Citat:
Ne så sade jag inte.. Jag menar att vi kan välja att följa Guds röst, samt välja bort den.. Det är en väldigt skillnad på det som du skriver..
Ursprungligen postat av Redivivus
Vilket innebär att du tror att vi kan ta initiativet i andliga ting, och därmed kontrollera Anden, och därmed Gud, något jag ser som obibliskt.
Citat:
Visst är det så..
Håller bara med om förvaltarskapet, det kan göras bättre eller sämre och lönen kan bli större eller mindre. Men - innan omvändelsen är vi döda i synder och överträdelser, bortkomna från det liv som är i Gud, genom vår natur hemfallna åt vredesdomen. Vi kan inte "välja" att bli omvända, pånyttfödda eller att börja lyda Gud. Det är Gud som initierar relationen med oss - inte tvärtom. Och det är vad evangelium går ut på - att Gud kommer till oss i Kristus.
Citat:
Ne men jag tror att alla människor har en längtan nerlagd i sig att söka Gud.. Behöver inte stå i någon motsägelse till det som David säger..
Ingen finns som söker Gud säger kung David och Paulus citerar honom. Vi söker inte den Gud som beskrivs i Bibeln av oss själva, men väl andra gudar efter eget tycke.
Citat:
Visst är det så. Men vi kan ju också välja att inte bli ditdragna. Vilken fariseerna gjorde, där det inte såg andens verk i Jesus..
Inte "fri vilja", snarare egen vilja. Men Gud tar alltid initiativet. Vi kan inte komma till Jesus om inte Gud drar oss dit.
Citat:
Jag tror att man kan söka Gud av egen kraft,, fast man kan inte få trons gåva om den inte blir given från ovan.. Det är en viss skillnad tror jag..
Det är inte frågan om tvång så mycket som det är frågan om att vi inte kan närma oss Gud på egna vägar, vi har helt enkelt inte förmågan, vår synd står i vägen. Det är alltså snarare synden som tvingar oss bort från Gud. Gud kan ju inte ha fördragsamhet med någon synd och kräver fullkomlighet av oss - den som felar i ett är skyldig till allt. Därför måste Gud först komma till oss och ta emot oss. Det kan Han bara göra på grundval av att Kristus har renat oss från synden. Och den reningen är till fullo utverkad på Golgata