2014-01-10, 15:03
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Jepp. Här är den: .....
Det är definivt inte Oxenstrand som skrivit det såvida han inte skrivit det för att lägga ut villospår. Bikten.nu sparade hur som helst inga IP-nummer på besökarna. Så här skrev de på sajten:

Vi sparar ingen info om dig, förutom själva bikten och ett slumpat nummer.

Hörrru pucktvåa ;-)

Jag hittar ingen cachad info om att dom inte sparade IP-nummer, det står iofs att dom inte sparar någon info men dom skriver inget om just IP-nummer.

Sajten som den såg ut 2006 finns ju inte kvar, även om dom då skrev att ingen info sparades så behöver ju det inte betyda att det inte sparades IP-nummer iaf.

Servern med loggar och allt kan ju faktiskt nu vara beslagtagen och utgöra en del av utredningsmaterialet.

/Provokatör
Citera
2014-01-10, 15:05
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hörrru pucktvåa ;-)

Jag hittar ingen cachad info om att dom inte sparade IP-nummer, det står iofs att dom inte sparar någon info men dom skriver inget om just IP-nummer.

Sajten som den såg ut 2006 finns ju inte kvar, även om dom då skrev att ingen info sparades så behöver ju det inte betyda att det inte sparades IP-nummer iaf.

Servern med loggar och allt kan ju faktiskt nu vara beslagtagen och utgöra en del av utredningsmaterialet.

/Provokatör

Sant. Jag förutsatte att det var så med tanke på att de skrev att inget sparas.

Så skriver de dock på ett annat ställe:

Alla som skickar in en bikt tills oss är helt anonymna, det enda vi kommer att spara är din bikt och ett slumpat nummer.

http://web.archive.org/web/20090125051753/http://bikten.nu/?p=info

så man kan nog dra slutsatsen att de menar att inget IP-nummer sparas. Sedan om de ljugit om det är en annan sak. Men tvivlar på det.

/Pucktvåan
Senast redigerad av Elementary 2014-01-10 kl. 15:08.
Citera
2014-01-10, 15:37
Medlem
Citat:
Knappast detta som är bildbeviset eftersom det talar till förmån för RO. RO gick ju inte på KTH och hade inte barn då. Om det är mördaren är det någon annan än RO, är det RO så gör han det för att förvilla. Är det någon som försöker outa någon så är det inte RO som denne person försöker outa.
.

Som jag tidigare angav så är det troligen inte mördaren som skrivit detta MEN det kan det vara. MGM ska enligt uppgift haft anknytning till MENSA. Han kanske ville bli upptäckt. Den snabba återuppringningen till utredaren efter röstprovet visar enligt min erfarenhet att han först kände lättnad efteråt, att det var skönt att det var över.

Ibland läses det in för mycket i texter här. Att någon skriver skolkamrat på KTH och får det till att det inte kan vara MGM som skrivit då denne inte lär ha gått på KTH utan på SU är nog att ta i.
För det första brukar man inte på universitet säga skola, det stadiet har man lämnat bakom sig.
Man är inte skolkamrater på universitet, man är studiekamrater.

Därför tror jag det är en person som står mördaren nära som skrivit detta. En person som troligen inte läst vid universitetet, i alla fall inte när detta skrevs, och som inte hade koll på SU och KTH.

Men denna person hade lagt märke till att MGM tog bilen och kanske kollat upp vart han for.
Troligen har en närstående märkt markanta förändringar på personen ifråga och förstått.
Mamma, syster, flickvän, väninna?

Och ordet barn- den meningen kan även en som ännu inte har barn ha skrivit. Säger absolut inget om att den som skrivit det faktiskt just då har egna barn. Räcker med att man önskar barn för att skriva så.

Men att det är någon i mördarens närhet som skrivit detta är jag helt säker på.
En förälder behöver inte ange sina barn har jag för mig och behöver heller inte vittna.

Notera också att MGM har angivet att han använt narkotika. Det tror jag att hans närmaste vet om.
Skulle inte förvånat mig om han sålt vidare. Han hade enligt uppgift alltid gott om cash.

Intressant detta! Men att inlägget skulle vara till förmån för RO finner jag inte. Utan detta inlägg pekar på att någon vet om att mördaren är kvar i Stockholmsområdet. Plus har haft kontakt med psyket. Kanske var det den personen som tog honom honom till psyket som skrev detta.

Har för mig att modern arbetat/arbetar på ett av de stora sjukhusen.
Citera
2014-01-10, 16:12
Medlem
Citat:
Hörrru pucktvåa ;-)

/Provokatör

Citat:
Sant. Jag förutsatte att det var så med tanke på att de skrev att inget sparas.

Så skriver de dock på ett annat ställe:

Alla som skickar in en bikt tills oss är helt anonymna, det enda vi kommer att spara är din bikt och ett slumpat nummer.

http://web.archive.org/web/20090125051753/http://bikten.nu/?p=info

så man kan nog dra slutsatsen att de menar att inget IP-nummer sparas. Sedan om de ljugit om det är en annan sak. Men tvivlar på det.

/Pucktvåan

Det bikten.nu utlovar är alltså (web.archive):
"Alla som skickar in en bikt tills oss är helt anonymna, det enda vi kommer att spara är din bikt och ett slumpat nummer."

Jag tolkar det inte riktigt som samma sak. Ett forum kan gå ut och utlova anonymitet även om forumet, t ex för sin egen säkerhets skull, visst loggar IP-adresserna. Sen är det en definitionsfråga, dvs bara för att ett forum loggar ip-numret betyder det ju inte att användarna blir av-anonymiserade.
Citera
2014-01-10, 16:23
Medlem
Jag har hört från släkt till Per att farfar gav honom pengarna. Och detta har jag sagt förr i tråden.
Citera
2014-01-10, 16:39
Medlem
Citat:
Det jag grävde fram:

"Bekännelser

255963633
Det jag nu skall bekänna har jag gått och burit på i snart 10 år (den 14 okt detta år). Otaliga är de gånger då jag har velat berättat sanningen, och fler gånger än vad jag vill kännas vid har jag nattetid (då jag ej kunnat sova) suttit i bilen utanför hans pappas hus.

För snart exakt 10 år sen tog jag livet av en skolkamrat på KTH (Vi kände inte varandra speciellt väl - han läste ett par terminer under mig). Jag hög ihjäl honom efter en fest vi var på tillsammans. Hur och varför det hände har jag grubblat på, och kommer förmodligen att göra resten av mitt liv. Det har med åren blivit lättare att leva med, och nu förtiden tänker jag knappt på det om jag inte blir påmind. (kan vara små saker som gör en påmind).

För ett par år sedan var det en större intervjuv med hans pappa, och efter den mådde jag riktigt dåligt. (sökte frivilligt in till St Görans )men jag kan inget mer göra än att säga förlåt idag ( även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag.)"

Skärmdump: http://goo.gl/y4Nwn7

Om den visar sig att det nu häktade 39-åringen har varit inlagd på St:Göran, samt att han även var på samma fest, så blir det lite intressant. (men det behöver i så fall ändå inte vara 39-åringen som har skrivit inlägget, kanske en kompis som känner till vad som skedde och känner att det är jobbigt att skydda 39-åringen, ändå vill skriva några ledtrådar, eller andra alternativa förklaringar, eller så är det den skyldige som skrivit)

PH:s pappa bodde i Stockholmsområdet fram till 2002, så det kan stämma att någon i Stockholmstrakten kan ha suttit utanför hans hus på nätterna.

Sen ska inte 39-åringen ha studerat själv på KTH, men frågan är ju i så fall om vissa av SU-kurserna var lokaliserade till KTH, t ex till datasalar där. Det är väl också fullt möjligt att den som skrev bekännelsen kanske medvetet valde att inte ange alla detaljer helt korrekt.

Att man skriver 'skolkamrat' behöver inte ha betydelse. Men kan ha det.

Kommentaren om 'barn' behöver inte handla om egna faktiska barn, det kan vara ett mer generellt uttryck.

Försökte se när webarchive hade arkiverat inlägget men hittade bara två arkiveringar från jan och feb 2009, vilket inte behöver betyda annat än att webarchive sällan arkiverar allt varje gång dom arkiverar. Det kanske var först jan/feb 2009 som inlägget fastnade i webarchive.
Senast redigerad av Brottsfall 2014-01-10 kl. 17:14.
Citera
2014-01-10, 16:40
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Ibland läses det in för mycket i texter här. Att någon skriver skolkamrat på KTH och får det till att det inte kan vara MGM som skrivit då denne inte lär ha gått på KTH utan på SU är nog att ta i.

Därför tror jag det är en person som står mördaren nära som skrivit detta. En person som troligen inte läst vid universitetet, i alla fall inte när detta skrevs, och som inte hade koll på SU och KTH.

(min fetning) Jag föredrar att tolka det som skrivs, som det skrivs, än att tolka in en massa andra saker som du gör. Så det lustiga är att du läser in för mycket, när du samtidigt skriver att andra gör det.

Skriver någon KTH så menar någon antagligen KTH. Att tro att någon inte kan skilja på KTH och SU är att göra en väldigt långtgående tolkning. Är det någon som står MGM nära så har man nog koll på att han pluggar på SU.

Annars kan det lätt bli absurt. "Med KTH kanske skrivaren menade Kungliga Musikhögskolan eller Lunds Tekniska Högskola (LTH)." och då kan man lika gärna bortse från hela inlägget eller hur? Om du tycker/tror att en domstol ser den där bekännelsen till nackdel för RO så drömmer du. Den har nog inget värde alls för Åklagaren skulle jag vilja påstå. Som försvarare skulle jag däremot använda den till RO:s försvar (även om den har mkt begränsat värde där också).

Helt ärligt tror jag att polisen har avfärdat den där bekännelsen som falsk.
Citera
2014-01-10, 17:10
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Skriver någon KTH så menar någon antagligen KTH.

För att ytterligare ifrågasätta biktarens ordval; har man anknytning dit säger man ofta "Teknis".
Citera
2014-01-10, 17:12
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Kommentaren om 'barn' behöver inte handla om egna faktiska barn, det kan vara ett mer generellt uttryck.

Det kan vara ett generellt uttryck, men får intrycket att det inte är det:

"även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag"

Just ordet "idag" ger ju intrycket av att personen ifråga har barn "idag". Hade det varit generellt uttryck av en person utan barn så hade nog det ordet lämnats bort. Då det ju knappast är relevant när ett hypotetiskt mord av hypotetiska barn sker.

Dessutom poängteras barn i plural i bikten. Ett generellt uttryck av en person utan barn skulle nog ha skrivit "av mitt barn". Pluralformen är ologisk annars eftersom det knappast handlar om mord av flera barn.
Citera
2014-01-10, 17:16
Medlem
Citat:
Det kan vara ett generellt uttryck, men får intrycket att det inte är det:

"även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag"

Just ordet "idag" ger ju intrycket av att personen ifråga har barn "idag". Hade det varit generellt uttryck av en person utan barn så hade nog det ordet lämnats bort. Då det ju knappast är relevant när ett hypotetiskt mord av hypotetiska barn sker.

Dessutom poängteras barn i plural i bikten. Ett generellt uttryck av en person utan barn skulle nog ha skrivit "av mitt barn". Pluralformen är ologisk annars eftersom det knappast handlar om mord av flera barn.

Du har en poäng. Det är lite för precist formulerat för att vara ett generellt uttryck, både vad gäller plural och 'idag'.
Citera
2014-01-10, 17:17
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
För att ytterligare ifrågasätta biktarens ordval; har man anknytning dit säger man ofta "Teknis".

Sant, men inte om man vill vara tydlig med vad man menar och inte är mördaren (alltså någon som vill outa/frejma). Du har fångat ytterligare en detalj som gör att det inte känns troligt att det är GM som skrivit bekännelsen.

Sedan när det gäller att biktaren lämnar för mycket information:

Att tro att han innerst inne "vill åka fast" och därför lämnar ut för mycket info är en klyscha från amerikanska deckare och har nog ingen riktig verklighetsförankring.
Citera
2014-01-10, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
För det första brukar man inte på universitet säga skola, det stadiet har man lämnat bakom sig.
Man är inte skolkamrater på universitet, man är studiekamrater.

Så är det inte längre. Det är numera snarare regel än undantag att studenterna själva, oavsett klassbakgrund och utbildningsnivå, kallar universitetet för "skolan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in