• 6
  • 7
2010-11-07, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollte
Det är inte fel att NV-elever läser samhällsorienterade ämnen och tvärtom. Det är självklart att ett MVG i Idrott och hälsa A är mindre viktigt för Sven som skall läsa teoretisk matematik, varför det är fel att det skall utgöra samma vikt (andel/poäng) i det genomsnittliga slutbetyget som Matte E eller Fysik B. Där, tycker jag helt klart att betygssystemen måste ändras.

+1

idrott är ett jävla hittepå-ämne utanför idrottsramen. detsamma kan sägas om bild, musik och övriga tramsämnen. den dagen vi får ett system som faktiskt viktar in relevant kunskap vid ansökan till högskolestudier har vi kommit en bra bit på traven.
Citera
2010-11-07, 13:00
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
+1

idrott är ett jävla hittepå-ämne utanför idrottsramen. detsamma kan sägas om bild, musik och övriga tramsämnen. den dagen vi får ett system som faktiskt viktar in relevant kunskap vid ansökan till högskolestudier har vi kommit en bra bit på traven.
Håller helt med, dessa ämnen tycker jag personligen borde tas bort från gymnasiet. Grundskolan kan jag väl förstå att man har ämnena i, men på gymnasiet så tycker jag de timmarna borde ges till andra ämnen (om man nu inte går nån linje där det är förståeligt att ha bild, musik eller liknande).
Citera
2010-11-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Håller helt med, dessa ämnen tycker jag personligen borde tas bort från gymnasiet. Grundskolan kan jag väl förstå att man har ämnena i, men på gymnasiet så tycker jag de timmarna borde ges till andra ämnen (om man nu inte går nån linje där det är förståeligt att ha bild, musik eller liknande).

Jag har inget emot att de finns, men jag ställer mig högst frågande till att ämnena överhuvudtaget betygsätts (på någon nivå). I alla fall där ett betyg är av intresse är likväl betyg undermåligt i jämförelse med arbetsprov eller motsvarande.
Citera
2010-11-22, 20:13
Medlem
Jag har boken och jag måste hålla med alla andra om att den bara innehåller upprepningar. Sidorna skulle kunna bli 20 istället för 200. Jag vet inte vilken skola denne Raman gått på men kraven kan inte ha varit speciellt stora där. "Gör alla uppgifter i tekniska ämnen minst tre gånger, jag lovar att du får MVG på provet". Skitsnack. Oftast är mvg-frågorna(stjärnfrågor) problemlösningsfrågor. Spelar ingen roll om du gör uppgifterna i boken 30 gånger om du ändå inte har förmågan att lösa "den där sista uppgiften".

Jag gick ut gymnasiet med mellan 17-18 i betyg, ett par mvg dvs. Istället för att göra alla uppgifter 3 gånger inriktade jag mig på att förstå texten istället vilket hjälpte mig på många prov
Hu.r han har lyckats med mvg i alla ämnen är ett under.
Senast redigerad av No6 2010-11-22 kl. 20:15.
Citera
2010-11-22, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag har boken och jag måste hålla med alla andra om att den bara innehåller upprepningar. Sidorna skulle kunna bli 20 istället för 200. Jag vet inte vilken skola denne Raman gått på men kraven kan inte ha varit speciellt stora där. "Gör alla uppgifter i tekniska ämnen minst tre gånger, jag lovar att du får MVG på provet". Skitsnack. Oftast är mvg-frågorna(stjärnfrågor) problemlösningsfrågor. Spelar ingen roll om du gör uppgifterna i boken 30 gånger om du ändå inte har förmågan att lösa "den där sista uppgiften".

Jag gick ut gymnasiet med mellan 17-18 i betyg, ett par mvg dvs. Istället för att göra alla uppgifter 3 gånger inriktade jag mig på att förstå texten istället vilket hjälpte mig på många prov
Hu.r han har lyckats med mvg i alla ämnen är ett under.

Här håller jag med dig. Jag köpte boken för runt 1 år sedan och ångrar mig ännu än idag att jag spenderade mina 300 spänn på boken. Det är kanske jag som har utvecklats sedan dess, men boken är skit. För att kunna lösa de svårare uppgifterna måste man ha en djupare insikt i de verktyg som behövs för att klara av uppgifterna vilket är olika beroende på vilken kapitel man jobbar med. Oftast använder man flera matematiska verktyg för att lösa ett svårare problem. Hans teknik att upprepa uppgiften 3 gånger eller mer fungerar inte om man inte har någon insikt. Däremot gör det mer nytta än skada om man har förstått själva kapitlen och uppgifterna och sedan repeterar 3 eller fler gånger. Då är det helt okej, enligt mig. Men han verkar inte betona att det är väldigt viktigt att förstå, utan hänvisar till att man ska läsa exemplen och följa dessa. Att repetera genom att göra uppgiften flera gånger är en ganska självklar tips också.

Kortfattat:

Att inte ha någon insikt i kapiteln(och uppgifterna) så kommer man inte någonvart.
Senast redigerad av Flow91 2010-11-22 kl. 20:52.
Citera
2010-11-22, 20:34
Medlem
Är väl inte så svårt bara man inte är helt pantad, avsätter tillräckligt med tid till studierna och håller en bra dialog med lärarna?

Är man smart på riktigt så tycker jag dock man skriver 2,0 på HP och sedan sover sig igenom gymnasiet.
Senast redigerad av SurabayaJohnny 2010-11-22 kl. 20:41.
Citera
2013-09-08, 07:33
Medlem
Hmmmm, hur var det med de där betygen egentligen?...

Ska man inte faktiskt ha MVG i allt om sedan ska skriva en instruktionsbok i hur man ska få det?

http://imageshack.us/a/img832/4986/vznb.jpg

http://imageshack.us/a/img22/7494/2wg6.jpg

http://imageshack.us/a/img818/2769/juwy.jpg
Citera
2013-09-08, 09:14
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeldubbel
Hmmmm, hur var det med de där betygen egentligen?...

Ska man inte faktiskt ha MVG i allt om sedan ska skriva en instruktionsbok i hur man ska få det?

http://imageshack.us/a/img832/4986/vznb.jpg

http://imageshack.us/a/img22/7494/2wg6.jpg

http://imageshack.us/a/img818/2769/juwy.jpg

Vilken bluff

Hur som helst tror jag inte han bryr sig om det idag då han tagit läkarexamen och arbetar som kirurg.

Om jag ska svara på frågan: Hur får man MVG i allt?

Häng med på lektionerna, gör uppgifterna du får av läraren, plugga (behöver inte vara överdrivet), var allmänt trevlig (Kompisar behövs, annars blir studietiden groovt ledsam). Man kan ha kul och ha MVG i allt ändå, jag själv hade betyg som vår vän här, men kunde lika gärna vara MVG i allt. Dock ska man säga att det kan vara enorm skillnad på hur vissa skolor delar ut sina betyg, och då behövs det inget mästerverk för att fixa MVG.
Citera
2013-09-08, 09:38
Medlem
KonradMorgans avatar
Haha älskar alla dessa individer som fått MVG i allt/95%. Har ett par klasskamrater som går runt och skryter med deras 20.00 samtidigt som de totalfailar lin.algen.
Citera
2013-09-08, 09:51
Medlem
Nu hade jag inte MVG i allt men hade ändå ganska vassa betyg. Jag kan bara säga en sak till dig; plugga ordentligt, se till att du förstår allt, kötta så många uppgifter du kan (oftast i matte/fysik/kemi - om du inte är lagd åt det logiska hållet från början) etc etc. Det är inte svårt egentligen, utan handlar om att lägga ner en mängd antal timmar i veckan, samtidigt som du inte använder de timmarna på helt fel sätt.

Kör hårt och lycka till!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in