2010-01-19, 17:30
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Rättegången kommer att hållas i Malmö och troligtvis p.gr.a säkerhetsskäl för den "stackars" gärningsmannen.
februari är planerat, ev. datum är 2 eller 9

De har väl bättre resurser i Malmö helt enkelt, säkerhetssal med metalldetektorer mm. Ingen särskild hänsyn tas till gärningsmannen, utan det är för att förhandlingen ska kunna genomföras på ett så betryggande sätt som möjligt, för alla inblandade. Målsäganden och vittnen ska inte behöva vara rädda för att berätta om det är trångt i en liten rättssal och sen behöva beblanda sig med allmänheten och kanske gärningsmannens släktingar när det är paus. Man vill också undvika risken för eventuella fritagnings- eller rymningsförsök och annat sabotage av rättegången.

Och jag lovar, ingen tycker synd om den här gärningsmannen eller tycker att han är en stackare, kanske förutom hans mamma.
Citera
2010-01-19, 17:40
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Lite dåligt uppdaterad på det här fallet nu men...

Vad har "den misstänkta" gärningsmannen sagt i förhören angående dådet egentligen, har han erkänt?
Motiv?

Han borde väl ha gjort vissa medgivanden, eftersom han talade om för polisen var Emma fanns nånstans. Om jag inte missuppfattat det hela. Jag gissar att han därför kommer att erkänna grov misshandel, för det kommer han s a s inte undan. Sen bestrider han mordförsök eftersom han inte haft uppsåt att döda. Detta förutsatt att åklagaren yrkar ansvar för mordförsök förstås, vilket jag hoppas på.
Citera
2010-01-19, 18:36
Medlem
fializas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1

Och jag lovar, ingen tycker synd om den här gärningsmannen eller tycker att han är en stackare, kanske förutom hans mamma.

Inte ens hans mamma kan jag berätta...

Är rättegången automatiskt låst i sådana här fall? Eller är det fritt fram för vem som helst som vill in och lyssna? Jag undrar inte för min egen del.. jag vill bara veta hur det går till.
Citera
2010-01-19, 18:58
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fializa
Inte ens hans mamma kan jag berätta...

Är rättegången automatiskt låst i sådana här fall? Eller är det fritt fram för vem som helst som vill in och lyssna? Jag undrar inte för min egen del.. jag vill bara veta hur det går till.

Domstol kan självmant eller på begäran av någon part besluta om s k stängda dörrar när t ex målsäganden eller den tilltalade är underåriga eller om sekretessbelagda uppgifter ska gås igenom i sexualbrott. Jag vet inte om det blir stängda dörrar här.
Citera
2010-01-19, 20:47
Medlem
om jag nu inte har helt fel för mig har emmas pappa skrivit i facebook gruppen att rättegången kommer att hållas med öppna dörrar antingen den 2 el 9 feb..
Citera
2010-01-19, 21:05
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Emma, min älskade dotter, stod redo för att ta ett stort kliv in i vuxenvärlden, med stora planer för framtiden, men så blev det dock inte p.gr.a av gärningsmannen.

Tydligen så har denna person börjat planera inför sin framtid, eftersom han bytt namn.

Emmas rehabilitering framskrider sakta men säkert.
Emma är och har alltid varit en kämpe, en solstråle med stark vilja.
Denna inre styrka hos henne framträder och lyser igenom vid hennes rehabilitering.

Jag kan inte ge någon detaljbeskrivning på hennes skador, med hänsyn till hennes person. och stundande rättegång.
Familjen samt vänner och bekanta håller tummarna för henne

Mats

Du är en mycket bra pappa.

Gärningsmannen kan byta namn, adress och utseende hur många gånger han vill, men han kommer aldrig någonsin ifrån det han gjort.

Men var du ska göra av den vrede jag antar att du känner, vet jag inte.
Citera
2010-01-20, 09:10
Medlem
Tuesdays avatar
Åtal ska vara väckt 2 februari (med reservation för att åklagaren ev. behöver mer tid och ansöker om förlängning).
Citera
2010-01-20, 10:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
De har väl bättre resurser i Malmö helt enkelt, säkerhetssal med metalldetektorer mm. Ingen särskild hänsyn tas till gärningsmannen, utan det är för att förhandlingen ska kunna genomföras på ett så betryggande sätt som möjligt, för alla inblandade. Målsäganden och vittnen ska inte behöva vara rädda för att berätta om det är trångt i en liten rättssal och sen behöva beblanda sig med allmänheten och kanske gärningsmannens släktingar när det är paus. Man vill också undvika risken för eventuella fritagnings- eller rymningsförsök och annat sabotage av rättegången.

Normalt håller jag med dig -- men i detta fall är nog valet av säkerhetssal för att skydda gärningsmannen, inte vittnen och målsägare.

Och man är nog mer rädd för en lynchmobb än för en fritagning.

Man gör nämligen sådana överväganden också inför rättegång -- man har en skyldighet att skydda också gärningsmannen.

Givet omständigheterna i det här fallet, vem skulle ha intresse av att hota vittne eller frita GM? Inte många.

Däremot åt andra hållet så föreligger nog en betydande risk.
Citera
2010-01-20, 11:35
Medlem
Blir så trött på att den här djävla namnbytande muppen kommer få typ 6 år eller något med avdrag för sin ålder, varav han behöver sitta 4. Sedan är han ute igen och fri att göra samma sak - med nytt namn så att nya unga tjejer inte nödvändigtvis vet vem han är.
Citera
2010-01-20, 20:04
Medlem
Ghandis avatar
För kännedom var namnbytet igångsatt klart innan brottet.
Citera
2010-01-20, 20:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

Vet du varför han ville byta namn?
Citera
2010-01-20, 21:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

Ja, han var väl dömd för brott mot kvinnor redan innan -- kan tänka mig att han ville skaka av sig det.

Dock låter det otroligt att det skulle ha tagit så här lång tid att godkänna ett namnbyte -- så ärligt talat tror jag inte på den uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in