Citat:
Jag för min del är inte uppvuxen där (utan i Vasastan), men har bott där i just krokarna både som ung tonåring ett antal år och även en bit upp i åren (vid ett senare tillfälle). Själv vill jag påstå att jag har bra koll både på adresser i området och hur "infött" folk pratar, som bor kring Valhallavägen och bort mot Ropsten/Lidingöhållet respektive åt Odenplanshållet. Det går i och för sig självklart inte med bestämdhet säga exakt var uppringaren växt upp och bott etc. – jag tycker mig dock höra en rätt så gjuten Stockholmsaccent (som förvisso även täcker in områden som Farsta, Huddinge och Täby och dylikt).
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag är uppvuxen i krokarna och har under årens lopp talat med åtminstone tusen personer som befolkar Vasastan, Östermalm, Norrmalm, Hjorthagen, Lidingö etc.
Efter att ha lyssnat på samtalet kan jag utan vidare säga att ringaren mycket väl skulle kunna vara från något av dessa områden. Inget som helst tvivel om den saken! Det där med uttalet av Valhallavägen kan mycket väl vara ett försök att dölja sin lokalkännedom.
Men om man bara går på rösten så skulle han naturligtvis kunna vara från något annat ställe i Storstockholm också. Eller Uppland eller Sörmland.
För övrigt tycker jag, att med tanke på omständigheterna låter rösten som om den tillhör en rätt så vårdad person. Ord som "snubbe" och liknande kan vem som helst slänga ur sig om man är chockad och berusad.
Efter att ha lyssnat på samtalet kan jag utan vidare säga att ringaren mycket väl skulle kunna vara från något av dessa områden. Inget som helst tvivel om den saken! Det där med uttalet av Valhallavägen kan mycket väl vara ett försök att dölja sin lokalkännedom.
Men om man bara går på rösten så skulle han naturligtvis kunna vara från något annat ställe i Storstockholm också. Eller Uppland eller Sörmland.
För övrigt tycker jag, att med tanke på omständigheterna låter rösten som om den tillhör en rätt så vårdad person. Ord som "snubbe" och liknande kan vem som helst slänga ur sig om man är chockad och berusad.
Han som ringer växlar ju f.ö. i uttal mellan »Valhallavägen« (långt a; uttal med ett l), som han säger 1 gång – och »Vallhallavägen« (kort a; uttal med två l), som han säger 2 gånger. Detta tyder på något konstigt, menar jag – inte minst med tanke på hans Stockholmsdialekt. Är det så att detta just är ett tecken på att han försöker dölja något?
Vad säger du förresten om uppringarens ålder? Hur gammal tror du att han var?
).