2009-11-13, 16:20
Medlem
Ozmeisters avatar
Alla kan inte få MVG i allt, det krävs nämligen fallenhet för ämnena som är aktuella. Jag själv är ett exempel på en sådan person, som pluggade riktigt hårt med varierad studieteknik men utan att lyckas.

Kan dock känna lite i efterhand att man kunde ha pluggat lite mer, men då hade man då inte haft någon fritid eller socialt umgänge öht samt slutat med ett VG iaf.

Vissa har "gåvan" helt enkelt, nu kommer många med "gåvan" att hoppa på mitt inlägg och skriva en massa om huruvida de minsann pluggade hjärnan av sig under gymnasietiden. Men det går helt enkelt inte utan begåvning att klara 20.0. Omöjligt.
Citera
2009-11-13, 16:26
Medlem
Para-Docs avatar
Generellt håller jag med dig - men det finns vissa skolor som "gödslar" med MVG´n.. Vissa friskolor bl. a. för att dra till sig elever.

Och som någon nämnde, det är en ytterst liten andel som faktiskt får 20,00.
Citera
2009-11-13, 16:39
Medlem
Jag har läst boken också och det är trams.
Sov i tid och plugga rätt för att boken kommer inte hjälpa dig med mycket.
Citera
2009-11-13, 17:46
Medlem
Amen hallå det måste ju vara ett skämt

Citat:
Klasskamraterna
# Så väljer du rätt klasskamrater
# Hur du snabbt gör ett imponerande intryck på dina klasskamrater
# Hur dina klasskamrater kan hjälpa dig att få MVG
#Hur du lär känna dina lärare och får dem på din sida
Citera
2009-11-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Amen hallå det måste ju vara ett skämt

Det där avsnittet reagerade jag också på! Tillämpar man den självgode iranierns tips fullt ut så blir man troligtvis stämplad som en äcklig rövslickare av sina klasskamrater. Men det skulle ju i och för sig också kunna vara en fördel - för ju färre kompisar desto mer tid för att plugga...
Citera
2009-11-15, 18:33
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Det där avsnittet reagerade jag också på! Tillämpar man den självgode iranierns tips fullt ut så blir man troligtvis stämplad som en äcklig rövslickare av sina klasskamrater. Men det skulle ju i och för sig också kunna vara en fördel - för ju färre kompisar desto mer tid för att plugga...
Karriärist i negativt avseende. Ryktesvägen ska han inte vara speciellt skarp.
Citera
2009-11-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Para-Doc
Generellt håller jag med dig - men det finns vissa skolor som "gödslar" med MVG´n.. Vissa friskolor bl. a. för att dra till sig elever.

Och som någon nämnde, det är en ytterst liten andel som faktiskt får 20,00.

Det skulle vara intressant att se om det skiljer sig så fruktansvärt mycket mellan friskolor och kommunala skolor. Min uppfattning är att snarare är den allmänna inställningen bland lärarna som avgör hur betygen fördelas. Om t.ex. en lärare är väldigt generös med de höga betygen så följer resten efter, för att inte bli sedd som nån surkärring av resten av kollegorna.

Jag gick samhäll på en kommunal skola och spontant så skulle jag gissa på att vi hade fler MVG:n än riskgenomsnittet för Sp-programmen.
Citera
2009-11-15, 20:12
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Det är så man får MVG i allt. Att säga emot lärarna(trots att de verkligen är ute och cyklar) och vara trotsig när undervisningen är undermålig är ett självmord för den som vill ha MVG. Det mesta handlar om att vara ett inställsamt kräk, utöver att göra det man blir tillsagd.
Citera
2009-11-16, 01:02
Medlem
Ipwns avatar
Tyckte han lät som någon jävla översittare. "välj rätt kompisar, slicka lärarnas rövar och plugga på det sättet som JAG fick alla MVG på" alla lär sig inte på samma sätt eller lika snabbt för den delen helelr. Läs en bok om studieteknik istället en bok lär inte ge dig bättre betyg. Handlar om att du måste jobba hårt som fan om du inte är supersmart.
Citera
2009-11-16, 03:22
Medlem
mevs avatar
Gillar citatet han sportar från SVT.se..

"Har du inte ett huvud i Einstein-klass? Var lugn! Du kan fixa toppbetyget MVG i alla ämnen i alla fall."

Han "glömde" ha med nästföljande mening från SVT.se;
Det hävdar mönsterstudenten Raman Mehrzad som skrivit en instruktionsbok i att fixa MVG.

Om du vill ha MVG i alla betyg i gymnasiet; ladda ner några torrents som
behandlar studietekniker. Köp inte den här jäkla tattar-boken för dyra pengar.
Citera
2009-11-16, 03:28
Medlem
LFEs avatar
Orka få MVG i allt? Visar bara hur pretantiös man är. Väldigt intelligenta människor som briljerar inom vissa områden har alltid ogillat andra och varken velat eller orkat få mycket goda betyg i alla ämnen.
Det är bara övre medelmåttor som får MVG i allt.

Så var stolt över det där G:t eller VG:t, det visar om något att ni har kvar eran mänsklighet. Sen ska man ha goda betyg överlag. 300 poäng är ett trevligt och runt tal.
Citera
2009-11-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Orka få MVG i allt? Visar bara hur pretantiös man är. Väldigt intelligenta människor som briljerar inom vissa områden har alltid ogillat andra och varken velat eller orkat få mycket goda betyg i alla ämnen.
Det är bara övre medelmåttor som får MVG i allt.

Så var stolt över det där G:t eller VG:t, det visar om något att ni har kvar eran mänsklighet. Sen ska man ha goda betyg överlag. 300 poäng är ett trevligt och runt tal.

Jag antar att du menar ambitiös?

Sen är det en vanlig, felaktig, fördom att man måste offra hela sin mänsklighet och avstå från allt socialt umgänge bara för att få goda betyg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in