2012-04-20, 19:15
Medlem
neurogens avatar
com hem e stendött hos mig. telefon Internet och tv fungerar inte. nån som har samma? sidan säger inga störningar helt sjukt o jag kommer inte fram på tele
Citera
2012-04-20, 19:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
com hem e stendött hos mig. telefon Internet och tv fungerar inte. nån som har samma? sidan säger inga störningar helt sjukt o jag kommer inte fram på tele
Du förstår själv att det är en helt onödig fråga du ställer? Hade man vetat vilken adress du bodde på hade någon annan på samma adress kunnat ge dig ett svar av värde.

Hur som helst. Knacka på hos grannen under/ovan och mittemot. Se om de har samma fel. Detta kan vara bra att ha med sig när du väl kommer fram på telefon.
Citera
2012-04-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzzbzz
Jag funderar på att skaffa Comhems bredband XXL och tänkte då höra lite med er om det verkar vettigt?

Har hört att Comhem dels är rätt vidriga som företag och att deras router de skickar med inte fungerar speciellt bra, stämmer detta?

Är bredbandet stabilt? Skulle inte bli glad om jag satt mitt i en pokersession och vips så lägger linan ner... Återigen, routern?..

Fungerar linan bra om man köper till en egen router?

Beskriv gärna ordentligt så jag förstår vad som är bra respektive dåligt!

Comhem tillåter en ping på 70 ms mot sunet.
Då pratar vi snittping. I verkligheten ser det ibland så illa ut att högsta ping är 400 men ligger fortfarande under snittet.
Att spela online är en omöjlighet, med det är ju inte Comhems problem.
Så ostabil som min ping är så har jag inget altenativ än att avsluta mina tjänster hos comhem.
Tyvärr betalar väl 95% av alla kunder för någonting som inte går att använda till någonting annat än att surfa.
Detta är inte ok enligt mig.
Citera
2012-04-24, 15:05
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Jo lite ruttet har de varit. Men nu funkar de... Det som inte funkar är den här jäävla routern. Helt sjukt va dålig den är. Det trådlösa funkar bara. Som inte funkade nå bra förut. Gaah CG3100 och netgear, släng er i väggen

Om du känner att det trådlösa funkar, vad är det i övrigt du inte får styr på?
Citera
2012-04-24, 15:11
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzzbzz
Jag funderar på att skaffa Comhems bredband XXL och tänkte då höra lite med er om det verkar vettigt?

Har hört att Comhem dels är rätt vidriga som företag och att deras router de skickar med inte fungerar speciellt bra, stämmer detta?

Är bredbandet stabilt? Skulle inte bli glad om jag satt mitt i en pokersession och vips så lägger linan ner... Återigen, routern?..

Fungerar linan bra om man köper till en egen router?

Beskriv gärna ordentligt så jag förstår vad som är bra respektive dåligt!

XXL har du bara glädje av om du tankar ner mycket grejer, bandbredden är ingen garant för svarstider eller stabilitet. Med vanligt svenssonsurf klarar man sig ypperligt med 10/1Mbit.
Personligen tycker jag att Netgear är helt ok och hade själv inga problem med CG3100, men det kan säkert variera om man får ett kass exemplar.
Samma med anslutningen, min 100/10 funkade absolut helt ok, men det säger inte att det funkar bra överallt. Finns ganska många saker som behöver vara rätt för att det ska lira bra.

Möjligt att du kan skaffa ett eget kabelmodem, men du ska nu bereda dig på att det blir körigare när de ska provisionera tjänsten mot din hårdvara och skulle det dyka upp probs så är inte majoriteten av comhems support överdrivet tech-savvy utöver exakt vad de fått utbildning i - så blir det strul med ditt egenköpta kabelmodem lär du också vara lämnad åt att lösa det problemet själv.
Citera
2012-04-24, 15:15
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen

Kan vara så enkelt som att ditt modem av ngn anledning tappat provisionering och behöver provvas om, som nämnts, kolla med grannen om de har probs, det underlättar för supporten när de lägger felanmälan, om det inte bara är din utrustning som tappat konfen. Sånt händer.
Citera
2012-04-24, 15:35
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Kan vara så enkelt som att ditt modem av ngn anledning tappat provisionering och behöver provvas om, som nämnts, kolla med grannen om de har probs, det underlättar för supporten när de lägger felanmälan, om det inte bara är din utrustning som tappat konfen. Sånt händer.
Sedan när slutar ens tv-anslutning att fungera bara för att modemet tappar sin provisionering?
Citera
2012-04-24, 15:52
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulis1
Hej!

Jag ska försöka kortfattat förklara mitt problem..

Jag har problem med internetåtkomst.
Med lina till comhem-routern fungerar allt utan problem, men om jag kör på trådlösa fungerar nätverket i ca 5min sen när man knappar in på aftonbladet.se så står de...

"Den här webbsidan är inte tillgänglig
Det går inte att hitta servern på www.aftonbladet.se eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress......"

Men för 2 veckor sen fick jag samma problem när jag kör med lina och de kommer i vågor.
Fungerar 5min och sen DNS-problem 10min. Comhem-supporten har inte vart till någon hjälp.

Vad beror detta på och hur löser man det?

Tack på förhand!

//väldigt irriterad kille

Gissningsvis är det ngt knas med DNS-servern som du antluter mot.
Jag föreslår att du testar två saker:

1. Testa att lägga in googles DNS i din dator istället för att ha den på auto.
primär: 8.8.8.8
sekundär: 8.8.4.4
Funkar inte det, ställ tillbaka på auto och testa att konfa modemet med samma DNS istället för auto.
Du loggar in på modemet på IP 192.168.0.1, är det ett cisco så behövs inget login, är det en netgear så är det admin/password.
Rota fram internetinställningar och ploppa i att du ska använda följande DNS.
(fråga i datortrådarna om du behöver hjälp med skiten).
Inte jättetroligt att det funkar, men det är värt ett försök.

2. Säg till dem att din dator funkar utan problem på annan anslutning, om den gör det. Du har inte konfat ngn VPN eller fjärranslutning och nätverkskortet är ställt på DHCP, du ska ta emot IP och DNS per auto från ISP (om du inte händelsevis lagt in att använda en specifik DNS, men det antar jag att du inte har). Kolla om du kan surfa in på t.ex aftonbladet genom att knappa in aftonbladets i adressraden istället för adressen. Om det går bra så är det troligt att något är problem med DNS-servern.
På din sida är allt ok och löser de inte problemet så säger du upp abonnemanget. Då bör de skicka skiten till 2nd line så de kikar vidare på det.
Senast redigerad av LéKriss 2012-04-24 kl. 15:55.
Citera
2012-04-24, 15:53
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Sedan när slutar ens tv-anslutning att fungera bara för att modemet tappar sin provisionering?

Tänkte att det kunde hänga ihop med om du har ngn form av IP-tv. Det är lite luddigt när du säger att din TV slutat funka, exakt hur yttrar det sig?

Men ring till dem och säg att alla dina tjänster lagt ner, hur svårt är det?

[edit]
ah, det var visst inte din tv... sorry
Senast redigerad av LéKriss 2012-04-24 kl. 15:57.
Citera
2012-04-24, 16:01
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikko
Jag har comhem bredband 100/10 med ett CG3100 router/modem.

Jag får ut ca 90/9.5 mbit med kabel och ca 45/9.5mbit med WiFi. Jag har testat ändra allt man kan ändra i wireless settings, bandwith 40, sideband control upper, testat alla kanaler och kört tptest på dom.

Har slagit av brandväggen samt IP flood detection under Services. UPnP är påslaget.

Finns det några inställningar jag kan göra på datorn? Typ till det trådlösa nätverkskortet?

Har du testat lite olika control channels? Kan hjälpa ibland.
Citera
2012-04-24, 16:04
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Hej!
Jag har sökt efter ämnet men inte riktigt hittat tillfredsställande svar...

Mitt problem:
Jag har en Samsung ML-1860, som är en bra skrivare men som tyvärr saknar trådlös funktion.

Jag lade märke till att min router, en Netgear (den som comhem skickar med, tror den heter CG3100) har en USB-port. Är det möjligt att koppla in min skrivare till routern och på så sätt kunna skriva ut trådlöst från min dator (en Mac)?

Tacksam för svar!

Slå en signal till netgears support på 0770 (0771?) 930033 så får du hjälp.
Citera
2012-04-24, 16:08
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Någon som vet varför man måste betala kort avgift och vad den avgiften är för?

Har man ett small-digital tv paket med canal + så behöver man inte betala den avgiften men har man medium eller ett ännu dyrare paket så måste man betala den avgiften. Någon som har en bra förklaring eller är det bara för att comhem ska dra in ännu mer pengar?

Mvh Fredrik

Det är ett humbug som alla DTV-leverantörer håller sig med, de kallar det olika dock, Telia kallar det nätavgift. Administrativ kostnad motiveras det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in