Synd att Hovrätten inte vågade döma ut 14 år, men väl att de inte sänkte straffet.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska dock ha klart för sig att den stora majoriteten av alla svenskar övre sjuttio år har agats någon gång, samt, mer specifikt, att i princip alla vuxna svenskar hade agats under den tid från mitten på trettiotalet till början på sextiotalet, då Sverige var ett av de minst våldsamma samhällen som någonsin existerat. Tanken att "normal" aga i sig har en mätbar sannolikhet att åstadkomma våldsamt beteende senare i livet hos den som utsätts för det måste, bara genom den observationen, anses vara motbevisad.
Alltså, det där kortet är så gammalt och uttjatat. Det finns de som utsattes för betydligt mer än för aga. Att "agas" någon gång skadar nog ingen, själv har man fått någon dask i rumpan av far när man var oregerlig som knatte (fars psykiska härskarteknik var betydligt värre). Men det finns ju de som har utsatts från systematisk bestraffning medelst aga men även grövre våld och de är nog inte omärkta. Sedan finns det de som knappt fått ta emot en dask som blev både kriminella som våldsamma.
Vi har olika toleransnivåer, vissa behöver en fast hand (inom rimliga gränser och jag menar inte aga, utan ett stramare ramverk för vad som är tillåtet) andra har inte samma behov. Men samtidigt som en stram uppväxt kan vara nyttigt så kan en lättsammare hållning vara minst lika skadligt för andra barn.
Ungar kommer inte med en manual; ej heller fungerar vi likadant.
Jag pratar egentligen inte om GM här utan mer allmänt. Är mest less på att "jag hade också en tuff uppväxt och jag klarade mig fint." Well, grattis, men var lite jädra ödmjuk och insiktsfull och haja att vi inte är serietillverkade. Das was alles.