2010-01-26, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Vi säger så här; Du går till närmaste universitetsbibliotek, där söker du fram relevant litteratur. Läs den förbehållsfritt. Börja gärna med etnologi, där får du fram tattarnas historia, deras funktion och varför de försvann. Därefter kan du läsa om (de finsk/svenska) zigenarnas ursprung, deras ursprung, förvisande ur och återvändande till Sverige. När du gjort det bör du läsa om de central- och östeuropeiska romernas historia. När du har gjort det kan vi diskutera igen. Detta säger jag inte för att var dryg, utan för att jag har läst om och studerat detta område. Jag har all respekt för dina åsikter,men de är just det, åsikter. Du bygger ditt resonemang på invektiv och en Wiki-artikel. Det räcker tyvärr inte.

Min diskussion med dig är slut nu, fram till du uppfyller det jag önskar här ovan.
Varför kallas de Romer då de inte har något gemensamt släktskap med andra Romer enligt dig?
Citera
2010-01-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dequelo
Jag har hört att de odlar potatis i parkettgolvet och onanerar i oxläder. är det sant?
Citat:
Ursprungligen postat av ziggare
fuck heller mannen vart fan har du fåt de i från asså jag blir iriterrad när alla säger vi gör vissa skaer till er alla på forumet om de ee nåt ni undarar om finksa zigenar efråga mej i såna fall för jag ee en finska zigenare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klintbergare

När du ändå är på tråden: Hur vanligt är det att de där stora kjolarna har fickor på insidan? Används fickorna till annat än stöld, som på filmen tidigare i tråden? Det är oerhört spännande att finska kommuner betalar pengar till tjuvar för att finansiera deras brottsredskap. Lite som att Kalle Kofot ska få bidrag till en ny kofot.
Senast redigerad av IK 2010-01-26 kl. 07:01.
Citera
2010-01-26, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Men jag har också stött på det rakt motsatta;
Arbetssamma, Ärliga, m.m.

Vänta nu förstår jag inte alls.... Heter inte den här tråden finska zigenare?
Citera
2010-01-26, 21:21
Medlem
odalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
det är bara finska zigenare som har kjolar.
Det här med de finska zigenarnas speciella kjolar är inte bara unikt för dem, det är också en ganska ny företeelse. På bilder från 30-talet kan man se att finsk-zigenska kvinnor fortfarande var klädda som vanliga fattiga finska landsbygdsbor.

De finska zigenarna anses använda dessa kjolar, och hålla hårdare än andra zigenare på alla konstiga zigenska renlighetsregler, eftersom de inte har romani som modersmål och därmed inte kan demonstrera sin zigenaridentitet språkligt på samma sätt som andra zigenare.

Kjolarna kan, precis som oviljan att sätta sina barn i skolan, ses som ett ”skydd” mot de finska och svenska kulturerna och samhällena. Zigenarna gör allt för att slippa bli en del av våra kulturer då det skulle utplåna deras egen identitet. Ingen vill anställa en person med konstiga och opraktiska kläder och det passar oftast mustalainenkvinnorna mycket bra.
Citera
2010-01-27, 08:14
Medlem
gugglianos avatar
Zigenarna i Estland (en del talar ryska, en del finska, en del estniska, en del lettiska, en del litauiska) har alla ett gemensamt, KJOLARNA, så jag förstår inte vad ni fått det ifrån att det är typiskt finskt?

Dom jag sett i Estland uppehåller sig, som sig bör, där det av naturliga skäl samlas mycket folk, busstationer, marknader etc. och erbjuder "spådomar" och andra zigenska specialiteter. Dom hotar med förbannelser om man helt sonika ber dom dra åt helvete. Säkerhetsvakterna i respektive byggnad dom kommer in i, driver ut dom på stört. Den värsta grejen var när jag satt på en uteservering i Jõgeva, Estland, och pratade med en polare om ditt o datt(på estniska), och han frågade nåt om sverige, vilket en ziggis hörde, varpå han kommer fram och säger "è de sant att dy er svensk, far i sverje poor dy?"

En snabb lögn senare hade vi övertygat honom om att vi endast arbetade i sverige, vilket ledde till att han börja prata om sina egna eskapader i Sverige, han hade bott i rinkeby bland annat. Polarn, som var rätt dragen började fråga om alla manliga ziggisar var Elvis-fans MHT till looken
Efter ett tag anslöt fler ziggisar av båda könen, och det framkom att dom var i stan för en marknad som skulle gå av stapeln nästa dag
Senast redigerad av guggliano 2010-01-27 kl. 08:20.
Citera
2010-01-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Varför kallas de Romer då de inte har något gemensamt släktskap med andra Romer enligt dig?

Att de kallas romer har ett skäl. I medier får inte ordet "zigenare" nämnas, det är "nedsättande". Att kalla dem romer anses därför vara "finare" och helt PK.
Citera
2010-01-27, 10:18
Medlem
gugglianos avatar
Den romantiska bilden av zigenarskor, http://formfollowsfunction.files.wor...7/10/gypsy.jpg

Verkligheten:http://www.romanomissio.fi/vanh_4_06.jpg

www.romanomissio.fi verkar ha lite info om fenomenet zigenare. Är det förresten nån som har en vettig förklaring till att dom, trots att dom är finnar, har namn som klingar "svenskt", lindegren, lindeman, grönroos, etc? Dubbla bidrag?
Senast redigerad av guggliano 2010-01-27 kl. 10:23.
Citera
2010-01-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --locco--
finska zigenare är som andra zigenare d.v.s dom är parasiter och tjuvar.
har nog aldrig sett en finsk zigenare jobba

Jag har nog sett finska zigenare jobba, men största delen jobbar troligtvis inte...
Citera
2010-01-27, 12:38
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bad-manners
Jag har nog sett finska zigenare jobba, men största delen jobbar troligtvis inte...

vad har dom då "jobbat" med? häststöld, försäljning av kattguld?
Citera
2010-01-27, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Den romantiska bilden av zigenarskor, http://formfollowsfunction.files.wor...7/10/gypsy.jpg

Verkligheten:http://www.romanomissio.fi/vanh_4_06.jpg

www.romanomissio.fi verkar ha lite info om fenomenet zigenare. Är det förresten nån som har en vettig förklaring till att dom, trots att dom är finnar, har namn som klingar "svenskt", lindegren, lindeman, grönroos, etc? Dubbla bidrag?

Jag misstänker att zigenarna har behållit namnen från den svenska tiden. Att dom blev utdelade svenska namn beror nog på att det underlättade allt det administrativa. Samma sak skedde med judarna i Tyskland.
Citera
2010-01-27, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Att de kallas romer har ett skäl. I medier får inte ordet "zigenare" nämnas, det är "nedsättande". Att kalla dem romer anses därför vara "finare" och helt PK.
Det var inte ett svar på frågan.
Citera
2010-02-11, 00:09
Medlem
När vi ändå snackar om det här med zigge släkterna.

Skulle gärna vilja ha ett svar om hagert släktena.
Är hagert En 100% resandesläkt som har blandats eller finns det massvis med släkter kallade Hagert.

Heter Nämnligen Hagert i efternamn, men är född i sverige såväl som mina föräldrar. Finns det helsvenska Hagert också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in