2010-10-08, 18:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Wienerkorv i 6-pack, hur länge kan en sån påse klara sig öppnad i kylskåpet?

Vad står det på paketet?
Citera
2010-10-09, 15:50
Medlem
Har ett paket Smör som är öppnat och som gick ut 22 sept. Det har stått i kylen hela tiden och det luktar fortf. smör. Är de lugnt?
Citera
2010-10-09, 16:54
Medlem
Zedsdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Det låter inte som att det är något konstigt med den i alla fall, brunt kött behöver inte att det är dåligt utan är bara någon grej som uppkommer vid syrebrist har jag för mig. Jag äter själv inte kött (), men jag tror det är nåt sånt.
Luktar det som det ska så borde det gå bra att käka.

edit: Någon som vet mer om varför/hur färgen uppstår får gärna förklara.

Vid kontakt med syre är det hemoglobinet i köttet som reagerar med syret (oxiderar) och blir brunt. Det är bland annat därför som kött i butik är vakuumpackat. Då finns det ju inget syre runt köttet som kan göra det brunt och tråkigt.
Citera
2010-10-09, 16:55
Medlem
Zedsdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rzr
Har ett paket Smör som är öppnat och som gick ut 22 sept. Det har stått i kylen hela tiden och det luktar fortf. smör. Är de lugnt?

Jag hade ätit det utan att tveka så länge det ser okej ut och luktar som det ska.
Citera
2010-10-09, 18:12
Medlem
zepofans avatar
Smör är ganska självmarkerande om det är dåligt, det smakar inte gott. Smör som är ett par veckor "över tiden" skulle jag inte tveka på alls. Börjar det dra sig åt två månader över skulle jag nog smaka innan jag använde det, men om det smakar OK så är det bara att äta.
Citera
2010-10-09, 20:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Wienerkorv i 6-pack, hur länge kan en sån påse klara sig öppnad i kylskåpet?
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad står det på paketet?
13:e oktober, går det säga om det är bästföredatum för öppnad eller oöppnad förpackning?
Citera
2010-10-09, 20:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
13:e oktober, går det säga om det är bästföredatum för öppnad eller oöppnad förpackning?
"Bäst före" gäller alltid en rätt förvarad, oöppnad förpackning.
Citera
2010-10-09, 22:26
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Bäst före" gäller alltid en rätt förvarad, oöppnad förpackning.

Gäller även öppnad förpackning om det inte står nåt annat.
Citera
2010-10-11, 17:08
Medlem
Jag har haft en skvätt mjölk i en PET-flaska i kylen nu i ca 2 månader. Nu har det formats till en ostliknande massa. Jag har inte velat öppna korken ifall jag förstör jästprocessen.
Tror ni detta går att äta så småningom utan att ligga och hulka vid toan hela natten?
Har mjölken förvandlats till smör/ostliknande vid det här laget?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-DSC00544.JPG
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-DSC00545.JPG
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-DSC00546.JPG
Citera
2010-10-11, 21:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Den "mjölken" luktar värre än djävulen själv...50 spänn på att du spyr om du lossar korken och drar ett djupt andetag med näsan i flaskan
Citera
2010-10-12, 11:46
Medlem
edches avatar
Tog ut några grytbitar av fläsk från frysen i förrgår, har legat i kylen sen dess. Ostekta. Ingen fara på taket än så länge, va?
Citera
2010-10-12, 17:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Tog ut några grytbitar av fläsk från frysen i förrgår, har legat i kylen sen dess. Ostekta. Ingen fara på taket än så länge, va?

Bör vara hur lugnt som helst. Det är ju dessutom bra om köttet får tina upp lite långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in