2011-03-01, 22:24
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Jag är tveksam till GW:s analys av åldern på telefonvittnet. GW verkar mer eller mindre säker på att personen som ringer är 25 - 30 år, medan jag får för mig att rösten låter snudd på "gubbig". Men det är klart, har personen levt ett hårt liv med droger etc. så finns väl risk att rösten låter mer "sliten". Jag skulle dock inte bli förvånad om personen är närmre 40 vid tillfället för samtalet, och således 50+ i dagsläget.

Vad säger ni som såg programmet eller lyssnat via länken ovan? Kan man verkligen vara så säker som GW på åldern?

25-30 är nog där han ligger.
Dessutom får jag för mig att en +40 årig tjackare inte rånar folk mitt i nätterna utan bara håller på med bryt. Dom är helt enkelt inga ungdomar längre.
Citera
2011-03-01, 22:48
Medlem
larmcentralen: SOS alarm
Ja heeej det ligger en knivskuren snubbe pååå … Val-halla vägen tror jag den heter, svartlings ridskola…
Det vet jag fan inte assså
Larmcentralen: Vart ringer du ifrån då?
Eeeeeeeeeeee Karlavägen tror jag
Full som ett svin gick förbi såg ett rån det va en snubbe med går jacka
Larmcentralen: Vad ringer du från för ställe
Karlavägen Karlaplan nån stans vet i fan
Larmcentralen: Ere en telefonkiosk eller är det
Det ere
Larmcentralen: Jaha
Men hörru jag måste tillbaka och se hur det e me han asså, han fick många knivhugg
Citera
2011-03-01, 22:50
Medlem
Troians avatar
Ny rubrik.

25-årig student mördad på Valhallavägen 1996 ---> 25-årig student mördad på Valhallavägen 1996 [Per Häggström /Mod].

/Mod
Citera
2011-03-01, 22:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag är tveksam till GW:s analys av åldern på telefonvittnet. GW verkar mer eller mindre säker på att personen som ringer är 25 - 30 år, medan jag får för mig att rösten låter snudd på "gubbig". Men det är klart, har personen levt ett hårt liv med droger etc. så finns väl risk att rösten låter mer "sliten". Jag skulle dock inte bli förvånad om personen är närmre 40 vid tillfället för samtalet, och således 50+ i dagsläget.

Vad säger ni som såg programmet eller lyssnat via länken ovan? Kan man verkligen vara så säker som GW på åldern?

Jag håller med. Det låter som han är i 40-årsåldern. Känns även som att den utpräglade Stockholmska han talar hör till generationen född typ på 50-talet eller tidigare.
Citera
2011-03-01, 22:58
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag håller med. Det låter som han är i 40-årsåldern. Känns även som att den utpräglade Stockholmska han talar hör till generationen född typ på 50-talet eller tidigare.
Precis.
Ordet "snubbe" är väl inte något ord som yngre slänger sig med utan är i stil med "tjomme".

Vilken tid kom polisen dit och när kom ambulansen?
Jag inbillar mig att det dröjde ett tag och mördaren hann sticka och Per förblöda.
Sa inte GW att det var ett vittne som hittade Per?
Citera
2011-03-01, 23:06
Medlem
Va nån som blev knivskuren på Surbrunsgatan 16 för flera år sedan. Har inget med saken att göra men kan ju vara bra att notera.

Ligger rätt nära
Citera
2011-03-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
Va nån som blev knivskuren på Surbrunsgatan 16 för flera år sedan. Har inget med saken att göra men kan ju vara bra att notera.

Ligger rätt nära

I hissen inne i porten på surbrunsgatan 16
Citera
2011-03-01, 23:14
Medlem
fan vad andfådd han låter i luren, måste ha sprungit som en gnu.
Citera
2011-03-01, 23:16
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
25-30 är nog där han ligger.
Dessutom får jag för mig att en +40 årig tjackare inte rånar folk mitt i nätterna utan bara håller på med bryt. Dom är helt enkelt inga ungdomar längre.

Intressant att du resonerar så. Jag tror nämligen det är där skon klämmer. GW har själv varit inne på fenomenet, nu senast i programmet om Palme. Nämligen att erfarna poliser tenderar gå på känsla och intuition baserat på tidigare upplevelser (som alla andra människor m a o). Sannolikheten att knarkande 40-plussare hugger ihjäl en okänd människa på gatan för småpengar är nog ganska liten, och således "vill" GW (mfl?) att gärningsmannen ska vara i den ålder som är brukligt vid det här typen av fall. GW närmast instinktivt fastställer åldern och vidhåller den genomgående, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta det. Vi är fler i tråden som gör det ser jag nu.
Citera
2011-03-01, 23:44
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Intressant att du resonerar så. Jag tror nämligen det är där skon klämmer. GW har själv varit inne på fenomenet, nu senast i programmet om Palme. Nämligen att erfarna poliser tenderar gå på känsla och intuition baserat på tidigare upplevelser (som alla andra människor m a o). Sannolikheten att knarkande 40-plussare hugger ihjäl en okänd människa på gatan för småpengar är nog ganska liten, och således "vill" GW (mfl?) att gärningsmannen ska vara i den ålder som är brukligt vid det här typen av fall. GW närmast instinktivt fastställer åldern och vidhåller den genomgående, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta det. Vi är fler i tråden som gör det ser jag nu.

Visst kan det vara så.
Själv tror jag inte att personen i SOS-samtalet är så gammal. Grunden till det är just att jag inte tror på idén att en pundare luffar runt på nätterna och rånar folk från att dom är just 20 och upp till 40+. Det finns helt enkelt inte ork att hålla på med personrån för en sliten pundare.
En 40 årig missbrukare som hållit på med tjack och skit skulle rört ihop hela samtalet också.
Sen att ordet snubbe inte skulle kunna användas av någon som är född på 60-talet stämmer inte helt heller.
Sen har vi tydligen förutsatt att det handlar om någon slags missbrukare. Tänk om det inte stämmer? Kanske är det en vanlig Svenson med psykbryt som hittar en kniv?
Citera
2011-03-02, 02:58
Medlem
tycker inte att han låter så mycket äldre än 20 på rösten, snarare låter det som att försöker förställa den lite för att verka äldre. men en smaksak kanske.

iaf, det postades tidigare i tråden uppgifter om att de pengar som Per hade på sig var från festkassan, som han tagit hand om.. och att gå runt med 2000 i sin ficka en måndagsmorgon låter lite märkligt. GW verkade iofs rätt så säker på att GM och BO inte kände varandra.. men det är olustigt sammanträffande.

vad är det förresten för fester som håller igång till tidig måndagsmorgon? skulle en missbrukare (som vi får anta att vittnet/gärningsmannen vara) kunnat vara med på en sådan fest?

jag antar att det inte är så, av den enkla anledningen att om så hade varit fallet så hade mördaren gripits vid det här laget... men jag tycker att GW ibland gör förhastade slutsatser, som att det hänger vissa "element" vid en korvkiosk.. som får syn på en random snubbe med en väska och får för sig att råna honom. det kanske är så det fungerar.. men det statistiskt mest sannolika borde väl vara att GM och BO träffades på festen, iaf om det bland festdeltagarna var allmänt känt att BO skulle ta hand om festkassan
Citera
2011-03-02, 05:50
Medlem
Nej jag tror inte heller att mördaren kände Per eller visste något om honom.
Att kniven hade spår som var typiska för en kniv som används som universalverktyg vid inbrott pekar nog på att mördaren är en typisk småtjuv/pundare.
Hade Per haft någon sådan i sin krets så hade man nog hittat mördaren redan.

Tror inte heller att en vanlig medborgare hade klarat av att hålla sig undan när han hade lämnat så många spår (kniven och knivslidan), han hade nog inte klarat att lämna allt och bara sticka och sedan hålla masken vilket jag skulle tro att en småtjuv lättare kan göra.

Någon i Pers närhet hade nog också blivit identifierad snabbt pga inspelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in