Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Intressant att du resonerar så. Jag tror nämligen det är där skon klämmer. GW har själv varit inne på fenomenet, nu senast i programmet om Palme. Nämligen att erfarna poliser tenderar gå på känsla och intuition baserat på tidigare upplevelser (som alla andra människor m a o). Sannolikheten att knarkande 40-plussare hugger ihjäl en okänd människa på gatan för småpengar är nog ganska liten, och således "vill" GW (mfl?) att gärningsmannen ska vara i den ålder som är brukligt vid det här typen av fall. GW närmast instinktivt fastställer åldern och vidhåller den genomgående, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta det. Vi är fler i tråden som gör det ser jag nu.
Visst kan det vara så.
Själv tror jag inte att personen i SOS-samtalet är så gammal. Grunden till det är just att jag inte tror på idén att en pundare luffar runt på nätterna och rånar folk från att dom är just 20 och upp till 40+. Det finns helt enkelt inte ork att hålla på med personrån för en sliten pundare.
En 40 årig missbrukare som hållit på med tjack och skit skulle rört ihop hela samtalet också.
Sen att ordet snubbe inte skulle kunna användas av någon som är född på 60-talet stämmer inte helt heller.
Sen har vi tydligen förutsatt att det handlar om någon slags missbrukare. Tänk om det inte stämmer? Kanske är det en vanlig Svenson med psykbryt som hittar en kniv?