2010-01-29, 00:13
Medlem
För ett tag sen så slutade man ju ge ut piket-tröjor med texten "POLIS" på ryggen i reflekterande text. Detta, så vitt jag vet, för att det var för dyrt. En liten flagga kostar säkert ett par ören, vilket betyder att man sparar in flera hundralappar varje år. Det finns ju bättre saker att lägga dessa hundringar på, som till exempel ramlösa till de övre våningsplanen.

Nä, men behövs det verkligen flaggor på uniformen? Att man har det på andra sidan pölen är inte så konstigt med tanke på deras patriotism.
Citera
2010-01-29, 01:11
Medlem
Skall inte varje polisman tala om ens rättigheter när man är polisen ang något brott? Oavsett om man är misstänkt eller bara hörs upplysningsvis?
Citera
2010-01-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Skall inte varje polisman tala om ens rättigheter när man är polisen ang något brott? Oavsett om man är misstänkt eller bara hörs upplysningsvis?

Om du menar som i USA så är nog svaret på den frågan nej, jag har då aldrig blivit informerad om minna rättigheter iaf.
Citera
2010-01-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Om du menar som i USA så är nog svaret på den frågan nej, jag har då aldrig blivit informerad om minna rättigheter iaf.

Jaha, det var ju trist.

Vad beträffar advokat då månntro? har man rättighet till det? :Pahahaaha
Citera
2010-01-29, 02:26
Medlem
Språkpolisen rycker ut:
Piké = En typ av tröja
Piket = Avdelningen inom polisen.

Två skilda begrepp som inte har delad betydelse.
Citera
2010-01-29, 02:27
Medlem
Citat:
Jaha, det var ju trist.

Vad beträffar advokat då månntro? har man rättighet till det? :Pahahaaha

Du har rätt till advokat men du har inte alltid rätt att få denne betald av det allmänna.
Citera
2010-01-29, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Du har rätt till advokat men du har inte alltid rätt att få denne betald av det allmänna.

När "träder" detta in, att man får en allmän advokat (gäller det om man inte själv har råd med egen?) och måste man t.ex vara skäligen misstänkt för brott för att få advokat gratis?
Citera
2010-01-29, 07:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
När "träder" detta in, att man får en allmän advokat (gäller det om man inte själv har råd med egen?) och måste man t.ex vara skäligen misstänkt för brott för att få advokat gratis?

Rättegångsbalken kapitel 21 behandlar rätten till offentlig försvarare

Citat:
3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.

Offentlig försvarare skall därutöver förordnas
1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,
2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.
Om den misstänkte biträds av försvarare som han själv har utsett, skall inte vid sidan av denne någon offentlig försvarare förordnas. Lag (1983:920).

Alltså alltid när man är anhållen eller häktad eller brottet kan ge sex månaders fängelse eller mer...

men också i andra fall som anges i punkt 1,2 och 3 -- där behöver man inte vara anhållen, häktad eller hotad av fängelse i sex månader eller mer. Dvs om du till exempel misstänks för ett lindrigt brott som under utredningen kan mynna ut i ett grövre.

Begär advokat och låt TR avgöra är mitt tips om du är osäker.
Citera
2010-01-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Alltså alltid när man är anhållen eller häktad eller brottet kan ge sex månaders fängelse eller mer...

men också i andra fall som anges i punkt 1,2 och 3 -- där behöver man inte vara anhållen, häktad eller hotad av fängelse i sex månader eller mer. Dvs om du till exempel misstänks för ett lindrigt brott som under utredningen kan mynna ut i ett grövre.

Begär advokat och låt TR avgöra är mitt tips om du är osäker.

Tack!
Citera
2010-01-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Ursäkta att jag besserwissrar men den exakta ordalydelsen är
Citat:
för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.
vilket jag tolkar som att brottet ger MINST sex månader fängelse. Annars hade ju varje snattare eller ringa narkotikabrott fått advokat då brottet i straffskala kan ge sex månader fängelse.
Citera
2010-01-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Ursäkta att jag besserwissrar men den exakta ordalydelsen är vilket jag tolkar som att brottet ger MINST sex månader fängelse. Annars hade ju varje snattare eller ringa narkotikabrott fått advokat då brottet i straffskala kan ge sex månader fängelse.

Nja det kan väl inte stämma? Jag har nyligen varit på förhör ang misshandel och det kan ju ge allt från böter till fängelse i två år och jag fick en advokat tilldelad när jag begärde det.
Eller menar du att det måste finnas med minst 6 månaders fängelse i straffskalan?
Citera
2010-01-29, 14:41
Medlem
Kollade upp det där med rätten till advokat vid förhör och fick fram följande:
"Man har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om man riskerar annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden."

Läs hela: http://www.aklagare.se/Ar-du/Misstankt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in