2011-12-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag är uppvuxen i krokarna och har under årens lopp talat med åtminstone tusen personer som befolkar Vasastan, Östermalm, Norrmalm, Hjorthagen, Lidingö etc.

Efter att ha lyssnat på samtalet kan jag utan vidare säga att ringaren mycket väl skulle kunna vara från något av dessa områden. Inget som helst tvivel om den saken! Det där med uttalet av Valhallavägen kan mycket väl vara ett försök att dölja sin lokalkännedom.

Men om man bara går på rösten så skulle han naturligtvis kunna vara från något annat ställe i Storstockholm också. Eller Uppland eller Sörmland.

För övrigt tycker jag, att med tanke på omständigheterna låter rösten som om den tillhör en rätt så vårdad person. Ord som "snubbe" och liknande kan vem som helst slänga ur sig om man är chockad och berusad.
Jag för min del är inte uppvuxen där (utan i Vasastan), men har bott där i just krokarna både som ung tonåring ett antal år och även en bit upp i åren (vid ett senare tillfälle). Själv vill jag påstå att jag har bra koll både på adresser i området och hur "infött" folk pratar, som bor kring Valhallavägen och bort mot Ropsten/Lidingöhållet respektive åt Odenplanshållet. Det går i och för sig självklart inte med bestämdhet säga exakt var uppringaren växt upp och bott etc. – jag tycker mig dock höra en rätt så gjuten Stockholmsaccent (som förvisso även täcker in områden som Farsta, Huddinge och Täby och dylikt).

Han som ringer växlar ju f.ö. i uttal mellan »Valhallavägen« (långt a; uttal med ett l), som han säger 1 gång – och »Vallhallavägen« (kort a; uttal med två l), som han säger 2 gånger. Detta tyder på något konstigt, menar jag – inte minst med tanke på hans Stockholmsdialekt. Är det så att detta just är ett tecken på att han försöker dölja något?

Vad säger du förresten om uppringarens ålder? Hur gammal tror du att han var?
Citera
2011-12-13, 00:06
Medlem
SibirienKalles avatar
Läste just tråden om "Balettmannen". Kan det vara nåt? Han höll ju till på KTH under 90-talet och gjorde en känd vansinnesknivhuggning.
Citera
2011-12-13, 00:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Jag för min del är inte uppvuxen där (utan i Vasastan), men har bott där i just krokarna både som ung tonåring ett antal år och även en bit upp i åren (vid ett senare tillfälle). Själv vill jag påstå att jag har bra koll både på adresser i området och hur "infött" folk pratar, som bor kring Valhallavägen och bort mot Ropsten/Lidingöhållet respektive åt Odenplanshållet. Det går i och för sig självklart inte med bestämdhet säga exakt var uppringaren växt upp och bott etc. – jag tycker mig dock höra en rätt så gjuten Stockholmsaccent (som förvisso även täcker in områden som Farsta, Huddinge och Täby och dylikt).

Han som ringer växlar ju f.ö. i uttal mellan »Valhallavägen« (långt a; uttal med ett l), som han säger 1 gång – och »Vallhallavägen« (kort a; uttal med två l), som han säger 2 gånger. Detta tyder på något konstigt, menar jag – inte minst med tanke på hans Stockholmsdialekt. Är det så att detta just är ett tecken på att han försöker dölja något?

Vad säger du förresten om uppringarens ålder? Hur gammal tror du att han var?
Bra analys! Håller med dig till punkt och pricka!

Att han uttalar Valhallavägen olika kan ju vara ett försök att dölja (speciellt som han uttalar "fel" första gången men glömmer bort sig(?) vid de följande tillfällena. Men det skulle ju också kunna vara stressen, att han sprungit och om han kanske är full (men han låter ju inte berusad, direkt).

Det där med ålder tycker jag är jättesvårt. I jobbet har jag många gånger råkat ut för fenomenet att när man väl träffar en person irl så¨har han/hon en helt annan ålder än vad man antagit när man talats vid på telefon.

Så jag vågar bara gissa på "mellan 20 och 40-45". Snarare i den lägre delen av intervallet (men nu vet du ju hur bra jag är på att bedöma ).
Citera
2011-12-13, 00:37
Medlem
Citat:
–––
Att han uttalar Valhallavägen olika kan ju vara ett försök att dölja (speciellt som han uttalar "fel" första gången men glömmer bort sig(?) vid de följande tillfällena. Men det skulle ju också kunna vara stressen, att han sprungit och om han kanske är full (men han låter ju inte berusad, direkt).
... vågar bara gissa på "mellan 20 och 40-45". Snarare i den lägre delen av intervallet (men nu vet du ju hur bra jag är på att bedöma ).
Jag tycker inte heller att han låter berusad – men utesluter inte att han har någon annan substans (typ amfetamin) i sig.

Min gissning - i det att jag skrev "sannolikt på 1960-talet", i ett inlägg i dag på tråden - är snarlik din. När jag nämnde 60-talet räknade jag med utgångspunkt från att han för mig låter som 25–43 någonstans, med betoning på att han sannolikt inte är under 30 år, och mest sannolikt (enligt mig) att han är i närheten av 35–38-årsintervallet med viss dragning åt 40-årshållet. Grejen är att jag känner en del som pratar som den här killen, och vissa snackar så (fast lite mer städat och akademiskt) som bor vid Humlegårdenområdet, Hjorthagen, Norrmalm, Gamla stan bl.a.), och ändra så också, som bor vid Årsta, Fruängen, Solna, Tyresö etc. — och dessa är i skiftande åldrar från 25–28 till 40–45 cirka. Kanske hårddrar jag det hela lite väl subjektivt och generaliserande.

Om då killen var 25–43 (30–40) år 1996 – betyder det att han är född 1953–1971 (1956–1966) ungefär. Telefonmannen skulle i dag alltså vara i närheten av 50-årsåldern någonting (om han lever d.v.s.) ...
Senast redigerad av PontusEnhorning 2011-12-13 kl. 00:39.
Citera
2011-12-13, 07:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Själv har jag också gått förbi där i omgivningen, då jag varit på Stockholms stadion hundratals gånger; och visst har jag väl vill jag minnas någon gång (framför allt på 80-talet – både före och efter ägarbytet där i mitten av 80-talet nån gång) funderat på att gå upp där och slå en drill, och nog även gjort så någon gång, men aldrig att man tänkt på att ränna rakt igenom. Är man inte från Stockholm eller obekant med det området kanske man ändå tror att det leder igenom där, och går på

Hur menar du ägarbyte? Reinhold Swartling avled 1985 och då tog hans barn över men kalla det för ägarbyte, nja... Vill nog påstå att 1996 var det en ganska ruggig plats när det var mörkt, Svea torn var ännu inte byggt t ex. Tror inte någon frivilligt skulle knallat in i tron att det kanske gått att gå igenom - men Häggström kanske ändå gjorde det, bor man på vissa adresser kunde det ha sparat några steg förutsatt att man inte var mörkrädd och han kan ha haft lokalkännedom särskilt om han ofta gick denna väg.

Citat:
Jag är nästan 100 på att det - vid tiden för mordet - fanns en telefonkiosk i hörnet Valhallavägen/Brahegatan. Alltså mitt emot Swartlings. Och även en nere i Stadions T-banestation. Om nu ringaren också var mördaren och var orolig för offrets hälsa borde han ha stannat vid någon av dessa kiosk och ringt; han hade ändå hunnit iväg utan vidare innan polisen kom.

- Sade inte ringaren att det var massor av blod? I så fall måste han varit inne på Swartlings område. Man kan väl inte gärna bedöma mängden blod om man står ute på Valhallavägen?

Kan det möjligen vara så att PH fick syn på två personer som höll på med något som de inte ville bli upptäckta med? Den ena högg ihjäl PH. Den andre sprang iväg.

Det kan ha varit inbrottstjuvar som försökte bryta sig in på Swartlings eller varför inte i en parkerad bil på Valhallavägen? Någon som misshandlade eller rånade någon annan? PH var enligt uppgift storväxt, vältränad och stark och kanske inte rädd för att gripa in.

En eventuell telefonkiosk vid Brahegatan minns inte jag (uppvuxen i området) men kan vara att jag minns fel helt enkelt. Däremot borde det funnits en telefonkiosk eller möjlighet att ringa via spärrvakten i tunnelbanan/Stadion; men var stationen öppen vid tidpunkten då Häggström blev angripen?

Mellan Swartlings och Musikhögskolan går en promenadväg, syns ganska tydligt på Google maps. Möjligheten finns alltid att någon passerade där vid "fel" tidpunkt, den personen hade isf haft mycket god sikt mot stallets gavel.

Citat:
Var Swartling fortfarande i drift när mordet skedde? Det har väl varit nedlagt de senaste åren. Men hur var det 1996?

- Känns det inte litet osannolikt att en som gör inbrott i en sadelkammare blir så vansinnig att han går loss så våldsamt med kniv? Klart, kan ju vara ett psycho.

Jodå, ridskolan var fortfarande i drift 1996. Flytten ägde rum nästan 10 år senare.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2011-12-13 kl. 07:35. Anledning: .
Citera
2011-12-13, 08:38
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nä,det vet man inte idag vem som ringde.Men hur låter en teknolog?
De flesta teknologer är ca 20 - 30 år (även om några är 18 och vissa är över 30).
Enligt mig låter uppringaren inte som någon i i åldern 20 - 30 år utan snarare 40 - 50, vilket skulle tala för teknologteorin.
Som påtalats är ordet snubbe inget som yngre människor använder utan det är i samma klass som tjomme och lirare vilket talar för någon född på 50-talet eller tidigare.
Citera
2011-12-13, 09:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur menar du ägarbyte? Reinhold Swartling avled 1985 och då tog hans barn över men kalla det för ägarbyte, nja... Vill nog påstå att 1996 var det en ganska ruggig plats när det var mörkt, Svea torn var ännu inte byggt t ex. Tror inte någon frivilligt skulle knallat in i tron att det kanske gått att gå igenom - men Häggström kanske ändå gjorde det, bor man på vissa adresser kunde det ha sparat några steg förutsatt att man inte var mörkrädd och han kan ha haft lokalkännedom särskilt om han ofta gick denna väg.
Jag vet inte jag - till vilka adresser hade man sparat några steg genom att gena över Swartlings område? Inte många adresser och många steg. Dessutom ska PH ha varit ute och rest och hade en väska att släpa på.

Citat:
En eventuell telefonkiosk vid Brahegatan minns inte jag (uppvuxen i området) men kan vara att jag minns fel helt enkelt. Däremot borde det funnits en telefonkiosk eller möjlighet att ringa via spärrvakten i tunnelbanan/Stadion; men var stationen öppen vid tidpunkten då Häggström blev angripen?
Telefonkiosken fanns antingen vid början av Brahegatan eller Grev Turegatan. Stod ganska fritt placerad. Kan ha varit intill T-banenedgången vid Grev Turegatan. Visst, minnet kan ta fel, men jag känner mig ganska säker på att det fanns en kiosk där. Men stod den på Grev Turegatan kan ju ringaren ha missat den.

Citat:
Mellan Swartlings och Musikhögskolan går en promenadväg, syns ganska tydligt på Google maps. Möjligheten finns alltid att någon passerade där vid "fel" tidpunkt, den personen hade isf haft mycket god sikt mot stallets gavel.
Ja, det låter som en troligare väg i så fall. Och utsikten mot gaveln kan ju vara intressant.

Citat:

Jodå, ridskolan var fortfarande i drift 1996. Flytten ägde rum nästan 10 år senare.
Tack!
Citera
2011-12-13, 10:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Skedde dådet vid 5-tiden? Och var det en måndagsmorgon?

5-tiden är ganska sent att gå hem från en tentapub på KTH. Och kanske speciellt en måndagmorgon.

Vet man att PH kom direkt från tentapuben? Och att han gick där ensam?

Finns möjligheten att han varit någon annan stans efter tentapuben? Och/eller att han inte var ensam?

GrisGugge; du var kursare med honom; vad tror du om detta?
Citera
2011-12-13, 10:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Här kan du lyssna: http://svtplay.se/v/2346937/mordet_pa_kth-studenten_ur_abc_1996
Tackar hjärtligast! Att han inte vet var han är låter krystat. Men är hans "asså öh va snubben" krystade de med? Rösten som sådan låter ganska behaglig, eller är det jag som har fördomar när jag tycker att pundare "borde" låta helraspiga?
Citat:
- Känns det inte litet osannolikt att en som gör inbrott i en sadelkammare blir så vansinnig att han går loss så våldsamt med kniv? Klart, kan ju vara ett psycho.
Kanske. Men "mitt" fall med hoppsadlarna var ett insiderjobb. Och pundare kan begå mer komplexa "rififikupper". Vid ungefär samma tid (+-5 år) så var det inbrott på Musikhögskolan. Man misstänkte att det var tjackpundare som hade begått det, då det var godispapper precis överallt. Men även om man vet precis vad man gör och är en grupp så är det korkat att stjäla sadlar 5 på morgonen. Det är alltid någon som får för sig att dyka upp en timma tidigare till stallet än vanligt.

Därmed inte sagt att jag har avfärdat inbrottshypotesen. Men då lär det ha varit väldigt random. Bytet kunde lika gärna ha blivit en flaska havremelass och ett par hovkratsar (för de glänser ju så fint).
Citat:
Där kan jag av personlig erfarenhet säga att dom kan låta precis hur som helst; finns alla dialekter och tonlägen.
Skall vi vara elaka så är teknologer inte speciellt litterära i sitt tal...
Citat:
Läste just tråden om "Balettmannen". Kan det vara nåt? Han höll ju till på KTH under 90-talet och gjorde en känd vansinnesknivhuggning.
Någon som har röstprover på honom?
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Som påtalats är ordet snubbe inget som yngre människor använder utan det är i samma klass som tjomme och lirare vilket talar för någon född på 50-talet eller tidigare.
Men det var ju 1996. (Snubben trodde han var cool...)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-12-13 kl. 11:19.
Citera
2011-12-13, 11:18
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Jag vet inte jag - till vilka adresser hade man sparat några steg genom att gena över Swartlings område? Inte många adresser och många steg. Dessutom ska PH ha varit ute och rest och hade en väska att släpa på.

GW tror att PH insåg att han var förföljd och gav sig in på området med avsikt att hoppa över ett staket för att skaka av sig gärningsmannen. Att göra detta när man redan bär på en väska känns väldigt ologiskt.

Citat:
I samtalet nämner den som ringer följande:

- Valhallavägen
- Karlavägen
- Karlaplan
- Swartlings
- Sibyllegatan

Jag växte upp där i krokarna under tidpunkten för mordet och på den tiden var området kring Fältöversten en vanlig plats för Östermalms pundare. Kan det möjligtvis vara så att GM har förankring där? På vilka övriga platser i området hängde pundare på den tiden?
Citera
2011-12-13, 12:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vid ungefär samma tid (+-5 år) så var det inbrott på Musikhögskolan. Man misstänkte att det var tjackpundare som hade begått det, då det var godispapper precis överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
GW tror att PH insåg att han var förföljd och gav sig in på området med avsikt att hoppa över ett staket för att skaka av sig gärningsmannen. Att göra detta när man redan bär på en väska känns väldigt ologiskt.
Men hör ni - här kanske vi har nåt;

Om PH hade nytta av att gena uppåt Gärdet skulle gångvägen vid Musikhögskolan vara betydligt bättre än att gena över Swartlings.

Antag att han fick syn på nåt där och blev rädd. Blev han trängd kan ett sätt att komma undan vara att hoppa över staketet in till Swartlings.

Och platsen han då skulle landat på stämmer väl hyfsat överens med den plats kameran siktar in sig på i SVTs reportage.

Frågan är dock varför han inte kom längre. Även med en stukad fot borde han väl hunnit en bit?
Citera
2011-12-13, 12:06
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Rösten som sådan låter ganska behaglig, eller är det jag som har fördomar när jag tycker att pundare "borde" låta helraspiga?
Jag gjorde precis samma reflektion! Killen låter trevlig, nästan förbindlig. Och han vill verkligen att PH skall få hjälp.

Citat:
Men då lär det ha varit väldigt random. Bytet kunde lika gärna ha blivit en flaska havremelass och ett par hovkratsar (för de glänser ju så fint).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in