Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
haha.. nice input dante.. ?? nej men vad jag funderar på är om det inte kunder rättfärdigas då utilitarismen i sig är ganska ointresserad av individer..ta tex det klassiska exemplet när man står inför valet att ge upp sina föräldrar till nazister för att vissa fångar ska få överleva.. jag menar att om man tar bort en cancersvulst (don mafioso) från en i övrigt frisk kropp (samhälle) så att kroppen överlever men en liten del blir lidande torde det vara bättre än att hela kroppen så småningom dör.. och sen leker man inte gud.. om man går efter oppinionen så borde man vara på den säkra sidan eller??
Så opinionen rättfärdigar mord bara för att den du ska ta livet av är kriminell? Tror jag knappast..
För det första om man tycker det har man noll tro till människan, de kan finnas de som är kriminella i 5 år och hederliga i 80, ska man då skjuta dem för att det gjort en del dumma val och inte varit laglydiga i en bråkdel av sitt liv. Det finns väl ingen som strävar efter att bli kriminell, skulle alla få ihop sina pengar på ett lagligt sätt skulle de väl göra det också. I många fall är det folk som på ett eller annat sätt fallit ut ur systemet, och blir tvugna att se efter andra sätt att få in pengar. Andra har inte haft en chans från första början och blivit födda i en kriminell familj/omgivning. Rättfärdigar det att ta livet av dem?
Om man nu vill slippa kriminaliteten så pass mycket så att man är beredd att bli en av dem och gå ut och döda packet så kanske man borde fundera över andra metoder än att ta livet av dem. Vad sägs om att erbjuda dem ett jobb eller på annat sätt få dem att överge sin kriminella bana?