2014-01-10, 13:46
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Varför ringde RO larmnumret från första början? Kanske för att gardera sig ifall polisen skulle kunna knyta honom till brottsplatsen. Han visste att han tappat kniven på brottsplatsen och han kan eventuellt ha lagt märke till de vittnen som sett honom springa därifrån. Det kan ju finnas andra spår också. Vad fick RO att helt sonika erkänna att det var han som ringt? Antagligen blev han pressad i förhöret och erkände att han ringt för att kunna bortförklara sig, för att slingra sig ur. Han erkände alltså att han ringt för att använda det som ett bevis mot att han inte är gärningsmannen utan istället ett vittne som värnade om BO.

Om de uppgifter stämmer som förekommer i tråden från en, vad det verkar, initierad källa, och som säger att RO plockades in till förhör redan våren 2011 då kollegor på hans arbetsplats identifierat hans röst efter att larmsamtalet spelats upp i Veckans Brott, så måste han ju redan ha pressats i ett liknande förhör men då uppenbarligen nekat eftersom polisen sedan släppte honom. Varför erkände han inte då och varför erkände han nu?

Jag sätter min slant på att polisen har fått fram något som mer eller mindre knyter honom till brottsplatsen (DNA på kniven, som dock inte skulle räcka till en fällande dom eftersom det enligt samma uppgiftslämnare även ska finnas en tredje persons DNA på samma kniv) och att RO erkände för att värja sig när poliserna började antyda att han är gärningsmannen. I RO's värld är larmsamtalet ett bevis på att han ville BO väl, något som GM uppenbarligen inte ville, och han använder det som en slags brasklapp mot att han skulle vara GM.

Jag tycker inte det verkar som att RO är en sån som skulle erkänna något om han inte trodde att det talar till hans fördel, helt enkelt. Erkännandet var inget med andra ord inget medgivande utan tvärtom ett försök att värja sig från skuld. Och när han insåg att erkännandet talade till hans nackdel så tog han tillbaka det.
Principiellt håller jag med dig om att det scenariot kan vara sannolikt. Däremot tror jag inte att det handlar om någon ny DNA-bevisning. Det hela handlar högst antagligen om att RO fick för sig att röstanalysen skulle kunna peka ut honom helt säkert som uppringaren och därför ville han förekomma, så efter förhöret och företaget röstprov så ringde han direkt till polisen och sade att det var han som var uppringaren. Allt för att förekomma resultatet av röstanalysen. När han sedan inser att röstanalysen knappast kommer vara 100% tillförlitlig så tar han tillbaka erkännandet och försöker spela galen. Det senare av två skäl, ett att verka trovärdig när han ska förklara varför han erkände något han inte gjort och ett annat är att han troligen har uppfattningen, liksom de flesta svenskar, att det är mycket bättre att bli dårförklarad än åka i fängelse.
Citera
2014-01-10, 13:47
Medlem
ursprungligens avatar
Jag har haft lite svårt med ett inlägg om en rekonstruktion som genomfördes för att spela in Cold case avsnittet om mordet. Där påstods att tv-teamet hade tillgång till bilder ur FUPen som visade likets läge på mordplatsen. Hur armar och ben skulle ligga. Dessa bilder ska också enligt spekulationer visats för RO och att detta bidragit till att han brutit ihop i häktet.

I utdrag ur en plusartikel från AB påstås tvärt om att PH försökte resa på sig men trots detta knappt var kontaktbar. PH fördes därefter till sjukhus, Karolinska har föreslagits i tråden. PH avlider.

Vad är det för kropp man fotograferat i FUPen? Hann man med att skicka dit en fotograf innan ambulansen lämnade platsen med den döende PH, eller fanns det fler döda kroppar på platsen?

FUP-bilden med den döda kroppen måste väl vara ren trådfiktion?
Senast redigerad av ursprungligen 2014-01-10 kl. 13:52.
Citera
2014-01-10, 13:52
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Enligt en annan medlem fanns också ett liknande inlägg (samma?) på någon sajt som hette Bikt.nu eller något sådant (tror inte den finns längre). Ett inlägg som verkade handla om mordet på P. Vore nästan för bra för att vara sant om de kan knyta honom till mordet den vägen.

Det har faktiskt nämts om det inlägget i en tråd här på FB 2006 då i samband med TV4 coldcaseavsnitt. Sajten hette bikten.nu. Har försökt med googlechache men inte fått fram nåt. Någon annan som har bättre tur?

(FB) bikten.nu
Senast redigerad av Timjan256 2014-01-10 kl. 14:08.
Citera
2014-01-10, 14:10
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
FUP-bilden med den döda kroppen måste väl vara ren trådfiktion?

Det finns en bild i tråden, tagen från gångvägen mellan Swartlings och numera rivna Musikhögskolan, på denna bild ligger något som ser ut som en kropp intill men utanför staketet. Alltså inte inne på ridskolans tomt. Det är inte bo, troligen ingen person öht.
Citera
2014-01-10, 14:14
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Det har faktiskt nämts om det inlägget i en tråd här på FB 2006 då i samband med TV4 coldcaseavsnitt. Sajten hette bikten.nu. Har försökt med googlechache men inte fått fram nåt. Någon annan som har bättre tur?

(FB) bikten.nu

Lyckades faktiskt gräva fram det.

inlägget här på Flashback: (FB) bikten.nu

Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Allt är nog inte påhittat..

Ryktet säger att polisen utreder ett mord som någon på Bikten.nu skrivit in..
Jag har efterforskat och hittat info om mordet som beskrivs, bland annat på Aftonbladet..

Här är mord-bikten

Det jag grävde fram:

"Bekännelser

255963633
Det jag nu skall bekänna har jag gått och burit på i snart 10 år (den 14 okt detta år). Otaliga är de gånger då jag har velat berättat sanningen, och fler gånger än vad jag vill kännas vid har jag nattetid (då jag ej kunnat sova) suttit i bilen utanför hans pappas hus.

För snart exakt 10 år sen tog jag livet av en skolkamrat på KTH (Vi kände inte varandra speciellt väl - han läste ett par terminer under mig). Jag hög ihjäl honom efter en fest vi var på tillsammans. Hur och varför det hände har jag grubblat på, och kommer förmodligen att göra resten av mitt liv. Det har med åren blivit lättare att leva med, och nu förtiden tänker jag knappt på det om jag inte blir påmind. (kan vara små saker som gör en påmind).

För ett par år sedan var det en större intervjuv med hans pappa, och efter den mådde jag riktigt dåligt. (sökte frivilligt in till St Görans )men jag kan inget mer göra än att säga förlåt idag ( även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag.)"

Skärmdump: http://goo.gl/y4Nwn7

/Provokatör
Citera
2014-01-10, 14:16
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256

(FB) bikten.nu

Jepp. Här är den:

http://web.archive.org/web/20090123115304/http://bikten.nu/255963633

Så här står det:

Det jag nu skall bekänna har jag gått och burit på i snart 10 år (den 14 okt detta år). Otaliga är de gånger då jag har velat berättat sanningen, och fler gånger än vad jag vill kännas vid har jag nattetid (då jag ej kunnat sova) suttit i bilen utanför hans pappas hus.

För snart exakt 10 år sen tog jag livet av en skolkamrat på KTH (Vi kände inte varandra speciellt väl - han läste ett par terminer under mig). Jag hög ihjäl honom efter en fest vi var på tillsammans. Hur och varför det hände har jag grubblat på, och kommer förmodligen att göra resten av mitt liv. Det har med åren blivit lättare att leva med, och nu förtiden tänker jag knappt på det om jag inte blir påmind. (kan vara små saker som gör en påmind).

För ett par år sedan var det en större intervjuv med hans pappa, och efter den mådde jag riktigt dåligt. (sökte frivilligt in till St Görans )men jag kan inget mer göra än att säga förlåt idag ( även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag.)

Det är definivt inte Oxenstrand som skrivit det såvida han inte skrivit det för att lägga ut villospår. Bikten.nu sparade hur som helst inga IP-nummer på besökarna. Så här skrev de på sajten:

Vi sparar ingen info om dig, förutom själva bikten och ett slumpat nummer.
Citera
2014-01-10, 14:16
Medlem
På tal om MGMs bruk av alkohol och narkotika så finns det en tidningsuppgift efter första omhäktningen tror jag, efter P7an, när Coldcasegruppen framträdde att MGM angivet vid undersökning/förhör att han hade en måttlig alkoholförbrukning vilket motsäger vad andra angivet. Men många som dricker mycket brukar sällan säga att de dricker. Å andra sidan utslaget på ett år kanske det blir måttligt. om nu MGM som det påstås har hög IQ vet han nog hur han ska uttrycka sig utan att det blir statistiskt fel.

Det finns i samma sammanhang en uppgift om att MGM angivet att han nyttjat/testat narkotika "i unga år" tror jag det stod. Har för mig att det var skrivit som om det vore helt normalt! I vanliga människors liv ingår inte narkotika så så normalvanlig som han framställs ibland är han definitivt inte.

Det finns även en tidningsuppgift om att man skulle ha tagit detta fall tidigare men så fickman plötsligt något genombrott i Husbymordet (ett par som hade dödat någon) som gick före. Detta par hade också lyckats att vad jag förstått hålla tyst i alla år.
Citera
2014-01-10, 14:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Jepp. Här är den:

http://web.archive.org/web/20090123115304/http://bikten.nu/255963633

Så här står det:

För ett par år sedan var det en större intervjuv med hans pappa, och efter den mådde jag riktigt dåligt. (sökte frivilligt in till St Görans )men jag kan inget mer göra än att säga förlåt idag ( även om jag själv inte skulle kunna förlåta någon som hade tagit livet av mina barn idag.)

RO hade väl inga barn 2006?
Citera
2014-01-10, 14:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
RO hade väl inga barn 2006?

Är det mördaren som ringde SOS och skrivit det där, då kan vi fastslå att han har en tendens att förvränga detaljer.
Citera
2014-01-10, 14:28
Medlem
Intressant och bra grävt!

Kan det vara en kvinna som skrivit detta, en kvinna som han biktat sig för? Kanske den "arbetskamrat" som han brytt sig om som det har angivits?

Utanför hans pappas hus. BOs pappa bor vad jag har förstått i Stockholmsområdet.

Ett par terminer under mig kan inte stämma med MGM ålder, kan vara en medveten förvillning. Detta kan också ha skrivits av någon som känner till vad han gjort men som outar honom på det här sättet.

Hur och varför- antingen så är man drogad, eller så vill man inte komma ihåg, eller så vet inte den som "tipsar" exakt vad som har hänt.

Uppgiften om St Görans är lätt att spåra om personen blev inskriven. Han kan också bara åkt dit och gått innan det blivit hans tur.

Kanske det är denna bild, en utskrift av detta som är det s.k. bildbeviset. För märk att åklagaren är lite kryptisk i sitt svar där. Han säger inte foto utan antyder att det är något liknande.
Troligen skärmdump.
Kanske efter detta som MGM dunkade handen i väggen...Kanske när han förstod vem som outat honom?
För bikten kan också vara från en närstående som inte orkar med att leva med vetskapen vad sonen/brodern/pojkvännen uppenbart har gjort.
Citera
2014-01-10, 14:32
Medlem
LeonVances avatar
Om det är mördaren som biktat sig, då vore det helt idiotiskt av honom att inte ändra på vissa detaljer. Han vill inte bli gripen, eller hur? Detta beteende stämmer inte exakt på hur sos-ringaren betedde sig, om han nu är mördaren.
Citera
2014-01-10, 14:35
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Intressant och bra grävt!

Kan det vara en kvinna som skrivit detta, en kvinna som han biktat sig för? Kanske den "arbetskamrat" som han brytt sig om som det har angivits?

Utanför hans pappas hus. BOs pappa bor vad jag har förstått i Stockholmsområdet.

Ett par terminer under mig kan inte stämma med MGM ålder, kan vara en medveten förvillning. Detta kan också ha skrivits av någon som känner till vad han gjort men som outar honom på det här sättet.

Hur och varför- antingen så är man drogad, eller så vill man inte komma ihåg, eller så vet inte den som "tipsar" exakt vad som har hänt.

Uppgiften om St Görans är lätt att spåra om personen blev inskriven. Han kan också bara åkt dit och gått innan det blivit hans tur.

Kanske det är denna bild, en utskrift av detta som är det s.k. bildbeviset. För märk att åklagaren är lite kryptisk i sitt svar där. Han säger inte foto utan antyder att det är något liknande.
Troligen skärmdump.
Kanske efter detta som MGM dunkade handen i väggen...Kanske när han förstod vem som outat honom?
För bikten kan också vara från en närstående som inte orkar med att leva med vetskapen vad sonen/brodern/pojkvännen uppenbart har gjort.

Knappast detta som är bildbeviset eftersom det talar till förmån för RO. RO gick ju inte på KTH och hade inte barn då. Om det är mördaren är det någon annan än RO, är det RO så gör han det för att förvilla. Är det någon som försöker outa någon så är det inte RO som denne person försöker outa.

Jag lutar nog mest åt att det är någon som försöker outa/frejma någon annan person. Sedan om det är sant/rätt eller inte är omöjligt att säga.

Edit: Anledningen till att jag tror det är att det är litet för mycket info i bikten för att det ska vara mördaren. Det känns som att det är en specifik person som biktaren försöker peka mot. Det går ju att avgränsa möjliga personer som åsyftas till gissningsvis en handfull personer (man, gick lantmäteri -93, hade barn 2006). Vilket då polisen skulle kunna kolla upp.

Hade det varit RO hade han nog lagt ut ett villospår som överensstämmer med "rånarspåret". Alltså någon som polisen inte kunnat hitta (och därmed inte heller kan avföra).
Senast redigerad av Elementary 2014-01-10 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in