2013-11-22, 18:26
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstyle
Det konstiga är att mannen som ringer så uppenbart försöker låtsas att han inte känner till närområdet.

Men den påstådda gärningsman, som GW sa är den samma som ringer in mordet, ska ju ha en kriminell livsstil. Den nu anhållne är ju ostraffad. Jag tror inte man ska ta allt som GW säger på för stort allvar, han verkar få allt svårare att hålla ordning på knivarna i lådan.
GW verkar ofta utgå från hur typiska gärningsmän ser ut, och en helt ostraffad kille som plötsligt besinningslöst hugger ner någon är inte verkligen inte typiskt.Undrar just hur omgivningen ser på den anhållne. Sen instämmer jag att det är svårt att säga om den som ringde var pundare eller ej. Att det var gm som ringde är jag övertygad om när man betänker alternativen.
Citera
2013-11-22, 18:30
Medlem
Troians avatar
Som någon skrev i PM så går väl nattbussarna till Vaxholm från Östra station?
Citera
2013-11-22, 18:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Tycker inte jag det låter som heller... Kanske den som ringde faktiskt inte är den som mördade Per helt enkelt?

Jag hoppas att dom fått tag i rätt person!

Ni som vet vem som sitter anhållen, inom vilken bransch är han konsult?

Jag tycker också att det låter som att killen/mannen som ringer till SOS är betydligt äldre.

Vad det gäller ordval får i alla fall jag pundar-/söderslang-/arbetarklassassociationer av den äldre skolan. Denna dialekt var omodern redan 1996, men kan ha levt kvar hos personer som var i "svängen" betydligt tidigare. Klockrent "tugg" om man växt upp i Hökarängen, Fruängen, Sköndal eller söder i thinnerångorna på 70-talet.

Låter inte som en person som är född 1974 och var 22 år vid tidpunkten för samtalet.
Citera
2013-11-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Man tycker ju att AB kunde ge lite cred när de snor ens material...

AB
CCS

Men det är som vanligt...

Håller med. Det är dåligt av Aftonbladet. Utskriften av telefonsamtalet har dom plankat ord för ord
Citera
2013-11-22, 18:38
Medlem
irishrages avatar
Att det är uppringaren som även är mördaren är väl ingen högoddsare.
Citera
2013-11-22, 18:39
Moderator
Hamilkars avatar
Det här blev hux flux ett mycket aktuellt kriminalfall.

Kriminalhistoria --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2013-11-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag själv har inte på Facebook eller LinkedIn angett alla lärosäten där jag pluggat. Tror inte det är så ovanligt, istället lyfter man kanske fram något. Men om det är ett rent CV du tagit del av är det förstås lite annorlunda.
Ja, visst är det så. Man kan välja ut vissa kurser bara på t ex Linkedin så det säkraste är ju att kolla med UHR, Ladok el liknande. Enligt uppgifterna på en webbsida så sträcker sig studierna under ganska många år, så det är väl dessutom inte omöjligt att personen kan ha varvat studierna mellan ett par lärosäten.

Citat:
SU har hur som helst kurser inom ett av de områden mannen studerat förlagda på KTH, men vet inte om det var så på 90-talet.
Jag har försökt kolla bakåt hur det såg ut på 90-talet men har ännu inte fått fram några riktigt tillförlitliga uppgifter.
Citera
2013-11-22, 18:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Som någon skrev i PM så går väl nattbussarna till Vaxholm från Östra station?
Hållplats Tekniska Högskolan, alldeles intill.
Citera
2013-11-22, 18:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hållplats Tekniska Högskolan, alldeles intill.
Japp. Nu såväl som då.
Citera
2013-11-22, 18:52
Medlem
Troians avatar
Om det nu är -74 som är skyldig, vad kan man då tänka sig om motivet?

- Rån: Knappast troligt att en kille från vad det verkar välordnade förhållanden, en bra bit in i sin utbildning ägnar sig åt personrån.

- Psykos, schizofreni eller liknande: I så fall troligen inte uppringaren, då agerandet är rationellt, att försöka rädda livet på personen och samtidigt komma undan.

- Personlig relation: Skulle han överleva så kommer han uppenbart åka dit, är han beredd att ta det kan han lika gärna stanna kvar och gör sitt bästa för att stoppa blödningen.

- Bråk: Lite som ovan, men mindre risk åka dit.

En bubblare är ju att han redan visste att det var kört för PH, men att en personlig relation finns och att han ringde 90000 och pratade om rån för att förvilla polisen. Då ligger det väl närmast att tänka sig ett personligt motiv, vilken också känns som det som ligger närmast till hands för -74.
Citera
2013-11-22, 18:57
Bannlyst
Citat:
Om det nu är -74 som är skyldig, vad kan man då tänka sig om motivet?

-
- Personlig relation: .

På nåt sätt. Avundsjuka, svartsjuka, fyllegräl etc.
Citera
2013-11-22, 19:00
Medlem
rigbos avatar
Ryktades det inte om att Per hade hand om kassan efter festen? I så fall kan rånteorin vara aktuell. Samtidigt har det sagts att det var många knivhugg som orsakade hans död och då verkar ett personligt motiv troligare. Att mördaren skulle vara en person som gick runt på stan för att mucka gräl är inte så sannolikt med tanke på tidpunkten klockan 05 en måndagsmorgon. Psykos tror jag inte heller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in