2010-02-11, 00:23
Medlem
firewolfs avatar
Finska zigenare...tja vad ska man säga? En viss skillnad finns det på dom beroende på om dom är kristna eller inte, dom kristna zigenarna är oftast extremt uppfostrande mot sina barn och tillrättavisar dom direkt medan dom okristna (eller vad dom nu tillber) gärna ger ungarna kniven från gåendets stund för att "rischpa" lite för att få viljan igenom..

Deras klädsel är dock en allmän dresscode -inga konstigheter där!! Killarna bär antingen ridbyxor med nazistövlar, till detta en kofta för att sen krydda det med en elvisfrilla och taximössa.

Kärringarna bär allt som oftast traditionella "tattarkjolar ", typ, fjorton (om jag inte missminner mig) meter kjol, tillräckligt mycket för att kunna dölja både det ena och det andra (från ica eller så) i denna kreation, frisyrerna på dessa påminner rätt ofta om lina i "emil i lönneberga", eller några otvättade toviga testar.
-Inte alls svåra att känna igen fast än dom flesta är skapligt vita! Men inte önskvärda för det.
Citera
2010-03-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
vad har dom då "jobbat" med? häststöld, försäljning av kattguld?

Taxi, byggnadsarbete etc, men jag vet att de flesta inte jobbar!
Citera
2010-03-12, 18:57
Medlem
xoloits avatar
Markoolio är finsk zigenare.
Citera
2010-03-24, 05:41
Medlem
Ederlezis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Bevis på att de var Finska?

I övrigt; Jävligt odrägligt faktiskt...

Bara finska romer har sådana kjolar ja. Det är faktiskt sant.
Visst har många andra romer stora vida kjolar men bara finska har de svarta sammetskjolarna, ofta med ställning under. För utomnordiska romer är svart en bannlyst färg som betyder död och kan dra olycka över en.

Finska romer kallas Kale, vilket betyder svart, och de talar romanés med Kale-dialekt. Inte alla har romanés som andraspråk dock. Vissa talar bara finska. De bor främst i Finland och Sverige.
Senast redigerad av Ederlezi 2010-03-24 kl. 06:23.
Citera
2010-03-24, 05:57
Medlem
Ederlezis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Nej, zigenarna kommer inte från Indien. De finska zigenarna, som så muntrar upp vår tillvaro genom att göra den mer spännande för butiksinnehavare och bilsäljare, härrör från en folkgrupp av kringvandrande löskefolk vilka mest bestod av grissnöpare, hästflåare, dasstömmare och kittelflickare. De utförde arbeten som ingen hederlig människa ville göra, men som måste utföras. Som påpekats deporterades detta avskum till Finland. Där utvecklade de en egen tradition, den som nu berikar oss. Att de skulle härstamma från Indien utgör en del av deras mytologi, som placerar dem ovanför oss andra. En del av zigenarfamiljerna har blandat sig med romer från central- och östeuropa, men i stort sett är deras genetiska material spårbart mycket långt tillbaka inom den egna gruppen. Romerna, som de finska zigenarna så gärna vill tillhöra, är en helt annan folkgrupp. De sk "resanderomerna" eller "tattarättlingarna" eller "resandefolket" är ättlingar till de som tidigare kallades tattare, en grupp som försvann med det moderna samhällets intåg. De har absolut inget med romer att göra, utom möjligen via ingifte. De var i stor utsträckning frigivna krigsfångar, kriminella och vanliga svagbegåvade som hankade sig fram på att utföra skitjobb som hederligt folk inte ville göra själva. Många marginaliserade grupper försöker försköna och romantisera sin bakgrund och sitt ursprung, men det gör det inte sannare.

Jag är tämligen säker på att romerna som folkgrupp härstammar från indien, ursprungligen, och att de därefter har blandat sig med "gadje" från de länder de har rest igenom eller bosatt sig i. Se på äldre bilder av zigenarfamiljer och jämför dem med bilder på indier. Sjukt lika.
När det gäller de så kallade "resandefolket" är det en helt annan femma. Det enda de har gemensamt med "äkta" romer är väl ställning i samhället och språket, samt ett och annan ingifte kanske.
Citera
2011-03-05, 05:27
Bannlyst
Och sedan tycker jag det inte är rätt att kalla finska zigenare för romer. Jag menar våra finska zigenare är ju ljushyade men med mörkt hår. Ser ut att komma från Rumänien eller liknande.
Sedan har vi dessa mörkhyade zigenarna som verkligen ser ut att kunna komma från Indien, hudfärgen är mycket annorlunda jämfört med dessa finska zigenare. Dom pratar inte ens samma språk tror jag?

Romerna pratar romska (stavning?) medans finska zigenarna pratar finska.
Men ändå så har vi dragit in dom båda i samma katogori,- romer. När dessa två folkslag härstammar från två olika områden, även fast dom beter sig precis likadant. Skillnaden är väl att dom mörkhyade romerna inte klär sig i typiska finsk-zigenare kläder, utan klär sig mera "fint" så att säga.
Detta är min tanke, vad tror ni om den?

Hursomhelst, idag såg jag någonting annat. Jag bor i England. Jag gick precis in till affärn för att köpa mig ett bar starkbärs, och till min jävla förvåning så står det två "finska" zigenare inne i affären. Man tar fan INTE miste på dom. Det var två herrar. Men istället för att prata finska så kan jag sätta en tusing på att dom snackade franska. Jag trodde man blev kvitt dom här borta, men då finns dom även här fast dom pratar franska?
Har ni hört något så sjukt? Kan jag ha tagit fel på språket? Jag är säker på att det var franska, men jag kan ju ha tagit fel.
Zigenare var dom i alla fall! Det tog jag fan inte miste på.
Citera
2011-03-25, 01:11
Medlem
nikkokikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Nej, zigenarna kommer inte från Indien. De finska zigenarna, som så muntrar upp vår tillvaro genom att göra den mer spännande för butiksinnehavare och bilsäljare, härrör från en folkgrupp av kringvandrande löskefolk vilka mest bestod av grissnöpare, hästflåare, dasstömmare och kittelflickare. De utförde arbeten som ingen hederlig människa ville göra, men som måste utföras. Som påpekats deporterades detta avskum till Finland. Där utvecklade de en egen tradition, den som nu berikar oss. Att de skulle härstamma från Indien utgör en del av deras mytologi, som placerar dem ovanför oss andra. En del av zigenarfamiljerna har blandat sig med romer från central- och östeuropa, men i stort sett är deras genetiska material spårbart mycket långt tillbaka inom den egna gruppen. Romerna, som de finska zigenarna så gärna vill tillhöra, är en helt annan folkgrupp. De sk "resanderomerna" eller "tattarättlingarna" eller "resandefolket" är ättlingar till de som tidigare kallades tattare, en grupp som försvann med det moderna samhällets intåg. De har absolut inget med romer att göra, utom möjligen via ingifte. De var i stor utsträckning frigivna krigsfångar, kriminella och vanliga svagbegåvade som hankade sig fram på att utföra skitjobb som hederligt folk inte ville göra själva. Många marginaliserade grupper försöker försköna och romantisera sin bakgrund och sitt ursprung, men det gör det inte sannare.

hur kommer det sig att så många finska zigenare är snarlika indier i dragen?
var samlar du din fakta?
den delen av din hjärna som alstrar fantasier?
Citera
2011-03-25, 01:29
Medlem
nikkokikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Och sedan tycker jag det inte är rätt att kalla finska zigenare för romer. Jag menar våra finska zigenare är ju ljushyade men med mörkt hår. Ser ut att komma från Rumänien eller liknande.
Sedan har vi dessa mörkhyade zigenarna som verkligen ser ut att kunna komma från Indien, hudfärgen är mycket annorlunda jämfört med dessa finska zigenare. Dom pratar inte ens samma språk tror jag?

Men ändå så har vi dragit in dom båda i samma katogori,- romer. När dessa två folkslag härstammar från två olika områden, även fast dom beter sig precis likadant. Skillnaden är väl att dom mörkhyade romerna inte klär sig i typiska finsk-zigenare kläder, utan klär sig mera "fint" så att säga.

Hursomhelst, idag såg jag någonting annat. Jag bor i England. Jag gick precis in till affärn för att köpa mig ett bar starkbärs, och till min jävla förvåning så står det två "finska" zigenare inne i affären. Man tar fan INTE miste på dom. Det var två herrar. Men istället för att prata finska så kan jag sätta en tusing på att dom snackade franska. Jag trodde man blev kvitt dom här borta, men då finns dom även här fast dom pratar franska?
Har ni hört något så sjukt? Kan jag ha tagit fel på språket? Jag är säker på att det var franska, men jag kan ju ha tagit fel.

en till som VET saker

romer pratar romani
de finska romerna pratar romani och finska, liksom de ungerska talar ungerska och romani....låter det konstigt tycker du?
Citera
2011-03-25, 01:31
Medlem
nikkokikks avatar
alla romer som är utspridda över världen är släkt med varandra på långt håll. romer är ett folk som härstammar från delar av indien och gränsen mellan indien/pakistan, de lever där än idag.

de kan urskiljas ur mängden av indier eller pakistanier för att dom ofta har ljusare hy och blåa ögon. för cirka tusen år sen bestämde sig majoriteten av det romska folket att fly indien av okänd anledning, tog med sig hästar, guld och hantverksarvet och började vandra. vid den här tiden var romerna troligen överklass i det indiska klassamhället, ironin hägrar

de finska romer som lever i sverige idag är de romer som blev deporterade till karelen på 1500talet. de släktena som var här vid den tidpunkten vandrade upp till sverige från holland och anlände stockholm med det holländska hovet i släptåg. troligtvis så blev kulturkrocken iom ett annat språk och andra seder orsaken till deporteringen. rykten om trolldom och förbannelser har växt kring romer sen dess.

att många romer snor mat kan förklaras av att om en rom går in i en mataffär så är han/hon skyldig innan han/hon har hunnit sätta en fot innanför dörren, skyldig till stöld av mat.
SÅÅ:

vad gör då romen?

snor mat. självfallet.

inget större mysterium.

att vissa släkten av romer är överrepresenterade vad gäller kriminella aktiviteter kan förklaras med det totala utstötandet från det svenksa samhället, tvångskastrering fram tills 70talet, rasism, osv osv osv...slänger ett menande öga mot USA och nickar mot den afroamerikanska befolkningen för att göra min poäng tydlig utan att behöva förklara mer om den saken.
Citera
2011-03-25, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikkokikk
en till som VET saker

romer pratar romani
de finska romerna pratar romani och finska, liksom de ungerska talar ungerska och romani....låter det konstigt tycker du?

Nej, varför skulle det låta konstigt?
Citera
2011-04-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter

Romani chib säger man om man ska vara korrekt. Dom kanske tänkte desamma om dig fan.
Citera
2011-04-05, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av franticsunday
Romani chib säger man om man ska vara korrekt. Dom kanske tänkte desamma om dig fan.
Vad exakt syftar du på? Vad dom än kanske tänkte om mig så bryr jag mig inte, jag menar dom är ju trotsallt zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in