2010-02-07, 14:39
Medlem
snugglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Det jag fetat; Därför att hon hotades och för att han ständigt var efter henne. Rädsla gör det svårt för en ung tjej att stå på sig mot ett massivt tryck. Här tycker jag att Emmas omgivning har ett ansvar att försöka skydda henne.

Ingen här kan väl tro att E avstod för körlektionen för att istället åka med "Casper" och bli misshandlad och så nära ihjälslagen som man kan bli?

Låt mig förtydliga mig. Jag menade ABSOLUT INTE att kasta någon skugga på Emma el hennes familj. Jag hade inte läst mscomputs inlägg om hur de träffades. Ingenting som Emma gjort kan ställa henne till ansvar för vad hon till slut råkade ut för.
Citera
2010-02-07, 14:57
Medlem
snugglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Han menar att det var EP som knivhögg sig själv, och att han försökte förhindra självmordet som hon hotade med - genom att försöka ta kniven ifrån henne. En kniv som han uppger att hon bar på sig (och som är försvunnen sedan gärningen).

Rätten kommer naturligtvis inte att köpa hans story vad gäller mordförsöket.

Han är kreativ den där Casper. Lycka till i rätten *sarkasm*. Synd att inte kniven hittats.
Citera
2010-02-07, 17:57
Medlem
BoISarens avatar
Tråden handlar inte om insamlandet av pengar till FUP.

OT raderat

//Mod
Citera
2010-02-07, 21:36
Medlem
lilysues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Jag skulle vilja lägga till att det är ett stort problem att unga tjejer i så stor utsträckning fortfarande antingen är uppfostrade till, eller själva har lärt sig, att vara snälla och söta och hela tiden andra människor till lags.

Tjejer borde uppfostras att lära sig vad personlig integritet betyder, att vara mycket noggranna i valet av pojkvän och lära sig att säga ifrån när de blir manipulerade, och kunna skrika högt när de blir fysiskt antastade osv. Då skulle de kanske inte behöva bli offer i så stor utsträckning som nu.

FEL

Det är MÄNNEN som måste lära sig att sluta våldta, slåss och överfalla! Se brottsstatistiken. Varför ska "offret" anpassa sig till våldsmannen?

Felet ligger inte hos Emma, hon har inte gjort något fel. Ingen 19årig tjej förtjänar att bli halvt ihjälslagen, oavsett vem hon umgås med.
Citera
2010-02-07, 22:21
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilysue
FEL

Det är MÄNNEN som måste lära sig att sluta våldta, slåss och överfalla! Se brottsstatistiken. Varför ska "offret" anpassa sig till våldsmannen?

Felet ligger inte hos Emma, hon har inte gjort något fel. Ingen 19årig tjej förtjänar att bli halvt ihjälslagen, oavsett vem hon umgås med.

Du måste vara kvinna. Eller bara idiot. Läsa kan du inte iaf.
Citera
2010-02-07, 22:39
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilysue
FEL

Tycker du att det är vad Hallon skriver? Att offren ska anpassa sig. I så fall kan jag rekomendera dig en kurs i läsförståelse.

Män som slår är kriminella, och det är ju just det som är problemet. Om de åkte in på någon sorts ordentligt straff så skulle kvinnor kunna gå oantastade OAVSETT var, när och hur de går.

Självklart har inte Emma någon skuld, hur många gånger måste man skriva det för att du ska ta det till dig?
Citera
2010-02-07, 22:41
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Du måste vara kvinna. Eller bara idiot. Läsa kan du inte iaf.

Hörru! Jag är kvinna OCH kan läsa ... OCH förstår det jag läser.

*nyper hårthänt i örsnubben och spänner ögona i dig*
Citera
2010-02-07, 22:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tycker du att det är vad Hallon skriver? Att offren ska anpassa sig. I så fall kan jag rekomendera dig en kurs i läsförståelse.

Män som slår är kriminella, och det är ju just det som är problemet. Om de åkte in på någon sorts ordentligt straff så skulle kvinnor kunna gå oantastade OAVSETT var, när och hur de går.

Självklart har inte Emma någon skuld, hur många gånger måste man skriva det för att du ska ta det till dig?

Ja, ärligt talat så lägger faktiskt Hallon över ansvaret till viss del på offret, om du läser vad som skrivits.

Det handlar faktiskt om hur offret skall vara och agera för att minska risken att bli offer -- det handlar inte om hur gärningsmännen skall straffas för att inte våga begå brotten.

Däremot tror jag inte Hallons intention är att skuldbelägga offren -- eller Emma.
Citera
2010-02-07, 22:56
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Hörru! Jag är kvinna OCH kan läsa ... OCH förstår det jag läser.

*nyper hårthänt i örsnubben och spänner ögona i dig*

Ja fast du kan både läsa och tolka rätt och håller med mig, så du är ju en KLOK kvinna

Emma och hennes anhöriga har naturligtvis ingen som helst skuld i det som har hänt, jag pratar inte om skuld över huvud taget. Jag pratar om ett annat förhållningssätt till verkligheten. Rätt och slätt en överlevnadsstrategi.
Citera
2010-02-07, 23:00
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, ärligt talat så lägger faktiskt Hallon över ansvaret till viss del på offret, om du läser vad som skrivits.

Det handlar faktiskt om hur offret skall vara och agera för att minska risken att bli offer -- det handlar inte om hur gärningsmännen skall straffas för att inte våga begå brotten.

Däremot tror jag inte Hallons intention är att skuldbelägga offren -- eller Emma.

Så uppfattar inte jag hallon.

Så länge män slår ihjäl kvinnor, och det gör de bevisligen, så kan inte kvinnor fortsätta att vara lätta offer. En redig pungspark och att låta som en hel flock är ett sätt. Emma hade ju dessutom anmält gärningsmannen så det är inte hennes fel att inte sheriffen sög in plågoanden omg.
Citera
2010-02-07, 23:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så uppfattar inte jag hallon.

Så länge män slår ihjäl kvinnor, och det gör de bevisligen, så kan inte kvinnor fortsätta att vara lätta offer. En redig pungspark och att låta som en hel flock är ett sätt. Emma hade ju dessutom anmält gärningsmannen så det är inte hennes fel att inte sheriffen sög in plågoanden omg.

Fast du talar också om ett förändrat förhållningssätt hos offren -- inte gärningsmännen.

Och det är kanske realiteten att det är så tjejer måste börja tänka, men det förändrar inte det faktum att ansvaret för förändringen då hamnar på dem -- inte på gärningsmännen.

Egentligen borde ju gärningsmännen vara de som förändrade sig, och vi kvinnor/tjejer kunna vara hur mjuka och följsamma vi ville och ändå gå fredade.

Förstår du skillnaden.

Jag förstod också att Hallon inte talade om skuld utan om anpassning till realitet, men jag förstår samtidig varför det kom en reaktion på hans inlägg -- som faktiskt läste det mer bokstavligt.
Citera
2010-02-07, 23:23
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast du talar också om ett förändrat förhållningssätt hos offren -- inte gärningsmännen.

Och det är kanske realiteten att det är så tjejer måste börja tänka, men det förändrar inte det faktum att ansvaret för förändringen då hamnar på dem -- inte på gärningsmännen.

Egentligen borde ju gärningsmännen vara de som förändrade sig, och vi kvinnor/tjejer kunna vara hur mjuka och följsamma vi ville och ändå gå fredade.

Förstår du skillnaden.

Jag förstod också att Hallon inte talade om skuld utan om anpassning till realitet, men jag förstår samtidig varför det kom en reaktion på hans inlägg -- som faktiskt läste det mer bokstavligt.

Jag håller med om att männen "borde ändra sig", och att de män som beter sig som det här rovdjuret borde låsas in på livstid. Han har förbrukat sin rätt att vistas i samhället. Men jag tror att en sådan här man är bortom all räddning och alla möjligheter till "självändring" eftersom våldet liksom ligger i hans natur. Så min strategi bottnar i att s a s lära barnet att frukta vargen. Annars kanske han äter upp dig.

Det handlar alltså inte om vems fel det är eller vems skuld det är. Alla vet redan vem som bär hela ansvaret här.
Senast redigerad av hallon1 2010-02-07 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in