2010-07-19, 18:51
Medlem
Raskass avatar
Är medveten om att ni i er tjänsteutövning får utstå en hel del spott och spe.Har ni någon gång upplevt hotelser som är bortom den vanliga fyllskallens tjafs om att ni inte skulle vara så tuffa utan era vapen och batonger?.

Folk som har kännedom om ert privatliv flickvänner,barn,hemadress osv.Måste vara ytterst obehagligt att få sådana hot mot sig,för att inte tala om viljan man måste besitta för att inte bruka våld mot dessa personer.
Citera
2010-07-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behindmyscreen
Okej, får man något svar om jag ställer frågan vilket distrikt du jobbar i?

Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Raskas
Är medveten om att ni i er tjänsteutövning får utstå en hel del spott och spe.Har ni någon gång upplevt hotelser som är bortom den vanliga fyllskallens tjafs om att ni inte skulle vara så tuffa utan era vapen och batonger?.

Folk som har kännedom om ert privatliv flickvänner,barn,hemadress osv. Måste vara ytterst obehagligt att få sådana hot mot sig,för att inte tala om viljan man måste besitta för att inte bruka våld mot dessa personer.

Ja, flera gånger. Har varit målsägare 4-5gånger där personer uttalat hot eller använt våld mot mig. Även blivit knivhotad. Jag tror tyvärr att de flesta, som arbetat ett tag på min arbetsplats, ha upplevt samma sak.

Det har dock stannat med hot i tjänsten. Aldrig blivit direkt hotad privat. Enbart lite sura miner..

Det är naturligtvis otrevligt när detta händer. Straffen är dessutom allt annat än hårda.
Citera
2010-07-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Han kastade sten mot en plats där det låg en svårt skadad polis som var medvetslös. Polismannen hade tappat hjälmen. Poliser skyddade sin skadade kollega och sköt då mot en person som kastade gatsten mot dem. Den personen hade även en pinne i handen.

faktamässigt har du nästan rätt men jag tror du vet att du förenklar händelsen å det grövsta.

om jag förstått saken korrekt så blev du polis efter göteborgskravallerna? togs dessa händelser upp under utbildningen? vad sades?
Citera
2010-07-19, 22:35
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskas
Är det dessutom inte olagligt för poliser att sitta och göra slagningar i dataregistret på personer enbart i syfte att "kolla upp" så länge det inte är något arbetsrelaterat?

Visst är det det. Dataintrång är brottsrubriceringen. Det borde kunna gå att anmäla det direkt till riksenheten för polismål, alla slagningar i registren loggas såvitt jag vet så om polisen fular sig som beskrivet så borde det inte vara svårt att föra i bevis med sådana loggar.

Det var en hel del poliser som bötfälldes för sin nyfikenhet när Anna Lindh vart knivhuggen.
Citera
2010-07-20, 00:22
Medlem
heeenkes avatar
Hur lätt/svårt är det att bli polis?
Citera
2010-07-20, 02:40
Medlem
tomtemaskinens avatar
Två polismän blir intervjuade av en skolklass med 15-16åringar.
Då den ene polismannen får frågan "Vad är det äckligaste du har sett i tjänst?" svarar han något i stil med "Det är alltid obehagligt att se när barn far illa, till exempel med missbrukande föräldrar och så."
Den andre polismannen svarar med att beskriva en riktigt vidrig händelse som skulle passa i MGB-forumet:

Vad tycker du om polisman nummer 2s svar? Jag tycker nog att det var lite väl magstarkt, oavsett sanningshalten. Var det professionellt och ett svar hans chef skulle gilla att han gav som representant för polisen?
Citera
2010-07-20, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemaskinen
Två polismän blir intervjuade av en skolklass med 15-16åringar.
Då den ene polismannen får frågan "Vad är det äckligaste du har sett i tjänst?" svarar han något i stil med "Det är alltid obehagligt att se när barn far illa, till exempel med missbrukande föräldrar och så."
Den andre polismannen svarar med att beskriva en riktigt vidrig händelse som skulle passa i MGB-forumet:

Vad tycker du om polisman nummer 2s svar? Jag tycker nog att det var lite väl magstarkt, oavsett sanningshalten. Var det professionellt och ett svar hans chef skulle gilla att han gav som representant för polisen?

är detta något du hittat på själv eller har du någon källa?
Citera
2010-07-20, 12:49
Medlem
tomtemaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterblond
är detta något du hittat på själv eller har du någon källa?

Det är något jag varit på plats och upplevt.
Citera
2010-07-20, 13:11
Medlem
Varför dölja polisjobbets mörka och äckliga sidor? Barn eller inte. Det är ingen barnlek och fröjd att vara polis. Man får se en jävla massa hemskheter. Man får dela sorg med malsäganden, man kan bli deprimerad m.m.
Allt detta för en oskäligt låg lön och dåliga arbetsvillkor.
Jag svarar utan tvekan på samma sätt som polismannen ifråga.
Citera
2010-07-20, 21:09
Medlem
Hur är lönen för en polis och hur stor chans har man att bli anställd efter det att man har tagit polisexamen? Och sen så, har man någon större chans att komma in på polishögskolan eller vad det heter om man har gått bygg?
Citera
2010-07-20, 21:31
Medlem
narlysimpeltons avatar
Jag ställer frågan en gång till får vi se. 2008 döms 384 killar för relationsbrottet kvinnofridskränkning. 4 st tjejer döms för fridkränkning mot partner. Dvs 384/4=96. Har polisen som anländer till till dessa bottsplatser samma uppfattning. Att det i 95 av 96 fall är killen som är den skyldiga och ska häktas eller vad har man för inställning när man åker på dessa larm ?
Citera
2010-07-20, 21:51
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggelighter
Hur är lönen för en polis och hur stor chans har man att bli anställd efter det att man har tagit polisexamen? Och sen så, har man någon större chans att komma in på polishögskolan eller vad det heter om man har gått bygg?

1.Ingångslön ligger på runt 20.000 kr.
2.För nuvarande får man anställning om man klarar sin aspiranttjänstgöring. Däremot är det snack om att man ska bedriva utbildningen på samma sätt som man gör med Skydd mot olyckor-utbildningen (för bl.a. brandmän) dvs att man utbildar en jäkla massa (tyo) och dessa får sen fajtas om platser ute på myndigheterna.
3. Visst har du chans att komma in, samma chans som en naturare eller samhällare. Vad som är viktigare är livs-och arbetserfarenhet.
Senast redigerad av hejaklacksledare 2010-07-20 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in