2011-04-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Vad exakt syftar du på? Vad dom än kanske tänkte om mig så bryr jag mig inte, jag menar dom är ju trotsallt zigenare.

Romerna pratar romska (stavning?)
Jag rättade dig Mr eller Mrs hater
Citera
2011-04-05, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av franticsunday
Romerna pratar romska (stavning?)
Jag rättade dig Mr eller Mrs hater

Ja det förstod jag, men sedan sa du "dom kanske tänkte detsamma om dig". Och det var det jag frågade vad du menade med. Vad skulle dom kanske tänkt om mig?
Citera
2011-04-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
jag vet ingenting om dem. har sökt på nätet men hittar inget där heller.

vad talar de för språk?

kvinnornas klädsel? var kommer den traditionen från, med kjolar?

de är mycket ljusare är balkan zigenare, hur kommer det sig?

vad vet ni mer om dem? allt är intressant
De talar finska, såg två finska zigenare på ett hotell här i Sverige de skrek vittu åt varandra.
Citera
2011-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Ja det förstod jag, men sedan sa du "dom kanske tänkte detsamma om dig". Och det var det jag frågade vad du menade med. Vad skulle dom kanske tänkt om mig?
Tänk efter, läs det du skrivit en gång till. Jag orkar inte svara på det då du uppenbarligen inte brydde dig ändå.
Citera
2011-04-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
jag vet ingenting om dem. har sökt på nätet men hittar inget där heller.

vad talar de för språk?

kvinnornas klädsel? var kommer den traditionen från, med kjolar?

de är mycket ljusare är balkan zigenare, hur kommer det sig?

vad vet ni mer om dem? allt är intressant

Ett tips är att utgå från språk när man ska försöka förklara ursprung.

Det torde vara klart att romerna härstammar från Indien som de lämna för ca 1000 år sedan.

Det stämmer att de finska romerna blev avskilda från de svenska romerna 1809 när Finland inte längre tillhörde Sverige och har därefter behållit en mer ursprunglig form där man exempelvis inte tagit in finska låneord vilket man gjort i den svenska romanin. Så båda grupperna talade samma språk 1809 men den svenska romanin blev mer sammanflätad med svenskan och tog upp språkliga drag ur svenskan (ex svenska ord som man böjt enligt grammatik från romani). Så finsk romani är mer ursprunglig "svensk romani" än svensk romani.

Idag är forskare eniga om att romani tillhör den indoariska gruppen av indoeuropeiska språk och är besläktat med hindi, sanskrit, bengali och urdu. Ur ett språkligt perspektiv är den mest gångbara teorin när man undersökt språket den att romerna ursprungligen kommer från centrala Indien och att de någon gång före 250-talet f. Kr utvandrade till nordvästra Indien där de stannade i minst 750 år. Man drar slutsatser genom att studera språket och kända historiska språkförändringar. I vissa dialekter inom romani (lovari bland annat) delar man exempelvis grundläggande ord som siffrorna ett, två, tre (siffror) med hindi och sanskrit. En rom kan än i dag förstå en indier när de säger dessa siffror vilket vore ganska omöjligt om inte språket en gång hade ett gemensamt ursprung.

Finsk romani tillhör den nordliga och icke-valakiska grenen av romani. En gren som innehöll de romer som kom till Europa med de tidigaste migrationerna (ca 1200-1300-talet) och som många gånger har blivit sammanflätade dialekter med de länders dialekter där de funnits sedan länge. Vad som är lite intressant är då att finsk romani inte på nästan 150 år tog upp finska utan istället en del svenska ord. Säger det något om att romerna inte var så glada över att bli splittrade i två olika riken?

Ett tips är att låna boken Sveriges sju inhemska språk- ett minoritetsspråksperspektiv (Kenneth Hyltenstam, 1999). I den kartlägger man hur romer kom till Europa och stödjer det på språkforskningen som är en utbyggd vetenskap sedan 1700-talet. Eftersom romani är en indoeuropeiskt språk så tillhör det också den språkfamilj som varit flitigaste forskat kring då det är samma språkfamilj som exempelvis svenskan tillhör.

Genom att se vissa språkförändringar eller fenomen kan man kanske försöka dra lite slutsatser kring exempelvis det där med kjolarna. Just vissa finska zigenare har inte längre språket som en stark identitetsmarkör och man tror att de inte behöver detta då kulturen och släkterna är så sammansvetsade genom andra kulturella drag så språket har förlorat sin starka identitetsmarkör. Man lär sig istället finsk romani som ett andraspåk och har finska som modersmål. Kjolar kanske är en form av kulturell markör som håller samman ett folk som håller på att förlora sitt modersmål? Jag vet inte men boken väcker många tankar.
Citera
2011-04-28, 20:15
Medlem
ArmeCykels avatar
HEj. Jag är zigenare själv en, finsk sådan. Traditionen kommer flera hundra år tillbaka.... Varför romska kvinnor och män har såna kläder är att det är en kultur.
Vi har inte kostym kläder för det är snyggt, utan för att det är en tradition.
Som vissa pojkar och flickor börjar dom använda "fina kläder" vid 15-16, det visar respekt till äldre personer inom romska kulturen. Zigenare talar finska och så kallad zigenar språk t.ex "tjihko haabe"

/STOLT ZIGENARE

För mer info SKriv till mej!
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-04-28 kl. 20:18.
Citera
2011-04-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
HEj. Jag är zigenare själv en, finsk sådan. Traditionen kommer flera hundra år tillbaka.... Varför romska kvinnor och män har såna kläder är att det är en kultur.
Som vissa pojkar och flickor börjar dom använda "fina kläder" vid 15-16, det visar respekt till äldre personer inom romska kulturen. Zigenare talar finska och så kallad zigenar språk t.ex "tjihko haabe"

/STOLT ZIGENARE

Vems cykel är det på din bild?
Citera
2011-04-28, 21:00
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Vems cykel är det på din bild?
Det ær min kompis cyckel. jag har lånat hans flashback för att posta i detta ämnet/ zigenaren
Citera
2011-04-29, 00:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel

/STOLT ZIGENARE

Kan du berätta något för oss som bara en zigenare skulle veta? Varför har zigenare så låg utbildningsnivå generellt sett? Judar är ett annat folk som levt sida vid sida med ursprungsbefolkningen, på vilka punkter har ni kommit längre än judarna anser du? Varför är finska zigenare mer nationalistiska och kulturbejakande är finnar när det gäller finsk kultur. T ex tango, gamla sånger etc? Var köper ni era kläder?
Citera
2012-01-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är inte helt okomplicerat med dagens språkbruk En del av de som kallas finska zigenare är sk tatarer

Felet ligger helt och hållet i att språk och dess innebörd förändrats
Näe det stämmer inte vi e inte tattare o språket e glömt för nån gång flera år sedan när finlands president förbjöd språket
Citera
2012-01-17, 21:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevapnad-tjockis
Näe det stämmer inte vi e inte tattare o språket e glömt för nån gång flera år sedan när finlands president förbjöd språket

Alltså Tattare är tydligen ett ord för resande från början,och tartarer var väl också nomader,så namnet är nog liknande från början!!
Så tattare är nog egentligen ingen ras utan en livsstil.
Citera
2012-01-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Alltså Tattare är tydligen ett ord för resande från början,och tartarer var väl också nomader,så namnet är nog liknande från början!!
Så tattare är nog egentligen ingen ras utan en livsstil.
joo de är dt faktist tattare är zigenares följeslagare egentligen helt svenska eller norska eller nått annat kanske lite beblandad med zigenare också iallafall så jag o må¨nga andra "zigenare" uppfattat det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in