2017-11-09, 10:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REEEEE
Hela Lund funkar galant. Det finns inga utanförskapsområden på samma sätt som i andra städer. Att Norra Fäladen och Linero skulle vara något att undvika är skrattretande.
Men nu är det slut med det...
http://lund.lokaltidningen.se/2017-0...ne-332603.html

Lund är den kommun i Skåne som ska ta emot flest antal nyanlända invandrare i år. Det har länsstyrelsen beslutat efter att prognosen från Migrationsverket sänkts.
Citera
2017-11-09, 13:23
Medlem
Tiwazs avatar
Tack för alla svar! Skulle gärna vilja ha mer tips på vilka områden som är BRA att bo i dock, inte bara vilka jag ska undvika! Om man kan välja, var ska man bosätta sig då?
Citera
2017-11-09, 20:17
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Tack för alla svar! Skulle gärna vilja ha mer tips på vilka områden som är BRA att bo i dock, inte bara vilka jag ska undvika! Om man kan välja, var ska man bosätta sig då?

Är ganska dyrt om du vill bo i bra områden men du kanske har jättemycket pengar. Sen har jag inte förstått om du skall köpa hus, bostadsrätt eller bo i hyresrätt. Bra områden för en familj: Tunaområdet/Professorstaden, Gunnesbo, Papegojelyckan, Vipeholm, Ulrikedal, Studentlyckan. Finns bra områden i Linero också som sagt. I dessa områden pratar vi i regel dyra villor och/eller radhus.
Citera
2017-11-09, 20:23
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Är ganska dyrt om du vill bo i bra områden men du kanske har jättemycket pengar. Sen har jag inte förstått om du skall köpa hus, bostadsrätt eller bo i hyresrätt. Bra områden för en familj: Tunaområdet/Professorstaden, Gunnesbo, Papegojelyckan, Vipeholm, Ulrikedal, Studentlyckan. Finns bra områden i Linero också som sagt. I dessa områden pratar vi i regel dyra villor och/eller radhus.

Nej är inte rik direkt, medelinkomsttagare. Vi kommer ju behöva kompromissa och kommer säkert inte bo i finaste området. Ja, det skulle jag ju nämnt, det är bostadsrätt vi letar efter - inte villa ännu.
Citera
2017-11-10, 10:58
Medlem
REEEEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Nej är inte rik direkt, medelinkomsttagare. Vi kommer ju behöva kompromissa och kommer säkert inte bo i finaste området. Ja, det skulle jag ju nämnt, det är bostadsrätt vi letar efter - inte villa ännu.
Du vet väl att Lund är en stad där det tar 20 min med cykel från ena änden till den andra? Det spelar ingen som helst roll var du bor. Jag tycker att du borde utgå från bostaden och inte området.
Citera
2017-11-10, 11:02
Medlem
REEEEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Skrivet av en student som inte känner till stan? Norra fäladen är OK runt Willys (Student ghettot), runt skarpskyttevägen är det not so najs. Google "rån + Fäladstorget" om du är tveksam.

Linero är delvis riktigt bra, många akademiker som bor i husen runt skolvägarna och radhusen norr om vikingaskolan. Runt Vikingavägen och alla miljonprogramhus är dock rejält med social problematik och bör undvikas om ni tänkt ha barn och bo kvar.
Överfallsvåldtäkter, rån och misshandel sker i och runt centrum med högre frekvens än på Norra Fäladen eller Linero. Betyder det att man inte ska bo i eller nära centrum menar du?
Citera
2018-01-05, 11:55
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Lund är överlag en väldigt trygg stad om du jämför med Malmö.
Samma gäller dock i Lund som alla andra städer. Vill du undvika sociala problem så bosätt inte dig i områden med de sunkigaste hyresrätterna utan välj någon större HSB bostadsrättsförening vilket är en säkrare investering. Har du cash så bosätt dig där det inte är så mycket trafik då det kan vara väldigt bullrigt dygnet runt i centrum. Kan rekommendera Brf Linero och Runristaren. På Klostergården har du Ljungelden och Vårregnet på Sunnanväg. Brf Östra Torn eller Djingis Khan vid Östra torn.
Citera
2018-01-05, 15:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Samma gäller dock i Lund som alla andra städer. Vill du undvika sociala problem så bosätt inte dig i områden med de sunkigaste hyresrätterna utan välj någon större HSB bostadsrättsförening vilket är en säkrare investering. Har du cash så bosätt dig där det inte är så mycket trafik då det kan vara väldigt bullrigt dygnet runt i centrum. Kan rekommendera Brf Linero och Runristaren. På Klostergården har du Ljungelden och Vårregnet på Sunnanväg. Brf Östra Torn eller Djingis Khan vid Östra torn.
Håller med, utom att brf i nuläget är säkrare investering än HR. I nuläget verkar det inte så.
Citera
2018-01-05, 21:49
Medlem
Citat:
Du vet väl att Lund är en stad där det tar 20 min med cykel från ena änden till den andra? Det spelar ingen som helst roll var du bor. Jag tycker att du borde utgå från bostaden och inte området.

Så nu är cykelavstånd mätare på hur bra man bor? Kan man cykla från ett ställe till ett annat är de lika bra? Det går att cykla på under 20 min från Rosengård till Gamla Väster i Malmö, är det kvitt samma om man bor i den ena eller andra stadsdelen? Särskilt om man ska bo med barn och skolområde spelar in?

Citat:
Överfallsvåldtäkter, rån och misshandel sker i och runt centrum med högre frekvens än på Norra Fäladen eller Linero. Betyder det att man inte ska bo i eller nära centrum menar du?
Korkat, i en stadskärna är det naturligtvis alltid mer som händer generellt sett eftersom det är där nattlivet finns. Och du har inga siffror som backar upp ditt påstående. Varför inte dra till med att det mördas mer i Chicago än på Norra Fäladen? Faktum kvarstår, det finns centrumtorg där ingen knivrånas, varför inte välja ett av dessa områden?

Citat:

Nja? Brf Runristaren ligger riktigt långt från stan och norr om och väääldigt nära Vikingavägen?

Djingis är i princip uppsnoffsade och överprissatta flyktingboenden för de mest inrökta -68 akademikerna som aldrig fick råd att flytta till professorstaden, Ulrikedal, planetstaden eller Nilstorp.

Klostergården håller jag med om är trevligt
Citera
2018-01-06, 10:56
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:

Djingis är i princip uppsnoffsade och överprissatta flyktingboenden för de mest inrökta -68 akademikerna som aldrig fick råd att flytta till professorstaden, Ulrikedal, planetstaden eller Nilstorp.

Klostergården håller jag med om är trevligt

Man kan ha olika åsikter om vad som är trevligt eller inte och det är en fråga om åsikter. Själv tycker jag att Djingis är ett kanonområde för barn även om jag inte är vänster.

Brf Linero och Runristaren består sammanlagt av över 600 lgh med mycket god ekonomi, grönområden och framför allt möjlighet att hyra en garageplats till ett rimligt pris. Det är en betydligt tryggare investering att köpa en nyrenoverad 3a för under 2 mille där än att köpa ett litet kyffe i en mindre bostadsrättsförening inne i stan för över 2 mille som inte skötts av HSB utan av amatörer. Det var lite det som var min ståndpunkt inte var det är trivsammast att bo då det är individuellt.
Citera
2018-01-07, 00:35
Medlem
Citat:
Man kan ha olika åsikter om vad som är trevligt eller inte och det är en fråga om åsikter. Själv tycker jag att Djingis är ett kanonområde för barn även om jag inte är vänster.

Brf Linero och Runristaren består sammanlagt av över 600 lgh med mycket god ekonomi, grönområden och framför allt möjlighet att hyra en garageplats till ett rimligt pris. Det är en betydligt tryggare investering att köpa en nyrenoverad 3a för under 2 mille där än att köpa ett litet kyffe i en mindre bostadsrättsförening inne i stan för över 2 mille som inte skötts av HSB utan av amatörer. Det var lite det som var min ståndpunkt inte var det är trivsammast att bo då det är individuellt.

Nu var ju TS fråga var i Lund man ska bo, och inte hur. Och Vikingavägen är en av Lunds mindre trevliga delar. Sen finns det betydligt fler stora brfer som kostar runt 2 milj för en tre. HSB ser jag inte som en garant för något efter brf Ida skandalen.

Djingis är säkert OK att bo med barn i, men långt från stan, dyrt pga ryktet som "spännande alternativ" och i slutändan får man bara en uppsnofsad byggbod med tillhörande höga driftskostnader.
Citera
2018-01-07, 17:00
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Nu var ju TS fråga var i Lund man ska bo, och inte hur. Och Vikingavägen är en av Lunds mindre trevliga delar. Sen finns det betydligt fler stora brfer som kostar runt 2 milj för en tre. HSB ser jag inte som en garant för något efter brf Ida skandalen.

Alltid lika roligt att läsa åsikter ifrån folk som har noll koll.
För det första så är Brf Idas HSB förvaltare HSB Malmö. HSB föreningarna i Lund sköts av en helt annan HSB organisation, nämligen HSB Skåne. Dessa 2 HSB förvaltare är två olika organisationer med helt skilda styrelser. De har dock 2 saker gemensamt vilket är att några av de mest erfarna förvaltarna och ekonomerna inom bostadsrättsbranschen arbetar där vilket är en garanti för välskött ekonomi och underhåll.

Att Ida drabbades av ett svindleri är inget som HSB Malmö kunde förhindra då det var Brf Idas styrelseordförande Sabit Pacolli som tingsrätten häktat för grov trolöshet mot huvudman under åren 2016, 2017. Det är Pacolli som dessutom är firmatecknare i Brf Ida och som attesterat betalningarna till dessa oseriösa byggbolagen. HSB Malmö har endast utfört transaktionerna efter firmatecknarens attest vilket är deras jobb.

Detta svindleriet var klockrent ur brottssynpunkt. Om Pacolli blir dömd för grov trolöshet mot huvudman och skulle få maxstraff är han ute efter 4 år och kan flytta till Albanien eller var han nu kom ifrån och leva som en kung med alla sina miljoner. Men kom inte och säg att HSB Malmö har skuld i detta för du visar verkligen din okunnighet.
Senast redigerad av StoffeSvensson 2018-01-07 kl. 17:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in