Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-01, 03:06
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag är extremt intresserad av ditt påstående, då jag är en oinitierad i dessa svängar. Vad menar du?

Ledningen investerar i värdepapper som är mediokra.

Saxat från Kinneviks hemsida:
"Vi skapar, investerar i och leder snabbt växande verksamheter i både utvecklade marknader och tillväxtmarknader."

Hur väl tycker du innehavet i Com Hem passar i påståendet ovan?
Köpet kommer ca 20-30 år försent.

Man har även räknat på att Kinnevik har betalat en premie om 280 miljoner då Com Hem var övervärderat vid köptillfället.

Gällande substansvärdet så påverkades Kinnevik knappt av att betala denna premie, men ägarna straffade ändå bolagets beslut då kursen på B-aktien föll på beskedet.

Det många är rädda för är att Kinnevik har svårt att hitta nya investeringar som kan ge bra avkastning på kort och lång sikt.

Liknelsen med Ratos är att Ratos har underpresterat pga många år av dåliga beslut med VD Susanna Campbell vid rodret och dess ledning.

Öresund som också är ett investmentbolag har under dom senaste 3 åren gett en avkastning på 100% i kontrast till Kinneviks 3.6% exklusive utdelning.

Min subjektiva bedömning är också att många av bolagen i Kinneviks portfölj är okända för många vilket försvårar ens möjlighet att värdera bolaget, men också att få fram information.
Citera
2017-05-01, 13:32
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Ledningen investerar i värdepapper som är mediokra.

Saxat från Kinneviks hemsida:
"Vi skapar, investerar i och leder snabbt växande verksamheter i både utvecklade marknader och tillväxtmarknader."

Hur väl tycker du innehavet i Com Hem passar i påståendet ovan?
Köpet kommer ca 20-30 år försent.

Man har även räknat på att Kinnevik har betalat en premie om 280 miljoner då Com Hem var övervärderat vid köptillfället.

Gällande substansvärdet så påverkades Kinnevik knappt av att betala denna premie, men ägarna straffade ändå bolagets beslut då kursen på B-aktien föll på beskedet.

Det många är rädda för är att Kinnevik har svårt att hitta nya investeringar som kan ge bra avkastning på kort och lång sikt.

Liknelsen med Ratos är att Ratos har underpresterat pga många år av dåliga beslut med VD Susanna Campbell vid rodret och dess ledning.

Öresund som också är ett investmentbolag har under dom senaste 3 åren gett en avkastning på 100% i kontrast till Kinneviks 3.6% exklusive utdelning.

Min subjektiva bedömning är också att många av bolagen i Kinneviks portfölj är okända för många vilket försvårar ens möjlighet att värdera bolaget, men också att få fram information.

Tack för informationen.

Att både Ratos och Kinnevik leds av kvinnor - kan det ha en inverkan?

Ska man akta sig för kvinnligt styre i stora investmentbolag?
Citera
2017-05-01, 15:40
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Tack för informationen.

Att både Ratos och Kinnevik leds av kvinnor - kan det ha en inverkan?

Ska man akta sig för kvinnligt styre i stora investmentbolag?

Nej knappast, det finns bara 2 kvinnor i styrelsen.
Kinneviks styrelseordförande är man.
Citera
2017-05-21, 06:18
Medlem
crooxns avatar
Känner mig väldigt kluven nu när kinnevik köpt comhem.
Funderar på att sälja och köpa (mer) i alibaba amazon och google som har bättre näthandel.

Amazon expanderar med lagerlokaler i europa och amazonvideo och twitch Och youtube som ska börja sända serier/filmer tror zalando bahnhof comhem mtg kan få de svårt. MTG har mycket sport men vem säger att man inte kan kolla på stora sportevenemang på youtube i framtiden. Alibaba breddar ut sig i både kina och indien satsar på e-sport med. Har cirka 10% av portföljen i kinnevik. Känner inte riktigt till de andra innehaven där man får exponering mot växande marknader som afrika sydamerika och indien. tankar?
Citera
2017-05-21, 12:14
Medlem
Kverulant1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crooxn
Känner mig väldigt kluven nu när kinnevik köpt comhem.
Funderar på att sälja och köpa (mer) i alibaba amazon och google som har bättre näthandel.

Amazon expanderar med lagerlokaler i europa och amazonvideo och twitch Och youtube som ska börja sända serier/filmer tror zalando bahnhof comhem mtg kan få de svårt. MTG har mycket sport men vem säger att man inte kan kolla på stora sportevenemang på youtube i framtiden. Alibaba breddar ut sig i både kina och indien satsar på e-sport med. Har cirka 10% av portföljen i kinnevik. Känner inte riktigt till de andra innehaven där man får exponering mot växande marknader som afrika sydamerika och indien. tankar?
Förvisso är du inte fel ute i dina funderingar kring Kinnevik, har tänkt mkt av desamma tankarna jag också, men har inte Kinnevik/Stenbeck om man kikar i backspegeln ofta varit de som tagit steget ut i, kanske inte det okända, men de är inte sällan väldigt tidigt ute på banan. Jag tänker tex på mobiltelefoni, jag tänker på att knäcka tv-monopolet, jag tänker på Zalando.
Just när de begett dig in på dessa områden har det ju inte alltid varit solklart vart de tänkt sig det hela men hittils har de ju ofta styrt skutan rätt. Allt går väl inte 100% som planerat men så är det ju med mkt i livet, så också i den ekonomiska världen.
Jag har gjort precis tvärtom som dig och köpt lite på sistone. Vilket som var förnuftigt får tiden utvisa. Mkt handlar nog om man har förtroende eller inte för Kinnevik.
Citera
2018-01-18, 00:26
Medlem
trattfans avatar
Bumpar denna med en liten flummig fråga.
När jag ibland har lite tråkigt så kan jag kika runt på lite Aktier och kolla grafer för 10-20 år bakåt.
Nu snubblade jag in på Kinnevik av en slump och deras graf är ju rätt intressant?

Vad hände egentligen April-Maj 2004? När aktien steg från 66 kr upp till över 700 kr för att sedan nästa handelsdag droppa ner till 66 kr igen? Försökte googla men hittade noll information.

https://gyazo.com/c1386b5e241e5a58247730413916652e

https://gyazo.com/02f2359076919fe29a5757908846913b
Citera
2018-01-21, 23:30
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Bumpar denna med en liten flummig fråga.
När jag ibland har lite tråkigt så kan jag kika runt på lite Aktier och kolla grafer för 10-20 år bakåt.
Nu snubblade jag in på Kinnevik av en slump och deras graf är ju rätt intressant?

Vad hände egentligen April-Maj 2004? När aktien steg från 66 kr upp till över 700 kr för att sedan nästa handelsdag droppa ner till 66 kr igen? Försökte googla men hittade noll information.

https://gyazo.com/c1386b5e241e5a58247730413916652e

https://gyazo.com/02f2359076919fe29a5757908846913b

Detta hände då denna dagen https://www.avanza.se/placera/pressm...t-i-invik.html

(Du kan ju välja Händelser>Pressmeddelanden i avanza för att se dessa i tidslinjen)

Men mest troligt är det bara ett typo då kursen dagen innan var 70.78. Dessa databaser har väl flyttats tiofalt sedan dess.
Citera
2018-05-10, 01:03
Medlem
Kinnevik B verkar ligga på all-time high. Tror ni att den kommer fortsätta uppåt även från dessa nivåer, eller kan man förvänta sig att den inom snar framtid (eller avlägsen framtid) sjunker i värde?
Citera
2018-05-10, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Kinnevik B verkar ligga på all-time high. Tror ni att den kommer fortsätta uppåt även från dessa nivåer, eller kan man förvänta sig att den inom snar framtid (eller avlägsen framtid) sjunker i värde?

Svaret på din fråga beror av flera faktorer, varav de tre viktigaste är det allmänna börsläget, innehavsbolagens värdeutveckling samt värderingen av substansen (storlek på rabatt/premie). Frågan är således helt hopplöst svår att besvara. Tror man på en positiv utveckling för de största innehaven Zalando, Millicom och Tele2 klarar sig Kinnevikaktien nog fint men om börsen kraschar dras naturligtvis Kinnevik och dess innehav också med ner.
Citera
2018-08-15, 23:11
Medlem
NiV3Rts avatar
Nedgång nu i samband med mtg-avknoppning. Underskattat investmentbolag enligt min mening
Citera
2019-09-17, 14:11
Medlem
morkfromorks avatar
Nu vill de göra sig av med millicom, snart är alla företagen som fadern skapade borta.
Citera
2020-03-28, 12:41
Medlem
Luftgevars avatar
Hur har det gått för folket med Kinnevik? Sveriges fjärde mest ägda aktie så det är stora mängder pengar som har förlorats nu sedan Kinnevik låg på 330 kr i Juni 2018

Kinnevik har i princip inte gjort någon ökning sedan januari 2014

Med utdelningar inräknat så är totalavkastningen på Kinnevik sedan 2014 -0.7%.
Investors totalavkastning motsvarande år är 139%
Senast redigerad av Luftgevar 2020-03-28 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in