Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Vad betyder synd? Jo att missa målet, vem är det man missar? Jo det är Gud. Om man inser att hur man än gör, så missar man Gud.. Då är denna förmågan en bra insikt människan har.. Syndaren vet om att hon är en syndare.. Därför är det viktigt att bibehålla människans goda sidor, som är från vår skapare.. Människan skall inte tryckas ner till en slavisk varelse.. Hon kan inse att hon är en syndare..
Synd per definition är överträdelse av Guds lag (1Joh.3:4). Vad du talar om här är något annat. Självfallet missar alla syndare målet med sitt s k sökande efter Gud. I den mån människan inser att hon inte kan eller förmår detta så beror det i så fall på att Gud har uppenbarat det för henne. Hon kan inte av sig själv förstå detta. Detta måste betonas och understrykas så att det inte råder minsta tvivel om saken.
Sedan trycks ju inte människan ned av undervisningen om hennes totala syndafördärv, det är ju synden som trycker ned henne. Den som gör synd är syndens slav säger Jesus. Och så är det ju med alla människor! Men fariséerna tyckte inte att synden var en så allvarlig sak. Vilket var ett grovt felande. För där synden blir liten blir också den frälsande Guden liten.
Citat:
Människan kan i bön be att Gud visar sig. Människan kan inse sin synd, och då förstå att hon inte kan göra sig fri från den av egen kraft.. Människans vilja samverkar med Gud. Det är det underbara och vackra i frälsningen.. Det är den nådefulla kärlekens inre styrka. Min själ och Guds vilja blir ett..
Det intressanta är ju hur människan kan inse sin egen synd. Samt att om människan fortfarande tror att hon med egen kraft, om än så till mikroskopisk del, kan bidra, samverka, förbereda eller på något vis göra så att hennes synd tas bort så kan hon ännu icke ha kommit till insikt om saken.
Citat:
Man skall inte alltid jämföra sig med andra människor.. Paulus hade en speciellt kallelse i sitt liv.. Han var en mördare som dödade andra kristna.. Klart att han vill låta Kristus helt ta över hans gamla människa.. Han glömde nog aldrig det dåd han utfört som Farisee.. Var och en har sitt bakgrund att förhålla sig till... En del människor föds in i en kristen tro redan som barn.. En sådan människa kanske inte alltid kan applicera det som Paulus säger i sitt liv..
Oklart om Paulus personligen mördade kristna (minns vad han sade i Apg.25:11), men han samtyckte helt klart till det. Sedan måste man göra viss skillnad på enskilda synder och synden som natur och väsen. Det senare kan alla (som kommit till insikt om vad synd är) referera till.
Citat:
Jag tycker att Jesus snarare vill uppmuntra människor och visar hur mycket en människan är värd.. Han möter de som ingen annan ser och gör att de växer som människor.. Och går inte runt till det svaga människor han möter, och säger att de är helt eländiga och bedrövliga.. Därför delar jag inte den Lutherska synen, där: ju mer man trycker ner sig själv, desstu närmare kommer man Gud.. Jag tror tvärt om, att frälsningen ger människor självförtroende och kanske för första gången känner sig älskade av någon.. Det får människan att växa.. Givetvis så skall alltid inse beroendet, och ödmjukheten inför vår synd och tacksamhet för herrens nåd finnas med.. Men de behöver inte ske på bekostnad att man trycker ner sig själv till något man inte är.
Jag tycker din uppfattning om detta har mer med psykologi och samtida kulturella etiketter att göra än med biblisk undervisning. Sedan menar jag att du gör ett tankefel här. Den protestantiska läran om människans syndanatur och syndabenägenhet är varken avsedd att deprimera människor eller att få dem att tro att det en dygd att uppleva syndens nedbrytande tyngd. Det handlar om vara ärlig inför en faktisk och objektiv verklighet. Så illa är det med oss, helt enkelt.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: att samvetet kan uppleva skuld, skam och bedrövelse över synden är en gudagiven gåva. Den ödmjukar oss till att söka förlåtelse och nåd hos Gud, den gör oss inte högmodiga och får oss att tro att vi kan klara av att göra det omöjliga.
Citat:
Det fanns ju bra fariseer också... Det var väl främst det korrumperade som Jesus gav sig på.. Som utåt sätt verkade vara rättfärdiga, men till det inre var fulla av synd.. Han uppmanar dem att omvända sig.. Men de ville inte. De höll ju redan lagen sade det..
Det fanns visst bra fariséer, många av dem blev kristna. Men då de blivit kristna så gjorde de bättring från sina människobud, människostadgar och människotankar, inklusive deras syn på människan.
Senast redigerad av Redivivus 2009-12-01 kl. 11:59.
Senast redigerad av Redivivus 2009-12-01 kl. 11:59.