• 1
  • 2
2009-11-13, 07:49
Medlem
jag läste på google att det fanns denna bok som visade den ultimata guiden till hur man får högsta betyg i alla ämnen på plugget.

http://www.redaktionen.se/produkt.php?visa=mvg
boken heter ''MVG i allt''

Någon som har läst denna bok?
Funkar det verkligen?
Citera
2009-11-13, 08:08
Medlem
Så svårt är det väl inte att få MVG i allt, gäller bara att man lägger ner lite arbete på saker och har lite begåvning för skolämnena. Läs betygskriterierna för MVG i varje kurs och se till att du uppnår dem.

Har man dålig studieteknik kan nog en bok hjälpa dock. Finns ju massa bra tips om hur man pluggar som de kan ta upp.

Btw, fel forum.
Citera
2009-11-13, 08:10
Medlem
Knarkboxs avatar
Boken är galet dyr och den är knappt 200 sidor har jag för mig.
Citera
2009-11-13, 08:12
Medlem
Låna på bibloteket, om den är något att ha finns den nog att få tag på.
Citera
2009-11-13, 08:56
Medlem
basseakers avatar
Vad sägs om att bara plugga på och sova ordentligt?
Citera
2009-11-13, 08:58
Medlem
EvilAnnanass avatar
Du får inte MVG för att du läser en bok... plugga på!
Citera
2009-11-13, 10:15
Medlem
Babsies avatar
Har kollat igenom boken lite snabbt, den består mest av en massa självklarheter som man borde förstå utan att läsa en bok, och har man ändå inte förstått det lär man inte förstå det efter att ha läst boken heller, visst några bra inlärningstips kanske det finns, men dessa kan man lika gärna läsa om här på Flashbacks utbildnings/studie-forum.
I Sverige har vi redan inflation på MVG-betyg, klarar man inte av att få MVG utan att läsa den här boken kommer man inte göra det efteråt heller...
Citera
2009-11-13, 11:32
Medlem
Herr_Oins avatar
Vi får se om de vill ha den i Utbildning och studier, i R&S hör den inte hemma.

/Mod
Citera
2009-11-13, 11:41
Medlem
JackieDans avatar
Jag har läst boken och tycker inte att den är särkilt bra. Han förklarar dock saker som är viktigt med skolan. Men studietekniken är så omfattande och väldigt krongligt upplagt av honom. Det är som att han säger att man ska göra 200 saker samtidigt. Allt ska bli så exakt enligt honom. Men det blir inte så, inte i verkligheten. Det är alltid något som kommer i vägen imo.

Du får helt enkelt inte MVG i allt om du läser boken.
Citera
2009-11-13, 11:41
Medlem
Jag använde den när jag skrev en studietekniksguide förra höstterminen. Boken kan väl egentligen sammanfattas i tre punkter (som Raman ständigt upprepar, fast i olika former):
  • Ät, sov & träna rätt
  • Var ute i god tid
  • Fjäska för din lärare

Tycker du ska satsa på någon bok som lär ut en speciell studieteknik i stället.
Citera
2009-11-13, 12:04
Medlem
Krappfiskarns avatar
Ah jag kommer ihåg när man gick på högstadiet, då alla som fick MVG var "töntar", "nördar" osv...sedan när man kommer till gymnasiet så är det viktigt och "inne" att få MVG.
Citera
2009-11-13, 14:10
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonex
Så svårt är det väl inte att få MVG i allt, gäller bara att man lägger ner lite arbete på saker och har lite begåvning för skolämnena. Läs betygskriterierna för MVG i varje kurs och se till att du uppnår dem.

Har man dålig studieteknik kan nog en bok hjälpa dock. Finns ju massa bra tips om hur man pluggar som de kan ta upp.

Btw, fel forum.

Jo det är svårt att få MVG i alla ämnen. Det ser man i hur liten procent det är som faktiskt uppnår detta. Tyvärr verkar det ha gått inflation i betygen, framförallt på vissa skolor.

Men nej, enkelt eller ens särskilt svårt kommer det aldrig vara. Däremot tror jag att en bok som förklarar studieteknik, upplägg etc. kan vara en stor hjälp på vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in