2011-03-06, 14:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Att utifrån detta dra slutsatsen att han bor på östermalm i närheten av telefonkiosken känns rätt magert.

Han skulle lika gärna kunna kryssa sig genom kvarteren ner mot stureplan/östermalmstorg. Varför springa Sturegatan rakt ner om du är på flykt undan ett så allvarligt brott?

Jag tror inte den här killen bor i närheten av telefonkiosken eller på östermalm heller för den delen. Han driver planlöst runt i stan, så som pundare och småtjuvar gör, han känner väl till stan. Men sitt hem (om han nu har något) det har han i någon av Stockholms förorter.
Dessutom är det väldigt lätt att lära sig att hitta i innerstan med sitt pedagogiska rutnät än i många förorter med sin arkana stadsplanering. Faktum är att många stockholmare hittar lättare i innerstan än i sin grannförort.
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Rätta mig om jag har fel men är inte det första som vittnet/GM säger att det ligger en knivskuren snubbe vid Valhallavägen, Swartlings ridskola? Vad är det som inte framstår klart för telefonisten? Det är ju det första som personen som ringer in berättar. Rätt lokalisering? Sedan säger vittnet/GM att "det ligger en knivskuren snubbe" så budskapet om vad som hänt är ju irrelevant. Ligger en person knivskuren så är det ju så att personen i de allra flesta fall år i akut behov av hjälp men det frågar inte ens telefonisten om. Telefonisten är ju mer intresserad av varifrån och hur vittnet/GM ringer än att fråga om offret. Vaddå frågorna tog inte många sekunder och var inte irrelevanta? Frågorna kräver ju svar också och det tar ju också tid. Eller? Telefonisten ställer åtminstone 4-5 frågor om den plats vittnet/GM ringer ifrån innan telefonisten bryr sig om att ställa frågor om var offret ligger? Ska det verkligen vara på det viset? Ska en telefonist som inslaget i Veckans Brott är anställd för att personen besitter god simultanförmåga verkligen bli förvirrad av att personen inte vill ge sitt telefonnummer? Tror knappast att det är första gången som telefonisten är med om att någon ringer in som inte vill ge sitt telefonnummer. Hur kan du tycka att det är relevant att vara mer noga med att ta reda på var vittnet/GM ringer ifrån, än att ta reda på var det offer som redan ligger knivskuret och inte får hjälp finns? Om det vore dig det handlade om, vilket hade du då sett att telefonisten koncentrerade sig på? Dig eller den okända person som ringer in? Var personen ringer ifrån går ju ändå att ta reda på. Det behöver ju inte telefonisten nödvändigtvis veta. Det är ju polisens jobb i en utredningssituation och polisen kommer ju ändå att ta reda på var samtalet ringdes ifrån eftersom den inte kan vara säker på att vittnet/GM talar sanning kring var han är. Alltså kommer polisen vara tvungen att ta reda på var samtalet ringdes ifrån och därför är telefonistens angelägenhet i att ta reda på var samtalet rings ifrån irrelevant.

Telefonisten hinner fråga i tur och ordning:
Telefonnummer till dig?
Vaddådå? Var ringer du ifrån då?
Jaha, vad ringer du ifrån för ställe nu?
Är det en telefonkiosk eller är det?

Först efter alla dessa frågor kommer telefonisten på att ställa frågor om var brottet skedde och då ställer han alltså en fråga om det efter redan ha fått höra detta en gång. Brottsplatsen och att det låg ett offer på marken var den första informationen som sades i samtalet.

Då frågar alltså telefonisten, efter att han lagt ned en massa tid på irrelevanta frågor, var var det här någonstans efter att han ha fått reda på detta. Helt otroligt. Sedan fattar inte telefonisten att det är Swartlingsridskola efter att det nämnts två gånger utan han är tvungen att fråga ytterligare en gång. Det är ju bara att slå på det namnet så får man upp det i sökfunktioner så bara för att telefonisten inte känner till det så behöver han inte fråga samma sak tre gånger under samtalets gång. Det är helt åt helvete hanterat av telefonisten som sedan larmade polis fast han fått höra att: "det ligger en knivskuren snubbe", "jag såg ett rån", " han fick många knivhugg","han fick många hugg"...Och idioten larmar dit polis istället för ambulans???? Jag vill hävda att om offret var vid liv när hjälpen anlände, så hade offret förmodligen både överlevt och lämna ett bra signalement om idioten till telefonist skött sin primära arbetsuppgift istället för att ställa en massa frågor som ändå var tvungna att verifieras senare ändå.

Jag anser att telefonisten begår ett allvarligt fel när han inte i första hand försöker ta reda på var offret ligger utan istället koncentrerar på var samtalet kommer ifrån.

Jag vill nog gå så långt som att säga att studenten hade levt om telefonisten skött det här på det sättet som det skulle skötas och larmat ambulans istället för polis inte försökt leka polis med meningslösa frågor.

Anledningen till att jag skriver detta är också att det inte bara visat sig i det här samtalet, hur illa det är ställt med tillvägagångssättet för dessa telefonister, utan det pågår alltjämt både hos SOS alarm och hos polisen. Bl a så minns jag så sent som för bara några månader sedan, då jag bevittnade ett inbrott, varvid när jag i telefon efter att jag kopplats till polisen och fått vänta på svar i två minuter, att tjuvarna var på väg i en viss riktning, bort från platsen och jag i övrigt redogjort för vad som har hänt, så avbryter den kvinnliga polisen mig med att fråga: är du målsägare eller?

När de telefonister som sitter och tar samtal fungerar så illa på sin post är det inte konstigt att det går åt helvete med larmandet.

Det där misstaget kostade Per Häggströms liv. Det var inte så länge sedan som vi fick höra att Anna Lindhs liv kunde ha räddats när ambulansen stod och väntade i entrén till NK, på polis, istället för att gå upp på avdelningen där hon låg. Engagerade människor som kom nedifrån brottsplatsen och tänkte visa vägen för att det skulle gå fortare fann till sin frustration att ambulansen stod utanför på gatan utan att göra något och sa: vad står ni här för? Hon ligger ju på första våningen! Att stå och vänta på polis innan man själva kommer till platsen, är en policyfråga eftersom räddningstjänsten, har löst den billigaste försäkringen, som innebär att personalen inte får utsättas för fara om man inte vet om en eventuell gärningsman finns i närheten eller inte fast det finns massor av människor på allmän plats runtomkring. Varför en gärningsman skulle ge sig på räddningspersonalen i så fall är också en fråga som man får ställa sig men allt detta alltså för att arbetsgivaren inte velat lägga ut för mycket pengar i försäkringar. Det är samma resonemang som att hemtjänstpersonal inte får gå upp på en stol och hjälpa gamla med att skruva i glödlampor eller hjälpa dem komma åt saker som står i höga skåp, för att det finns risk för att hemtjänstpersonalen kan skada sig. Man tar sig för pannan... Endast i Sverige är det på detta sätt vill jag avsluta med.

Nästa gång kostar larmsjabblet från telefonister någon annans liv som förspills för att de, som svarar inte fattar vad som är relevant och inte.
Så oerhört stelbent. Om det nu var så farligt för ambulanspersonalen att vistas där, varför utrymde man inte hela NK?

Och kunde man inte redan på 90-talet ha ett system som talade om för telefonisterna vilken telefonkiosk som användes?

P.S. Fail på bild 8/12 i bildgalleriet. S:t GW står vid ett av de kvarstående ridhusen eller stallen. Han är inte i närheten av KTH, derp.
Citera
2011-03-09, 02:36
Medlem
_Jago_s avatar
Någon som vet när polis respektive ambulans var på plats? Det kan väl inte vara normalt förfarande att polis först måste bekräfta att det ligger en skadad person och GM är borta innan ambulans kan tillkallas? Om något så måste ju ambulansen kunna köra dit men invänta polis säkrat själva brottsplatsen.

Citat:
Rätta mig om jag har fel men är inte det första som vittnet/GM säger att det ligger en knivskuren snubbe vid Valhallavägen, Swartlings ridskola? Vad är det som inte framstår klart för telefonisten? Det är ju det första som personen som ringer in berättar. Rätt lokalisering? Sedan säger vittnet/GM att "det ligger en knivskuren snubbe" så budskapet om vad som hänt är ju irrelevant. Ligger en person knivskuren så är det ju så att personen i de allra flesta fall år i akut behov av hjälp men det frågar inte ens telefonisten om.
Finns det något som pekar på att telefonisten INTE tillkallade ambulans (och polis) efter att han hörde "det ligger en snubbe knivskuren"?

Och när vi ändå är inne på onödiga frågor hade det väl varit jävligt onödigt av telefonisten att fråga "är han i akut behov av hjälp?" när inringaren just sagt att han blivit knuvhuggen flera gånger?

-Nej, han är knivhuggen men inte i akut behov, det kan vänta ett tag.

Eller är det någon viktig fakta jag förbisett?
Citera
2011-03-09, 03:12
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på... fan vad heter det, det blir väl.. Valhallavägen, jag kom just därifrån.

För mig låter det som han säger "...jag kommer inte härifrån".

Varför skulle han säga "jag kom just därifrån"?. Han säger ju att han precis "bevittnat ett brott" vid Swartlings ridskola, skulle han då säga "jag kom just därifrån"? Det låter inte rimligt.

Det både låter som han säger "jag kommer inte härifrån", och eftersom han vill få det att låta som han inte är från området (medvetet fel uttal), då är det ju rimligt att han säger "jag kommer inte härifrån"? Det passar ju dessutom bättre in i samtalet.

"...fan heter det, det blir väl.. Valhallavägen, jag kommer inte härifrån".

18:25 in.
Senast redigerad av _Jago_ 2011-03-09 kl. 03:21.
Citera
2011-03-10, 06:32
Bannlyst
För mig låter det som om han säger "(jag)...kom ut därifrån".

https://www.flashback.org/sp29261196
Citera
2011-03-10, 13:04
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
För mig låter det som om han säger "(jag)...kom ut därifrån".

https://www.flashback.org/sp29261196
Okej. Ja vi hör väl olika helt enkelt. Men om han säger "kom ut därifrån", borde inte det innebära att han i så fall medger han varit inne på platsen (och inte bara gått förbi)?

Han försöker ju flera gånger under samtalet få det att låta som att han inte känner till området, och när han säger "Öh, Swartlings ridskola på... fan vad heter det, det blir väl.. Valhallavägen". Där har han tre gånger fått det att låta som att han tvekar om var han befinner sig (förmodligen medvetet). Så lägger han till "kommer inte härifrån".

Fokuserar jag på att försöka höra "kom ut därifrån" så låter det som man hör det efter några gånger. Men på sättet han i så fall säger blir det lite som att han betonar fel ord. Det passar inte in att han skulle säga så.

Men som sagt, vi hör väl olika.
Citera
2011-03-11, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
För mig låter det som han säger "...jag kommer inte härifrån".

Detta är precis vad jag också hör. Transkriptionen som syntes i programmet kändes felaktig på den punkten. Och att någon som inte är från Stockholm skulle känna till Swartlings Ridskola förfaller inte särskilt sannolikt... Även om det fanns en stor skylt så verkar det osannolikt att en så pass uppjagad person skulle haft sinnesnärvaro nog att notera namnet och dessutom hålla det i minnet hela vägen fram till telefonkiosken.
Senast redigerad av FunkyCatso 2011-03-11 kl. 22:38.
Citera
2011-03-12, 02:26
Medlem
Yatsys avatar
Hittar inte i vilket inlägg finns rösten det är så många sidor.?
Citera
2011-03-12, 02:37
Medlem
Svt play, veckans, brott del 6.
Citera
2011-03-14, 20:04
Medlem
Såg på Veckans Brottavsnittet precis och tyckte gärningsmannaprofilen verkade lite konstig. Man hade hittat mordvapnet, en stor morakniv med brytmärken på (kallades förr i tiden för tjuring av pundare) och GW säger att den som ringer verkar vara tjackpåtänd. Han säger även att han att har god lokalkännedom och låter som en etnisk svensk, det köper jag också. Men när GW säger att han troligen bor i närheten av platsen han ringer ifrån så blir jag lite fundersam. Har jobbat på Östermalm och den platsen är börsmäklartyper i kostym och kärringar med pudel och päls för mig, en arketypisk tjackpundare borde ju ha stuckit ut rätt bra i grannskapet och borde således varit lätt att få tag på om han bodde där.
Citera
2011-03-14, 20:18
Medlem
charlieparkers avatar
Har man inte kopplat samman dessa med någon händelse i Bagarmossen och något annat bestealiskt mord? Jag tänker då på övervåldet mot ögonen. Blev det uträtt? Någon som kommer ihåg?
Citera
2011-03-14, 21:42
Medlem
Jo, Skarpnäcksmördaren Matija Sovdat, som också är misstänkt för detta, med flera mord med våld mot ögonen.
Tycker att, med stor sannolikhet, rösten på sos larmet låter som MS.
Citera
2011-03-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Har man inte kopplat samman dessa med någon händelse i Bagarmossen och något annat bestealiskt mord? Jag tänker då på övervåldet mot ögonen. Blev det uträtt? Någon som kommer ihåg?
Tänker du på Matija Sovdat kanske?
https://www.flashback.org/p29410237

Honom har nog polisen kollat upp skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in