Citat:
Ursprungligen postat av
MeppoLundgren
Jag hittade en pastasås i glasburk med bäst före datum september 2016. Tror ni att det är okej att äta den?

Är burken oöppnad och har förvarats på lämpligt sätt, dvs. kylskåpskallt eller åtminstone under 25 grader, så överlever du med största sannolikhet och blir förhoppningsvis inte ens sjuk. Det är vad jag förstår konserverad pastöriserad sås, som alltså inte innehåller några bakterier eller annat som bryter ned så länge burken är tillsluten från fabriken.
Men det här är grejer som inte tjänar på lagring, så smaken har troligen varit bättre.
Tumregeln är: Lukta och smaka!
Jag köper själv en del pesto på glasburk, och den blir ofta stående några månader efter BF-datum oöppnad, och inte f-n blir jag det minsta besviken när jag öppnar burken. Men i öppnad burk kan det uppstå mögel efter ett par veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Tunna revben med BF 25/5, jag kokte dom +1.5h den 26/5.
Dom luktade bra.
Är BF återställt så jag kan grilla hälften idag (27/5) och lägga resten i frysen?
Dom blev genomkokta och
Färskt kött har inte
bäst före-datum, utan
sista förbrukningsdag, så det är oklart vad du håller på med här.
Visst kan jag vänta till dagen efter med kött ibland, men då inspekterar jag det noggrant och det får absolut inte ha varit över kylskåpstemperatur någon gång efter att djuret dog.
Koka och sedan grilla låter inte som någon höjdare kulinariskt, men tillagat kött (av god kvalitet) håller väl 4 dagar till en vecka i kylskåp – i frysen längre.