Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ingen har talat om att vara medskyldig - det är något helt annat än att beläggas med moraliskt ansvar.
Det spelar ingen roll hur du vill vrida resonemanget, i all den stund du lägger över på offret att bete sig på ett visst vis för att unvika faran, så lägger du också över ansvar på offret.
Det är offret som skall uppföra sig på ett sätt för att minimera riskerna -- det är offrets ansvar att akta sig.
Detta är vad du själv pratar om när du talar om omsorgsfull uppfostran av flickor, istället för omsorgsfull uppfostran och krav på pojkar som skall umgås med våra flickor.
Förstår du inte det själv, då är du bara att beklaga.
Det är inte mig du "talar till" här, men jag har ju en tendens att lägga mig i...
Visst kan man väl säga att vi alla har ett visst ansvar att inte försätta oss i olämpliga eller farliga situationer? Vi menar då inte att vi får skylla oss själva om det händer något, men det är ju onekligen dumt att bege sig in i vissa situationer som helst.
Det går ju att ge mängder av exempel.
Nigeriabrev.
Lägga plånboken på bordet på Sibylla när man går på toa.
Supa sig (som tjej) dyngfull och gå på efterfest med fyra okända grabbar.
Om det händer något i ovanstående exempel är skulden alltid förövarens. Själv är jag stark ovän av uttrycket "skylla sig själv".
Men - det skadar väl inte med lite normal försiktighet och ett säkerhetstänkande?
Vad hjälper det att en tjej har all rätt i världen att dyngfull gå på efterfest om det ändå händer något?
Hennes smärtor och trauma är ju lika jävliga ändå.
Då måste det väl vara bättre att inte utsätta sig för risken att det kan hända något?
Esteban-II skrev mycket förståndigt att
den kloke gör både ock angående omsorgsfull uppfostran av pojkar
och flickor.
Det är för mig den enda metoden som det ser ut i samhället.
Eftersom vi som inte beter oss som vissa våldsverkare inte kan ta på oss ansvaret att uppfostra alla grabbar i hela världen så måste vi ju uppfostra flickorna att tänka sig för.