2010-02-07, 23:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Jag håller med om att männen "borde ändra sig", och att de män som beter sig som det här rovdjuret borde låsas in på livstid. Han har förbrukat sin rätt att vistas i samhället. Men jag tror också att sådana här män är bortom all räddning och möjligheter till "självändring" eftersom våldet liksom ligger i hans natur. Så min strategi bottnar i att s a s lära barnet att frukta vargen.

Det handlar alltså inte om vems fel det är eller vems skuld det är. Alla vet redan vem som bär hela ansvaret här.

Jo, jag förstod att det var det du syftade på, men som sagt jag förstår också hur lilysue läste ditt inlägg och varför du fick den reaktion på det som det blev.
Citera
2010-02-07, 23:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast du talar också om ett förändrat förhållningssätt hos offren -- inte gärningsmännen.

Och det är kanske realiteten att det är så tjejer måste börja tänka, men det förändrar inte det faktum att ansvaret för förändringen då hamnar på dem -- inte på gärningsmännen.

Egentligen borde ju gärningsmännen vara de som förändrade sig, och vi kvinnor/tjejer kunna vara hur mjuka och följsamma vi ville och ändå gå fredade.
Förstår du skillnaden.

Jag förstod också att Hallon inte talade om skuld utan om anpassning till realitet, men jag förstår samtidig varför det kom en reaktion på hans inlägg -- som faktiskt läste det mer bokstavligt.
Visst ska gärningsmännen vara de som ändrar sig - tjejer ska inte behöva vara tuffa och hårda bara för att kunna hålla idioter borta.

Men - så ser det ju inte ut i verkligheten. För veka tjejer är lätta offer för dominanta killar. Det hjälper ju inte att säga att hon har all rätt i världen att vara vek - det skiter väl killen i.

Det enda som skulle få bukt med sådant här är ju att alla tjejer vägrar att befatta sig med idiotiska killar. Minsta tendens från deras sida om våld och hot skulle medföra att tjejen tackade för sig.
Om dessa killar inte skulle få några tjejer skulle de nog ändra sig.
Citera
2010-02-07, 23:52
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Jo, jag förstod att det var det du syftade på, men som sagt jag förstår också hur lilysue läste ditt inlägg och varför du fick den reaktion på det som det blev.

Jarå, jorå och folk som gärna feltolkar och kastar anklagelser omkring sig, helst mot MÄNNEN, tillhör en av mina favoritgrupper av människor att undvika
Citera
2010-02-08, 00:10
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst ska gärningsmännen vara de som ändrar sig - tjejer ska inte behöva vara tuffa och hårda bara för att kunna hålla idioter borta.

Men - så ser det ju inte ut i verkligheten. För veka tjejer är lätta offer för dominanta killar. Det hjälper ju inte att säga att hon har all rätt i världen att vara vek - det skiter väl killen i.

Det enda som skulle få bukt med sådant här är ju att alla tjejer vägrar att befatta sig med idiotiska killar. Minsta tendens från deras sida om våld och hot skulle medföra att tjejen tackade för sig.
Om dessa killar inte skulle få några tjejer skulle de nog ändra sig.

Håller med dig. Mera: Inte många tycker att det är okej att släppa ut en åttaåring ensam att gå hem mitt i natten. Men en artonårig tjej ska tydligen gå bra,fast hon kanske är ett precis lika lätt byte.

En 88-åring skulle dock aldrig få för sig att gå ut mitt i natten. Hon vet för mycket om riskerna.
Citera
2010-02-08, 00:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, ärligt talat så lägger faktiskt Hallon över ansvaret till viss del på offret, om du läser vad som skrivits.
Nej, det gör han inte. Det är en värld av skillnad på vad som är skyldigt och vad som är klokt. En person som lämnar nycklarna i bilen är inte på minsta sätt medskyldig till bildstöld, om någon nu skulle komma förbi och nappa kärran. Men det hade likafullt varit klokare att dra ur dem.

Lilysues postning var ju inte konstruktiv för fem öre - det var ju bara rå, naken sexism kring eller över fascimens gräns, och tjänade ju bara till att dra upp den gamla trötta gränslinjen mellan förbrytar- och gudinnekön. Hurpass mycket män i gemen ändrar sitt förhållningssätt är ointressant, så länge inte det lilla fåtal män som är förövare gör det. Och tanken att problemet med brottslighet lämpligen löses genom att förövarna med ett av moralisk harm darrande höjt pekfinger beordras till att ändra sina attityder skulle bli totalt utskrattad om det rörde sig om någon annan brottslighet än sexualbrott och relationsvåld.

Och tyvärr ser vi ganska ofta när det gäller unga kvinnor som blir utsatta för relationsvåld att de har uppvisat en för omvärlden märkbar naivitet i sitt förhållningssätt till den framtida förövaren. Det kommer alltid att finnas fel sorts killar. En omsorgsfull uppfostran av tjejer måste bland annat gå ut på att ge dem verktyg för att identifiera fel sorts killar, och veta vad de ska göra om de råkar på någon.
Citera
2010-02-08, 00:35
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Fast du talar också om ett förändrat förhållningssätt hos offren -- inte gärningsmännen.

Och det är kanske realiteten att det är så tjejer måste börja tänka, men det förändrar inte det faktum att ansvaret för förändringen då hamnar på dem -- inte på gärningsmännen.

Egentligen borde ju gärningsmännen vara de som förändrade sig, och vi kvinnor/tjejer kunna vara hur mjuka och följsamma vi ville och ändå gå fredade.

Förstår du skillnaden.

Jag förstod också att Hallon inte talade om skuld utan om anpassning till realitet, men jag förstår samtidig varför det kom en reaktion på hans inlägg -- som faktiskt läste det mer bokstavligt.

Gärningsmännen är kriminella, bort bort!

Det fåtal män som slår sina kvinnor kan aldrig bilda norm för hur män är. De flesta män är normaltänkande och normalkännande män, och de skulle aldrig drömma om att slå någon överhuvudtaget och allra minst den kvinna som står dem närmast.

Det är min uppfattning.
Citera
2010-02-08, 01:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Gärningsmännen är kriminella, bort bort!

Det fåtal män som slår sina kvinnor kan aldrig bilda norm för hur män är. De flesta män är normaltänkande och normalkännande män, och de skulle aldrig drömma om att slå någon överhuvudtaget och allra minst den kvinna som står dem närmast.

Det är min uppfattning.

Jag valde naturligtvis ordet gärningsmän alldeles avsiktligt.
Citera
2010-02-08, 01:03
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ibland när jag funderar på "den nya och bättre svenska skolan enligt Esteban-II's modell" så tänker jag mig att tjejer (även killar?) obligatoriskt skulle få delta i teaterexperiment där man rollspelar såna här grejer så att unga får lära sig. Lite i stil med feministiskt självförsvar, men kanske lite mindre fokuserat på hur man sparkar av någons knä.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kommer alltid att finnas fel sorts killar. En omsorgsfull uppfostran av tjejer måste bland annat gå ut på att ge dem verktyg för att identifiera fel sorts killar, och veta vad de ska göra om de råkar på någon.
Kan bara hålla med Karthagen...
Citera
2010-02-08, 01:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det gör han inte. Det är en värld av skillnad på vad som är skyldigt och vad som är klokt. En person som lämnar nycklarna i bilen är inte på minsta sätt medskyldig till bildstöld, om någon nu skulle komma förbi och nappa kärran. Men det hade likafullt varit klokare att dra ur dem.

Lilysues postning var ju inte konstruktiv för fem öre - det var ju bara rå, naken sexism kring eller över fascimens gräns, och tjänade ju bara till att dra upp den gamla trötta gränslinjen mellan förbrytar- och gudinnekön. Hurpass mycket män i gemen ändrar sitt förhållningssätt är ointressant, så länge inte det lilla fåtal män som är förövare gör det. Och tanken att problemet med brottslighet lämpligen löses genom att förövarna med ett av moralisk harm darrande höjt pekfinger beordras till att ändra sina attityder skulle bli totalt utskrattad om det rörde sig om någon annan brottslighet än sexualbrott och relationsvåld.

Och tyvärr ser vi ganska ofta när det gäller unga kvinnor som blir utsatta för relationsvåld att de har uppvisat en för omvärlden märkbar naivitet i sitt förhållningssätt till den framtida förövaren. Det kommer alltid att finnas fel sorts killar. En omsorgsfull uppfostran av tjejer måste bland annat gå ut på att ge dem verktyg för att identifiera fel sorts killar, och veta vad de ska göra om de råkar på någon.

Ingen har talat om att vara medskyldig - det är något helt annat än att beläggas med moraliskt ansvar.

Det spelar ingen roll hur du vill vrida resonemanget, i all den stund du lägger över på offret att bete sig på ett visst vis för att unvika faran, så lägger du också över ansvar på offret.

Det är offret som skall uppföra sig på ett sätt för att minimera riskerna -- det är offrets ansvar att akta sig.

Detta är vad du själv pratar om när du talar om omsorgsfull uppfostran av flickor, istället för omsorgsfull uppfostran och krav på pojkar som skall umgås med våra flickor.

Förstår du inte det själv, då är du bara att beklaga.
Senast redigerad av micro113 2010-02-08 kl. 01:18.
Citera
2010-02-08, 01:24
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Detta är vad du själv pratar om när du talar om omsorgsfull uppfostran av flickor, istället för omsorgsfull uppfostran och krav på pojkar som skall umgås med våra flickor.
Den kloke gör både och.
Citera
2010-02-08, 01:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Den kloke gör både och.

Absolut, det är vi helt överens om.
Citera
2010-02-08, 07:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ingen har talat om att vara medskyldig - det är något helt annat än att beläggas med moraliskt ansvar.

Det spelar ingen roll hur du vill vrida resonemanget, i all den stund du lägger över på offret att bete sig på ett visst vis för att unvika faran, så lägger du också över ansvar på offret.

Det är offret som skall uppföra sig på ett sätt för att minimera riskerna -- det är offrets ansvar att akta sig.

Förstår du inte det själv, då är du bara att beklaga.
Det är inte mig du "talar till" här, men jag har ju en tendens att lägga mig i...

Visst kan man väl säga att vi alla har ett visst ansvar att inte försätta oss i olämpliga eller farliga situationer? Vi menar då inte att vi får skylla oss själva om det händer något, men det är ju onekligen dumt att bege sig in i vissa situationer som helst.

Det går ju att ge mängder av exempel.

Nigeriabrev.
Lägga plånboken på bordet på Sibylla när man går på toa.
Supa sig (som tjej) dyngfull och gå på efterfest med fyra okända grabbar.

Om det händer något i ovanstående exempel är skulden alltid förövarens. Själv är jag stark ovän av uttrycket "skylla sig själv".
Men - det skadar väl inte med lite normal försiktighet och ett säkerhetstänkande?
Vad hjälper det att en tjej har all rätt i världen att dyngfull gå på efterfest om det ändå händer något?
Hennes smärtor och trauma är ju lika jävliga ändå.
Då måste det väl vara bättre att inte utsätta sig för risken att det kan hända något?

Esteban-II skrev mycket förståndigt att den kloke gör både ock angående omsorgsfull uppfostran av pojkar och flickor.
Det är för mig den enda metoden som det ser ut i samhället.

Eftersom vi som inte beter oss som vissa våldsverkare inte kan ta på oss ansvaret att uppfostra alla grabbar i hela världen så måste vi ju uppfostra flickorna att tänka sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in