Citat:
Ursprungligen postat av
Centauri
Jag är extremt intresserad av ditt påstående, då jag är en oinitierad i dessa svängar. Vad menar du?

Ledningen investerar i värdepapper som är mediokra.
Saxat från Kinneviks hemsida:
"Vi skapar, investerar i och leder snabbt växande verksamheter i både utvecklade marknader och tillväxtmarknader."
Hur väl tycker du innehavet i Com Hem passar i påståendet ovan?
Köpet kommer ca 20-30 år försent.
Man har även räknat på att Kinnevik har betalat en premie om 280 miljoner då Com Hem var övervärderat vid köptillfället.
Gällande substansvärdet så påverkades Kinnevik knappt av att betala denna premie, men ägarna straffade ändå bolagets beslut då kursen på B-aktien föll på beskedet.
Det många är rädda för är att Kinnevik har svårt att hitta nya investeringar som kan ge bra avkastning på kort och lång sikt.
Liknelsen med Ratos är att Ratos har underpresterat pga många år av dåliga beslut med VD Susanna Campbell vid rodret och dess ledning.
Öresund som också är ett investmentbolag har under dom senaste 3 åren gett en avkastning på 100% i kontrast till Kinneviks 3.6% exklusive utdelning.
Min subjektiva bedömning är också att många av bolagen i Kinneviks portfölj är okända för många vilket försvårar ens möjlighet att värdera bolaget, men också att få fram information.