2009-11-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Eftersom det inte fanns en speciell kategori fr svenska diplomater s rknade jag bara med alla ambassadrer som ven var diplomater enligt wikipedia...

Ok, cool.
Citera
2009-11-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har alltid trott att man ar diplomat nar man ar ambassador, precis som attacher ar diplomater...

Men, om det nu ar fel sa har vi ju fortfarande det faktum att han bara tittade pa diplomater som arbetar som ambassadorer (och den dar listan ar lite lustig, "var" ambassador ar inte med bland annat...), och det ar ju langt ifran talande for hur fordelningen ar vid antagningen for diplomatprogrammet. Dels pa grund av att inte alla som gatt diplomatprogrammet blir ambassadorer, och aven for att de av dem som i dag arbetar som ambassadorer och gick pa diplomatprogrammet gjorde det for upp emot sa lange som 40 ar sedan, dessutom tar den dar listan aven upp folk som dog innan andra varldskriget - inte en halt purfarsk bild av hur dagens antagningsbild ser ut, eller vad sager du?

Det gr att komma in som ambassadr frn ngot annat jobb n diplomat. Finns flera olika exempel p det.

S du kritiserar informationen p grund av att ambassadrers akademiska bakgrund inte r representativ fr det som r avgrande nr UD handlplockar individer att gra en karrir som inte kommer i ml speciellt lngt efter den punkten dr man blir ambassadr? Utrikesminister d... Ungefr lika sannolikt att en diplomat blir utrikesminister som att en generisk statsvetare blir diplomat, kanske. Tillbaka till mnet ser jag ingen som helst reson i din kritik. Fr mig r det klockrent att kolla vad en ambassadr som gtt Diplomatprogrammet har fr ngon akademisk bakgrund.

Varfr? Drfr att det finns dem som kommer in och sedan gr ngonting annat eftert, det finns dem som kommer in och blir avskedade, det finns dem som aldrig blir ambassadrer, utan str och stmplar papper p ngot konsulat till pensionsldern. Ambassadrer representerar drmed arketypen fr en diplomat, frutsatt att det ligger en diplomatkarrir bakom posten. Har du samma bakgrund som en ambassadr s ska det i princip inte vara din bakgrund som utgr hindret mellan dig och D. Finns det andra vgar n jurist/ekonom? wise hvdar att statsvetare r en sdan. Jag tvivlar, eftersom jag inte har hrt talas om en enda statsvetare som blivit antagen. Jag har berttat vad jag vet, det finns med tidigare i trden. Min gissning r att 5% av de antagna eller mindre varit statsvetare. Jag tror inte att den utbildningen rcker till. Ingenjr skulle vara det hetaste tipset jag kunde ge vid sidan av ekonom, eller jurist. Dr finns det tminstone konkreta exempel att peka p.

Jag menar vafan, det UD sa till mig nr jag ringde och tog upp den frgan som vi diskuterar nu, s sa rekommenderade de mig att lsa ekonomi, eventuellt juridik. Det var jag som nmnde pol.mag.

F.. har du delvis rtt i att det r ointressant vilken bakgrund diplomater frn tiden fre andra vk hade. Delvis. Med det informationslge som rder r allt av intresse, som man kan f tag p. Fr det andra s ger det en bild av yrkets tradition, vilket inte bara r intressant, utan ocks relevant fr att frst arbetet, och rimligen vilka krav som gller.
Citera
2009-11-18, 13:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ju mer EU utvecklas d? Kan det inte vara s att det inom inte alltfr lng tid inte lngre kommer att behvas svenska ambassader inom EU-omrdet?

En annan sak. 2009 har det inte varit ngon rekrytering till Diplomatprogrammet. Kanske det kommer att g samma de till mtes som Aspirantprogrammet. Dvs. gradvis frsvinna i oblivionis.
Det kan man ju bara gissa kring, men det ar nog en diskussion for Politik Utrikes.
Citera
2009-11-18, 13:36
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det gr att komma in som ambassadr frn ngot annat jobb n diplomat. Finns flera olika exempel p det.

S du kritiserar informationen p grund av att ambassadrers akademiska bakgrund inte r representativ fr det som r avgrande nr UD handlplockar individer att gra en karrir som inte kommer i ml speciellt lngt efter den punkten dr man blir ambassadr? Utrikesminister d... Ungefr lika sannolikt att en diplomat blir utrikesminister som att en generisk statsvetare blir diplomat, kanske. Tillbaka till mnet ser jag ingen som helst reson i din kritik. Fr mig r det klockrent att kolla vad en ambassadr som gtt Diplomatprogrammet har fr ngon akademisk bakgrund.

Varfr? Drfr att det finns dem som kommer in och sedan gr ngonting annat eftert, det finns dem som kommer in och blir avskedade, det finns dem som aldrig blir ambassadrer, utan str och stmplar papper p ngot konsulat till pensionsldern. Ambassadrer representerar drmed arketypen fr en diplomat, frutsatt att det ligger en diplomatkarrir bakom posten. Har du samma bakgrund som en ambassadr s ska det i princip inte vara din bakgrund som utgr hindret mellan dig och D. Finns det andra vgar n jurist/ekonom? wise hvdar att statsvetare r en sdan. Jag tvivlar, eftersom jag inte har hrt talas om en enda statsvetare som blivit antagen. Jag har berttat vad jag vet, det finns med tidigare i trden. Min gissning r att 5% av de antagna eller mindre varit statsvetare. Jag tror inte att den utbildningen rcker till. Ingenjr skulle vara det hetaste tipset jag kunde ge vid sidan av ekonom, eller jurist. Dr finns det tminstone konkreta exempel att peka p.

Jag menar vafan, det UD sa till mig nr jag ringde och tog upp den frgan som vi diskuterar nu, s sa rekommenderade de mig att lsa ekonomi, eventuellt juridik. Det var jag som nmnde pol.mag.

F.. har du delvis rtt i att det r ointressant vilken bakgrund diplomater frn tiden fre andra vk hade. Delvis. Med det informationslge som rder r allt av intresse, som man kan f tag p. Fr det andra s ger det en bild av yrkets tradition, vilket inte bara r intressant, utan ocks relevant fr att frst arbetet, och rimligen vilka krav som gller.
Hindret ligger i att den bild du far genom att titta pa den listan ger en bild av vad dagens ambassadorer har for bakgrund och en liten titt pa vad for slags folk som blev antagna till diplomatprogrammet for 10-40 ar sedan. Det ar intressant i sig, men intressant i betydelsen "vad har de som blir antagna i dag studerat", vilket val anda var fragan, ar det inte pa samma satt...

Dessutom blir ju som sagt inte alla som gatt diplomatprogrammet ambassadorer, det innebar ju faktiskt att det rent teoretiskt skulle kunna vara massvis av statsvetare som blir antagna men som hamnar pa andra platser an som ambassadorer, eller hur?

Vill du veta vad som kravs for att komma in pa SU:s ekonomiprogram sa gar du val inte till den del av SU-ekonomer som hamnat pa en specifik post och fragar dem vad de hade for betyg nar de sokte till SU?
Citera
2009-11-18, 13:36
Medlem
Citat:
Det kan man ju bara gissa kring, men det ar nog en diskussion for Politik Utrikes.

Det r sant. Ville mest framhlla att det inte givits ngon diplomatutbildning i r. Kanske inte blir ngon nsta r heller. Det kan vara viktigt att tnka p.

Det innebr ocks ett problem, eftersom nr man r ver 30 r s vill de inte lngre ha en. Tnk alla som fick ska sista gngen i r. Det r ett krav att man r under 30, men ibland skriver de p hemsidan att man ska vara hgst 27.
Citera
2009-11-18, 13:51
Medlem
Citat:
Hindret ligger i att den bild du far genom att titta pa den listan ger en bild av vad dagens ambassadorer har for bakgrund och en liten titt pa vad for slags folk som blev antagna till diplomatprogrammet for 10-40 ar sedan. Det ar intressant i sig, men intressant i betydelsen "vad har de som blir antagna i dag studerat", vilket val anda var fragan, ar det inte pa samma satt...

Sjukt viktigt. Jag lever kvar i ren kring millennieskiftet, egentligen. Vad som hnt de senaste fem ren p UD har jag ingen som helst aning om. Jag borde kanske hlla kften. D skulle vi se sm sm strimmor av ljus strmma in i den hr trden. Du, Zta och kungapa, frmst vl?

Citat:
Dessutom blir ju som sagt inte alla som gatt diplomatprogrammet ambassadorer, det innebar ju faktiskt att det rent teoretiskt skulle kunna vara massvis av statsvetare som blir antagna men som hamnar pa andra platser an som ambassadorer, eller hur?

Det har du alldeles rtt i. Jag vidhller dock det jag sa om en inblick i yrkets tradition och det om att man kan vara sker om man har en bakgrund som r jmbrdig med den en ambassadr har.

Citat:
Vill du veta vad som kravs for att komma in pa SU:s ekonomiprogram sa gar du val inte till den del av SU-ekonomer som hamnat pa en specifik post och fragar dem vad de hade for betyg nar de sokte till SU?

S kan man ocks se p det. Men Diplomatprogrammet kan inte jmfras med SU:s ekonomprogram, eftersom vi alla knner till ekonomprogrammets urvalsprocess mycket vl. Vi pratar om en utbildning, dr ingen verkar veta vad det r som krvs fr att man ska komma in. Formella kraven r ju fullstndigt ointressanta nr de nd endast kallar en brkdel av (antagligen behriga) de skande. Sedan vet vi ingenting verhuvudtaget om vad som hnder nr alla proven r rttade. Det r en antagningsnmnd som beslutar, och fr att f reda p vilka grunder s mste man ta reda p vilka som sitter eller inom nra frfluten tid har suttit i den, och sedan stlla rtt frgor till dem.

1. Avslutad akademisk examen om180 hp eller 120 p (dvs. inte 120 hp, utan 120 pong, dvs. de tidigare universitetspongen).
2. Godknt Diplomatprov
3. Diverse ytterligare test
-> Antagningsnmnden gr ett urval, handplockar ett antal individer, beslutar vem som kommer in...

Drmed vet vi endast att man ska vara under 30 r och ha minst en kandidatexamen. Att det sedan inte rcker till ett jvla piss, r minst lika skert. Att man inte har vunnit ngonting mer n ran, genom att klara Diplomatprovet r vi ocks klara ver. De vriga testerna vet jag inte s vldigt mycket om. Det kan ha frndrats, men jag har frsttt att man ska "spela" diplomat i olika sttningar och sedan gra ett antal psykologiska test. Jaha, och varfr skulle ett bra resultat dr vara av ett hgre vrde, n det var att klara uttagningsprovet? Det kokar ned till en helt oknd process, som ger rum inom antagningsnmnden.
Citera
2009-11-18, 14:03
Medlem
ven om en statsvetarutbildning kanske frbereder fr alla de formella och knda aspekterna av urvalet till D s r det jag riktar min skepsis mot att man som statsvetare skulle vara kapabel till att vertyga antagningsnmnden om att man kommer att bli en bra diplomat.

Jag tror personligen att de flesta bara snar in p att bli diplomater, p grund av en massa fantasier om yrket. Fr mig har det inte gtt s lngt som till att jag anpassat min utbildning efter det, men jag har nog varit ganska insnad faktiskt. Nr jag ser tillbaka s var det en ohlsosam fresats fr mig. Jag hade gjort bttre i att... Ok, dr rcker det, men se det som ett wake up call; den hr utbildningen krver fruktansvrt mycket bara fr att man ska komma p frga fr att antas, och sedan nnu mer nr man vl uppntt grundfrutsttningarna.

Vilka de egentligen r. Den hr diskussionen kanske borde klassas som en LB-trd? Det verkar faktiskt som att man frmst av allt ska ha rtt kontakter. Prinsessan Viktoria "gick frbi kn" och slapp gra provet. De skt in en extra stol t henne helt enkelt. Det r kanske fler n jag som skms ver att ha henne som kronprinsessa, och sg det som... vrt ett frsk. Att vi vanliga bondesvenssons (nja, jag har en ngot annorlunda bakgrund faktiskt) skulle renderas samma nd, r som vi allihopa frstr helt uteslutet.

Vad krvs? Mer n ngon som lser det hr forumet har. Stndigt mer, mer och frjvla mer, tills man inte kan komma lngre. Punkt och slutdiskuterat?
Citera
2009-11-18, 14:07
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
ven om en statsvetarutbildning kanske frbereder fr alla de formella och knda aspekterna av urvalet till D s r det jag riktar min skepsis mot att man som statsvetare skulle vara kapabel till att vertyga antagningsnmnden om att man kommer att bli en bra diplomat.

Jag tror personligen att de flesta bara snar in p att bli diplomater, p grund av en massa fantasier om yrket. Fr mig har det inte gtt s lngt som till att jag anpassat min utbildning efter det, men jag har nog varit ganska insnad faktiskt. Nr jag ser tillbaka s var det en ohlsosam fresats fr mig. Jag hade gjort bttre i att... Ok, dr rcker det, men se det som ett wake up call; den hr utbildningen krver fruktansvrt mycket bara fr att man ska komma p frga fr att antas, och sedan nnu mer nr man vl uppntt grundfrutsttningarna.

Vilka de egentligen r. Den hr diskussionen kanske borde klassas som en LB-trd? Det verkar faktiskt som att man frmst av allt ska ha rtt kontakter. Prinsessan Viktoria "gick frbi kn" och slapp gra provet. De skt in en extra stol t henne helt enkelt. Det r kanske fler n jag som skms ver att ha henne som kronprinsessa, och sg det som... vrt ett frsk. Att vi vanliga bondesvenssons (nja, jag har en ngot annorlunda bakgrund faktiskt) skulle renderas samma nd, r som vi allihopa frstr helt uteslutet.

Vad krvs? Mer n ngon som lser det hr forumet har. Stndigt mer, mer och frjvla mer, tills man inte kan komma lngre. Punkt och slutdiskuterat?
Pa tal om Viktoria sa har jag fatt berattat att hon hade en "assistent" som tog anteckningar at henne nar hon studerade (inte pa diplomatprogrammet)...

Men, den har traden borde trots allt ligga i Arbetsliv och studier, diplomatprogrammet ar ju trots allt ett arbete, och det ska ses som arbetsintervjuer snarare an antagningsprocess till en utbildning. Sa ser iaf jag pa det.
Citera
2010-02-20, 22:55
Medlem
johnnycastles avatar
Citat:
Ville mest framhlla att det inte givits ngon diplomatutbildning i r. Kanske inte blir ngon nsta r heller. Det kan vara viktigt att tnka p..

Det svenska EU-ordfrandeskapet r frklaringen till att utbildningen inte hlls under fregende r.

Vad gller diskussionen kring ambassadrer och diplomater s vill jag tillfra att diplomater r tjnstemn som fretrder Sveriges intressen. En ambassadr r ett diplomatiskt sndebud av hgsta rang som r chef vid den beskickning denna tjnstgr vid. Alla utsnda r diplomater vid en ambassad, men dessa diplomater har olika titlar som t.ex.: frmjare, tredje/andra/frsta ambassadssekretare, ambassadrd och ambassadr.
Citera
2010-02-21, 16:38
Medlem
eXtremos avatar
Aj satan vad testet var svrt! Frgor som riksbankschefen, Pakistans president och dylikt hade jag rknat med, men frgor om vem som regisserat filmer kom som en verraskning. Det r dock bra att allmnbildningen testas rejlt, skulle vara riktigt roligt om man lyckades p detta prov
Citera
2010-03-24, 18:03
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ngon som vet hur Frsvarshgskolans utbildning i statsvetenskap skulle st sig? Lter som en intressant utbildning i varje fall!

Ja, finns det ngon som vet eller har info?
r inte srskilt intresserad av att bli diplomat, funderar snarast p att "hobby"-utbilda mig lite vid sidan av...
Citera
2010-04-05, 10:22
Medlem
Anser att jag (efter att ha avslutat min utbildning) lr ha rtt goda chanser att f skriva provet, kollade dock p det fr ngra veckor sen och blev rtt stlld...
r det ngon som har ngon som helst information om hur stor betydelse provet har, vilket snitt de minst krver osv? Frgorna gr ju rtt mycket utver det man i folkmun brukar kalla fr allmnbildning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in