Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Kommande dom!
Försvaret hävdar att det finns förmildrande omständigheter såsom låg impulskontroll samt lättväckt aggressivitet.
Detta brukar normalt inte anses vara förmildrande omständigheter, och är snarast ett tecken på att försvaret tar till vad det kan, och att detta inte är just någonting att komma med.
Citat:
Om man nu anser att Emma har kränkt Fadi genom att inte visa honom respekt för att hon inte ville bli slagen, bli hånad, bli våldtagen, bli bortrövad under nattetid eller få sina ägodelar sönderslagna, då är det förmildrande och bör ge 7 år, enligt försvaret.
Om så INTE är fallet då ska Fadi ha strängaste straff som försvaret yrkar: 14 års fängelse.
Utan att kunna utesluta det, så är jag inte alls säker på att det blir så mycket som 14 år, av två skäl. För det första är fjorton år ett mycket högt straffvärde för mordförsök. Domstolen kan stanna på ett lägre straffvärde. Men för det andra hade Fadi inte fyllt 21år vid gärningen, och ska följaktligen ha en viss ungdomsrabatt, konventionellt 20-25% på strafflängden för en tjugoåring. Detta betyder att brottet, för att kunna rendera en fängelsedom på 14 år för en tjugoårig gärningsman, måste åsättas ett straffvärde av mer än sjutton år och sju månader - dvs i praktiken det högsta tidsbestämbara straffet, 18 år. Och det är ett
extremt högt straffvärde för ett icke fullbordat mord. De flesta domare skulle nog darra på manschetten för att utdöma så mycket för ett mordförsök, också ett som kännetecknas av så utpräglad hänsynslöshet och råhet som detta fall. Vi har visserligen haft 18 år som högsta tidsbegränsade straff såpass kort tid, att det är lite svårt att säga vad utfallet blir. Men 18 år är tänkt att ersätta det gamla livstidstraffet i dess "normalgrad" - och det har aldrig någonsin i det gamla systemet, vad jag vet, varit på kartan att åsätta ett mordförsök livstidsstraffvärde.
För vad det är värt, skulle jag snarare inbilla mig att rätten kommer att landa på ett vuxenstraffvärde på 14 år - också det mycket högt för ett mordförsök - och efter sedvanlig ungdomsrabatt döma Fadi till elva års fängelse. Jag tycker att det är viktigt för Emmas anhöriga att inse att åklagaren har yrkat på ett
mycket högt straff, och de ska inte känna sig svikna av rättsväsendet om det utdömda straffet blir en bit lägre. 10 års fängelse måste betraktas som en relativt adekvat påföljd för ett brott av den här typen begånget av en tjugoåring, och egentligen är allt mer än så en bonus för åklagaren.