2010-01-08, 00:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det är bättre att du studerar det Jesus har att säga om detta så lämna du Paulus åt hans öde med hans påhittade teser.

Jesus skall inte komma tillbaka.
Det som skall komma tillbaka enligt Jesus översätts i den svenska bibeln till "människosonen". Enligt den grekiska grundtexten så står det inte så utan "människans som son". Detta uttryck är svårt att förstå om man inte förstått vad det är som Johannes skriver om i sitt evangelium 1:1-5.

Lägg också märke till att "människosonen" inte skall hämta någon till någon himmel. Och att de som församlar de utvalda är budbärare. Ordet aggelos betyder nämligen budbärare och inte "änglar" (himmelska figurativa väsen) som kyrkan vill tuta i oss.

Tror du att Jesus uppstod från de döda? Paulus som du påstår ljuger, säger ju faktiskt det i första korintherbrevet 15! Om du svarar ja på den frågan, så måste ju iaf. det vara sant, och då kan man ju tro på Paulus!

Personligen så tror jag absolut att Paulus var en Guds Apostel, jag tror att Paulus lära gick hand i hand med Jesu lära!

Gud välsigne dig Dag!
Citera
2010-01-09, 12:48
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Den himmelske Fadern vill att alla skall komma till insikt om hur de lever sina liv. Vidare vill Fadern att alla skall göra bättring och börja leva såsom han vill att vi skall leva våra liv. Jesus, den himmelske Faderns Son, uppmanar oss att vara rättfärdiga och dessutom lika fullkomliga såsom Fadern är fullkomlig.

Det stämmer. Men frågan är om det rent praktiskt går att vara fullkomlig exakt såsom Gud Fader är fullkomlig? Har någon förutom Jesus, Guds Son, verkligen varit det? Känner du någon?

Detta föranleder mig att återigen upprepa den fråga som jag ställt till dig tidigare: menar du att du är helt syndfri i tanke, ord och handling? Du har inget du behöver be Gud om förlåtelse för?

Citat:
Faderns kärlek till oss ligger i att han informerar oss om vilken väg vi bör vandra. Vår kärlek till Fadern är att vi lyssnar till det han har att säga genom sina budbärare och sedan gör bättring.

Frågan är ju om Gud, genom Jesus, gjort något för vår frälsning, eller om Jesus enda funktion är, liksom profeterna, att vara vägvisare.

Citat:
Dina teser håller inte inför Jesu lära. Paulus lögner tycker jag du borde inse och förkasta. Alla som vill, och även lever rättfärdigt, kommer att få sin lön i enlighet med Jesu egen förkunnelse..

Vari ljuger Paulus? Och varför skulle du veta bättre än Paulus?
Citera
2010-01-23, 22:28
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Tror du att Jesus uppstod från de döda?
Jesus lärde att de som tror på honom skall leva om än han dör. Så uppståndelsen i de kristnas tappning behövs inte då ju uppståndelsen är till för de döda och inte för de levande.

Vidare så är det så att Jesus var aldrig död om än han dog.

Att efter sin död återgå till den fysiska kroppen är inte av något som helst behov för den levande människan att det överhuvudtaget ingick i Jesu förkunnelse.

Citat:
Paulus som du påstår ljuger, säger ju faktiskt det i första korintherbrevet 15! Om du svarar ja på den frågan, så måste ju iaf. det vara sant, och då kan man ju tro på Paulus!
Jag undrar om du överhuvudtaget har förstått Jesu predikningar i frågan, än mindre att Paulus skulle ha gjort det - av hans skriverier att döma.

Citat:
Personligen så tror jag absolut att Paulus var en Guds Apostel, jag tror att Paulus lära gick hand i hand med Jesu lära!
I vilken fråga då?
Du tror att den gör det, vore det inte bättre om du visste det. Och om du vet det så kan du väl nämna i vilka frågor den skulle stämma överens med Jesu förkunnelse.

Citat:
Gud välsigne dig Dag!
Snällt med din omtanke om mig. Men tänk om du togs på orden och de rader jag skriver finge fullt gehör hos gemene genom den Guds välsignelse som du önskar mig, hur skamsen skulle du då inte bli med tanke på de påhopp du gjort på Jesu lära som jag åberopat.
Citera
2010-01-23, 22:41
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det stämmer. Men frågan är om det rent praktiskt går att vara fullkomlig exakt såsom Gud Fader är fullkomlig? Har någon förutom Jesus, Guds Son, verkligen varit det? Känner du någon?
Konstiga frågor du ställer till mig. Vore det inte klokare att du kastar dig på Jesus med dina aversioner då det ju är hans uppmaning jag hänvisar till?

Citat:
Detta föranleder mig att återigen upprepa den fråga som jag ställt till dig tidigare: menar du att du är helt syndfri i tanke, ord och handling? Du har inget du behöver be Gud om förlåtelse för?
Jag är lika mycket människa som du. Och de uppmaningar som Jesus riktade till sina samtida gäller än i denna dag, alltså även för oss som lever nu.

Citat:
Frågan är ju om Gud, genom Jesus, gjort något för vår frälsning, eller om Jesus enda funktion är, liksom profeterna, att vara vägvisare.
Jesus var inte bara en vägvisare - han gick själv den väg vi alla borde gå.

Citat:
Vari ljuger Paulus? Och varför skulle du veta bättre än Paulus?
Jag vet inte bättre än Paulus, jag vet mer än Paulus. Detta därför att jag har tillgång Jesu lära.

De silverfat du vill jag skall servera dig på kanske vore på sin plats att du skaffade dig själv. Sätt dig ner och jämför Jesu lära med Paulus doktriner och påhittade teser så skall du se skillnaden.

Att ni kristna hela tiden vill ha den himmelske Fadern, Jesu egen Far, till en mördande djävul är eran svaghet. Att ni gapat i er Paulus lära har försatt er i den hemska positionen att ni själva är djävulens och Gehennas barn. För det går inte att göra Fadern till en djävul. Jesu lära är emot era dumheter i den frågan.

Sen vore det bättre om du läste innantill innan du sväljer prästskallarnas påhittade teser om t.ex. resan till himlen. Ingen människa skall till himlen. Jesus talade om något helt annat.
Citera
2010-01-23, 23:25
Medlem
SummaSummarums avatar
Jag tolkar det som att Paulus menar att frälsta människors syndiga sida har "dött" för alltid och därför har rätt att agera moraliska domare och känna sig lite bättre än alla andra. Inget har dock förändrats i en person som anser sig ha blivit frälst, den personen har fortfarande kvar alla sina mänskliga sidor, goda som dåliga. Det borde vara uppenbart hur nära till hands det ligger för en sådan person att agera med falsk rättfärdighet. Det är en av anledningarna till varför religiösa människor ofta är så jävla jobbiga.
Citera
2010-01-23, 23:36
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jesus lärde att de som tror på honom skall leva om än han dör. Så uppståndelsen i de kristnas tappning behövs inte då ju uppståndelsen är till för de döda och inte för de levande.

Vidare så är det så att Jesus var aldrig död om än han dog.

Men om jag säger såhär då! Dog Jesus Kroppsligen?
Senast redigerad av Rottweilern 2010-01-23 kl. 23:42.
Citera
2010-01-24, 10:27
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jesus var människa precis som vilken annan människa som helst med en fysisk biologisk kropp. Denna fysiska kropp dog när man mördade honom.

Jesus däremot levde vidare.
Citera
2010-01-24, 10:30
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Jesus var människa precis som vilken annan människa som helst med en fysisk biologisk kropp. Denna fysiska kropp dog när man mördade honom.

Inte riktigt va, vanliga människors kroppar börjar ruttna när man dör. Menar du att det var en halvrutten Jesus som återuppstod? Var fick han annars den precis likadana kroppen ifrån?
Citera
2010-01-24, 12:13
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Inte riktigt va, vanliga människors kroppar börjar ruttna när man dör. Menar du att det var en halvrutten Jesus som återuppstod? Var fick han annars den precis likadana kroppen ifrån?
Precis som det finns olika sorts liv så finns det olika sorts död.

Jesus säger att den som tror på honom skall leva om än han dör. Så det där att den fysiska kroppen dör är inte så konstigt och inget att återuppliva. Den är ju gammal och utsliten. Människan däremot lever vidare, hon som levde i den fysiska kroppen.
Citera
2010-01-24, 13:46
Medlem
Dolphins avatar
Citat:

Du måste förstå att Dan har samma åsikt som alla NewAge-are att den Jesus, som kom till jorden för vår skull, var en vanlig människa som dog som vi alla.

Och som dom tror så är den jesus som skall återkomma som en ockult andejesus. En Matreya som är för alla utom för kristna.

Det är dessa NewAge-ares Luciferianska religion.
Citera
2010-01-24, 14:00
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Frågan är om vi tror på samma sätt. då det kommer till att Jesus levde vidare!

Jag tror ju att Jesus dog kroppsligen, Men att han sedan också uppstod kroppsligen på den tredje dagen, men hur ser du på detta Dag? Uppstod Jesus endast Andligen? Eller tror du att han också uppstod Kroppsligen?

Du får ursäkta om jag ställer sådana frågor, jag vill bara veta vart jag har dig, så att det inte blir en massa missförstånd, kan lätt ske att så händer om man inte ställer frågor!

Guds frid!
Citera
2010-01-24, 18:24
Medlem
Dags avatar
Citat:
Frågan är om vi tror på samma sätt. då det kommer till att Jesus levde vidare!

Jag tror ju att Jesus dog kroppsligen, Men att han sedan också uppstod kroppsligen på den tredje dagen, men hur ser du på detta Dag? Uppstod Jesus endast Andligen? Eller tror du att han också uppstod Kroppsligen?

Du får ursäkta om jag ställer sådana frågor, jag vill bara veta vart jag har dig, så att det inte blir en massa missförstånd, kan lätt ske att så händer om man inte ställer frågor!

Guds frid!
Uppståndelsen är till för de döda och inte för de levande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in