar jag att 'fiber' är Ok att använda, då det används i branschen.. Nu är det sällan förekommande så ja, 99% av fallen så är koax alltid koax även om du har fiber någon kilometer bort. Håller med där helt fullständigt. Oftast är det ju 200m-några kilometer till närmsta fiber i koaxnäten och då är det ju, Koax.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2016-05-13 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in