2010-06-24, 11:05
Medlem
Imzadis avatar
Skönt, blev samma straff.
Citera
2010-06-24, 11:09
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Skönt, blev samma straff.

Skönt! Var hittade du uppgiften?
Mvh
Citera
2010-06-24, 11:10
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Skönt! Var hittade du uppgiften?
Mvh

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7361479.ab
Citera
2010-06-24, 11:21
Medlem
Apan Göstas avatar
Vilka möjligheter finns där för tidigare frigivning eller är kräket fast nu i 12 år? Utvisning därefter eller har han "hunnit" bli svensk?
Citera
2010-06-24, 11:26
Medlem
happyjoys avatar
Varken tings- eller hovrätt har dömt till utvisning. Hovrätten skärpte dock skadeståndet till flickans familj.
Citera
2010-06-24, 11:29
Medlem
Tuesdays avatar
Jag tycker att det är märkligt hur domstolen skalar bort vittnesuppgifterna från flera personer om att ett par med parets signalement går armkrok utanför trafikskolan, och tillmäter dessa inget bevisvärde. Åtalspunkten människorov har jag varit kritisk till hela tiden. Man dömer mannen på att kvinnan inte kan ha velat följa med frivilligt. CÖs egna uppgifter är alltför vaga att gå på. Kvinnan följde med mannen frivilligt på fest efter våldtäkten, hon sov över hos honom direkt efter våldtäkten etc. Strikt juridiskt finns det fakiskt frågetecken kring att döma för människorov.
Citera
2010-06-24, 11:31
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan Gösta
Utvisning därefter eller har han "hunnit" bli svensk?

Han är född i Sverige så det blir svårt att utvisa honom.
Citera
2010-06-24, 11:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Tack Imzadi.
Har suttit och väntat på detta.
Och lyckligtvis höll Hovrätten med. I mitt tycke skandal om dom inte gjort.
Vi kan än en gång konstatera att det inte lönar sej att anlita Silbersky. Men han är en plåga för offren.
För mej är inget straff tillräckligt för det han gjorde men vi lever ju i ett land med lagar som ska fungera. Sedan borde dom skärpas, inte minst vad beträffar straffrabatter, men det är en annan sak.

Hoppas nu Emma med familj ändå kan lägga mesta möjliga bakom sej. Helt går väl aldrig men få allt på längre avstånd.
Varmaste hälsningar till Emma och familjen!
Eliza
Citera
2010-06-24, 11:43
Medlem
Tuesdays avatar
En skillnad, förutom skadeståndsdelen, är att hovrätten finner att människorovet har mindre straffvärde än vad tingsrätten fann (pga nära samband till försök till mord).
Citera
2010-06-24, 12:17
Medlem
Soyuzs avatar
Fin vitpixling av håret på han.

Äckliga aftonhoran.

Utöver det så blev det ett bra straff, sjukt bara att skadeståndet blev sänkt
Senast redigerad av Soyuz 2010-06-24 kl. 12:28.
Citera
2010-06-24, 12:22
Medlem
Deliras avatar
Synd att Hovrätten inte vågade döma ut 14 år, men väl att de inte sänkte straffet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska dock ha klart för sig att den stora majoriteten av alla svenskar övre sjuttio år har agats någon gång, samt, mer specifikt, att i princip alla vuxna svenskar hade agats under den tid från mitten på trettiotalet till början på sextiotalet, då Sverige var ett av de minst våldsamma samhällen som någonsin existerat. Tanken att "normal" aga i sig har en mätbar sannolikhet att åstadkomma våldsamt beteende senare i livet hos den som utsätts för det måste, bara genom den observationen, anses vara motbevisad.

Alltså, det där kortet är så gammalt och uttjatat. Det finns de som utsattes för betydligt mer än för aga. Att "agas" någon gång skadar nog ingen, själv har man fått någon dask i rumpan av far när man var oregerlig som knatte (fars psykiska härskarteknik var betydligt värre). Men det finns ju de som har utsatts från systematisk bestraffning medelst aga men även grövre våld och de är nog inte omärkta. Sedan finns det de som knappt fått ta emot en dask som blev både kriminella som våldsamma.

Vi har olika toleransnivåer, vissa behöver en fast hand (inom rimliga gränser och jag menar inte aga, utan ett stramare ramverk för vad som är tillåtet) andra har inte samma behov. Men samtidigt som en stram uppväxt kan vara nyttigt så kan en lättsammare hållning vara minst lika skadligt för andra barn.

Ungar kommer inte med en manual; ej heller fungerar vi likadant.

Jag pratar egentligen inte om GM här utan mer allmänt. Är mest less på att "jag hade också en tuff uppväxt och jag klarade mig fint." Well, grattis, men var lite jädra ödmjuk och insiktsfull och haja att vi inte är serietillverkade. Das was alles.
Senast redigerad av Delira 2010-06-24 kl. 12:54. Anledning: Var lite syrlig, ändrade det. :)
Citera
2010-06-24, 12:33
Medlem
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.19...r-sankt-straff

Expressen har bild på honom i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in