2013-11-26, 16:39
Medlem
SebbeStockholms avatar
Jag har lyssnat på SOS-samtalet om och om igen. Jag har en del bekanta som har finska föräldrar, men som är födda i Sverige. De har i stort sett perfekt svenska, men de har ändå en liten särprägel i sitt språk som gör att man kan höra att en eller bägge föräldrarna pratat finska med dem när de var små.

Det är ytterst små nyanser i bokstäverna U och K. Som kommer från att man i Finland uttalar U som O och K väldigt hårt. Lyssna på när han säger Knivskuren, Kuta, Karlavägen samt snUbbe och hUgg
Citera
2013-11-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nu är du fånig. Han kan t ex ha varit blodgivare eller lämnat ett cellprov om han är född innan 1974. Är han född efter 1974 finns hans DNA registrerad iochmed att man tog ett blodprov på BB och smetade på ett papper som sedan arkiverades.
Det där med att PKU-registret använts för att matcha en ev GM kan ni i princip glömma av flera anledningar.
För det första fanns det inte när misstänkta-GM/häktade mannen föddes. Han skulle teoretiskt ändå kunna vara med om han lämnat sitt DNA för forskningssyfte senare. Inte troligt dock.
För det andra används det inte på detta sättet. Det var svårt innan man använde det för att matcha Anna Lindhs mördare och det är ännu svårare nu. Nästan omöjligt (pga lagar bl a. ligger dessutom flera ändring på remiss.)

Har aldrig hört talats om att man använder blodgivningsprodukter för sånt här. Om det görs, vilket jag starkt tvivlar, skulle det bli ramaskri och ännu färre blodgivare skulle finns. (Det är brist nu så tror inte sjukvården skulle uppskatta det.)
Senast redigerad av Greycap 2013-11-26 kl. 16:49.
Citera
2013-11-26, 17:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Jag har lyssnat på SOS-samtalet om och om igen. Jag har en del bekanta som har finska föräldrar, men som är födda i Sverige. De har i stort sett perfekt svenska, men de har ändå en liten särprägel i sitt språk som gör att man kan höra att en eller bägge föräldrarna pratat finska med dem när de var små.

Det är ytterst små nyanser i bokstäverna U och K. Som kommer från att man i Finland uttalar U som O och K väldigt hårt. Lyssna på när han säger Knivskuren, Kuta, Karlavägen samt snUbbe och hUgg
Jag har lyssnat med mina hyfsat tränade fonetiköron, och hittar absolut inget finskt. Vad du menar med väldigt hårt k vet jag inte riktigt - det är ingen väldefinierad fonetisk term. Men det sätt som finska kan påverka svenska k:n på är att minska aspirationen, alltså det luftblås som kommer efter k, t och p på svenska, och som finska, och de flesta andra icke-germanska språk, saknar. Men aspirationen i t ex kuta är snarast ovanligt stark, och tyder definitivt inte på minsta finsk påverkan, utan talar tvärtom relativt starkt mot den. De u-ljud du anmärker på har en lätt stockholmsk diftongering, men ligger varken längre fram än vanliga u - vilket de skulle göra om de låg närmre finskans [u] - och de är heller inte det minsta orundade, som finlandssvenska u är.

Kort sagt: Snarast -2 för finsk påverkan på SKL:s skala, i min bok.
Citera
2013-11-26, 17:07
Medlem
Grudaxs avatar
Håller helt med. Det låter lite 'Leifi' om hans uttal faktiskt. Inte tänkt på det innan. Sibylle blir Sibulle, snubbe blir lite som snobbe. Finns fler exempel.

Citat:

Citera
2013-11-26, 17:10
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:

Nej, är själv från Finland och jag finner ingen tillstymmelse till finsk brytning, låter lite småpundig i sitt sätt att tala enligt mig.
Citera
2013-11-26, 17:16
Bannlyst
Citat:

Ringaren kommer ifrån östra Sverige för han gör det typiska grammatikfelet, som alla Stockholmare gör. Han säger "Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med han alltså".
Så skulle aldrig en person ifrån västra Sverige säga. En västsvensk skulle säga: "Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med honom alltså"
Citera
2013-11-26, 17:23
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har lyssnat med mina hyfsat tränade fonetiköron, och hittar absolut inget finskt. Vad du menar med väldigt hårt k vet jag inte riktigt - det är ingen väldefinierad fonetisk term. Men det sätt som finska kan påverka svenska k:n på är att minska aspirationen, alltså det luftblås som kommer efter k, t och p på svenska, och som finska, och de flesta andra icke-germanska språk, saknar. Men aspirationen i t ex kuta är snarast ovanligt stark, och tyder definitivt inte på minsta finsk påverkan, utan talar tvärtom relativt starkt mot den. De u-ljud du anmärker på har en lätt stockholmsk diftongering, men ligger varken längre fram än vanliga u - vilket de skulle göra om de låg närmre finskans [u] - och de är heller inte det minsta orundade, som finlandssvenska u är.

Du kan uppenbarligen det där långt bättre än jag. Men jag pratar inte om finsk brytning på något sätt. Någon som är född i Finland och kommit till Sverige i exempelvis tonåren senare hade inte låtit sådär. Jag pratar om personer som är födda och uppvuxna i Sverige, gått i Svensk klass, umgåtts med svenskar (och invandrare för all del) men som har en eller två finska föräldrar. Har gått om sådana bekanta då jag är uppvuxen i en betongförort där det kryllar av dem. Det är precis så där de låter. Den killen som ringer är uppvuxen i en Stockholmsförort och jag är till 80 % säker på att det finns någon form av finsk bakgrund. Du har säkert rätt i det du säger, och jag är inte säker på vad exakt det är. Men finsk påbrå finns hos uppringaren.

Edit: När jag tänker efter så tycker jag att de ibland pratar överdrivet Svenskt/stockholmskt om du förstår vad jag menar. Det är något som skiljer dem åt. Vad det än är så är det det jag känner igen hos uppringaren. Har hela tiden tyckt att han låter så bekant, och det är just det som är bekant. Att han låter som de personer med finskt påbrå som jag känner.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-11-26 kl. 17:29.
Citera
2013-11-26, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
Jag är från Piteå och vi säger - han, inte honom:-)

Jag vet att ni gör det
Piteå ligger på östkusten. Du är därmed östsvensk.
Inget fel med det. Bara trevligt
Citera
2013-11-26, 17:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag tycker verkligen inte att han har ett speciellt vanligt uttal på u:et för stockholmska. Någonting är det. Det jag vill säga är att jag anser att han verkligen pratar stockholmska, förutom hans u:n.

Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
Jag är från Piteå och vi säger - han, inte honom:-)

Ligger inte Piteå på östa sidan eller?
Citera
2013-11-26, 17:30
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Du kan uppenbarligen det där långt bättre än jag. Men jag pratar inte om finsk brytning på något sätt. Någon som är född i Finland och kommit till Sverige i exempelvis tonåren senare hade inte låtit sådär. Jag pratar om personer som är födda och uppvuxna i Sverige, gått i Svensk klass, umgåtts med svenskar (och invandrare för all del) men som har en eller två finska föräldrar. Har gått om sådana bekanta då jag är uppvuxen i en betongförort där det kryllar av dem. Det är precis så där de låter. Den killen som ringer är uppvuxen i en Stockholmsförort och jag är till 80 % säker på att det finns någon form av finsk bakgrund. Du har säkert rätt i det du säger, och jag är inte säker på vad exakt det är. Men finsk påbrå finns hos uppringaren.

Jag har vänner från norra Stockholm. Alltså Norrtälje och Åkersberga/Waxholm. Jag tycker det låter som en från norra Stockholm som försöker låta som en betongkille med utländsk dialekt-knorr. Ni vet svenskar som kommer från Botkyrka och pratar "Brouschan". Typ.
Citera
2013-11-26, 18:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrad
Ringaren kommer ifrån östra Sverige för han gör det typiska grammatikfelet, som alla Stockholmare gör. Han säger "Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med han alltså".
Så skulle aldrig en person ifrån västra Sverige säga. En västsvensk skulle säga: "Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med honom alltså"

Jaså? Jag är infödd stockholmska och ingen i min bekantskrets skulle använda "han" Istället för "honom".
Det är en uppväxande generation obildbara som pratar så. Oavsett hemvist i landet.
Samma grupper som inte kan skilja på "de" och "dem" - och som särskriver.
Senast redigerad av LaScala 2013-11-26 kl. 18:19.
Citera
2013-11-26, 18:19
Medlem
Kommer det ta upp fallet i Veckans Brott på SVT 21:00, står nämligen inget om att de ska göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in