2005-05-23, 16:46
Medlem
Llanowars avatar
En tanke har gnagt mig relativt länge nu..
Om man skulle göra en Boondock Saints och ta lagen i egna händer.. Vore det så fel??
Rent moralfilosofiskt vore det väl rätt?? Utilitarismen strävar efter att maximerar lyckan för så många som möjligt och om man likviderar mafiosos och hallickar och annat avskum borde väl det rättfärdigas av just densamma?? Eller är jag helt ute och cyklar??
Citera
2005-05-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
Om man skulle göra en Boondock Saints och ta lagen i egna händer.. Vore det så fel??
Rent moralfilosofiskt vore det väl rätt?? Utilitarismen strävar efter att maximerar lyckan för så många som möjligt och om man likviderar mafiosos och hallickar och annat avskum borde väl det rättfärdigas av just densamma?? Eller är jag helt ute och cyklar??

Ja, du är nog ute och cyklar. Utilitarismen strävar efter att maximera lyckan för så många som möjligt, men döda kan vara varken lyckliga eller olyckliga. Och även the bad guys har familjer som älskar dem, tro det eller ej.
Citera
2005-05-24, 17:13
Medlem
Llanowars avatar
jupp jupp.. vet att det är så det ligger till.. men den där filmen alltså.. nåväl.. det är väl en smula märkligt att bli biten av en film så men ja.. nej det var väl ingen vidare bra tråd.. =)
Citera
2005-05-24, 17:40
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dante85
Ja, du är nog ute och cyklar. Utilitarismen strävar efter att maximera lyckan för så många som möjligt, men döda kan vara varken lyckliga eller olyckliga. Och även the bad guys har familjer som älskar dem, tro det eller ej.
Men de kan inte ha hur stora familjer som helst, eller?
Klart fler skulle bli lyckligare om någon maffia person gick ur världen.
Citera
2005-05-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Men de kan inte ha hur stora familjer som helst, eller?
Klart fler skulle bli lyckligare om någon maffia person gick ur världen.

Jo, som t ex deras konkurrenter, eller hur? Att vanligt folk vill döda brottslingar som inte har nåt med dem att göra är bara sjukt och ett försök att tona ner sina egna böjelser för mänskligt lidande.
Citera
2005-05-24, 19:44
Medlem
Zencores avatar
Att göra en Boondock/Bickle beror väll helt på vilken person man mördar?
Om en maffiaboss har makt nog att stå över lagen så får man helt enkelt strunta i lagen lika mycket som honom.
Citera
2005-05-24, 19:50
Moderator
tobess avatar
Citat:

Som andra har sagt lär du ju göra många mycket ledsna över deras dör, inklusive den du tar livet av.

Sedan är det också farligt att leka Gud, en sak som du tycker är rätt så kan långt flera tycka är fel. Dessutom så blir du själv en mördare om du tar livet av en massa, ska du skjuta dig själv då?
Citera
2005-05-24, 19:54
Medlem
Citat:

Eller gör det enkelt för dig - skaffa dig ett liv
Citera
2005-05-24, 22:30
Medlem
Llanowars avatar
haha.. nice input dante.. ?? nej men vad jag funderar på är om det inte kunder rättfärdigas då utilitarismen i sig är ganska ointresserad av individer..ta tex det klassiska exemplet när man står inför valet att ge upp sina föräldrar till nazister för att vissa fångar ska få överleva.. jag menar att om man tar bort en cancersvulst (don mafioso) från en i övrigt frisk kropp (samhälle) så att kroppen överlever men en liten del blir lidande torde det vara bättre än att hela kroppen så småningom dör.. och sen leker man inte gud.. om man går efter oppinionen så borde man vara på den säkra sidan eller??
Citera
2005-05-25, 00:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
haha.. nice input dante.. ?? nej men vad jag funderar på är om det inte kunder rättfärdigas då utilitarismen i sig är ganska ointresserad av individer..ta tex det klassiska exemplet när man står inför valet att ge upp sina föräldrar till nazister för att vissa fångar ska få överleva.. jag menar att om man tar bort en cancersvulst (don mafioso) från en i övrigt frisk kropp (samhälle) så att kroppen överlever men en liten del blir lidande torde det vara bättre än att hela kroppen så småningom dör.. och sen leker man inte gud.. om man går efter oppinionen så borde man vara på den säkra sidan eller??

Så opinionen rättfärdigar mord bara för att den du ska ta livet av är kriminell? Tror jag knappast..

För det första om man tycker det har man noll tro till människan, de kan finnas de som är kriminella i 5 år och hederliga i 80, ska man då skjuta dem för att det gjort en del dumma val och inte varit laglydiga i en bråkdel av sitt liv. Det finns väl ingen som strävar efter att bli kriminell, skulle alla få ihop sina pengar på ett lagligt sätt skulle de väl göra det också. I många fall är det folk som på ett eller annat sätt fallit ut ur systemet, och blir tvugna att se efter andra sätt att få in pengar. Andra har inte haft en chans från första början och blivit födda i en kriminell familj/omgivning. Rättfärdigar det att ta livet av dem?

Om man nu vill slippa kriminaliteten så pass mycket så att man är beredd att bli en av dem och gå ut och döda packet så kanske man borde fundera över andra metoder än att ta livet av dem. Vad sägs om att erbjuda dem ett jobb eller på annat sätt få dem att överge sin kriminella bana?
Citera
2005-05-25, 01:46
Medlem
Det finns en anledning till varför vi har ett rättssamhälle i Sverige.

Det är för att utfärda en rättvis dom för dem som döms för ett brott men också för att varje individ ska behandlas korrekt i lagens mening. Med det menas att man ska dömas för den gärning man bevisligen har begått.

Medborgargarden och andra som sätter sig över rättsamhället spelar ett högt spel. Vinner den linjen kommer många oskyldiga att dömas orättfärdigt till priset av att några blir hårt dömda på ett dramatiskt sätt.

Om man inte tycker att brottslingar får rätt straff är det fel i lagstiftningen.
Den saken ska alltid vara en aktuell diskussion!
Citera
2005-05-25, 14:03
Medlem
Citat:

Hm... Om man löste alla av samhällets problem på enklaste möjliga sätt skulle jordens befolkning halverats by now. Om tortyr stöddes av opinionen vid vissa brott skulle det väl inte legaliseras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in