Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Hindret ligger i att den bild du far genom att titta pa den listan ger en bild av vad dagens ambassadorer har for bakgrund och en liten titt pa vad for slags folk som blev antagna till diplomatprogrammet for 10-40 ar sedan. Det ar intressant i sig, men intressant i betydelsen "vad har de som blir antagna i dag studerat", vilket val anda var fragan, ar det inte pa samma satt...
Sjukt viktigt. Jag lever kvar i ren kring millennieskiftet, egentligen. Vad som hnt de senaste fem ren p UD har jag ingen som helst aning om. Jag borde kanske hlla kften. D skulle vi se sm sm strimmor av ljus strmma in i den hr trden. Du, Zta och kungapa, frmst vl?
Citat:
Dessutom blir ju som sagt inte alla som gatt diplomatprogrammet ambassadorer, det innebar ju faktiskt att det rent teoretiskt skulle kunna vara massvis av statsvetare som blir antagna men som hamnar pa andra platser an som ambassadorer, eller hur?
Det har du alldeles rtt i. Jag vidhller dock det jag sa om en inblick i yrkets tradition och det om att man kan vara sker om man har en bakgrund som r jmbrdig med den en ambassadr har.
Citat:
Vill du veta vad som kravs for att komma in pa SU:s ekonomiprogram sa gar du val inte till den del av SU-ekonomer som hamnat pa en specifik post och fragar dem vad de hade for betyg nar de sokte till SU?
S kan man ocks se p det. Men Diplomatprogrammet kan inte jmfras med SU:s ekonomprogram, eftersom vi alla knner till ekonomprogrammets urvalsprocess mycket vl. Vi pratar om en utbildning, dr ingen verkar veta vad det r som krvs fr att man ska komma in. Formella kraven r ju fullstndigt ointressanta nr de nd endast kallar en brkdel av (antagligen behriga) de skande. Sedan vet vi ingenting verhuvudtaget om vad som hnder nr alla proven r rttade. Det r en antagningsnmnd som beslutar, och fr att f reda p vilka grunder s mste man ta reda p vilka som sitter eller inom nra frfluten tid har suttit i den, och sedan stlla rtt frgor till dem.
1. Avslutad akademisk examen om180 hp eller 120 p (dvs.
inte 120 hp, utan 120 pong, dvs. de tidigare universitetspongen).
2. Godknt Diplomatprov
3. Diverse ytterligare test
-> Antagningsnmnden gr ett urval, handplockar ett antal individer, beslutar vem som kommer in...
Drmed vet vi endast att man ska vara under 30 r och ha minst en kandidatexamen. Att det sedan inte rcker till ett jvla piss, r minst lika skert. Att man inte har vunnit ngonting mer n ran, genom att klara Diplomatprovet r vi ocks klara ver. De vriga testerna vet jag inte s vldigt mycket om. Det kan ha frndrats, men jag har frsttt att man ska "spela" diplomat i olika sttningar och sedan gra ett antal psykologiska test. Jaha, och varfr skulle ett bra resultat dr vara av ett hgre vrde, n det var att klara uttagningsprovet? Det kokar ned till en helt oknd process, som ger rum inom antagningsnmnden.