Citat:
Ursprungligen postat av
Apan-ola
Angående larmsamtalet:
Jag tittade än en gång på LGWP när han lyssnar på larmbandet, ber om stopp och analyserar vissa delar av det. T.ex. det han misstänker som desinformation där uppringaren uttalar Valhallavägen fel.
Nu har jag inte läst precis allt som skrivits i ärendet, men ändå hängt med rätt mycket. Knäckfrågan om huruvida det är GM eller person med annan koppling till dådet är ju självklart fokuset här, men själv hör jag mer som talar för detta i hur han försöker avsluta samtalet och som jag inte tycker har berörts i sammanhanget tidigare:
Två gånger vill han bryta med larmtjänst, båda gångerna med motiveringen att springa tillbaka och ”kolla hur det gick för snubben”. Kombinationen av att han vill avsluta samtalet så relativt fort med det i sammanhanget orationella beslutet att återvända till en jäkligt farlig situation, som han om han vore ett utomstående vittne inte alls var en del av och där han precis sett någon huggas ned, känns fel på alla sätt. Samtalet är uppbyggt för att vara kort, sedan får han inte avsluta när han vill men gör det så snart han kan i momentet därpå.
Jag instämmer i uppfattningen att inringaren är angelägen om att ha ett mycket kort samtal med SOS alarm, helst kortare än vad det nu blev (1 min).
Han påbörjade försöket att avsluta första gången efter 31 sek:
"O: Men hörru, jag måste kuta(?) tillbaka och se hur det är med han alltså – han fick många knivhugg.
"
Ja, varför vill han återvända till en farlig situation om han är ett vanligt vittne? Kanske om (den påstådda) mannen i grå jacka soklart verkar ha försvunnit från platsen?
Han sa inte heller något om åt vilket håll mannen med den grå jackan försvann, något ett utomstående vittne väl hade velat göra, eller?
http://www.youtube.com/watch?v=RptWW-3fgbs
Utskrift 2013-11-26 korrigerad med "Sibylle"