Citat:
Ursprungligen postat av paulis1
Hej!
Jag ska försöka kortfattat förklara mitt problem..
Jag har problem med internetåtkomst.
Med lina till comhem-routern fungerar allt utan problem, men om jag kör på trådlösa fungerar nätverket i ca 5min sen när man knappar in på aftonbladet.se så står de...
"Den här webbsidan är inte tillgänglig
Det går inte att hitta servern på
www.aftonbladet.se eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress......"
Men för 2 veckor sen fick jag samma problem när jag kör med lina och de kommer i vågor.
Fungerar 5min och sen DNS-problem 10min. Comhem-supporten har inte vart till någon hjälp.
Vad beror detta på och hur löser man det?
Tack på förhand!
//väldigt irriterad kille
Gissningsvis är det ngt knas med DNS-servern som du antluter mot.
Jag föreslår att du testar två saker:
1. Testa att lägga in googles DNS i din dator istället för att ha den på auto.
primär: 8.8.8.8
sekundär: 8.8.4.4
Funkar inte det, ställ tillbaka på auto och testa att konfa modemet med samma DNS istället för auto.
Du loggar in på modemet på IP 192.168.0.1, är det ett cisco så behövs inget login, är det en netgear så är det admin/password.
Rota fram internetinställningar och ploppa i att du ska använda följande DNS.
(fråga i datortrådarna om du behöver hjälp med skiten).
Inte jättetroligt att det funkar, men det är värt ett försök.
2. Säg till dem att din dator funkar utan problem på annan anslutning, om den gör det. Du har inte konfat ngn VPN eller fjärranslutning och nätverkskortet är ställt på DHCP, du ska ta emot IP och DNS per auto från ISP (om du inte händelsevis lagt in att använda en specifik DNS, men det antar jag att du inte har). Kolla om du kan surfa in på t.ex aftonbladet genom att knappa in aftonbladets i adressraden istället för adressen. Om det går bra så är det troligt att något är problem med DNS-servern.
På din sida är allt ok och löser de inte problemet så säger du upp abonnemanget. Då bör de skicka skiten till 2nd line så de kikar vidare på det.