2015-06-01, 23:02
Medlem
Hej!

Fått nya compal-modemet från Comhem. Jävla skillnad i hastighet mot förra Netgear i wifi till dator och mobil. Men det finns både 2,4 och 5GHz band i detta modem. Nu har jag anslutit till 5GHz bandet och det känns stabilt. Men har den inte en väldigt begränsad räckvidd?
Citera
2015-06-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Men har den inte en väldigt begränsad räckvidd?

Om det är möjligt hos dig: Testa lite olika vinklar på routerns antenner.

WiFi "ska" ha kort räckvidd. Det är bara tänkt att fungera i fri sikt och 10-20 m. Allt över det blir väldigt beroende av antennerna (båda "ändar") och detaljerade materialegenskaper i golv/väggar/tak/buskar och annat som ligger nära signalvägen.

Högre frekvenser går normalt kortare än lägre, men just WiFi i hemmaprylar så är 5GHz antennerna så mycket bättre konstruerade/utformade att det i de flesta fall överväger skillnaden.
Citera
2015-06-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om det är möjligt hos dig: Testa lite olika vinklar på routerns antenner.

WiFi "ska" ha kort räckvidd. Det är bara tänkt att fungera i fri sikt och 10-20 m. Allt över det blir väldigt beroende av antennerna (båda "ändar") och detaljerade materialegenskaper i golv/väggar/tak/buskar och annat som ligger nära signalvägen.

Högre frekvenser går normalt kortare än lägre, men just WiFi i hemmaprylar så är 5GHz antennerna så mycket bättre konstruerade/utformade att det i de flesta fall överväger skillnaden.

Denna compal modem har dock inga antenner som man kan rikta. Det är en "box".

Men 5GHz bandet är väl okej att använda inom radien 3-4 meter?
Citera
2015-06-02, 12:54
Medlem
Citat:
Men 5GHz bandet är väl okej att använda inom radien 3-4 meter?

Oh ja! Och mycket mer.

Men genom väggar/glas/tak finns ingen garanti.

Citat:
Denna compal modem har dock inga antenner som man kan rikta. Det är en "box".

Du kanske ändå kan vrida runt hela burken? Testa isf typ 1/6 varv i taget.
Citera
2015-06-02, 20:29
Medlem
Tack för svar. Generellt kan man väl säga att 5GHz bandet är att föredra framför 2,4GHz?
Citera
2015-06-02, 20:47
Medlem
Citat:
Tack för svar. Generellt kan man väl säga att 5GHz bandet är att föredra framför 2,4GHz?

Nej det är inte riktigt så enkelt. Snarare tvärt om faktiskt ur rent radio-frekvens-perspektiv.

Men det man föredrar är ju att vara "så ensam som möjligt" för bästa fart, givet att man får en koppling.

Är jag mitt i ett flerfamiljshus så gissar jag att 5 kommer att gå bäst. Vill jag ströva runt i trädgården och Skypa med mormor om rabatterna så gissar jag att 2,4 kommer att leverera bäst.
Citera
2015-06-02, 21:46
Medlem
Vad heter kontakterna som comhem använder? Skulle vilja få tag på vinklade kontakter och inte raka.
Citera
2015-06-03, 15:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ampL
Vad heter kontakterna som comhem använder? Skulle vilja få tag på vinklade kontakter och inte raka.
Standard F-kontakt.
Citera
2015-06-03, 20:27
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ampL

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...kontakt-p39735
Citera
2015-06-08, 12:39
Medlem
felstavadds avatar
God dag på er, sitter på jobbet för tillfället och är lite pissed off på comhems och behöver hjälp med en fråga om Comhems telefoni.

Jag har en router/modem som lagt av och eftersom jag inte har nåt bredband så vill comhem att jag ska pröjsa ca 800 spänn för ett nytt modem/router. Att modemet/routern la av är inget konstigt den är säkert 10 år och har funkat bra fram till förra veckan, det är comhem som mätt upp att den inte svarar på deras signal så trasig är den med största sannolikhet.

Det jag undrar över är om ni kan tipsa om nåt billigare alternativ än comhems förslag?

-Jag kan kanske få tag på en Airport express billigt, funkar den att koppla telefonen till eller är den bara för internet?

Jag blir som inte klok på vad det är för något modem/router jag ska ha.
Citera
2015-06-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag har en router/modem som lagt av och eftersom jag inte har nåt bredband så vill comhem att jag ska pröjsa ca 800 spänn för ett nytt modem/router. Att modemet/routern la av är inget konstigt den är säkert 10 år och har funkat bra fram till förra veckan, det är comhem som mätt upp att den inte svarar på deras signal så trasig är den med största sannolikhet.

Det jag undrar över är om ni kan tipsa om nåt billigare alternativ än comhems förslag?

-Jag kan kanske få tag på en Airport express billigt, funkar den att koppla telefonen till eller är den bara för internet?

Jag blir som inte klok på vad det är för något modem/router jag ska ha.
Den behöver kunna anslutas till comhem kabel-nät samt ha separat "telefonport", så utbudet blir tyärr ganska begränsat (inte Airport iaf).

Lyser det några lampor/LEDar på den? Kanske bara strömförsörjningen som "tagit slut" (ganska vanligt fel).
Om den är helsvart så tag med både apparaten+strömadapter till t.ex Kell&Co och se om de har en reservadapter som får modemet att lysa. (Köp bara om du får se resultat i butiken!) Då är det stor chans att det funkar igen.

Annars kanske du kan ha lite tur med typ dessa:
http://www.allaannonser.se/comhem-modem.html
Citera
2015-06-08, 16:21
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den behöver kunna anslutas till comhem kabel-nät samt ha separat "telefonport", så utbudet blir tyärr ganska begränsat (inte Airport iaf).

Lyser det några lampor/LEDar på den? Kanske bara strömförsörjningen som "tagit slut" (ganska vanligt fel).
Om den är helsvart så tag med både apparaten+strömadapter till t.ex Kell&Co och se om de har en reservadapter som får modemet att lysa. (Köp bara om du får se resultat i butiken!) Då är det stor chans att det funkar igen.

Annars kanske du kan ha lite tur med typ dessa:
http://www.allaannonser.se/comhem-modem.html

Tack för hjälpen, får kika runt lite om jag inte börjar tjafsa med dem om det hela, som gammal trogen kund så känns det surt att pröjsa fullpris för en nödvändig del för att kunna ringa.

Modemets lampor lyser upp vid omstart sen börjar en blinka och en lyser med fast sken, så det är nog inget att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in