2024-05-13, 17:01
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Hur intogs det? Injicerat, analt, oralt? Med potatismos och en skvätt citronsaft?

Mosat ner i en tratt i halsen och en halv citron till det ja.
Citera
2024-05-13, 18:24
Medlem
ElakBolls avatar
Damn, jag åt själv för bara någon vecka sedan fiskpinnar ur en öppnad fryst förpackning som gick ut just år 2022. Då skulle man haft den här tråden för jag var inte heller helt övertygad om att det var en så värst överförträfflig idé, men likväl gick de även för mig ner och sedan ut i det eviga kretsloppet igen utan att bråka alltför mycket på vägen.

Smaken var inte heller för min del något att hänga i midsommarstången direkt men jag dolde det mesta av den med en massa ketchup. Förhoppningsvis stör det väl alltid någon.
Citera
2024-05-14, 02:02
Medlem
LemPicas avatar
Det är skillnad på bäst före datum och sista förbrukningsdag.
Produkter märkta med bäst före datum blir inte per automatik dåliga/farliga på det angivna datumet.
Generellt kan man säga att produkter märkta med bäst före kan ätas även efter det datumet förutsatt att produkten förvarats korrekt och inte luktar konstigt.

Produkter märkta med sista förbrukningsdag skall man dock undvika att äta efter angivet datum.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver
Hur länge har jag på mig? Varför skulle det inte vara en seriös fråga menar du? Det handlar ju om kött. Bandfärs dessutom.

Hur länge till kan dom stå i kylen?
Citera
2024-05-19, 00:53
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag hittade en pastasås i glasburk med bäst före datum september 2016. Tror ni att det är okej att äta den?
Citera
2024-05-27, 14:42
Medlem
Tunna revben med BF 25/5, jag kokte dom +1.5h den 26/5.
Dom luktade bra.
Är BF återställt så jag kan grilla hälften idag (27/5) och lägga resten i frysen?
Dom blev genomkokta och släppte (mycket) från benet.
Citera
2024-05-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Dom luktade bra.
Är BF återställt så jag kan grilla hälften idag (27/5) och lägga resten i frysen?
Dom blev genomkokta och släppte (mycket) från benet.
Ingen som vet om dom är ätbara idag efter att dom kokts?
Citera
2024-05-28, 17:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag hittade en pastasås i glasburk med bäst före datum september 2016. Tror ni att det är okej att äta den?
Är burken oöppnad och har förvarats på lämpligt sätt, dvs. kylskåpskallt eller åtminstone under 25 grader, så överlever du med största sannolikhet och blir förhoppningsvis inte ens sjuk. Det är vad jag förstår konserverad pastöriserad sås, som alltså inte innehåller några bakterier eller annat som bryter ned så länge burken är tillsluten från fabriken.
Men det här är grejer som inte tjänar på lagring, så smaken har troligen varit bättre.
Tumregeln är: Lukta och smaka!

Jag köper själv en del pesto på glasburk, och den blir ofta stående några månader efter BF-datum oöppnad, och inte f-n blir jag det minsta besviken när jag öppnar burken. Men i öppnad burk kan det uppstå mögel efter ett par veckor.
Citat:
Dom luktade bra.
Dom blev genomkokta och
Färskt kött har inte bäst före-datum, utan sista förbrukningsdag, så det är oklart vad du håller på med här.
Visst kan jag vänta till dagen efter med kött ibland, men då inspekterar jag det noggrant och det får absolut inte ha varit över kylskåpstemperatur någon gång efter att djuret dog.

Koka och sedan grilla låter inte som någon höjdare kulinariskt, men tillagat kött (av god kvalitet) håller väl 4 dagar till en vecka i kylskåp – i frysen längre.
Citera
2024-05-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Är burken oöppnad och har förvarats på lämpligt sätt, dvs. kylskåpskallt eller åtminstone under 25 grader, så överlever du med största sannolikhet och blir förhoppningsvis inte ens sjuk. Det är vad jag förstår konserverad pastöriserad sås, som alltså inte innehåller några bakterier eller annat som bryter ned så länge burken är tillsluten från fabriken.
Men det här är grejer som inte tjänar på lagring, så smaken har troligen varit bättre.
Tumregeln är: Lukta och smaka!

Jag köper själv en del pesto på glasburk, och den blir ofta stående några månader efter BF-datum oöppnad, och inte f-n blir jag det minsta besviken när jag öppnar burken. Men i öppnad burk kan det uppstå mögel efter ett par veckor. Färskt kött har inte bäst före-datum, utan sista förbrukningsdag, så det är oklart vad du håller på med här.
Visst kan jag vänta till dagen efter med kött ibland, men då inspekterar jag det noggrant och det får absolut inte ha varit över kylskåpstemperatur någon gång efter att djuret dog.

Koka och sedan grilla låter inte som någon höjdare kulinariskt, men tillagat kött (av god kvalitet) håller väl 4 dagar till en vecka i kylskåp – i frysen längre.
Mina spare ribs av gris har i alla fall bäst före stämplat på förpackningen.
Koka revbenen i lök/morötter/buljong för att sedan grilla tycker jag och många andra är toppen så vad du har för kulinariska erfareneter av det kan du görna dela. exempel https://www.kokaihop.se/recept/revbe...ll-dom-godaste
Citera
2024-05-29, 18:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mina spare ribs av gris har i alla fall bäst före stämplat på förpackningen.
Koka revbenen i lök/morötter/buljong för att sedan grilla tycker jag och många andra är toppen så vad du har för kulinariska erfareneter av det kan du görna dela. exempel https://www.kokaihop.se/recept/revbe...ll-dom-godaste
Är väl mest malen köttfärs och liknande som brukar ha sista förbrukningsdag eftersom malet kött väldigt snabbt kan bli dåligt? Sedan kan ju spare ribs ha konserveringsmedel som nitrit i sig. Det hittar man sällan i ren köttfärs.
Citera
2024-05-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl mest malen köttfärs och liknande som brukar ha sista förbrukningsdag eftersom malet kött väldigt snabbt kan bli dåligt? Sedan kan ju spare ribs ha konserveringsmedel som nitrit i sig. Det hittar man sällan i ren köttfärs.
Precis - det är min slusats oxå
Citera
2024-05-30, 10:41
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag tillagade två kycklingklubbor i ugnen igår natt och blev färdig runt 01. Steg upp vid 09 och upptäckte att jag hade glömt ställa in dem i kylskåpet efter tillagningen, kan man äta dem eller bör jag kasta dem?

Kan man exempelvis slänga in den i ugnen igen i över 100 grader innan man äter den?
Senast redigerad av 2n00b4U 2024-05-30 kl. 10:48.
Citera
2024-05-30, 17:23
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag tillagade två kycklingklubbor i ugnen igår natt och blev färdig runt 01. Steg upp vid 09 och upptäckte att jag hade glömt ställa in dem i kylskåpet

De blir ju steriliserade vid tillagningen. Det beror alltså bara på hur snuskigt ditt kök är. Jag bara jävlas. Det finns _inget_ kök i Sverige snuskigt nog.
Du skulle nog ha nytta av att läsa lite i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in