2017-05-01, 03:06
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag r extremt intresserad av ditt pstende, d jag r en oinitierad i dessa svngar. Vad menar du?

Ledningen investerar i vrdepapper som r mediokra.

Saxat frn Kinneviks hemsida:
"Vi skapar, investerar i och leder snabbt vxande verksamheter i bde utvecklade marknader och tillvxtmarknader."

Hur vl tycker du innehavet i Com Hem passar i pstendet ovan?
Kpet kommer ca 20-30 r frsent.

Man har ven rknat p att Kinnevik har betalat en premie om 280 miljoner d Com Hem var vervrderat vid kptillfllet.

Gllande substansvrdet s pverkades Kinnevik knappt av att betala denna premie, men garna straffade nd bolagets beslut d kursen p B-aktien fll p beskedet.

Det mnga r rdda fr r att Kinnevik har svrt att hitta nya investeringar som kan ge bra avkastning p kort och lng sikt.

Liknelsen med Ratos r att Ratos har underpresterat pga mnga r av dliga beslut med VD Susanna Campbell vid rodret och dess ledning.

resund som ocks r ett investmentbolag har under dom senaste 3 ren gett en avkastning p 100% i kontrast till Kinneviks 3.6% exklusive utdelning.

Min subjektiva bedmning r ocks att mnga av bolagen i Kinneviks portflj r oknda fr mnga vilket frsvrar ens mjlighet att vrdera bolaget, men ocks att f fram information.
Citera
2017-05-01, 13:32
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Ledningen investerar i vrdepapper som r mediokra.

Saxat frn Kinneviks hemsida:
"Vi skapar, investerar i och leder snabbt vxande verksamheter i bde utvecklade marknader och tillvxtmarknader."

Hur vl tycker du innehavet i Com Hem passar i pstendet ovan?
Kpet kommer ca 20-30 r frsent.

Man har ven rknat p att Kinnevik har betalat en premie om 280 miljoner d Com Hem var vervrderat vid kptillfllet.

Gllande substansvrdet s pverkades Kinnevik knappt av att betala denna premie, men garna straffade nd bolagets beslut d kursen p B-aktien fll p beskedet.

Det mnga r rdda fr r att Kinnevik har svrt att hitta nya investeringar som kan ge bra avkastning p kort och lng sikt.

Liknelsen med Ratos r att Ratos har underpresterat pga mnga r av dliga beslut med VD Susanna Campbell vid rodret och dess ledning.

resund som ocks r ett investmentbolag har under dom senaste 3 ren gett en avkastning p 100% i kontrast till Kinneviks 3.6% exklusive utdelning.

Min subjektiva bedmning r ocks att mnga av bolagen i Kinneviks portflj r oknda fr mnga vilket frsvrar ens mjlighet att vrdera bolaget, men ocks att f fram information.

Tack fr informationen.

Att bde Ratos och Kinnevik leds av kvinnor - kan det ha en inverkan?

Ska man akta sig fr kvinnligt styre i stora investmentbolag?
Citera
2017-05-01, 15:40
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Tack fr informationen.

Att bde Ratos och Kinnevik leds av kvinnor - kan det ha en inverkan?

Ska man akta sig fr kvinnligt styre i stora investmentbolag?

Nej knappast, det finns bara 2 kvinnor i styrelsen.
Kinneviks styrelseordfrande r man.
Citera
2017-05-21, 06:18
Medlem
crooxns avatar
Knner mig vldigt kluven nu nr kinnevik kpt comhem.
Funderar p att slja och kpa (mer) i alibaba amazon och google som har bttre nthandel.

Amazon expanderar med lagerlokaler i europa och amazonvideo och twitch Och youtube som ska brja snda serier/filmer tror zalando bahnhof comhem mtg kan f de svrt. MTG har mycket sport men vem sger att man inte kan kolla p stora sportevenemang p youtube i framtiden. Alibaba breddar ut sig i bde kina och indien satsar p e-sport med. Har cirka 10% av portfljen i kinnevik. Knner inte riktigt till de andra innehaven dr man fr exponering mot vxande marknader som afrika sydamerika och indien. tankar?
Citera
2017-05-21, 12:14
Medlem
Kverulant1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crooxn
Knner mig vldigt kluven nu nr kinnevik kpt comhem.
Funderar p att slja och kpa (mer) i alibaba amazon och google som har bttre nthandel.

Amazon expanderar med lagerlokaler i europa och amazonvideo och twitch Och youtube som ska brja snda serier/filmer tror zalando bahnhof comhem mtg kan f de svrt. MTG har mycket sport men vem sger att man inte kan kolla p stora sportevenemang p youtube i framtiden. Alibaba breddar ut sig i bde kina och indien satsar p e-sport med. Har cirka 10% av portfljen i kinnevik. Knner inte riktigt till de andra innehaven dr man fr exponering mot vxande marknader som afrika sydamerika och indien. tankar?
Frvisso r du inte fel ute i dina funderingar kring Kinnevik, har tnkt mkt av desamma tankarna jag ocks, men har inte Kinnevik/Stenbeck om man kikar i backspegeln ofta varit de som tagit steget ut i, kanske inte det oknda, men de r inte sllan vldigt tidigt ute p banan. Jag tnker tex p mobiltelefoni, jag tnker p att kncka tv-monopolet, jag tnker p Zalando.
Just nr de begett dig in p dessa omrden har det ju inte alltid varit solklart vart de tnkt sig det hela men hittils har de ju ofta styrt skutan rtt. Allt gr vl inte 100% som planerat men s r det ju med mkt i livet, s ocks i den ekonomiska vrlden.
Jag har gjort precis tvrtom som dig och kpt lite p sistone. Vilket som var frnuftigt fr tiden utvisa. Mkt handlar nog om man har frtroende eller inte fr Kinnevik.
Citera
2018-01-18, 00:26
Medlem
trattfans avatar
Bumpar denna med en liten flummig frga.
Nr jag ibland har lite trkigt s kan jag kika runt p lite Aktier och kolla grafer fr 10-20 r bakt.
Nu snubblade jag in p Kinnevik av en slump och deras graf r ju rtt intressant?

Vad hnde egentligen April-Maj 2004? Nr aktien steg frn 66 kr upp till ver 700 kr fr att sedan nsta handelsdag droppa ner till 66 kr igen? Frskte googla men hittade noll information.

https://gyazo.com/c1386b5e241e5a58247730413916652e

https://gyazo.com/02f2359076919fe29a5757908846913b
Citera
2018-01-21, 23:30
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Bumpar denna med en liten flummig frga.
Nr jag ibland har lite trkigt s kan jag kika runt p lite Aktier och kolla grafer fr 10-20 r bakt.
Nu snubblade jag in p Kinnevik av en slump och deras graf r ju rtt intressant?

Vad hnde egentligen April-Maj 2004? Nr aktien steg frn 66 kr upp till ver 700 kr fr att sedan nsta handelsdag droppa ner till 66 kr igen? Frskte googla men hittade noll information.

https://gyazo.com/c1386b5e241e5a58247730413916652e

https://gyazo.com/02f2359076919fe29a5757908846913b

Detta hnde d denna dagen https://www.avanza.se/placera/pressm...t-i-invik.html

(Du kan ju vlja Hndelser>Pressmeddelanden i avanza fr att se dessa i tidslinjen)

Men mest troligt r det bara ett typo d kursen dagen innan var 70.78. Dessa databaser har vl flyttats tiofalt sedan dess.
Citera
2018-05-10, 01:03
Medlem
Kinnevik B verkar ligga p all-time high. Tror ni att den kommer fortstta uppt ven frn dessa niver, eller kan man frvnta sig att den inom snar framtid (eller avlgsen framtid) sjunker i vrde?
Citera
2018-05-10, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Kinnevik B verkar ligga p all-time high. Tror ni att den kommer fortstta uppt ven frn dessa niver, eller kan man frvnta sig att den inom snar framtid (eller avlgsen framtid) sjunker i vrde?

Svaret p din frga beror av flera faktorer, varav de tre viktigaste r det allmnna brslget, innehavsbolagens vrdeutveckling samt vrderingen av substansen (storlek p rabatt/premie). Frgan r sledes helt hopplst svr att besvara. Tror man p en positiv utveckling fr de strsta innehaven Zalando, Millicom och Tele2 klarar sig Kinnevikaktien nog fint men om brsen kraschar dras naturligtvis Kinnevik och dess innehav ocks med ner.
Citera
2018-08-15, 23:11
Medlem
NiV3Rts avatar
Nedgng nu i samband med mtg-avknoppning. Underskattat investmentbolag enligt min mening
Citera
2019-09-17, 14:11
Medlem
morkfromorks avatar
Nu vill de gra sig av med millicom, snart r alla fretagen som fadern skapade borta.
Citera
2020-03-28, 12:41
Medlem
Luftgevars avatar
Hur har det gtt fr folket med Kinnevik? Sveriges fjrde mest gda aktie s det r stora mngder pengar som har frlorats nu sedan Kinnevik lg p 330 kr i Juni 2018

Kinnevik har i princip inte gjort ngon kning sedan januari 2014

Med utdelningar inrknat s r totalavkastningen p Kinnevik sedan 2014 -0.7%.
Investors totalavkastning motsvarande r r 139%
Senast redigerad av Luftgevar 2020-03-28 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in