2010-10-04, 00:16
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Hur länge håller sig vispad grädde i kylen?

Det är nog inget fel på hållbarheten, men just vispad grädde hör till de livsmedel som blir äckliga väldigt snabbt. Redan dagen efter börjar det bli klumpar i grädden och den suger snabbt åt sig smak och lukt från annat i kylen. Men käka den kan man göra tills den surnar om man inte bryr sig om smak eller konsistens.
Citera
2010-10-04, 22:06
Medlem
Fem stycken ägg, ståendes i kastrull i lite över två timmar i köket. Normal rumstemperatur. Ett av äggen var sprucket och således med lite av vitan utanför skalet. Vågar jag äta dem imorgon kväll?
Citera
2010-10-04, 22:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livestrong
Fem stycken ägg, ståendes i kastrull i lite över två timmar i köket. Normal rumstemperatur. Ett av äggen var sprucket och således med lite av vitan utanför skalet. Vågar jag äta dem imorgon kväll?

Japp. Inga problem. Stoppa in dem i kylen bara.
Citera
2010-10-04, 22:25
Medlem
zepofans avatar
Hur är hållbarheten på kokta ägg i rumstemperatur? Jag har faktiskt aldrig funderat på det innan. Ett rått ägg ska ju hålla ca en månad i rumstemperatur, händer det något speciellt som försämrar hållbarheten vid kokning, så länge skalet inte spricker vill säga?
Citera
2010-10-07, 13:38
Medlem
Panpots avatar
Scankorv, salsiccia. Gick ut den 4/10, idag är det den 7/10?
Citera
2010-10-07, 16:43
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panpot
Scankorv, salsiccia. Gick ut den 4/10, idag är det den 7/10?
Har du förvarat den i kylen och den inte luktar ruttet är det bara att tillaga och äta!
Citera
2010-10-08, 17:37
Medlem
Blablablablablos avatar
Bör jag äta Köttfärs som varit frusen men som nu ligger i kylskåpet och har INTE gått över tiden men är däremot brun snarare en röd som den var från början?
Citera
2010-10-08, 17:54
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablablo
Bör jag äta Köttfärs som varit frusen men som nu ligger i kylskåpet och har INTE gått över tiden men är däremot brun snarare en röd som den var från början?
Har den gått direkt från frys till kyl? Hur länge har du haft den i kylen?
Citera
2010-10-08, 17:59
Medlem
Loxuss avatar
Citat:

Lukta
Citera
2010-10-08, 18:02
Medlem
Blablablablablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Har den gått direkt från frys till kyl? Hur länge har du haft den i kylen?

Samma dag som jag köpte den åkte sen in i fryspåsar och in i frysen. Sen efter nån/några veckor tog ja fram den och hade den i kylskåpet 1-2 dar. Så när jag sa "inte gått över tiden" menade jag alltså att jag frös ner den relativt snabbt.
Citera
2010-10-08, 18:07
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Samma dag som jag köpte den åkte sen in i fryspåsar och in i frysen. Sen efter nån/några veckor tog ja fram den och hade den i kylskåpet 1-2 dar. Så när jag sa "inte gått över tiden" menade jag alltså att jag frös ner den relativt snabbt.
Det låter inte som att det är något konstigt med den i alla fall, brunt kött behöver inte att det är dåligt utan är bara någon grej som uppkommer vid syrebrist har jag för mig. Jag äter själv inte kött (), men jag tror det är nåt sånt.
Luktar det som det ska så borde det gå bra att käka.

edit: Någon som vet mer om varför/hur färgen uppstår får gärna förklara.
Senast redigerad av Tant_Grön 2010-10-08 kl. 18:14.
Citera
2010-10-08, 18:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Wienerkorv i 6-pack, hur länge kan en sån påse klara sig öppnad i kylskåpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in