Citat:
Ursprungligen postat av
REEEEE
Du vet väl att Lund är en stad där det tar 20 min med cykel från ena änden till den andra? Det spelar ingen som helst roll var du bor. Jag tycker att du borde utgå från bostaden och inte området.
Så nu är cykelavstånd mätare på hur bra man bor? Kan man cykla från ett ställe till ett annat är de lika bra? Det går att cykla på under 20 min från Rosengård till Gamla Väster i Malmö, är det kvitt samma om man bor i den ena eller andra stadsdelen? Särskilt om man ska bo med barn och skolområde spelar in?
Citat:
Ursprungligen postat av
REEEEE
Överfallsvåldtäkter, rån och misshandel sker i och runt centrum med högre frekvens än på Norra Fäladen eller Linero. Betyder det att man inte ska bo i eller nära centrum menar du?
Korkat, i en stadskärna är det naturligtvis alltid mer som händer generellt sett eftersom det är där nattlivet finns. Och du har inga siffror som backar upp ditt påstående. Varför inte dra till med att det mördas mer i Chicago än på Norra Fäladen? Faktum kvarstår, det finns centrumtorg där ingen knivrånas, varför inte välja ett av dessa områden?
Citat:
Ursprungligen postat av
StoffeSvensson
Lund är överlag en väldigt trygg stad om du jämför med Malmö.
Samma gäller dock i Lund som alla andra städer. Vill du undvika sociala problem så bosätt inte dig i områden med de sunkigaste hyresrätterna utan välj någon större HSB bostadsrättsförening vilket är en säkrare investering. Har du cash så bosätt dig där det inte är så mycket trafik då det kan vara väldigt bullrigt dygnet runt i centrum. Kan rekommendera Brf Linero och Runristaren. På Klostergården har du Ljungelden och Vårregnet på Sunnanväg. Brf Östra Torn eller Djingis Khan vid Östra torn.
Nja? Brf Runristaren ligger riktigt långt från stan och norr om och väääldigt nära Vikingavägen?
Djingis är i princip uppsnoffsade och överprissatta flyktingboenden för de mest inrökta -68 akademikerna som aldrig fick råd att flytta till professorstaden, Ulrikedal, planetstaden eller Nilstorp.
Klostergården håller jag med om är trevligt