2010-04-01, 13:02
Medlem
Kommande dom!

Försvaret hävdar att det finns förmildrande omständigheter såsom låg impulskontroll samt lättväckt aggressivitet.

Om man nu anser att Emma har kränkt Fadi genom att inte visa honom respekt för att hon inte ville bli slagen, bli hånad, bli våldtagen, bli bortrövad under nattetid eller få sina ägodelar sönderslagna, då är det förmildrande och bör ge 7 år, enligt försvaret.

Om så INTE är fallet då ska Fadi ha strängaste straff som försvaret yrkar: 14 års fängelse.
Citera
2010-04-01, 13:23
Medlem
wonderlands avatar
Jag hoppas av hela min själ att han döms till maxstraffet. Dock brukar man ofta bli besviken så skulle inte förvåna mig om det drar bort några år på maxstraffet, men det är verkligen ett grovt brott han har begått.
Citera
2010-04-01, 13:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Men i mordet i Umeå här om året, när en man blev brutalt ihjälslagen och dumpad i ett grustag... en av mördarna var väl 20-21 och dömdes till livstid? Jag minns inte, men jag vet iallafall att han var typ den yngsta som blivit dömd till det i Sverige... Någon annan som minns?

De var tre förövare - den yngste av dem 21 år gammal och dömdes mycket riktigt till livstid för mord.

Anledningen till att han kunde dömas till livstid var just det faktum att han hade fyllt 21 år när brottet begicks -- annars hade han inte kunnat dömas till livstid enligt svensk lag.

Han är Sveriges yngste livstidare.
Citera
2010-04-01, 13:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Kommande dom!

Försvaret hävdar att det finns förmildrande omständigheter såsom låg impulskontroll samt lättväckt aggressivitet.

Om man nu anser att Emma har kränkt Fadi genom att inte visa honom respekt för att hon inte ville bli slagen, bli hånad, bli våldtagen, bli bortrövad under nattetid eller få sina ägodelar sönderslagna, då är det förmildrande och bör ge 7 år, enligt försvaret.

Om så INTE är fallet då ska Fadi ha strängaste straff som försvaret yrkar: 14 års fängelse.

Försvaret greppar förhoppningsvis efter halmstrån, det vore skandal om man tog hänsyn till dessa faktorer utan att det förelåg någon provokation från offrets sida, - i så fall blir det svårt att fälla våldsbrottslingar i framtiden.

Vi håller tummarna för strängast möjliga påföljd.
Citera
2010-04-01, 14:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Kommande dom!

Detta brukar normalt inte anses vara förmildrande omständigheter, och är snarast ett tecken på att försvaret tar till vad det kan, och att detta inte är just någonting att komma med.

Citat:

Utan att kunna utesluta det, så är jag inte alls säker på att det blir så mycket som 14 år, av två skäl. För det första är fjorton år ett mycket högt straffvärde för mordförsök. Domstolen kan stanna på ett lägre straffvärde. Men för det andra hade Fadi inte fyllt 21år vid gärningen, och ska följaktligen ha en viss ungdomsrabatt, konventionellt 20-25% på strafflängden för en tjugoåring. Detta betyder att brottet, för att kunna rendera en fängelsedom på 14 år för en tjugoårig gärningsman, måste åsättas ett straffvärde av mer än sjutton år och sju månader - dvs i praktiken det högsta tidsbestämbara straffet, 18 år. Och det är ett extremt högt straffvärde för ett icke fullbordat mord. De flesta domare skulle nog darra på manschetten för att utdöma så mycket för ett mordförsök, också ett som kännetecknas av så utpräglad hänsynslöshet och råhet som detta fall. Vi har visserligen haft 18 år som högsta tidsbegränsade straff såpass kort tid, att det är lite svårt att säga vad utfallet blir. Men 18 år är tänkt att ersätta det gamla livstidstraffet i dess "normalgrad" - och det har aldrig någonsin i det gamla systemet, vad jag vet, varit på kartan att åsätta ett mordförsök livstidsstraffvärde.

För vad det är värt, skulle jag snarare inbilla mig att rätten kommer att landa på ett vuxenstraffvärde på 14 år - också det mycket högt för ett mordförsök - och efter sedvanlig ungdomsrabatt döma Fadi till elva års fängelse. Jag tycker att det är viktigt för Emmas anhöriga att inse att åklagaren har yrkat på ett mycket högt straff, och de ska inte känna sig svikna av rättsväsendet om det utdömda straffet blir en bit lägre. 10 års fängelse måste betraktas som en relativt adekvat påföljd för ett brott av den här typen begånget av en tjugoåring, och egentligen är allt mer än så en bonus för åklagaren.
Citera
2010-04-01, 14:08
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Vettet
Detta kan har nämnts innan men Emma har börjat gå med rullator, men kan tyvärr inte prata ännu.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.19...a-med-rullator

Det finns även ett nytt foto på han som orsakat så mycket lidande för dem.
Troligen är det fotograferat i tingsrätten.
Hjärnan är en fantastisk anordning. Numera vet man att det är möjligt att skadade delar kan kompenseras av hjärnceller i andra delar av hjärnan som går in och tar över funktioner, enligt vad jag inhämtat på diverse medicinska webplatser.

Men det krävs förstås ett enormt rehabiliteringsarbete.
Citera
2010-04-01, 15:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Detta brukar normalt inte anses vara förmildrande omständigheter, och är snarast ett tecken på att försvaret tar till vad det kan, och att detta inte är just någonting att komma med.

Utan att kunna utesluta det, så är jag inte alls säker på att det blir så mycket som 14 år, av två skäl. För det första är fjorton år ett mycket högt straffvärde för mordförsök. Domstolen kan stanna på ett lägre straffvärde. Men för det andra hade Fadi inte fyllt 21år vid gärningen, och ska följaktligen ha en viss ungdomsrabatt, konventionellt 20-25% på strafflängden för en tjugoåring. Detta betyder att brottet, för att kunna rendera en fängelsedom på 14 år för en tjugoårig gärningsman, måste åsättas ett straffvärde av mer än sjutton år och sju månader - dvs i praktiken det högsta tidsbestämbara straffet, 18 år. Och det är ett extremt högt straffvärde för ett icke fullbordat mord. De flesta domare skulle nog darra på manschetten för att utdöma så mycket för ett mordförsök, också ett som kännetecknas av så utpräglad hänsynslöshet och råhet som detta fall. Vi har visserligen haft 18 år som högsta tidsbegränsade straff såpass kort tid, att det är lite svårt att säga vad utfallet blir. Men 18 år är tänkt att ersätta det gamla livstidstraffet i dess "normalgrad" - och det har aldrig någonsin i det gamla systemet, vad jag vet, varit på kartan att åsätta ett mordförsök livstidsstraffvärde.

För vad det är värt, skulle jag snarare inbilla mig att rätten kommer att landa på ett vuxenstraffvärde på 14 år - också det mycket högt för ett mordförsök - och efter sedvanlig ungdomsrabatt döma Fadi till elva års fängelse. Jag tycker att det är viktigt för Emmas anhöriga att inse att åklagaren har yrkat på ett mycket högt straff, och de ska inte känna sig svikna av rättsväsendet om det utdömda straffet blir en bit lägre. 10 års fängelse måste betraktas som en relativt adekvat påföljd för ett brott av den här typen begånget av en tjugoåring, och egentligen är allt mer än så en bonus för åklagaren.

Jag tror också det landar på tio till tolv år, någonting. Men är det verkligen så att det längsta tidsbestämda straffet för en över 21 år är arton år? Kan man inte tänka sig arton år för mord och ett par år för våldtäkt, exempelvis? Exempelvis Hagamannen dömdes ju till fjorton år, då maxpåföljden för försök till mord var tio år och grov våldtäkt tio år. Analogt borde det alltså teoretiskt sett gå att döma en som fylld 21 till 22 år för mordförsök och grov våldtäkt.

Brotten (mordförsök och våldtäkt, i det här fallet) ska ju ha skett vid olika tillfällen, så det konsumeras ju inte. Förvisso är jag inte så säker på att han kommer dömas för annat än mordförsök. Tror inte han åker dit för våldtäkt och människorov. Vad gäller våldtäkten så står det ju mellan Emma och CÖ, och den förstnämnda har ju inte kunnat höras, förutom i förhören innan mordförsöket. Vad gäller människorov har jag fått uppfattningen att vittnesuppgifterna går lite i sär.

Har förresten ett vagt minne att åklagaren i åtalet mot Hagamannen yrkade på livstids fängelse, men kan ha fel där. Men det är i så fall undantaget som bekräftar regeln, och någon livstidsdom blev det ju inte. Det döms inte till livstidsstraff för försök till mord.
Citera
2010-04-01, 15:30
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan man inte tänka sig arton år för mord och ett par år för våldtäkt, exempelvis? Exempelvis Hagamannen dömdes ju till fjorton år, då maxpåföljden för försök till mord var tio år och grov våldtäkt tio år. Analogt borde det alltså teoretiskt sett gå att döma en som fylld 21 till 22 år för mordförsök och grov våldtäkt.
Det är väl domtillfället som avgör, inte när brotten begicks. De allra flesta brotten begås ju dessutom vid olika tillfällen.
Rättspraxis brukar vara att brotten med lägre straffvärde kan konsumeras om en person döms för flera brott i samma rättegång.
Citera
2010-04-01, 18:29
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Kommande dom!

Med låg impulskontroll och aggressiviteten just "under huden" gör det Fadi extremt farlig. Han är en vandrande mordmaskin även i fortsättningen och bör behandlas som en sådan.

Mats, hjärnan fortsätter att läka under lång tid och den hittar nya kontaktvägar förbi det skadade stället. Det finns god chans att Emma långsamt blir bättre. Det krävs träning och tålamod, ni kommer alla att sättas på hårda prov.
Önska Emma en god utvecklingskurva av tillfrisknande. Livet är underbart och värt att leva och man hittar nya värden i tillvaron. Hoppas att Emma hittar humöret och visar denne ruttne gärningsman att han misslyckades med det han förutsatt sig!
Du, ni, har all min sympati, för vad det nu är värt.
Citera
2010-04-02, 11:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är väl domtillfället som avgör, inte när brotten begicks. De allra flesta brotten begås ju dessutom vid olika tillfällen.
Rättspraxis brukar vara att brotten med lägre straffvärde kan konsumeras om en person döms för flera brott i samma rättegång.

Vad är det som domtillfället avgör?

När det gäller möjligheten att utdöma straff - eller mer exakt begränsningar på grund av ålder, så är det ålder vid brottet som avgör - och inte ålder vid dom, eftersom vi inte kan påföra retroaktiv straffmätning.

Det är alltså de lagar som gäller vid tidpunkten för brottet som tillämpas vid dom och straffmätning.
Citera
2010-04-02, 11:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror också det landar på tio till tolv år, någonting. Men är det verkligen så att det längsta tidsbestämda straffet för en över 21 år är arton år? Kan man inte tänka sig arton år för mord och ett par år för våldtäkt, exempelvis? Exempelvis Hagamannen dömdes ju till fjorton år, då maxpåföljden för försök till mord var tio år och grov våldtäkt tio år. Analogt borde det alltså teoretiskt sett gå att döma en som fylld 21 till 22 år för mordförsök och grov våldtäkt.

Brotten (mordförsök och våldtäkt, i det här fallet) ska ju ha skett vid olika tillfällen, så det konsumeras ju inte. Förvisso är jag inte så säker på att han kommer dömas för annat än mordförsök. Tror inte han åker dit för våldtäkt och människorov. Vad gäller våldtäkten så står det ju mellan Emma och CÖ, och den förstnämnda har ju inte kunnat höras, förutom i förhören innan mordförsöket. Vad gäller människorov har jag fått uppfattningen att vittnesuppgifterna går lite i sär.

Har förresten ett vagt minne att åklagaren i åtalet mot Hagamannen yrkade på livstids fängelse, men kan ha fel där. Men det är i så fall undantaget som bekräftar regeln, och någon livstidsdom blev det ju inte. Det döms inte till livstidsstraff för försök till mord.

Jag har för mig att 18 år är max vad du kan dömas till sammantaget vid ett domstillfälle -- alltså det längsta tidsbestämda du kan få.

Tidigare var detta 14 år - man kunde ge 10+4 år vid särskilt grova fall.

Undantag från detta blir dem som har del kvar från tidigare straff, som alltså kan få 18 år + det som kvarstår från tidigare del, och därmed längre sammanhängande verkställighet.

BrB 26 kap Om fängelse
Citat:
2 § Fängelse får användas som gemensamt straff för flera brott, om fängelse kan följa på något av brotten.
Fängelse på viss tid får sättas över det svåraste av de högsta straff som kan följa på brotten men får inte överstiga vare sig de högsta straffen sammanlagda med varandra eller arton år. Det får inte heller överskrida det svåraste straffet med mer än
1. ett år, om det svåraste straffet är kortare än fängelse i fyra år,
2. två år, om det svåraste straffet är fängelse i fyra år eller längre men inte uppgår till fängelse i åtta år,
3. fyra år, om det svåraste straffet är fängelse i åtta år eller längre.
Senast redigerad av micro113 2010-04-02 kl. 11:40.
Citera
2010-04-02, 15:51
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Med låg impulskontroll och aggressiviteten just "under huden" gör det Fadi extremt farlig. Han är en vandrande mordmaskin även i fortsättningen och bör behandlas som en sådan.

Mats, hjärnan fortsätter att läka under lång tid och den hittar nya kontaktvägar förbi det skadade stället. Det finns god chans att Emma långsamt blir bättre. Det krävs träning och tålamod, ni kommer alla att sättas på hårda prov.
Önska Emma en god utvecklingskurva av tillfrisknande. Livet är underbart och värt att leva och man hittar nya värden i tillvaron. Hoppas att Emma hittar humöret och visar denne ruttne gärningsman att han misslyckades med det han förutsatt sig!
Du, ni, har all min sympati, för vad det nu är värt.

Instämmer i allt du skriver här. Min mor fick en stroke för några år sedan, och det har fixat sig riktigt bra med tal och allt. Dock är minnet inte vad det en gång varit, humörsvängningar är vanligt, med depression som följd. Men då gäller det att man peppar.

Nu kanske man inte kan jämföra denna skada som Emma fått med en stroke. Men läknings processen är nog den samma. Ni får gärna rätta mig. Men jag tror att det är viktigt att dom anhöriga kämpar tillsammans med Emma och peppar henne dom stunder hon är nere.

M.V.H.
jamsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in